Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma 5 Metody řešení desek, metoda sítí.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
4EK211 Základy ekonometrie Modely simultánních rovnic Problém identifikace strukturních simultánních rovnic Cvičení / Zuzana.
Počítačová grafika III Odraz světla, BRDF – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III - Cvičení Integrováví na jednotkové kouli
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Jaroslav Křivánek, MFF UK
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení
Dynamické rozvozní úlohy
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování
Počítačová grafika III – Path tracing II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Plošné konstrukce, nosné stěny
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování Jaroslav Křivánek, MFF UK
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Houževnatost Základní pojmy (tranzitní lomové chování ocelí, teplotní závislost pevnostních vlastností, fraktografie) (Empirické) zkoušky houževnatosti.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Počítačová grafika III – Sekvence s nízkou diskrepancí a metody quasi-Monte Carlo Jaroslav Křivánek, MFF UK
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
MS PowerPoint Příloha - šablony.
1 Jádro polygonální oblasti 36VGE ZS 2007/2008 FEL ČVUT Roman Hocke.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Počítačová grafika III Světlo, Radiometrie – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Cvičení 3 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Světlo, Radiometrie
VII. Neutronová interferometrie II. cvičení KOTLÁŘSKÁ 7. DUBNA 2010 F4110 Kvantová fyzika atomárních soustav letní semestr
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Počítačová grafika III – Multiple Importance Sampling Jaroslav Křivánek, MFF UK
Přednost početních operací
Násobilka 2, 3, 4, 5 VY_32_INOVACE_085, 5. sada, M ANOTACE
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Vektorová grafika.
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Cvičení 4 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Radiometrie
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III ZS 2014 Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Moderní poznatky ve fyzice
Monte Carlo Typy MC simulací
Počítačová grafika III Monte Carlo estimátory – Cvičení
Transkript prezentace:

Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK

Bidirectional reflectance distribution function Dvousměrová distribuční funkce odrazu didi Lr(o)Lr(o) oo n Li(i)Li(i) ii BRDF „incoming“ „outgoing“ „reflected“ 2 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Rovnice odrazu Reflectance equation, illumination integral, OVTIGRE (“outgoing, vacuum, time-invariant, gray radiance equation”) “Kolik světla je odraženo do směru  o ?“ (v závislosti na množství příchozího světla L i a materiálu povrchu f) Z definice BRDF 3 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Rovnice odrazu „Sečtení“ (integrál) příspěvků dL r přes celou hemisféru: didi L o (x,  o ) oo n L i (x,  i ) ii L r (x,  o ) celková odchozí rad. emitovaná rad. odražená rad. 4 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od lokálního odrazu ke globálnímu šíření světla Rovnice odrazu (lokální odraz) Odkud přichází radiance L i (x,  i ) ?  Z ostatních míst ve scéně !!! x r(x,  i ) Li(x,i)Li(x,i) L o ( r(x,  i ), -  i ) = Funkce vržení paprsku (ray casting function) 5 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od lokálního odrazu ke globálnímu šíření světla Dosazení za L i do rovnice odrazu Příchozí radiance L i vyloučena. Odchozí radiance L o popsána jako funkce L o jinde ve scéně. 6 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Zobrazovací rovnice – Rendering equation Odstranění indexu „o“ u odchozí radiance: Popis ustáleného stavu = energetické rovnováhy ve scéně. Rendering = výpočet L(x,  o ) pro místa viditelná přes pixely. 7 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Rovnice odrazu (reflection equation)  popisuje lokální odraz světla v jednom místě  Integrál, pomocí něhož lze spočítat odchozí radianci z příchozí radiance v daném bodě Rovnice odrazu (reflection equation)  popisuje lokální odraz světla v jednom místě  Integrál, pomocí něhož lze spočítat odchozí radianci z příchozí radiance v daném bodě Zobrazovací rovnice (rendering equation)  Podmínka na globální rozložení světla ve scéně  Integrální rovnice – neznámá L vlevo i vpravo Zobrazovací rovnice (rendering equation)  Podmínka na globální rozložení světla ve scéně  Integrální rovnice – neznámá L vlevo i vpravo Rovnice odrazu vs. zobrazovací rovnice Podobný tvar – jiný význam 8

Rendering Equation – Kajiya 1986 PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Kompletní formulace problému Dáno  M … plocha, geometrie scény r(x,  ) … funkce vržení paprsku V(x, y) … funkce viditelnosti  L e (x,  ) … emitovaná radiance (zdroje světla)  f r (x,  i,  o ) … BRDF (materiál povrchů) Cíl  Vypočítat hodnotu radiance v ustáleném stavu pro množinu bodů x 1, x 2, …, x n na M s příslušnými směry  o,1,  o,2, …,  o,n Abstraktní matematický problém  Nyní už žádná fyzika, jen matematika a algoritmy PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Úhlová a plošná forma ZR

Zobrazovací rovnice – úhly vs plochy Úhlová forma: integrál přes směry Substituce: 12 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Zobrazovací rovnice – úhly vs plochy Plošná forma: integrál přes plochy scény viditelnost 1 … y viditelné z x 0 … jinak geometrický člen povrch scény 13 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Integrál přes úhly Sčítání příspěvků světla do bodu ze všech směrů Pro každý směr najdu nejbližší plochu Implementace ve stochastickém sledování paprsku:  Pro dané místo x, generuj náhodné směry, pro každý najdi nejbližší průsečík, v něm spočítej odchozí radianci. To vše sečti přes všechny vygenerované náhodné směry. Typické použití: výpočet nepřímého osvětlení v bodě PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Integrál přes plochy Sčítání příspěvků světla do bodu z ploch scény Příspěvek započítán pouze pokud je plocha viditelná Implementace ve stochastickém sledování paprsku:  Generuj náhodně místa y na geometrii. Pro každé otestuj viditelnost mezi x a y. Pokud viditelné, přičti k osvětlení v x odchozí radianci z y váženou geometrickým faktorem. Typické použití: výpočet přímého osvětlení v bodě (plošné zdroje světla) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Způsoby řešení zobrazovací rovnice Lokální osvětlení (OpenGL)  výpočet integrálu odrazu pro bodové zdroje světla  bodové zdroje: integrál -> suma  Neposkytuje ustálenou radianci, není řešením ZR Metoda konečných prvků (radiační metoda, radiozita), [Goral, ’84]  diskretizace plochy scény (konečné prvky)  zanedbává směrovost odrazu  nezobrazuje lesklé odrazy světla PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Způsoby řešení ZR Sledování paprsku (ray tracing) [Whitted, ’80]  pouze přímé osvětlení na lesklých a difúzní plochách a nepřímé osvětlení pouze na ideálně zrcadlových plochách (odraz, lom)  nepostihuje nepřímé osvětlení na difúzních a lesklých plochách, měkké stíny, … Distribuované sledování paprsku [Cook, ’84]  odhad lokálního integrálu metodou Monte Carlo  počítá měkké odrazy, stíny, hloubku ostrosti,.. PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Způsoby řešení ZR Sledování cest (Path tracing) [Kajiya, ’86]  řešení zobrazovací rovnice metodou Monte Carlo  výpočet náhodné cesty (“náhodné procházky”)  postihuje nepřímé osvětlení vyšších řádů PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Od zobrazovací rovnice k radiační metodě

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Formulace ZR pomocí integrálu přes plochy: Radiozita – předpoklady  Pouze difúzní plochy (BRDF konstantní v  i a  o )  Elementy plochy mají konstantní radiozitu 20 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Pouze difúzní plochy  BRDF konstantní v  i a  o  Odchozí radiance je nezávislá na  a je rovna radiozitě B děleno  21 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Konstantní radiozita B přispívajících plošných elementů radiozita j-tého elemetu geometrický faktor mezi ploškou j a bodem x 22 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Konstantní radiozita elementu i přijímajícího světlo:  Střední hodnota („průměr“) radiozity přes plochu elementu … konfigurační faktor („form factor“) 23 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Klasická radiozitní rovnice Soustava lineárních rovnic Konfigurační faktory 24 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Radiační metoda Klasická radiozita  Výpočet konfiguračních faktorů (Monte Carlo, hemicube, …)  Řešení radiozitní rovnice (Gathering, Shooting, …) Stochastická radiozita  Obchází explicitní výpočet konfiguračních faktorů  Metoda Monte Carlo Nepraktická, nepoužívá se v praxi  Rozdělení na plošky -> citlivost na kvalitu modelu  Vysoké paměťové nároky, Náročná implementace PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Vyjádření ZR pomocí integrálního operátoru

ZR je integrální rovnice Obecný tvar integrální rovnice druhého druhu Zobrazovací rovnice neznámá fceznámé fce „jádro“ rce 27 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Lineární operátory Lineární operátory působí na funkce  jako matice na vektory Působení je lineární Příklady lineárních operátorů 28 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Transportní operátor Zobrazovací rovnice 29 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Řešení ZR v operátorovém tvaru Zobrazovací rovnice Formální řešení v praxi nepoužitelné – inverzi nelze explicitně vyjádřit 30 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Expanze zobrazovací rovnice Rekurzivní substituce L n-násobným opakováním vznikne Neumannova řada PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Expanze zobrazovací rovnice Pokud je T kontrakce (tj. ||T|| < 1, v ZR platí), pak Řešení zobrazovací rovnice je pak dáno PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Jiné odvození Neumannovy řady Formální řešení zobrazovací rovnice Platí Důkaz 33 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Postupné aproximace Každá aplikace T odpovídá jednomu odrazu & přenosu světla emise z povrchu zdrojů přímé osvětlení nepřímé osvětlení prvního řádu (one-bounce indirect) nepřímé osvětlení druhého řád (two-bounce indirect) OpenGL stínování 34 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Postupné aproximace 35 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Kontraktivita T Platí pro fyzikálně korektní modely  Vyplývá ze zachování energie Znamená, že opakované aplikace operátoru snižují energii (odrazivosti všech ploch jsou < 1) Scény s velmi lesklými povrchy  odrazivost blízká 1  konvergence vyžaduje simulovat větší množství odrazů světla než v difúzních scénách PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Čeho jsme tím dosáhli? Nahradili jsme integrální rovnici řadou integrálů s postupně rostoucí dimenzionalitou Numericky vyhodnocovat integrály umíme (metoda Monte Carlo) -> umíme řešit zobrazovací rovnici -> umíme renderovat obrázky, hurá! Rekurzivní aplikace T odpovídá rekurzivnímu sledování paprsku od kamery PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Co to tedy vlastně počítáme? PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Cesty vs. rekurze: Otázka interpretace Nezávislé cesty ve vysokodimenzionálním prostoru Rekurzivní řešení dvojných integrálů přes (hemi)sféru: PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Rekurzivní interpretace Úhlová formulace ZR Pro výpočet L(x,  o ) potřebuji spočítat L(r(x,  ’  ’  pro všechny směry  ’ okolo bodu x. Pro výpočet každého L(r(x,  ’  ’  potřebuji spočítat L( r( r(x,  ’ ,  ’’  ’  pro všechny směry  ’’ okolo bodu r(x,  ’  Atd… => rekurze x ’’ r(x,  ’)  ’’ oo r( r(x,  ’),  ’) 40 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Závěr Potřebujeme nástroj pro numerické integrování  Přes hemisféru  Přes plochy  A přes Kartézské součiny předchozího Mnohodimenzionální integrály Nástroj  Monte Carlo metody PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Teaser: Monte Carlo integrování Obecný nástroj k numerickému odhadu určitých integrálů 11 f(x)f(x) 01 p(x)p(x) 22 33 44 55 66 Integrál: Monte Carlo odhad I: „V průměru“ to funguje:

Teaser: Path tracing, v. 0 getLi (x, ω): y = traceRay(x, ω) return Le(y, –ω) + // emitted radiance Lr (y, –ω)// reflected radiance Lr(x, ω): ω′ = genUniformRandomDir( n(x) ) return  * brdf(x, ω, ω′) * rayRadianceEst(x, ω′) PG III (NPGR010) - J. Křivánek

Teaser: Path tracing, v PG III (NPGR010) - J. Křivánek © 2012 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved.