Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt) Čtyřtakt vynalezl v roce 1876 Nikolaus Otto. Vynález spalovacího motoru vyvolal revoluci v dopravě. První auto se čtyřtaktakatním jednoválcovým motorem spatřilo světlo světa v roce 1885.
Čtyřtakt pracuje ve čtyřech cyklech 1. Sání 2. Stlačování 3. Expanze 4. Výfuk (komprese) (výbuch)
1. Sání Pohybem pístu do tzv. dolní úvratě (DÚ) vzniká podtlak, otevírá se sací ventil (výfukový je uzavřen) a z karburátoru se nasává jemně rozprášené palivo se vzduchem - tzv. zápalná směs.
2. Stlačování (komprese) Píst se pohybuje z DÚ do horní úvratě (HÚ), oba ventily jsou uzavřeny. Prostor ve válci nad pístem se zmenšuje a zápalná směs se stlačuje na daný kompresní tlak.
3. Expanze ( výbuch) Krátce před HÚ pístu (tzv. předstih) přeskočí na elektrodách zapalovácí svíčky, umístěné v hlavě válce elektrická jiskra. Stlačená zápalná směs se zapálí a rychle shoří. Expandující plyny tlačí píst z HÚ do DÚ a konají práci. Pohyb pístu se ojnicí přenáší na klikovou hřídel.
4. Výfuk Píst se začne pohybovat z DÚ do HÚ, výfukový ventil se otevře a spálené zplodiny prudce vyrazí výfukovým kanálem do výfukového potrubí a přes tlumič výfuku do ovzduší.
Automobil se čtyřdobým zážehovým motorem