HCI – čtení textu z obrazovky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Advertisements

Specifika Tvorby prezentací pro žáky 1. stupně ZŠ
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Specializovaná databáze pro výzkum astronomie a astrofyziky Mgr. Radka Svaškova, Astronomický ústav AVČR, v. v.i.
Příklady citací v textu
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
VY_32_INOVACE_4.3.IVT1.15/Oc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaroslav Ochodek CZ.1.07/1.5.00/ Tvorba webových.
Organisation for Economic Cooperation and Development OECD iLibrary.
UŽIVATELSKÉ STATISTIKY IEEE/IET ELECTRONIC LIBRARY A ACM DL Lenka Němečková Ústřední knihovna ČVUT v Praze.
Mezinárodní konkurenceschopnost, její faktory a aplikace na ČR
New Catholic Encyklopedia Gale Virtual Reference Library (producent Thomson Gale)
PISA 2012 – oblast řešení problémů
Dana Sigmundová E-books jako zdroj odborných informací ÚK FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Nikola Dynybylová Odborné časopisy a článkové databáze aneb odbornou práci jedině s kvalitními zdroji FSS MU, a Ústřední knihovna FSS.
Layout stránky Rozvržení stránky (layout stránky) se provádí z těchto důvodů: Určení polohy záhlaví, menu, textů, obrázků... Zachování polohy při změně.
Lekce 1 Modelování a simulace
Testovací techniky PhDr. Eva Složilová, MA Katedra jazyků
Projekt INFOZ – VZ Národní knihovna ČR - zabezpečení elektronických zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace zdroje konsorcia rozpočet řešitelský tým splněné.
Porovnání hodnotících škál bolesti v závislosti na kognitivní funkci
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
Jednotná informační brána Cyklus školení Elektronické informační zdroje a databáze Národní knihovna ČR , ,
Tvorba snímků v PowerPointu
VYUŽITÍ ICT PŘI TVORBĚ DUM
VY_32_INOVACE_4.3.IVT1.11/Oc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jaroslav Ochodek CZ.1.07/1.5.00/ Tvorba webových.
Hodnocení vědy a výzkumu za využití InCites
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Vedení správních řízení ve spisové službě a statistika vyřizování dokumentů.
Vytváření prezentace v PowerPointu
, Elektronické služby knihoven prakticky, Praha Portál STM Lucie Hejná Státní technická knihovna
Jak se učí inovační podnikání
Obrázky poskytla firma Complex,
VÝUKOVÝ MATERIÁL V RÁMCI PROJEKTU OPVK 1.5 PENÍZE STŘEDNÍM ŠKOLÁM ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ROZVOJ VZDĚLANOSTI ČÍSLO ŠABLONY:
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor RPS, SROP a JPD 2 Komunikační aktivity Rámce podpory.
Elektrotechnika v hodinách anglického jazyka
Budou chodit do knihoven? Průzkumy dospělé populace 1996 – 2007 – 2010 a nová koncepce rozvoje knihoven ČR Národní knihovna ČR.
použitelnost webu (usability)
Metody zpracování informací
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
Jak napsat odbornou práci?
Setkání účastníků neformálního konsorcia Praha
Název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ šablona III/2 autor výukového materiálu: Mgr. Jana Jiroušová, VM vytvořen: květen.
Dlouhodobé uchovávání a zpřístupňování dokumentů v digitální podobě
Association for Computing Machinery - Založena v r Zaměření informační technologie - Podporující publikace počítačové literatury (portál ACM) -
Přednost početních operací
Použitelnost e-knih z pohledu uživatele PhDr. Michal Lorenz, PhD. KISK MU, Brno.
Přehledové články Struktura - příklady Duchowski, A breadth-first survey of eye-tracking applications, Behavior Research Mehotds, Instruments&Computers,
Výpočetní technika Ing. Jan Popelka, Ph.D. odborný asistent katedra informatiky a geoinformatiky Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
New Marketing Media Michal Pilík.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Usability Workshop Zpráva ze semináře Vilnius, 1.– Ing. Jan Kaňka Krajská knihovna Františka Bartoše
Prototypování, testování prototypů Lenka Němečková Komunikace člověk-počítač KISK FF MUNI
Databáze Elektronické informační zdroje. Obsah přednášky používané zkratky: DB a EIZ definice DB a EIZ typologie DB typologie EIZ přístup k EIZ příklady.
Dana Sigmundová Jak najít plný text článku nebo kompletní číslo odborného časopisu aneb článkové databáze a jak v nich vyhledávat ÚK FSS MU,
Zásady tvorby prezentace
Evoluční algoritmy Info k předmětu Literatura Závěrečná práce.
Nikola Dynybylová Úvod do elektronických informačních zdrojů FSS MU, Ústřední knihovna FSS MU.
Metalib Knihovna FSS MU Osnova EIZ – co, proč, kde Metalib – SFX – Uživatelské konto (Můj prostor) – Vyhledávání – Portál elektronických.
Elektronické informační zdroje (VIKBA25) Martin Krčál EIZ - kurz pro studenty KISK FF MUBrno, 22. října Významné e-zdroje dostupné na MU.
Informační zdroje pro studenty POL PhDr. Dagmar ČerňováBrno, 21. října 2015.
Ústřední knihovna FSS MU
Knihovna UTB ve Zlíně a její (nejen) elektronické služby PhDr
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
Uživatelské testování webu – teorie a praxe
Ústřední knihovna FSS MU Úvod do elektronických informačních zdrojů
EconLit with Full Text Ivana Reznerová
ÚVOD DO ELEKTRONICKÝCH INFORMAČNÍCH ZDROJŮ
Elektronické informační zdroje (VIKBA25)
Základy práce s informačními zdroji pro bc. studenty ZUR
Transkript prezentace:

HCI – čtení textu z obrazovky Barbora Drobíková e-mail: barbora@etf.cuni.cz

Proč já a čtení el. textů? zájem o informační gramotnost – kurzy jak jsou dnes koncipovány? co je nejdůležitější: aby učitelé, vědci uměli využívat inf. v el. podobě => budou častěji vyhledávat neumějí to člověk se učí číst tištěný text (v 1. třídě) ovšem elektronický?

pokr. nákladnost publikací v tištěné podobě do budoucna pravděpodobně větší náklad v el. podobě lze číst 15 s. textu, ovšem 400?

Techniky čtení sakkadické pohyby regresivní pohyby fixační zastávky selektivní čtení „skenování textu“ viz Papík...

El. text x tištěný má mnoho specifik zkuste jmenovat ... přednosti x nedostatky

přednosti el. textu nedostatky archivace vyhledávání v textu snazší citování možnost práce s několika texty najednou (okny) lze zvětšit/zmenšit špatná manipulace s textem špatný přehled textu nelze dobře opoznámkovat nelze číst v posteli, v křesle, v tramvaji vliv na oči (zdraví)

Nejčastěji citované příčiny pomalého čtení z obrazovky rozlišení (obrazovky, dnes LCD lepší) ostrost rohů písmen obrys písmen odstup písmen odstup čtenáře od čteného textu aktuální velikost písmen vizuální úhel čtení počet písmen na řádku počet řádků na obrazovce počet slov na stránce řádkování

pokr. okraje souřadnice polarita – světlá písmena na tmavém pozadí kontrast přerušované vs. kontinuální světlo odraz světla stabilita absence či přítomnost neočákavaných lokálních podnětů poměr stran

pokr. zakřivení obrazovky zkreslení v rozích časová prodleva odpovědi systému metody pokračování ve čtení – rolování např. držení těla čtenáře čtenářův přístup k médiu to bylo napsáno v r. 1996, dodnes se mnohé vývojem technologií nedohnalo

Proč je el. text tak těžko čitelný – co všechno ovlivňuje čtení el Proč je el. text tak těžko čitelný – co všechno ovlivňuje čtení el. textu mnoho studií o tzv. typografických proměnných – je nutné je vždy uvažovat v zájemném kontextu př.: délka řádku, hustota písmen, velikost písmen, velikost obrazovky – počet zobrazených řádků, způsob zobrazení - sloupce

Měření čtení - problémy rychlost čtení x pochopení textu proměnné spolu velice souvisejí: délka řádky x velikost písma x hustota písma zobrazení – rozlišení obrazovky (ostrost zobrazení) některá měření v 80. letech – dnes již nelze použít mnohé soudy vycházejí ze zkušeností čtení tištěného textu - polemika

Výsledky studií velikost písma – 10,12,14 objektivně nezjištěn rozdíl v rychlosti čtení typ písma – patkové x bezpatkové významný rozdíl nezjištěn, pouze doporučeno pro zobrazení využívat bezpatkového písma, které pro tento účel bylo vyvinuto počet sloupců obecně čtenáři lépe vnímáno více sloupců, ovšem z jiných průzkůmu zjištěno – rolování značně zpomaluje rychlost čtení a vnímání textu počet písmen na řádek 55 – nejlepší vnímání textu, delší řádek – nejrychlejší čtení

pokr. zjištěno - ten kdo umí rychle číst – líp čte ve sloupcích a lépe celkově čte a vnímá z obrazovky => základem umění čtení z obrazovky je zvládnutí dovednosti racionálního a rychlého čtení z papíru subjektivně se lidem nejlépe čtou 3 sloupce – nepotvrzeno však výzkumem počet řádků na obrazovku čím více, tím lépe učící proces je rychlejší a efektivnější rolování – velmi zpomaluje

pokr. řádkování dvojité se lépe čte než jednoduché; jednoduché řádkování vyžaduje pečlivější fixaci proměnné spolu velmi souvisejí, nelze dělat testování kombinace všech proměnných – dalo by to asi 256 různých možných obrazovek

Rolování, page-down ... člověk fixuje informace na stránce prostorově, to mu umožňuje lepší vnímání a zapamatování inf. rolování toto ruší – inf. se objevuje častěji v různých místech obrazovky page-down/up je dle studií lepší k zapamatování textu a jeho vnímání než scroll

Umíme pracovat s nedostatky? vizualizační pomůcky

Vizualizační pomůcky studie čtení textů s vizualizačními pomůckami srovnání – rychlosti čtení a vnímání textu, plnění úkolů

Způsob zobrazení lineární text

pokr. fish-eye

pokr. přehled + detail (overview + detail)

Výsledky testu fish-eye – rychlejší čtení – horší učení overview+detail – pomalejší čtení – snazší učení lineární text – v žádném aspektu nejlepší doporučení: kombinace vizualizačních pomůcek – fish-eye – lepší přehled, over-view – snazší učení

Práce s ukázkami - zjistěte, jaké vizualizační pomůcky databáze nabízí - jakým způsobem je zobrazen text - sloupce, lineární text, přehled + detail - je databáze konzistentní v zobrazování textu nebo různé texty = různé zobrazení? - barevnost - rušivé elementy na obrazovce - subjektivní pocit ze čtení daného textu - co Vam chybí při čtení takového textu ... - zamyslete se nad tím, jakým způsobem postupujete při čtení- přeskakování, získání přehledu, selektivní čtení

Zdroje ke zkoumání Oxford Scholarship Online e-books Springerlink Gale e-books Ebsco Host ProQuest 5000 LION JSTOR Sage Fulltext Library Literature & Information Science Fulltext

Bibliografie Boyarski, Dan, Neuwirth, Christine, Forlizzi, Jodi and Harkness Regli, Susan. A study of fonts designed for screen display. In Computer-Human Interaction 1998. ACM, 1998, s. 87-94. Bridger, R. S. Introduction to ergonomics. 2nd ed. London : Taylor & Francis, 2003. 548 s. ISBN 978-0-415-27378-1. Castelhano, Monica S. and Muter, Paul. Optimizing the reading of electronic text using rapid serial visual presentation. Behaviour & Information Technology, 2001, roč. 20, č. 4, s. 237-247. Church, Gary M. The human-computer interface and information literacy. Information Technology and Libraries, 1999, roč. 18, č. 1, s. 3-22. DILLON, Andrew. Designing usable electronic text. London : Taylor and Francis, 1994. 195 s. ISBN 9780748401130. Dillon, A. Reading from paper versus screens. Ergonomics, 1992, roč. 35, s. 1297-1326. Dillon, Andrew, Kleinman, Lisa, Gil Ok Choi, Bias, Randolph. Visual search and reading tasks using ClearType and Regular displays. In Computer-Human Interaction 2006. ACM, 2006, s. 1-9.

pokr. Dix, Alan, Finlay, Janet, Abowd, Gregory D. and Beale, Russell. Human-computer interaction. 3rd ed. Harlow : Pearson Education, 2004. ISBN 978-0-13-046109-4. Dyson, Mary C. and Kipping, Gary J. The legibility of screen formats. Computers & Graphics, 1997, roč. 21, č. 6, s. 703-712. Dyson, Mary C. and Haselgrove, Mark. The influence of reading speed and line length on the effectiveness of reading from screen. International Journal of Human-Computer Studies, 2001, roč. 54, s. 585-612. Dostupné též na www: <doi:10.1006/ijhc.2001.0458; http://www.ideallibrary.com>. Dyson, Mary C. How physical text layout affects reading from screen. Behaviour & Information Technology, 2004, roč. 23, č. 6, s. 377-393. Hornbaek, Kasper and Frokjaer, Erik. Reading patterns and usability in visualizations of electronic documents. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 2003, roč. 10, č. 2, s. 119-149.

pokr. Muter, Paul. Interface design and optimization of reading of continuous text. In In van Oostendorp, H. and De Mul, S. Cognitive aspects of electronic text processing. Norwood, N.J. : Ablex, 1996, s. 1-16. Dostupné též na www: <http://cogprints.org/753/00/pmuter1.htm>. O´Hara, Kenton and Sellen, Abigail. A comparison of reading paper and on-line documents. In CHI 1997. ACM, 1997, s. 335-342. PAPÍK, Richard. Naučte se číst!. Praha : Grada, 1992. 181 s. ISBN 80-85424-93-2. Piolat, Annie, Roussey, Jean-Yves and Thunin, Olivier. Effects of screen presentation on text reading and revising. International Journal of Human-Computer Studies, 1997, roč. 47, s. 565-589.

pokr. Ruthven, Ian et al. Information interaction in context. In International Symposium on Information Interaction in Context IIiX. New York : ACM Press, c2006, s. 309. Dostupné též na www: <http://www.acm.org/dl, http://www.db.dk/IIiX/>. Sharp, Helen, Rogers, Yvonne and Preece, Jennifer. Interaction design. 2nd ed. Chichester : John Wiley & Sons, c2007. 773 s. ISBN 978-0-470-01866-8. Wang, Peiling, Hawk, William B. and Tenopir, Carol. Users´ interaction with World Wide Web resources. Information Processing and Management, 2000, roč. 36, s. 229-251. Ward, R.D. and Marsden, P.H. Physiological responses to different WEB page designs. International Journal of Human-Computer Studies, 2003, roč. 59, s. 199-212. Dostupné též na www: <http://www.sciencedirect.com>.