HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRAVĚK Mgr. Lenka Venclová 2009.
Advertisements

ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Vývoj člověka Australopithecus Homo habilis Homo erectus Homo sapiens
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
Vývoj člověka dle anglického badatele Charlese Darwina.
Vytvořily: Verča Rozehnalová a Kika Kořínková Neandrtálec
Pravěk První lidé. Pravěk První lidé Člověk zručný (Homo habilis) je jedna z linií rodu Homo a hypotetický předchůdce dnešního člověka, který žil.
BIOLOGIE ČLOVĚKA ANTROPOGENEZE
Název: Vývojový druh člověka – procvičování, opakování
Zpracoval: ing. Pavel Králík
VY_32_INOVACE_Dj.6.02-Pravěk-prezentace
DUM Téma: Pravěk (vývoj člověka) Vyučovací předmět: Dějepis Ročník: 6.
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA Autor: David Hainall.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
VÝVOJ RODU HOMO Vývoj člověka Vytvořil: Jan Petrásek.
VÝVOJ ČLOVĚKA Během čtvrtohor vyvrcholil vývojový proces, který začal u primitivních primátů a skončil vznikem moderního člověka. Člověk vyvinut z úzkonosých.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
6. ročník Pravěk a starověk
2 Pravěk – vývoj člověka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
BIOLOGIE A FYZIOLOGIE ČLOVĚKA
Původ a Vývoj člověka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi z oblasti původu.
Název: Člověk vzpřímený – homo erectus Autor: Mgr. Eva Vondrková
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Neandrtálci (Homo neanderthalensis)
Autor: Mgr. Pavlína Vaculíková Základní škola Zlín, Komenského 78, příspěvková organizace Komenského 78, Zlín – Malenovice, Školní rok: 2011/2012.
člověk vzpřímený Homo erectus
Původ a vývoj člověka, rod člověk - homo
Pravěké umění.
ČLOVĚK ROZUMNÝ Člověk vyspělý ( Homo sapiens sapiens)
Paleolit 6. ročník.
ČLOVĚK ROZUMNÝ (HOMO SAPIENS SAPIENS)
Původ a vývoj člověka III
Život člověka v době kamenné
ČLOVĚK VZPŘÍMENÝ (HOMO ERECTUS)
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA STARŠÍ DOBA KAMENNÁ (PALEOLIT)
Nejdůležitější předchůdci člověka
Původ a vývoj člověka.
Biologická podstata a původ člověka
PŮVOD A VÝVOJ ČLOVĚKA.
Nejstarší lidé dnešního typu
6. ročník Pravěk.
Pravěk – člověk rozumný
6. ročník Pravěk.
ANTROPOGENEZE Vznik a vývoj člověka
Čtvrtohory vývoj člověka
Dějepis Doba kamenná 1.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_20 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Homo sapiens (člověk rozumný), Homo sapiens sapiens (člověk dnešního.
PRVOUKA 3. ROČNÍK Mgr. Kamila Homoláková ZŠ MUDr. E. Lukášové
8. ročník, biologie člověka CO DĚLÁME V PŘÍRODOPISE.
Čtvrtohory vývoj člověka
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace, Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
ARCHEOLOGICKÉ NÁLEZY Starší doba kamenná Dějepis 6.roč. Mgr. Renata Šimková.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Pravěk.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Předchůdci člověka VY_32_INOVACE_15
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk rozumný.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Dějepis 6. ročník
Dějepis 6. ročníku Člověk vzpřímený.
Člověk Neandrtálský.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Lovci mamutů. Lovci mamutů Obsah Období lovců mamutů – doba kamenná Archeologická naleziště v ČR Zdroje.
VY_32_INOVACE_01_PR_VÝVOJ ČLOVĚKA
PŘEDCHŮDCI ČLOVĚKA l. O čem bude řeč? Antropogeneze – vývoj člověka. Předchůdci člověka: o Australopithecus o Homo habilis – člověk zručný o Homo erectus.
1.
Transkript prezentace:

HOMO HABILIS (4-1MA) Jeho kosterní pozůstatky byly nalezeny v Olduvai Vysoký byl 14-150cm, vážil okolo 50kg Objem mozkovny okolo 660 cm3 Uměl vyrábět nástroje – pěstní klín Využíval všech potravních zdrojů Byl aktivní lovec

Dochází k rozdělení dělby práce mezi mužem a ženou a vzniká sociální hierarchie Žil na savanách, v lesích či skalnatých údolích

HOMO ERECTUS (1,8-300 000) 150-170 cm Mozkovna (900 cm3 ,max 1250) Nizozemský lékař Deboise hledal na nálezy na Sumatře, kde nebyl úspěšný. Proto pokračoval na Jávě, kde v roce 1890 našel zbytek čelisti s 1 zubem a klenbu lebky s nápadným nadočnicovým valem – Pithecanthropus erectus

Další nálezy pocházejí z různých míst Afriky, Asie a Evropy Ze všech homo se dostal nejdále Uměl používat, ale neuměl vyrábět oheň Byl lovec, živil se hlavně masem, dokázal si jídlo připravit

Měl různé formy, nazývá se podle místa nálezu Nejúspěšnější byl člověk pekingský (Homo erectus pekinensis) Jsou zde stále potíže s datováním a hodnocením určitých fyzických znaků.

HOMO SAPIENS: 1. Poddruh H. s. neadrthalensis 2. Poddruh H.s.sapiens

H.s. neandrthalensis (400-30 000) Existují 4 typy neandrtálců, z nichž nejmladší je klasický (80 000) Objem mozkovny 1 700 cm3 Byli spíše širocí než vysocí (155-165 cm) Bradový výběžek byl pouze naznačen nebo chyběl Žili v drsných podmínkách

Uměl velmi dobře vyrábět nástroje- úštěpové nástroje, hroty.. Pozůstatky kultovní činnosti Pohřbívání, víra Naleziště: jeskyně Krapina, Gánovce u Popradu, jeskyně Švédův stůl, Kůlna, Ochoz, Šípka

Homo s. sapiens (35 000) Končí sapientační proces, podobní dnešnímu člověku, mozkovna 1 400 cm3 Zachovaly se po něm kresby v jeskyních (Altamira, Lascaux ve Francii) a sošky Naleziště: Dolní Věstonice, Předmostí u Přerova, Pavlov, Mladeč