AUTOMOBILOVÉ OLEJE Ing. Karel Hůrka PARAMO, a.s.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PKML.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Města ČR – orientace na mapě
Radiální ložiska s bodovým stykem
Mazání valivých ložisek
11 Udržovatelnost a servisní logistika
Český Internet po (uši v?) krizi Marek Antoš. snímek |datum |dokument | 1. Internetové prostředí 2.
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
Student: Ing. Olga Minaříková školitel: doc.akad.soch. Miroslav Zvonek, PhD. srpen 2009.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Zábavná matematika.
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Goniometrické funkce.
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Automobilové motorové oleje a jejich základní parametry
Houževnatost Základní pojmy (tranzitní lomové chování ocelí, teplotní závislost pevnostních vlastností, fraktografie) (Empirické) zkoušky houževnatosti.
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Mazání spalovacích motorů
elektronová konfigurace
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
FRÉZOVÁNÍ DĚLÍCÍM ZPŮSOBEM
Předmět: Odborný výcvik Ročník: 2. a 3. Téma: Pěstování Rostlin
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Diagnostika provozních médií
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vysoké učení technické v Brně
Mazání vzduchových kompresorů
Maziva a chladící kapaliny pro automobily
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Motorové oleje OB21-OP-STROJ-SMV-JEŘ-U Motorové oleje Význam Rozdělení Normy motorových olejů.
Motorové oleje.
Údržba vozidel MOTOROVÉ OLEJE.
Transkript prezentace:

AUTOMOBILOVÉ OLEJE Ing. Karel Hůrka PARAMO, a.s.

Základní úlohy mazacího oleje snižování tření chlazení třecích ploch a odvod tepla vyplavování nečistot zabránění usazování nečistot na funkčních plochách potlačování koroze

Základní pojmy aditivy - látky, které zlepšují užitné vlast-nosti základového oleje anilínový bod - nejnižší teplota, při které je olej dokonale rozpustný v anilínu v obj. po-měru 1:1; je mírou obsahu aromatických uhlovodíků a charakrerizuje rozpustnost základového oleje

antioxidanty - zlepšují oxidační stabilitu o-leje; nedostatečná oxidační stabilita vede ke vzniku karbonových usazenin a urychluje korozi čerpatelnost - charakterizuje chování oleje za nízkých teplot depresanty - přísady snižující bod tuhnutí detergenty - přísady potlačující tvorbu vyso-koteplotních usazenin dispersanty - přísady udržující tuhé nečisto-ty v koloidním stavu a zabraňují tvorbě kalů

karbonizační zbytek - vyjadřuje množs-tví karbonu, které vznikne při odpaření odpařitelných podílů oleje po následné karbonizaci bez přístupu vzduchu multigrádové oleje - vícerozsahové oleje, celosezónní oleje - splňují požadavky více než jedné viskozitní třídy SAE popel - vyjadřuje obsah organokovových sloučenin z aditivů přísady snižující tření - vytvářejí film s nízkým koeficientem vnitřního tření

protipěnivostní přísady - potlačují vznik pěny a snižují její stabilitu sulfátový popel - popel převedený působe-ním kyseliny sírové na sulfátovou formu TBN (Total Base Number) - číslo celkové alkality; vyjadřuje schopnost oleje neutrali-zovat kyselé složky - produkty hoření a oxidace teplota tuhnutí - teplota, při které olej přes-tává volně téct (bod tekutosti - teplota, při které olej ještě teče - rozdíl 3°C)

teplota (bod) vzplanutí - nejnižší teplota, při které vzorek oleje za definovaných pod-mínek vyvine tolik par, že při přiblížení zku-šebního plamínku vzplane viskozita - základní veličina - určuje míru vnitřního tření oleje - odolnost oleje proti te-čení vysokotlaké/protioděrové přísady - poskytují ochranu proti opotřebení funk-čních ploch pracujících v oblastech mezního tření

viskozitní přísady - zlepšují viskozitně tep-lotní charakteristiku oleje - závislost visko-zity na teplotě viskozitní index - vyjadřuje závislost visko-zity na teplotě základový olej - čistý ropný nebo synte-tický olej o požadované viskozitě - polotovar pro výrobu mazacích olejů

KLASIFIKACE MOTOROVÝCH OLEJŮ Viskozitní třídy Výkonnostní kategorie

Viskozitní třídy SAE Zimní třídy - W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25 W Letní třídy: 20,30,40,50,60 Multigrádové oleje: např. 5W-30, 15W-40 ...

Výkonnostní kategorie klasifikace API (American Petroleum Institute, USA) klasifikace ACEA (Association des Constructeurs Européens d´ Automobile, EU) klasifikace CCMC (Comité des Constructeurs d´ Automobile du Marché Commun, EU) firemní normy výrobců motorů a vozidel (VW, MB, MAN, VOLVO, LIAZ, TATRA) klasifikace MIL-L (normy americké armády) jiné klasifikace (např. ILSAC)

KLASIFIKACE API Benzínové motory: Označení písmenem S a dalším písmenem abecedyX, počínaje A. Čím vyšší X, tím vyšší kvalita oleje. SA-SE - motorové oleje pro motory od r. 1940 do r. 1980 dnes již používané

SF - Oleje pro vysoce namáhané motory vyrobené v letech 1980 – 1988. SG - Oleje pro motory vyrobené v letech 1988 – 1993, které splňují nejpřísnější poža-davky na minimalizaci opotřebení a tvorby kalů. SH - Oleje stejných vlastností jako SG, jsou však testovány podle náročnějších norem. Určené pro motory vyrobené v roce 1996 a starší.

SJ -Oleje pro motory vyrobené v roce 2001 a starší. SL -Nejnovější specifikace pro současně vyráběné motory. Uvedena v platnost v červenci 2001

Naftové motory: Označení písmenem C a dalším písmenem abecedyX, počínaje A. Čím vyšší X, tím vyšší kvalita oleje. CA-CB - motorové oleje pro motory vyráběné od r. 1940 do r. 1964 CC - Oleje pro mírně přeplňované, středně zatěžované motory vyrobené v letech 1964 –1970. CD - Oleje pro přeplňované, vysoce zatěžované motory vyrobené v letech 1970 –1979. Obsahují aditivy proti tvorbě vysokoteplotních usazenin a korozi ložisek.

CD II- Oleje pro dvoutaktní motory. CE -Oleje pro výkonné, vysoce zatěžované, rychloběžné, přeplňované motory vyrobené po roce 1983. CF - Nahrazuje CD oleje pro motory s nepřímým vstřikováním, mají vylepšené vlastnosti. CF-2 - Oleje pro dvoutaktní motory. Obsahují přísady proti opotřebení a tvorbě úsad.

CF-4 - Oleje pro nejvíce zatěžované motory těžkých nákladních vozů pracujících v nejnáročnějších podmínkách. CG-4 - motorové oleje pro motory vyráběné od r. 1994 s důrazem na plnění emisních limitů CH-4- motorové oleje pro motory vyráběné od r.1999 , důraz na odolnost proti obsahu síry v palivu.

KLASIFIKACE ACEA Benzinové motory A1-96 Oleje aditivované proti tvorbě úsad na pístu, tvorbě kalů, opotřebení a oxidaci za vysokých teplot. Splňují požadavky na super-lehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro některé motory. A2-96 Oleje určené pro většinu benzinových motorů s běžnými výměnnými intervaly.

A3-Oleje určené pro vysoce zatěžované benzinové motory a/nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce motoru. A4-Rezervováno pro budoucnost pro ben-zinové motory s přímým vstřikováním. A5-Vysoce stabilní oleje určené pro pro-dloužené výměnné intervaly ve vysoce zatě-žovaných benzinových motorech. Splňují po-žadavky na superlehký běh a úsporu paliva. Jsou vhodné jen pro specielně konstruované motory.

Lehké dieselové motory B1-Oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad a vaček proti opotřebení za vy-sokých teplot, s dobrou dispergací sazí. Splňu-jí požadavky na superlehký běh a úsporu pa-liva. Jsou vhodné jen pro některé motory. B2-Oleje pro použití v lehkých dieselo-vých motorech, především s nepřímým vstři-kováním, s normálními výměnnými intervaly.

B3-Oleje pro použití ve vysoce zatěžova-ných lehkých dieselových motorech a/nebo pro prodloužené výměnné intervaly dle doporučení výrobce motoru. B4-Stabilní oleje pro použití ve vysoce zatě-žovaných lehkých dieselových motorech s přímým vstřikováním a také vhodné pro aplikace popsané ve skupině B3. B5-Vysoce stabilní oleje určené pro prodlou-žené výměnné intervaly v lehkých dieselových mo-torech. Splňují požadavky na superlehký běh a ús-poru paliva. Jsou vhodné jen pro specielně konstru-ované motory.

Těžké dieselové motory E1-Oleje s vysokou ochranou pístu před tvorbou úsad a vaček proti opotřebení. E2-Oleje poskytují oproti E1-96 nižší opotřebení motoru a lepší čisticí vlastnosti. E3-Oleje stejné jako E2-96, navíc lepší ochrana vaček proti opotřebení, stabilita vis-kozity, lepší dispergace sazí, odolnost proti zalešťování stěn válců. Umožňují prodloužení výměnných intervalů dle doporučení výrobce motoru.

E4-Stabilní oleje pro vznětové motory s ještě větší stabilitou viskozity a lepšími ochrannými vlastnostmi než E3. Jsou určené pro motory splňující požadavky emisních předpisů EURO 1, EURO 2 a EURO 3. Umožňují pro-dloužení výměnných intervalů dle doporučení výrobce motoru. E5-Vysoce stabilní oleje určené pro pro-dloužené výměnné intervaly v těžkých diese-lových motorech splňujících požadavky emis-ních předpisů EURO 1, EURO 2 a EURO 3. Umožňují prodloužení výměnných intervalů dle doporučení výrobce motoru.

KLASIFIKACE CCMC G4 - Přibližně odpovídá ACEA A2-96, má menší výkonnost. G5 - Přibližně odpovídá ACEA A3-96, má menší výkonnost. D4 - Přibližně odpovídá ACEA E2-96, má menší výkonnost. D5 - Přibližně odpovídá ACEA E3-96, má menší výkonnost. PD2 - Přibližně odpovídá ACEA B2-96, má menší výkonnost.

Normy výrobců automobilů a motorů VW 501.01 Přibližně odpovídá ACEA A2-96 VW 500.00 Přibližně odpovídá ACEA A3-96 VW 505.00 Přibližně odpovídá ACEA B3-96 MB 227.1 Přibližně odpovídá ACEA E1-96 MB 228.1 Přibližně odpovídá ACEA E2-96 MB 228.3 Přibližně odpovídá ACEA E3-96 MB 228.5 Přibližně odpovídá ACEA E4-98

MAN 271 Přibližně odpovídá ACEA E2-96 a API CD/SF MAN M3275 Přibližně odpovídá ACEA E3-96 MAN M3277 Přibližně odpovídá ACEA E4-98, srovnatelné s MB 228.5

Motorové oleje - TRYSK monográdové multigrádové velký rozsah viskozitních tříd vhodné pro různé typy motorů aprobace našich i zahraničních výrobců automobilů dlouholetá tradice při výrobě odborný servis

Monográdové motorové oleje API CB - CD/SB - SE viskozitní třídy SAE 30,40 cenově efektivní dlouholeté zkušenosti z provozu dostateční výkonová rezerva nejsou určeny pro celoroční provoz využití pro průmyslové aplikace -M6A -M6AD -M6ADS II+ -M6ADS III

Multigrádové motorové oleje široké rozmezí viskozitních tříd SAE 0-20W/30-50 velký rozsah výkonových úrovní API SC-SJ/CB-CG-4 minerální, polosyntetické i plně syntetické aprobace našich i zahraničních výrobců - MB, MAN, Volvo, WV, MTU, Škoda, Liaz, Avia,Tatra,… vhodné pro nejrůznější typy motorů některé jsou typu mixed-fleet

Oleje pro benzinové motory TRYSK SPECIÁL SAE 20W-30, API SC/CB starší typy automobilů, například Škoda 100, 105, 120 nepřeplňované dieselové motory cenově efektivní TRYSK M8 AD SAE 15W-50, API SE/CC oblíbený typ oleje velmi dobré nízkoteplotní vlast. běžné benzinové motory

Oleje pro benzinové motory TRYSK STABIL M7 ADX SAE 15W-40, API SF/CC všechny běžné typy benzinových motorů včetně vysoce zatížených velmi oblíbený typ oleje nepřeplňované dieselové motory

Oleje pro nejmodernější osobní automobily TRYSK RACING MAX SAE 0W-40, API SJ/CF ACEA A3,B3-96, MB 229.1 VW 502.00 a 505.00 plně syntetický motorový olej okamžité mazání všech míst motoru snadná startovatelnost při extrémně nízkých teplotách úspora paliva

Oleje pro nejmodernější osobní automobily TRYSK RACING SAE 5W-40, API SL/CF/EC ACEA A3,B3-96, MB 229.3 BMW Long Life, VW 502.00 a 505.00 plně syntetický olej nejnáročnější podmínky snadná startovatelnost i při teplotách okolo -30 OC úspora paliva

Oleje pro nejmodernější osobní automobily TRYSK SPEED SAE 10W-40, API SJ/CF/EC ACEA A3,B3-96, MB 229.1, VW 500.00 a 505.00 celoroční polosyntetický olej nejnáročnější benzinové i naftové motory osobních vozů velmi dobrá startovatelnost při nízkých teplotách

Oleje typu mixed - fleet TRYSK SUPER TURBO M7ADS IV SAE 15W-40, API CF-4/SG ACEA A2,B2,E2-96, VW 501.01 a 505.00, VOLVO VDS, MB 228.1, MAN 271, ŠKODA,MIL-L-2104E, MTU TYPE 1, LIAZ 258-1(B), AVIA, TATRA TDS 30/12 celoroční motorový olej nejnáročnější benzinové i naftové motory vhodné i pro bionaftu II. generace

Oleje typu mixed - fleet TRYSK SUPER M7ADS III 15W-40 TRYSK SUPER M7ADS III 20W-40 SAE 15W-40, API CF-4/SG MB 227.1, MIL-L-2104E, AVIA, CCMC D4, LIAZ 258-1(A), TATRA TDS 30/12, MTU Type 1, ŠKODA VW celoroční universální motorové oleje moderní benzinové i dieselové motory

Oleje pro vznětové motory TRYSK GLOBAL SAE 10W-40, API CG-4 ACEA E4-98, MB 228.5, VOLVO VDS-2, MAN 3277, LIAZ 258-4(D), TATRA TDS 40/16 polosyntetický UHPD olej mazání vysoce přeplňovaných a nejvíce zatěžovaných vznětových motorů úspora paliva při nižších teplotách motoru

Oleje pro vznětové motory TRYSK TOP TIR FE SAE 10W-40, API CH-4 ACEA E3,E5, B3, B4, A3, MB 228.3, MAN 3275, VOLVO VDS-2, LIAZ 258-3(C), TATRA TDS 40/16, AVIA celoroční SHPD motorový olej vysoce přeplňované diesely olej pro nejnáročnější vznětové motory úspora paliva

Oleje pro vznětové motory TRYSK TOP TIR M7ADS V SAE 15W-40, API CG-4 ACEA E3,B3-96, MB 228.3, MAN 3275, VOLVO VDS-2, LIAZ 258-3(C), AVIA TATRA TDS 40/16 celoroční SHPD motorový olej vysoce přeplňované diesely

Oleje pro vznětové motory Oleje pro dvoutaktní motory Trysk M2T Super API TSC3/TC vysoce výkonný polosyntetický olej pro moderní vysokootáčkové vysoce zatěžované dvoutaktní motory Trysk M2T Super API TC, JASO FC vysoce výkonný minerální olej pro moderní vysokootáčkové dvoutaktní motory Trysk M2T API TB výkonný minerální olej pro starší dvoutaktní motory

KLASIFIKACE PŘEVODOVÝCH OLEJŮ Viskozitní třídy Výkonnostní kategorie

Viskozitní klasifikace SAE Zimní třídy: 75W, 80W, 85W Letní třídy: 90, 140, 250

Výkonnostní kategorie API GL-4 - oleje vysoce aditivované určené pře-devším pro ručně řazené převodovky a málo zatížené hypoidní převody. GL-5 - oleje určené pro vysoce zatížené hypo-idní převody, pracující v nejtěžších provoz-ních podmínkách, vystavené proměnnému rázovému zatížení. GL-6 - oleje pro hypoidní převody pracující v extrémních podmínkách. Zatím se používají velmi zřídka.

Převodové oleje - GYROL pro manuální převodovky se synchronizací pro koncové hypoidní převody pro automatické převodovky pro hydrodynamické převodovky monográdové multigrádové dlouholeté zkušenosti

Oleje převodové multigrádové GYROL Syn 75W-90 SAE 75W-90, API GL-3/GL-4/GL-5 plně syntetický olej univerzálnost použití vynikající nízkoteplotní vlastnosti minimální opotřebení převodovky tichý chod extrémní ochrana proti zadírání úspora paliva snášenlivost s těsnicími materiály

Oleje převodové multigrádové GYROL 80W-90 SAE 80W-90, API GL-4 mechanické převodovky a rozvodovky s výjimkou hypoidních GYROL 80W-90H SAE 80W-90, API GL-5 především koncové převody s hypoidním ozubením

Oleje převodové multigrádové GYROL 85W-140H SAE 85W-140, API GL-5 koncové hypoidní převody autobusů a nákladních automobilů s hypoidním ozubením

Oleje převodové monográdové GYROL 80 a GYROL 90 SAE 80W, resp. 90, API GL-4 mechanické převodovky s výjimkou vysoce namáhaných hypoidních průmyslové převodovky

Oleje převodové monográdové GYROL 90H SAE 90, API GL-5 mechanické převodovky s hypoidními převody není vhodný pro převodovky se synchronizací průmyslové převodovky

Oleje převodové monográdové GYROL 75W, GYROL 75W LF SAE 75W, API GL-4 ŠKODA první náplň vozů Škoda Felicia a Fabia úspora paliva celoživotnostní náplň - 75W LF

Oleje převodové monográdové PREMOL PP7, PP13. PP44 SAE 85W, resp. 90, resp.140 API GL-3 starší automobilové převodovky průmyslové použití nízká cena

Oleje univerzální traktorový GYROL UTTO SAE 80W,API GL-4, MIL-L-2105 pro převodovky, hydraulické systémy a „mokré brzdy“ Ford M2C MASSEY FERGUSSON M - 1135 JOHN DEER JMDJ20C aprobace Zetor zúžení sortimentu

Oleje pro automatické a hydrodynamické převodovky GYROL ATF DIII Dexron III, Mercon, Voith G 607, ZF GYROL ATF DII D GM Dexron IID, Allison C4, Caterpillar TO-2 a Denison HF-0. polosyntetické oleje vynikající nízkoteplotní vlastnosti

Oleje pro automatické a hydrodynamické převodovky PARAMOL OT-HP3 GMC Type C2, Allison C3 hydrodynamické převodovky Praga manuální převodovky Škoda průmyslové využití