Sčítání a odčítání úhlů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

Měření úhlů Stupňová míra (devadesátinná, nonagesimální) je zavedena tak, že pravý úhel je rozdělen na 90 dílů, které se nazývají (úhlové) stupně, značí.
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Úhel Úhel je část roviny
Desetinná čísla (opakování) 5. třída
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Konstrukce trojúhelníků
Úhly v trojúhelníku Vlastnosti úhlů v trojúhelníku
Kružnice opsaná trojúhelníku
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Rozdělení úhlů podle velikosti
5.1 Úhel a jeho velikost . M O N písmeno uprostřed = vrchol úhlu  =
Úhel Převody jednotek velikosti úhlů
SINOVÁ VĚTA PRO III. ROČNÍK SOU Poznámky pro žáky se SPU DOC PDF
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
David Kuthan Karolína Korešová Michal Trmal
9 CELÁ ČÍSLA
Goniometrické funkce Řešení pravoúhlého trojúhelníku
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Sčítání, odčítání, násobení a dělení úhlů (grafické)
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Dělitelnost přirozených čísel
Nejmenší společný násobek
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Společný násobek nejmenší společný násobek (n)
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
POZNÁMKY ve formátu PDF
Zábavná matematika.
Matematika Konstrukce úhlů 60°, 120°, 30°.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Vlastnosti sčítání a odčítání
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Trojúhelník Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
Úkoly nejen pro holky.
Jednotky času - procvičování
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
KONTROLNÍ PRÁCE.
Trojúhelník,kružnice trojúhelníku opsaná
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Čtyřúhelníky Matematika – 7. ročník
* Úhel Matematika – 6. ročník *.
Sčítání a odčítání úhlů
Úhly Názvosloví Rozdělení úhlů Jednotky velikosti Dvojice úhlů
Transkript prezentace:

Sčítání a odčítání úhlů Úhel α přeneseme k polopřímce VA. C d B d α d r r V r A K polopřímce VB přeneseme opět úhel α. Úhel AVB je shodný s úhlem BVC. Úhel AVC je dvojnásobkem úhlu α. | AVC| = 2 · α = α + α Graficky jsme sečetli dva úhly stejné velikosti, obdobně postupujeme při grafickém sčítání úhlů rozdílných velikostí.

Graficky sečteme úhly α a β. d α α + β d α β r r r K jednomu ramenu úhlu β přeneseme úhel α. Zvolíme libovolný poloměr r. Sestrojíme oblouk o poloměru r se středem ve vrcholu úhlu α tak, aby protnul obě jeho ramena. Sestrojíme oblouk se stejným poloměrem r se středem ve vrcholu úhlu β. V úhlu α vezmeme do kružítka vzdálenost d mezi průsečíky oblouku a ramen úhlu. Přeneseme ji na druhý oblouk od jeho průsečíku s ramenem úhlu β. Narýsujeme druhé rameno úhlu. Vnější ramena ohraničují úhel α + β.

Úhly α a β můžeme graficky i odčítat, od většího menší. α – β r r r β >α, k jednomu ramenu úhlu β přeneseme úhel α. Zvolíme libovolný poloměr r. Sestrojíme oblouk o poloměru r se středem ve vrcholu úhlu α tak, aby protnul obě jeho ramena. Sestrojíme oblouk se stejným poloměrem r se středem ve vrcholu úhlu β. V úhlu α vezmeme do kružítka vzdálenost d mezi průsečíky oblouku a ramen úhlu. Přeneseme ji na druhý oblouk od jeho průsečíku s ramenem úhlu β dovnitř úhlu β. Narýsujeme druhé rameno úhlu. Úhel α – β leží uvnitř úhlu β.

Sčítání a odčítání úhlů využíváme při rýsování úhlů větších než 180°. Narýsuj úhly 216° a 324°. 216° = 180° + 36° 236° Stejný postup využijeme i při měření úhlů větších než 180°. 324° = 360° – 36° 314° α α = 180° + 75° Procvičení: učebnice strana 18 – 20, cvičení 1 – 12, pracovní sešit strana 130, cvičení 1, strana 132, cvičení 10, 11, 13. α = 255°

Početní operace s úhly Úhly můžeme početně sčítat, odčítat, násobit i dělit. Při počítání s velikostmi úhlů platí: 1°= 60' 1' = 60" Sčítání úhlů: Sčítáme zvlášť stupně, minuty, vteřiny. Po sečtení, pokud hodnota minut nebo vteřin je rovna nebo větší než 60, převedeme v těchto případech vteřiny na minuty, minuty na stupně. 27° + 45° = 72° 27' + 45' = 72' = 60' + 12' = 1° 12' 27" + 45" = 72" = 60" + 12" = 1' 12" 27° 32' + 46° 25' = 73° 57' 72° 28' 36" + 34° 14' 23" = 106° 42' 59" Součet minut a vteřin je menší než 60.

Počítání ve stupních, minutách a vteřinách je podobné jako počítání s jednotkami času (vychází ze šedesátkové soustavy). 47° 32' + 26° 57' = 73° 89' = 73° + 60' + 29' = 74° 29‘ 72° 48' 36" + 34° 54' 43" = 73° 107' 79" = = 73° + 60' + 47' + 60" + 19" = 74° 48' 19" Pro lepší přehlednost můžeme sčítat písemně pod sebou: 47° 32' 26° 57' 89' = 60' + 29' = 1° 29' 73° 89' = 73° + 1° + 29' = 74° 29' 72° 48' 36" 34° 54' 43" 107' = 60' + 47' = 1° 48' 79" = 60" + 19" = 1' 19" 73° 107' 79" 73° 107' 79" = 73° + 1° + 47' + 1' + 19" = 74° 48' 19" 47° 32' + 26° 57' = 74° 29' 72° 48' 36" + 34° 54' 43" = 74° 48' 19"

Odčítání úhlů: Odčítáme zvlášť stupně, minuty, vteřiny. Pokud odčítaná hodnota minut nebo vteřin je menší, převedeme v těchto případech jeden stupeň 60 minut, jednu minutu na 60 vteřin a potom odčítáme.. 127° – 45° = 82° 1° 27' – 45' = (60' + 27') – 45' = 87' – 45' = 42' 1' 27" – 45" = (60" + 27") – 45" = 87" – 45" = 42" 47° 52' – 26° 25' = 21° 27' 72° 28' 36" – 34° 14' 23" = 38° 14' 13" 47° 32' – 26° 57' 32' < 57' 46° 92' – 26° 57' 1° 32' = 92' 20° 35' 72° 48' 36" – 34° 54' 43" 36" > 43" 72° 47' 96" – 34° 54' 43" 47' < 54' 1' 36" = 96" 1° 47' = 107' 48' ‒ 1' = 47' 72° ‒ 1° = 71° 71° 107' 96" – 34° 54' 43" 37° 53' 53"

Násobení úhlů: Násobíme zvlášť stupně, minuty, vteřiny. Po vynásobení, pokud hodnota minut nebo vteřin je rovna nebo větší než 60, převedeme v těchto případech vteřiny na minuty, minuty na stupně. 127° · 4 = 508° 1° 27' · 4 = 1° · 4 + 27' · 4 = 4° + 108' = 5° + 48' = 5° 48' 1' 27" · 4 = 1' · 4 + 27" · 4 = 4' + 108" = 5' + 48" = 5° 48' 47° 52' · 4 = 191° 28' 47° · 4 = 188° 52' · 4 = 208' = 180' + 28' = 3° 28' 188° + 3° = 191° 72° 28' 36" · 4 = 289° 54' 24" 72° · 4 = 288° 28' · 4 = 112' = 60' + 52' = 1° + 52' 288° + 1° = 289° 36" · 4 = 144" = 120" + 24"= 2' + 24" 52' + 2' = 54'

Dělení úhlů: Dělíme zvlášť stupně, minuty, vteřiny. Po vydělení stupňů zbytek převedeme na minuty a přičteme k minutám ze zadání. Pak dělíme minuty. Zbytek převedeme zase na vteřiny, přičteme ke vteřinám ze zadání. Vydělíme vteřiny. Pokud dělení nevychází beze zbytku, zaokrouhlíme na celé vteřiny. 72° 28' 36" : 4 = 18° 7' 9" 127° : 4 = 31° 3° 3° = 180' 180' : 4 = 45' 20' 0' 45' 47° 52' : 4 = 11° 58' 3° 3° = 180' , 180' + 52' = 232' 232' : 4 = 58' 32' 0' 34° 54' 48" : 4 = 8° 43' 47" 120" + 48" = 168" 168' : 4 = 47' 28' 0' 120' + 54' = 174' 174' : 4 = 43' 14' 2' , 2' = 120" 34° : 4 = 8° 2° 2° = 120' Procvičení: učebnice strana 20 – 21, cvičení 13 – 16, pracovní sešit strana 131 – 134, cvičení 2 – 9, 14, 16 – 22.

Rýsování úhlů bez úhloměru Narýsujte pravý úhel (90°) pomocí kružítka a pravítka (nepoužívejte úhloměr ani trojúhelník s ryskou). Využijeme znalostí při rýsování osy úhlu. Přímý úhel má velikost 180°. Osa úhlu rozdělí přímý úhel na dva pravé úhly o velikosti 90°. r

Úhel 45° získáme rozdělením pravého úhlu na polovinu, součtem úhlu 45° s pravým úhlem dostaneme úhel 135°. r 135° 45° 90°: 2 = 45° 90° + 45° =180° – 45° = 135°

Vedlejší úhel k úhlu 60° je 120°. Úhel 60° narýsujeme tak, že na oblouk o poloměru r naneseme od jeho průsečíku s přímkou stejnou vzdálenost r. r r 120° 60° r Vedlejší úhel k úhlu 60° je 120°.

Osa úhlu rozdělí úhel 60° na úhly o velikosti 30°. Rozdělením úhlu o velikosti 30° na polovinu získáme úhel 15°. Grafickým sčítáním a odčítáním těchto úhlů získáme úhly dalších velikostí: 45°, 75°, 90°, 105°, 120°, 135°, 150°, 165°. r r 30° 15° r 45° = 30° + 15° 75° = 60° + 15° = 90° ‒ 15° 90° = 60° + 30° 105° = 90° + 15° 120° = 60° + 60° = 90° + 30° =180° ‒ 60° 135° = 90° + 45° = 180° ‒ 45° 150° = 90° + 60° = 180° ‒ 30° 165° = 180° ‒ 15°

Úhly na hodinách Pohyb minutové ručičky: Za 15 minut (čtvrt hodiny) ručička opíše úhel 90°. Za 30 minut (půl hodiny) ručička opíše úhel 180°. Za 45 minut (tři čtvrtě hodiny) ručička opíše úhel 270°. Za 60 minut (za jednu hodinu) ručička opíše úhel 360°. Za 1 minutu ručička opíše úhel 360° : 60 = 6°. Úhel, který opíše minutová ručička za daný počet minut vypočítáme, když počet minut vynásobíme úhlem 6°, např. za 12 minut 12 · 6° = 72°.

Pohyb hodinové ručičky: Za 3 hodiny opíše hodinová ručička úhel 90°, minutová ručička úhel 1080° (3 · 360°). Za 6 hodin opíše hodinová ručička úhel 180°, minutová ručička úhel 2160° (6 · 360°). Za 9 hodin opíše hodinová ručička úhel 270°, minutová ručička úhel 3240° (9 · 360°). Za 12 hodin opíše hodinová ručička úhel 360°, minutová ručička úhel 4320° (12 · 360°). Za 1 hodinu hodinová ručička opíše úhel 360° : 12 = 30°, minutová ručička úhel 360°. Za 1 minutu hodinová ručička opíše úhel 360° : 12 : 60 = 0,5°, minutová ručička úhel 6°. Procvičení: učebnice strana 21, cvičení 17 – 19, pracovní sešit strana 132, cvičení 12, strana 133, cvičení 15.