HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia Hudební formy a druhy Písňová forma, rondo HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia Mgr. Milena Naglmüllerová; Gymnázium, Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II
Základní pojmy I. Vzniká přiřazováním částí Dvoudílná: Třídílná: Píseň a-b (každý díl se opakuje) „Dívča, dívča, laštovička“ Třídílná: a-b-a (pomalé věty sonát a koncertů) „Ha, ty svatyj Vavřenečku“ a-b-c (méně častá) Píseň Instrumentální a vokální formy se stejnou stavbou
Základní pojmy II. Rondové formy - složená písňová forma Řetězové rondo a-b-a-c-a-d-a-e-f-a Obloukové rondo a-b-a-c-a-b-a Sonátové rondo Kombinace ronda a sonátové formy (finální věty symfonií, koncertů, atd.
Píseň Kompozice básně se slokami Lidová, zlidovělá, umělá Vokální hudební forma Strofická – všechny sloky stejná melodie Prokomponovaná – každá sloka melodicky jinak
Historie Středověk 15. a 16. st. 18. st. 19. st. 20. st. Trubadúři, truvéři, minnesängři, vaganti 15. a 16. st. Chanson (Francie) – 3 – 6 hlas + loutna Air – sólová píseň s loutnovým doprovodem Frottola, villanella, madrigal (Itálie) 18. st. Lidová píseň (Volkslied) 19. st. Německá umělá píseň v písňových cyklech 20. st. 2. Vídeňská škola
Významní mistři Wolfgang Amadeus Mozart Ludwig van Beethoven Franz Schubert Robert Schumann Johanes Brahms Gustav Mahler
Franz Schubert 1. etapa tvorby závislá na vídeňských klasicích 31. 1. 1797 – 19. 11. 1828 1. etapa tvorby závislá na vídeňských klasicích Písňová tvorba – velmi záhy osobitý styl Bytostný lyrik tvořící plně v romantických, snových náladách Kompozice písní je „nezávislá“ na textu – vše je obsaženo v hudbě Obr. č. 1
Ukázky 2 písně Ave Maria http://www.youtube.com/watch?v=OmBqDthi1Fw Fischer-Dieskau: 2 Famous Schubert Songs (translated) Ave Maria http://www.youtube.com/watch?v=bPvAQxZsgpQ Luciano Pavarotti
Test Vysvětli pojem strofická píseň? Jaký je rozdíl mezi písní lidovou a umělou? Do jakého období patří trubadúři? Co je „air“: a) tanec b) píseň c) píseň i tanec Napiš alespoň 2 významné mistry, kteří se věnovali písňové tvorbě.
Seznam použitých fotografií a ukázek Obr. č. 1. - http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Franz_Schubert_by_Wilhelm_August_Rieder.jpeg Ukázka č. 1 - http://www.youtube.com/watch?v=OmBqDthi1Fw F. Schubert 2 písně Ukázka č. 2 - http://www.youtube.com/watch?v=bPvAQxZsgpQ F. Schubert – Ave Maria
Hudební formy – písňová forma, rondo Vytvořeno v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Autor: Mgr. Milena Naglmüllerová Předmět: Hudební výchova, oblast HUDEBNÍ FORMY Třída: prima – kvarta osmiletého studia Označení: VY_32_INOVACE_HV-1_11 Anotace a metodické poznámky: Materiál slouží pro objasnění pojmů píseň, písňová forma a rondo. Je součástí celku, který je věnován nejznámějším hudebním formám. V závěru je připraven test, který prověří základní pojmy z této oblasti. Součástí matriálu je i poslechová část. Použité materiály: Michels, Ulrich, Encyklopedický atlas hudby. Praha, Nakladatelství Lidové noviny, s.r.o. 2000, ISBN 80-7106-238-3 Prezentace je vytvořena pomocí nástrojů Power Point 2010 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.