Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Užití poměru (graficky)
Advertisements

Algebraické výrazy: lomené výrazy
Dělitelnost přirozených čísel
Věty o počítání s mocninami Věta o násobení mocnin
Desetinná čísla Sčítání
Lomené algebraické výrazy
Zlomky Sčítání zlomků..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Iveta Konvičná Dostupné z Metodického portálu ISSN , financovaného.
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Sčítání celých čísel.
Vzájemná poloha kružnice a přímky
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Algebraické výrazy: počítání s mnohočleny
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Konstrukce lichoběžníku 1
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Sestrojení úhlu o velikosti 60° pomocí kružítka.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
. Kvadratická funkce ° Narýsuj: -1 -1
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Lomené algebraické výrazy
Konstrukce trojúhelníku
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Pojem zlomek a jeho zápis.
Zlomky a desetinná čísla.
Dělitelnost přirozených čísel
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozcvička Urči typ funkce: Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výpočet obsahu rovnoběžníku
Obvod a obsah rovinného obrazce III.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Konstrukce trojúhelníku s kružnicí opsanou v zadání
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1 Opakování 5. ročníku Základní pojmy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kvadratická rovnice Kvadratickou rovnicí s jednou neznámou x je každá rovnice tvaru: ax2 + bx + c = 0 kvadratický člen absolutní člen lineární člen Dostupné.
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vzájemná poloha dvou kružnic
Mnohočleny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Středověká velká násobilka devíti
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů?
Středověká velká násobilka
Najdi dva stejné obrázky
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Jak lidé ve středověku zvládali pomocí svých prstů násobilku devíti?
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Transkript prezentace:

Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů? Středověké násobení Jak středověcí obchodníci násobili pomocí svých prstů? Vyzkoušej si celý postup na spojích malé násobilky. Nauč se ho a pokus se přijít na to, jak funguje.

Středověká malá násobilka Ve středověku byla znalost spojů násobilky považována za něco zcela mimořádného. Lidé, kteří ovládali zpaměti celou malou násobilku, byli považováni za opravdové znalce. Není proto divu, že středověcí řemeslníci a obchodníci používali k násobení prsty svých rukou. Byla by škoda, pokud by tato metoda zůstala utajena právě vám. Nyní se společně pustíme do malé násobilky.

Než začneme, musíme si něco ujasnit Podobně jako středověcí obchodníci musíme nejprve umět zpaměti všechny násobilkové spoje do 5 . 5 včetně. Ale to je lehké. Pomocí prstů na rukou můžeme počítat takové příklady, v nichž jsou oba činitelé větší než pět, nebo jeden z nich je roven pěti a druhý větší než pět. Budeme tedy počítat příklady 6 . 5, 8 . 9, 7 . 7 a další podobné.

Jak na to? Máme-li spočítat 7 . 8, vztyčíme na levé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5) a na pravé ruce tři prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 3 počet jednotek: 3 . 2 tedy: 7 . 8 = 56 Vztyčené prsty sečteme a dostaneme počet desítek ve výsledku. Skrčené prsty vynásobíme a dostaneme počet jednotek.

Vyzkoušej si A teď nezbývá, než si to vyzkoušet s vlastními prsty. Počítej spolu s námi následující příklady: 8 . 7 6 . 5 7 . 7 6 . 6 5 . 9 9 . 6 9 . 8 5 . 8 6 . 7 8 . 9 9 . 7 7 . 5 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

Další příklady Jde ti to? Celý postup si vyzkoušej ještě na dalších příkladech. Kontrolu prováděj spolu s námi. 7 . 8 5 . 5 8 . 5 5 . 6 7 . 6 9 . 9 8 . 6 5 . 7 6 . 8 8 . 8 6 . 9 7 . 9 Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola Kontrola

8 . 7 Na levé ruce vztyčíme tři prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 3 + 2 počet jednotek: 2 . 3 tedy: 8 . 7 = 56

6 . 5 Na levé ruce vztyčíme jeden prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce žádný prst (5 je stejně jako 5). Výsledek počet desítek: 1 + 0 počet jednotek: 4 . 5 tedy: 6 . 5 = 30

7 . 7 Na levé ruce vztyčíme dva prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 2 počet jednotek: 3 . 3 tedy: 7 . 7 = 49

6 . 6 Na levé ruce vztyčíme jeden prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce jeden prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 1 + 1 počet jednotek: 4 . 4 tedy: 6 . 6 = 36

5 . 9 Na levé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5), na pravé ruce vztyčíme čtyři prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 0 + 4 počet jednotek: 5 . 1 tedy: 5 . 9 = 45

9 . 6 Na levé ruce vztyčíme 4 prsty (9 je o 4 víc než 5), na pravé ruce jeden prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 4 + 1 počet jednotek: 1 . 4 tedy: 9 . 6 = 54

9 . 8 Na levé ruce vztyčíme 4 prsty (9 je o 4 víc než 5), na pravé ruce tři prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 4 + 3 počet jednotek: 1 . 2 tedy: 9 . 8 = 72

5 . 8 Na levé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5), na pravé ruce vztyčíme tři prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 0 + 3 počet jednotek: 5 . 2 tedy: 5 . 8 = 40

6 . 7 Na levé ruce vztyčíme 1 prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 1 + 2 počet jednotek: 4 . 3 tedy: 6 . 7 = 42

8 . 9 Na levé ruce vztyčíme 3 prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce čtyři prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 3 + 4 počet jednotek: 2 . 1 tedy: 8 . 9 = 72

9 . 7 Na levé ruce vztyčíme 4 prsty (9 je o 4 víc než 5), na pravé ruce dva prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 4 + 2 počet jednotek: 1 . 3 tedy: 9 . 7 = 63

7 . 5 Na levé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5). Výsledek počet desítek: 2 + 0 počet jednotek: 3 . 5 tedy: 7 . 5 = 35

7 . 8 Na levé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce 3 prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 3 počet jednotek: 3 . 2 tedy: 7 . 8 = 56

5 . 5 Na levé i pravé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5). Výsledek počet desítek: 0 + 0 počet jednotek: 5 . 5 tedy: 5 . 5 = 25

8 . 5 Na levé ruce vztyčíme 3 prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5). Výsledek počet desítek: 3 + 0 počet jednotek: 2 . 5 tedy: 8 . 5 = 40

5 . 6 Na levé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5), na pravé ruce vztyčíme 1 prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 0 + 1 počet jednotek: 5 . 4 tedy: 5 . 6 = 30

7 . 6 Na levé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce 1 prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 1 počet jednotek: 3 . 4 tedy: 7 . 6 = 42

9 . 9 Na levé ruce vztyčíme 4 prsty (9 je o 4 víc než 5), na pravé ruce 4 prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 4 + 4 počet jednotek: 1 . 1 tedy: 9 . 9 = 81

8 . 6 Na levé ruce vztyčíme 3 prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce 1 prst (6 je o 1 víc než 5). Výsledek počet desítek: 3 + 1 počet jednotek: 2 . 4 tedy: 8 . 6 = 48

5 . 7 Na levé ruce prsty sevřeme (5 je stejně jako 5), na pravé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5). Výsledek počet desítek: 0 + 2 počet jednotek: 5 . 3 tedy: 5 . 7 = 35

6 . 8 Na levé ruce vztyčíme 1 prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce 3 prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 1 + 3 počet jednotek: 4 . 2 tedy: 6 . 8 = 48

8 . 8 Na levé ruce vztyčíme 3 prsty (8 je o 3 víc než 5), na pravé ruce 3 prsty (8 je o 3 víc než 5). Výsledek počet desítek: 3 + 3 počet jednotek: 2 . 2 tedy: 8 . 8 = 64

6 . 9 Na levé ruce vztyčíme 1 prst (6 je o 1 víc než 5), na pravé ruce 4 prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 1 + 4 počet jednotek: 4 . 1 tedy: 6 . 9 = 54

7 . 9 Na levé ruce vztyčíme 2 prsty (7 je o 2 víc než 5), na pravé ruce 4 prsty (9 je o 4 víc než 5). Výsledek počet desítek: 2 + 4 počet jednotek: 3 . 1 tedy: 7 . 9 = 63

Matematické zdůvodnění (pro vyšší ročníky) počet vztyčených prstů .... a – 5 na levé ruce b – 5 na pravé ruce jejich součet .... (a – 5) + (b – 5) = a + b – 10 počet skrčených prstů ..... 10 – a na levé ruce 10 – a na pravé ruce jejich součin ... (10 – a) . (10 – b) = 100 – 10a – 10b + ab Součet vztyčených prstů (znamenajících desítky) plus součin skrčených prstů je hledaný součin, to je a . b a . b = 10 . (a – 10 + b) + (10 – a) . (10 – b) 10a – 100 + 10b + 100 – 10a – 10b + ab = a . b

Středověká násobilka Zvládli jste malou násobilku tak, jak ji používali středověcí obchodníci? Přišli jste na to, jak je možné, že takto funguje? Pak zasloužíte pochvalu. Naučte středověkou násobilku své mladší spolužáky. Literatura: Flegg, Graham: Numbers – Their History and Meaning. Andre Deutsch, London, 1983.