Mělká zemětřesení – ještě mělčí než jsme očekávali ? J. Zahradník, J. Janský, V. Plicka MFF UK.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sled katastrof v Japonsku.
Advertisements

ÚZEMNÍ ROZLOŽENÍ OBYVATELSTVA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
The theme for World AIDS Day Women, Girls, HIV and AIDS
Pohyb litosferických desek
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Zemská stavba = jako vrstvy cibule
Použité statistické metody
Litosféra Kamenný obal Země.
ZEMĚ JAKO TEPELNÝ STROJ. Earthquake Effects - Ground Shaking Northridge, CA 1994.
Státy a jejich seskupení
Předběžné poznatky o zemětřesení v jihovýchodní Asii
CYKLONA EMMA A JEJÍ PROJEVY V HOŘICÍCH Bc. Radek TOMÁŠEK.
SOPEČNÁ ČINNOST Mgr. Helena Tlapáková.
J. Kolář - Biologické rytmy a fotoperiodizmus rostlin 5: Experimenty testující selekční výhody cirkadiánních rytmů.
ZEMĚTŘESENÍ Pinlová Adriana.
Předběžné poznatky o zemětřesení v jihovýchodní Asii
Slepý experiment na určování skluzu (EC projekt SPICE) a jeho řešení primitivní metodou J. Zahradník katedra geofyziky MFF UK.
Seismologie na MFF ve světle evropských projektů
ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová
Světové obyvatelstvo.
Výzkum Marsu v poslední době.
Zemětřesení Název školy
Tsunami Josef Matouš.
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Zemětřesení je náhlý pohyb zemské kůry, vyvolaný uvolněním napětí – např. z neustálých pohybů zemských desek – podél zlomů.
Zemětřesení ve světě Anna Francová.
Změny tlakových polí v zimní polární dolní stratosféře a sluneční/geomagnetická aktivita Bochníček J, 1 Davídkovová H, 1 Hejda P 1 a Huth R 2 1 Geofyzikální.
TSUNAMI.
VULKANISNUS A ZEMĚTŘESENÍ
Schéma vzniku a průběhu
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Přírodověda Ročník :
ZEMĚTŘESENÍ A SOPEČNÁ ČINNOST
Zemětřesení a sopečná činnost
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Rotace plazmatu Tomáš Odstrčil Zimní škola Mariánská 2012.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Př_143_Geologie_Poruchy zemské kůry
Podzim 2009, Brno Zpracování seismických dat IX. MAGNITUDO.
TEST 01. Otázka číslo 1. Mezi skleníkové plyny nepatří: a)vodní pára; b)metan; c)argon.
Př_145_Geologie_Zemětřesení
Tsunami.
Litosféra Zkvalitnění ICT ve slušovické škole autor: Helena Nováková
 ALFA detektor – motivace  Design RP a ALFA detektoru  RP stanice již v CERN  Testbeam  MC simulace ALFA o Stand-alone GEANT 4 o ATHENA  TOF detektory.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Zemětřesení – Tsunami ČÍSLO.
Zakládáme seismickou stanici. Seismická stanice Potřebujeme: –Penize –Seismograf –Registrační aparaturu –Operátora –(Přístup na internet)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 13 TEMA: Zemětřesení – 2. část ČÍSLO.
Hydrosféra = vodní obal Země, který je tvořen vodou – povrchovou – podpovrchovou – vodou v atmosféře – vodou v živých organismech.
Sesterská planeta Země Zuzana Prášilová Lucie Ulehlová Matěj Plevák1.a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Litosféra II – horotvorná a sopečná činnost Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Sopečná činnost a zemětřesení
TSUNAMI.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Zemětřesení a sopečná činnost TÉMATICKÝ.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Schéma vzniku a průběhu
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Eva Khorelová
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
AUTOR: Mgr.Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_149_ Zemětřesení
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_08_ZEMĚPIS
Zemětřesení Mgr.Jan Kašpar ZŠ Hejnice 2010.
VULKANISNUS A ZEMĚTŘESENÍ
LITOSFÉRA zemětřesení
2. Tektonické poruchy zemské kůry (vrásy, zlomy)
8. c ZEMĚTŘESENÍ Vzniká v zemské kůře, když horniny nevydrží
Geologické děje.
TSUNAMI.
Transkript prezentace:

Mělká zemětřesení – ještě mělčí než jsme očekávali ? J. Zahradník, J. Janský, V. Plicka MFF UK

Motivace (podle Helene Lyon-Caen, ENS Paris)

Helike Fault scarp Aigion Fault scarp Aigion City E W

Aigion fault Helike fault Mamoussia fault WE

Moretti, km

SPRING 2001 SEISMIC SWARM Lyon-Caen et al., 2003 Mw=4.2

Lyon-Caen et al., 2003

WEST CENTER EAST SEISMICITY

WEST CENTER EAST SEISMICITY LOCKED SLIPPING Silent sleep

Zdá se, že v Korintském zálivu nejsou zemětřesení v hloubkách < 4-5 km. Tento údaj má zásadní význam pro tektonické studie oblasti. Viz též Marone and Scholz (1988)

Mechanizmus ohniska, M 3-4 periody okolo 10 sec Lokace: NOA a CRL Vlnové obrazy: NOA + naše 2 stanice

anomální rozdíl mezi lokační hloubkou a hloubkou z MT řešení

Znaménka podporují malou hloubku

Podobný MT a preference malé hloubky v různých modelech Novotný et al. (2001) Rigo et al. (1996)

Lokace podrobněji

Vliv modelu kůry Špatné rozlišení v realističtějším modelu N Hloubka < 2 km není indikována (ani kontraindikována)

ModelMethodLat N (deg)Lon E(deg)Depth (km) R*) R*) HYPO trial depth 5 km HYPO trial depth 7 km grid search + ) N ** )grid search RHYPO near stations

Dodatečně jsme získali časový rozdíl S-P z bližší stanice. Vliv na hloubku bude malý/velký ?

Lepší rozlišení Stále není hloubka < 2 km Trvá vliv modelu

Hypotéza: Absence pomalých vrstev systematicky ‚tlačí‘ ohniska do větších hloubek. syntetický test

2 sady ohnisek (hlubší a mělčí) Časy příchodu do stanic CRL spočteny v modelu N. Pro lokaci pak model N zaměněn za R.

V K. zálivu správný model zatím neznáme, takže stará data přelokovat nemůžeme. Také netvrdíme, že tam bylo mnoho zemětřesení v malých hloubkách. Ale … ?

Bude se měnit tektonická interpretace ? ? ? ?

Závěr (mělké M~3) MT řešení poskytuje užitečný test hloubky (málo závislý na modelu). Lokace hypoc. mělkého jevu silně závisí na blízkých stanicích, resp. na vzdálenostní váze. V rutinní lokaci často blízká stanice chybí. Lokační hloubka závisí na modelu. Rutinní lokace při absenci nízkorychlostních vrstev může systematicky zvyšovat hloubku. Doporučujeme větší opatrnost při tektonické interpretaci ostré horní hranice seismoaktivní vrstvy. Připustit nebo nepřipustit mělká zemětřesení může výrazně měnit odhady silných pohybů a tsunami.

Závěr (mělké M~3) MT řešení poskytuje užitečný test hloubky (málo závislý na modelu). Lokace hypoc. mělkého jevu silně závisí na blízkých stanicích, resp. na vzdálenostní váze. V rutinní lokaci často blízká stanice chybí. Lokační hloubka závisí na modelu. Rutinní lokace při absenci nízkorychlostních vrstev může systematicky zvyšovat hloubku. Doporučujeme větší opatrnost při tektonické interpretaci ostré horní hranice seismoaktivní vrstvy. Připustit nebo nepřipustit mělká zemětřesení může výrazně měnit odhady silných pohybů a tsunami.

Trizonia island HIGH RESOLUTION BOREHOLE STRAINMETER AND LONG BASE TILMETER Bernard et al., 2004

STRAIN ANOMALY – 3/12/2002 4x h 2 h 30 s Earthquake M=3.5 2 h Bernard et al., 2004

INSTRUMENTATION WITHIN AND BELOW THE FAULT ZONE - planned: 2005 Cornet et al., 2004

Moretti, km