Nové technologie = nový regulátor? LIBOR DUŠEK LIBERÁLNÍ INSTITUT A UNIVERSITY OF CHICAGO Konference “Deregulace českého plynárenství”, Liberální institut,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Poslanecká sněmovna 15. listopadu 2012
Advertisements

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Anglicky jsem se rozhodl učit před půl rokem. I took up English six months ago (decided to learn).
Úspory – součást energetické koncepce EU Soukromá iniciativa nebo tuhá centralizace? Mirek Topolánek Mirek Topolánek: Úspory – součást energetické koncepce.
Obecná problematika chytrých sítí a chytrých měření
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Role zemního plynu v energetice ČR z pohledu MŽP
COMPARISON OF ADJECTIVES Autor: Mgr. Ivana Dvořáková Datum vytvoření: listopad 2012 DUM = Digitální Učební Materiál Gymnázium Dr. Karla Polesného, Znojmo.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_20_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jitka Škopová & Radek Marták ALCOHOLS. Main characteristics: Contains -OH hydroxyl group Common formula is R-OH –alcohols: R is alkyl group (e. g. methyl,
Bilanční centrum Ing. Pavel Brychta, CSc. ředitel Bilančního centra
Tutorial: Economic Lyceum Topic: State Economic Policy Prepared by: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_12_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
The world of work Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
8. září 2004AEM Praha1 Regulace v EU a vliv vstupu ČR na činnost ERÚ Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce licencí a regulace.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
So, such, (a) few, (a) little Nominal Subject Clauses Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Physics Topic: Alternator Prepared by: RNDr. Ondřej Jeřábek Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je spolufinancován.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_09_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Piston pumps are a type of water pumps which cause the liquid to flow using one or more oscillating pistons.
CENA - PRICE - PREZZO - PRIX - PREIS - PRECIO Jitka Dvořáková duben 2015.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
STRUKTURÁLNÍ POLITIKA. Struktura ekonomiky Struktura = vnitřní členění A) podíl na HDP x B) podíl na zaměstnanosti AIS x Odvětvová struktura.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Rozsíval. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Scanservice a.s. | Náchodská 2397/23 | Praha 9 | Česká republika | D O C U M E N T I M A G I N G
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Roman Chovanec Název šablonyIII/2.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Lenka Kulhavá NÁZEV: VY_32_INOVACE_ O 09 TEMA: Angličtina ČÍSLO PROJEKTU:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_22_INOVACE_9 Jméno autora: Irena Moučková Název práce:
Tutorial:Business Academy Topic: Stock in trade Prepared by:Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/ je.
Energoblok ORC B:POWER Ing. Josef Géba. KOGENERACE: Motor vs. Turbína -Výroba elektřiny a tepla cca 1:1 -Nutné zásobníky na teplou vodu -Nutný záložní.
NOT CLASSIFIED | Saab IC in CR | Issue 1 | © Saab SAAB INDUSTRIAL COOPERATION IN THE CZECH REPUBLIC Krasimira Stoyanova – Head of Central Europe.
Driving around the USA Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Angličtina: The USA Datum vytvoření
Hydrology II Tematická oblast The Czech Republic Datum vytvoření
Otevřené trhy v elektroenergetice a jejich nepřátelé
BAT centrum Brno - průřez činností v letech 2015–2016
Going across the USA Tematická oblast Angličtina: The USA
Název vzdělávacího materiálu
Verbs + prepositions, adjectives + prepositions
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Natural Resources Tematická oblast The Czech Republic Datum vytvoření
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
German SPOT and RES electricity Generation: impacts on Czech SPOT
Introduction to MS Dynamics NAV XX. (Combined Shipments)
A healthy life with wine
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
TaHoma 2.0 – Connected Living
Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie.
Introduction to MS Dynamics NAV (Return Management)
Introduction to MS Dynamics NAV (Expected Costs)
Autor: Mgr. Kateřina Suková
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Introduction to MS Dynamics NAV (Non stock Items-Neskladové zboží)
Transkript prezentace:

Nové technologie = nový regulátor? LIBOR DUŠEK LIBERÁLNÍ INSTITUT A UNIVERSITY OF CHICAGO Konference “Deregulace českého plynárenství”, Liberální institut, Praha,

Kdo/co reguluje ceny? Regulátoři, politici? Zajisté ano, ale …. Konkurence mezi elektřinou, zemním plynem a CZT působí i na pozadí regulovaných cen Regulace spíše oslabuje tuto konkurenci

„Elektroenergetika je nejlepším regulátorem plynárenství“ „Plynárenství je nejlepším regulátorem elektroenergetiky“

Asymetrická substituce Elektřinu nelze vždy nahradit plynem Plyn lze vždy nahradit elektřinou Reakce spotřebitelů na růst cen - vyšší cenová elasticita u plynu Netýká se velkých spotřebitelů - vlastní výroba elektřiny je reálná alternativa

Důsledky asymetrické substituce Slabší důvody pro regulaci plynárenství Deregulace plynárenství je pro spotřebitele mnohem méně riziková než deregulace elektroenergetiky

Nové (malé) technologie Kogenerační jednotky (TEDOM) Turbogenerátory (Capstone, Allied Signal) Palivové články (Plug Power) Kapalný plyn (BohemiaGas) Tepelná čerpadla

Ekonomie: Zajímavé otočení úspor z rozsahu: výrobě energie X výroba zdrojů Zatím dražší než tradiční sítě, výhodné jen pro zvláštní typy spotřebitelů Nicméně znamenají potenciální konkurenci při zásobování všech spotřebitelů Asymetrická substituce se přestává týkat i malých spotřebitelů

Napadnutelné trhy: Příklad Capstone Microturbine 28kW Náklady $1000/kW, 3.5 c/kWh Elektřina ze sítě 7 c/kWh Spotřebitel s využitím 5000h Porovnání ročních nákladů: Turbína: $ 11,396Síť: $ 9,800 (Náklady se srovnají když elektřina ze sítě stojí 8.14 c/kWh)

Hlídací pes Cenový strop pro síťové monopoly Nikdy nemusí být instalovány, a přesto se trh chová, jako by na něm byly V podstatě eliminují důvody k regulaci Sítě: návrat k původnímu poslání

Distributoři elektřiny a plynu: Je lepší s vlky výti Využití prodejní sítě, značky Regulátoři: Postupně odbourávat regulace od velkých spotřebitelů k malým Nebránit integraci

New Technologies = New regulator? LIBOR DUŠEK LIBERÁLNÍ INSTITUT AND UNIVERSITY OF CHICAGO Conference “Deregulation of the Czech Gas Industry”, Liberální institut, Praha,

Who/what regulates prices? Regulators, politicians? No doubt they do, but …. There is still a lot of competition between electricity, gas and central heating behind price regulation Regulation rather softens this competition

„Electricity is the best gas regulator“ „Gas is the best regulator of electricity“

Asymmetric substitution Electricity cannot always be substituted by natural gas Gas can always be substituted by electricity Consumer response to higher prices - higher price elasticity of gas Not an issue for large consumers - self generation has always been a viable alternative

Implications of asymmetric substitution Weaker case for regulation of gas markets Deregulation of the gas industry is much less risky for consumers than deregulation of electricity

New (small) technologies Small cogeneration (TEDOM) Turbogenerators (Capstone, Allied Signal) Fuel cells (Plug Power) Liquid gas (BohemiaGas) Heat pumps

Economics: Scale economies are flipped: production of energy X production of generators So far more expensive than network energy, convenient for special types of consumers Potential competition in supplying all consumers Asymmetric substitution vanishes even for small consumers

Contestable markets: An example Capstone Microturbine 28kW Costs $1000/kW, 3.5 c/kWh Grid power 7 c/kWh A consumer with 5,000h usage Comparing the annual costs: Turbine: $ 11,396Grid: $ 9,800 (Break even when grid price is 8.14 c/kWh)

Market watch dog Price ceiling for grid monopolies Need not ever be installed, but still the market works as they were Reasons for regulation are virtually eliminated Networks: back to the original purpose

Gas and Electric Utilities: It‘s better to bark with the wolves Take advantage of the established brand, sales network... Regulators: Gradually lift the regulations, progressing from the big consumers to the small ones Do not obstruct