Dusíkaté deriváty, opakování CH-2 Organická chemie, DUM č. 17 Mgr. Radovan Sloup septima čtyřletého studia Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II 2
Dusíkaté deriváty - opakování napiš funkční vzorce a pojmenuj: C6H5NO2 nitrobenzen CH3NO2 nitromethan CH3NH2 methylamin zdůraznit UNIVERZÁLNOST 1. způsobu názvosloví (CH3)2NH dimethylamin C6H5NH2 anilin
N O Dusíkaté deriváty - opakování HNO3 , H2SO4 C6H6 benzen doplň reakce, napiš vzorce a pojmenuj: N O 2 HNO3 , H2SO4 C6H6 benzen C6H5NO2 nitrobenzen HCl, Fe C6H5NO2 C6H5NH2 nitrobenzen anilin zdůraznit UNIVERZÁLNOST 1. způsobu názvosloví (CH3)2NH + HCl (CH3)2NH2Cl dimethylamin dimethylamoniumchlorid
N O Dusíkaté deriváty - opakování NO2CH2-CH2NO2 CH3CH2NO2 napiš vzorce: 1,2 -dinitroethan nitroethan NO2CH2-CH2NO2 CH3CH2NO2 1,4-dinitrobutan 1,3-dinitrocyklopentan 2-nitrotoluen NO2-CH2-CH2-CH2-CH2-NO2 C H 3 N O 2 N O 2
Dusíkaté deriváty - opakování napiš vzorce: methylamin trimethylamin CH3-CH3 (CH3)3N 1,3-propandiamin 1,3-cyklopentandiamin NH2-CH2-CH2-CH2-NH2
Dusíkaté deriváty - opakování napiš vzorce: 1,2-dinitropentan CH3-CH2-CH-CH-CH2-NO2 NO2 nitrocyklohexan 2-nitrotoluen C H 3 N O 2 N O 2
Dusíkaté deriváty - opakování napiš vzorce: 1,4-butandiamin 3-cyklohexenamin anilin NH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2-CH2-NH2 NH2 NH2
DUSÍKATÉ DERIVÁTY, OPAKOVÁNÍ Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice - Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Radovan Sloup, Gymnázium Sušice Předmět: Chemie (Organická chemie) Třída: třetí ročník čtyřletého gymnázia Označení: VY_32_INOVACE_Ch-2_17 Datum vytvoření: PROSINEC 2012 Anotace a metodické poznámky Prezentace je určena pro zopakování a procvičení reakcí aminů a nitrosloučenin v rozsahu SŠ. Na několika reakcích jsou procvičeny redukce, nitrace a vznik soli. V další části je odvození vzorců z modelů látek. Na několika slidech je procvičování názvosloví, odvozování vzorců sloučenin z jejich názvů. Vše je možno je doplnit dalšími příklady, např. z učebnice nebo sbírky příkladů. U každého slidu se jednotlivé části objevují postupně, není tedy problém se přizpůsobit různému pracovnímu tempu studentů, nebo tempo měnit. Použité materiály: Honza, J.; Mareček, A.; Chemie pro čtyřletá gymnázia (3.díl). Brno: DaTaPrint, 2000;ISBN 80-7182-057-1 Pacák, J.; Chemie pro 2. ročník gymnázií. Praha: SPN, 1985 Obrázky a schémata jsou dílem autora prezentace. Vše je vytvořeno pomocí nástrojů Power Point 2003, ChemSketch 11.01 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.