CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Cvičení - 6 březen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PKML.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Města ČR – orientace na mapě
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Kolja 5. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol? RL8 nová slova.
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Příprava R&R studie Obsluha by měla měřit alespoň 10 dílů - nebo více Vyberte díly, které reprezentují výrobní proces z dlouhodobého hlediska Vyberte alespoň.
základní pojmy posloupností
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Prezentace systémů soutěží od ročníku 2008/09 pro pokračování stiskněte vždy po skončení zvukového komentáře ENTER Uváděné termíny jsou v pracovní podobě,
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Vzdělávací materiál / DUMVY_32_INOVACE_02B14 Příkazový řádek: obsah souborů PŘÍKLADY AutorIng. Petr Haman Období vytvořeníLeden 2013 Ročník / věková kategorie3.
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 2. Ročník - hodiny, minuty Jana Štadlerová ŽŠ Věšín.
Animace Demo Animace - Úvodní animace 1. celé najednou.
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Anotace Prezentace, která se zabývá prvočísly a čísly složenými AutorPavel Pavlas JazykČeština Očekávaný výstup Žáci rozliší prvočíslo a číslo složené.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Jazyk vývojových diagramů
Nejmenší společný násobek
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
III. Řešení úloh v testech Scio z matematiky
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
Násobení zlomků – teorie a cvičení VY_32_INOVACE_19
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
EKONOMICK É INFORMACE pro jedn á n í Předsednictva RV Š
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Goniometrické funkce.
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Lounky PRO Vratimov, o.s. ( 1 Charitativní sbírka Lounky 06/2013.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
DĚLITELNOST Prvočísla Dělitel Násobek Znaky dělitelnosti Čísla složená.
Celá čísla Dělení.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
MS PowerPoint Příloha - šablony.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_21-10 TEST č. 1.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Technické kreslení.
Úkoly nejen pro holky.
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
KONTROLNÍ PRÁCE.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Transkript prezentace:

CW – 05 TEORIE ROZHODOVACÍCH PROCESŮ Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb Fakulta stavební VUT v Brně © Ing. Václav Rada, CSc. Cvičení - 6 březen 2014 Plánování souběhu výroby

ZADÁNÍ - ukázka březen 2013 Při organizaci výroby se velmi často naráží na problém organizace postupu výrobků nějakým výrobním procesem – postupem, například montáží. Výrobní proces je například soustředěn do dílny či provozu. Nejedná se o sériovou (a většinou ani o polosériovou) výrobu. SEZNAMTE SE ……:

ZADÁNÍ - ukázka březen 2013 Problém bývá v tom, že každý z procházejí- cích výrobků mívá jiný sled operací a opera- ce obvykle trvají různou dobu – někdy i pod- statně rozdílný – a dokonce ne vždy projde všemi operacemi – operace je míněn napří- klad obráběcí stroj, montážní místo, ruční opracování, atd. SEZNAMTE SE ……:

ZADÁNÍ - ukázka březen 2013 Další problém bývá v tom, že se v různých místech procesu výrobky střetávají a vytváří se úzká místa – nastává zdržení výrobního či montážního procesu – pro dosažení dob- ré efektivity musí být tato místa nějak vyře- šena – například zdvojením stroje či místa montáže – nebo jinou procesní změnou. SEZNAMTE SE ……:

ZADÁNÍ - ukázka březen 2013 Vyrábíte dva různé výrobky (A a B) – na je- jichž opracování je potřeba šesti strojů (6 výrobních operací), ale každá jednotlivá vý- robní operace (tj. kdy se výrobek u daného stroje nachází a doba po kterou se daný výrobek „zdrží“ u daného stroje) má u každého výrobku jiné pořadí průchodu a jiný čas. SEZNAMTE SE se vzorovou úlohou:

Oba cvičné průchody, tj. výroba 1 kusu vý- robků (A i B) trvá shodný celkový čas – pro jednoduchost 60 minut. Doba trvání jednotlivých výrobních operací je: a) u všech stejná (tj. 10 minut) b) různá – viz tabulka. březen 2012 Existuje povinnost dodržet, že prioritu má výrobek „A“. ZADÁNÍ - ukázka

Ad a) postačí řazení průchodu jednotlivými stroji – viz následující tabulka. výrobekposloupnost operacídalší kus… A začíná opět na 1. oper. B začíná opět na 1. oper. březen 2012 ZADÁNÍ - ukázka

Ad b) dvě hodnoty - pro řazení a časy průchodů jednotlivými stroji - viz následující tabulky. časčasy [min] průchodu operací č. výrobek celkem atd. A opět 1. oper. B opět 1. oper. výrobekposloupnost operacídalší kus A opět 1. oper. B opět 1. oper. březen 2014 Pozor – ŠIPKY znázorňují přiřazení času trvání k číslu pořadí operace ZADÁNÍ - ukázka

V praxi se sestavují tabulky pro: řazení průchodu jednotlivými stroji – „modelová“ výroba jednoho, či dvou kusů, příklad tab.krok procházejícího výrobku stroj č ABABAB 2ABABAB březen 2014 pokračuj … dtto pro opakovanou výrobu (x kusů) POZOR - nejsou vázány na časy jednotlivých operací VÝSTUP ZADÁNÍ - ukázka

VÝSTUP stroj č Atd. 1ABABABABABAB 2AAAABABABB 3ABABABABABAB 4ABABABABAB 5AABABABABA 6BBABABABABA březen 2013 Příklad tabulky – (opět) bez časů Výrobek „A“ má nejvyšší prioritu – nesmí nikde čekat. krok procházejícího výrobku ZADÁNÍ - ukázka

krok procházejícího výrobku – JINÝ SLED (!) stroj č Atd. 1A1B1A2B2A3B3A4B4A5B5 2A1A2A3B1A4B2 3A1A2A3B1 4A1B1A2B2B3A3 5A1B1A2B2B3A3 6B1B2A1B3A2 březen 2014 VÝSTUP ZADÁNÍ - ukázka Příklad tabulky – (opět) bez časů

březen 2014 procházející výrobek čís. A.1 čís. B.1 čís. C.1 čís. A.2 čís. B.2 čís. C.2 Ukázka: podrobný časový graf pro 3 výrobky čas [minuty] atd.až 30až 200 až 10 stroj čís. konfliktkonflikt Příklad grafiky – vč. časů VÝSTUP ZADÁNÍ - ukázka Priorita?

ZADÁNÍ úkolu ŘEŠTE úlohu: březen 2014 Pro výrobu „X“ různých výrobků je potřeba až „Y“ strojů - jednotlivých výrobních ope- rací na jednotlivých strojích – tyto operace budou různě dlouhé a i pořadí průchodu jednotlivými operacemi (stroji) je u každého výrobku jiné. Konkrétní hodnoty jsou dány v tabulce na konci prezentace – číslo kombinace bude určeno při cvičení.

Doba trvání jednotlivých výrobních operací je různá pro jednotlivé typy výrobků i pro jednotlivé stroje (stroj nevykonává vždy přesně tutéž činnost) – viz tabulka. březen 2011 ŘEŠTE úlohu: ZADÁNÍ úkolu

Konkretizace praktické úlohy: březen 2014 Vyrábíte „X“ různých výrobků (A, B, C, D, E) – na jejichž opracování je potřeba sedmi strojů, ale výrobní operace (tj. doba, po kte- rou se výrobek „zdrží“ u daného stroje) je různá pro každý výrobek a i pořadí průcho- du těmito stroji je u každého výrobku jiné. ŘEŠTE úlohu:

ZADÁNÍ březen Určete individuální čas pro: výrobu pouze prvního kusu každého jednotli- vého z výrobků (jakoby každý z nich pro- cházel jemu příslušnými strojovými opera- cemi zcela osamoceně – řešení dává základní náhled na trvání výroby a je vlast- ně nejkratším možným výrobním časem daného jednokusového souboru výrobků). POZOR = další slide …..

ZADÁNÍ březen Určete čas pro opakovanou výrobu 5 kusů každého z výrobků – časy pro jednotlivé výrobky i sumační čas pro celou dobu výroby. Sestavte a vykreslete časový graf (na milimetrový nebo čtverečkový papír) postupu výrobků od za- čátku prací na 1. výrobku po ukončení výroby posledního z výrobků. POZOR = další slide …..

ZADÁNÍ březen 2014 Sledujte zda dochází k prodloužení doby výroby z důvodů kolizí (zácpy) = současné žádosti dvou výrobků o provedení téže operace (o shodný stroj). POZOR = další slide …..

ZADÁNÍ - varianty Řazení průchodu jednotlivými 7-mi stroji výrobekkrok postupu výrobku - posloupnost operací (strojů) A B C D E Výrobek „A“ má nejvyšší prioritu – nesmí nikde čekat. březen 2014

ZADÁNÍ výrobekčasy [min] průchodu operací - posloupnost operací ideálně čas celkem A  = 75 B C D E Průchody, tj. CELÁ výroba 1 kusu každého z výrobků tedy netrvá shodný celkový čas. !!! POZOR --- viz slide č.8 !!! Doba trvání jednotlivých výrobních operací (7) březen 2014

Konkretizace pro jednotlivé studenty….. ZADÁNÍ Poř. čís.Pořadí výrobků procházejících za sebou procesem 1.ABCDE 2.ADEBC 3.ADCBE 4.ACBDE 5.AECBD 6.ABCED 7.ABECD 8.ACBDE 9.ACDEB 10.ADCBE Výrobek „A“ má nejvyšší prioritu – nesmí nikde čekat.

Konkretizace pro jednotlivé studenty….. ZADÁNÍ Poř. čís.Pořadí výrobků procházejících za sebou procesem 11.ABECD 12.ADECB 13.ADCBE 14.ACEBD 15.ACEDB 16.ABCDE 17.ABDCE 18.ACEBD 19.ACEDB 20.ADECB Výrobek „A“ má nejvyšší prioritu – nesmí nikde čekat. březen 2014

Konkretizace pro jednotlivé studenty….. ZADÁNÍ Poř. čís.Pořadí výrobků procházejících za sebou procesem 21.ABEDC 22.ADCEB 23.ADBCD 24.ACEDB 25.ACDEB 26.ABDEC 27.ABCED 28.ACEDB 29.ACEBD 30.ADEBC Výrobek „A“ má nejvyšší prioritu – nesmí nikde čekat. březen 2014

Konkretizace pro jednotlivé studenty….. ZADÁNÍ Poř. čís.Pořadí výrobků procházejících za sebou procesem 31.AEBDC 32.ABDEC 33.ADBEC 34.AECDB 35.ABCED 36.AEBDC 37.AEBCD 38.AECDB 39.AECBD 40.AEDBC Výrobek „A“ má nejvyšší prioritu – nesmí nikde čekat. březen 2014

Konkretizace pro jednotlivé studenty….. ZADÁNÍ Poř. čís.Pořadí výrobků procházejících za sebou procesem 41.ADECB 42.AECBD 43.ABECD 44.ADEBC 45.AECDB 46.ADCEB 47.ACDEB 48.ADEBC 49.ABEDC 50.ABECD Výrobek „A“ má nejvyšší prioritu – nesmí nikde čekat. březen 2014

…..… cw05 – cv.6. POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ ……. březen 2014