Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiáluVýrobek Číslo vzdělávacího materiáluVY_32_INOVACE_30_15 Jméno autoraMgr. Dagmar Vaďurová Název školy Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
MarketingVýrobek
Výrobek (Product) Výrobek je cokoli, co lze nabídnout na trhu k upoutání pozornosti, ke koupi, k použití nebo spotřebě. Výrobek je hmotná (hmatatelná) či nehmotná (abstraktní) věc nebo služba uspokojující potřeby zákazníka.
Rozčlenění výrobků 1. Výrobky krátkodobé spotřeby 1. Výrobky krátkodobé spotřeby – potraviny, drogistické výrobky, palivo apod. 2. Výrobky dlouhodobé spotřeby 2. Výrobky dlouhodobé spotřeby – auto, pračka, nábytek, počítač apod. 3. Kapitálové výrobky 3. Kapitálové výrobky – průmyslové stroje, suroviny určené k dalšímu zpracování, polotovary apod. 4. Spotřební zboží 4. Spotřební zboží – základní, příležitostné a speciální potřeby
Rozčlenění spotřebního zboží
Komplexní výrobek
Obal výrobku Je u některých výrobků nedílnou součástí Slouží především k ochraně výrobku Napomáhá k prodeji výrobku Obal se inovuje každé tři roky „OČI KUPUJÍ“ Význam pro zákazníka „OČI KUPUJÍ“ Umožňuje snadnou manipulaci s výrobkem
Základní funkce obalu 1. Ochranná – ochran výrobku proti poškození a zničení 2. Propagační – upoutání pozornosti zákazníků 3. Informační – informace o složení, použití, záruční době, podmínkách skladování … 4. Rozlišovací – umožňuje rozlišit výrobek dle obalu od jiných druhů 5. Manipulační – snadná manipulace při skladování a přepravě 6. Ekologická – splňuje náročné ekologické požadavky (likvidovatelnost, recyklace..)
Vývoj výrobku 1. Výběr námětu 2. Podnikatelská analýza 3. Rozvoj výrobku 4. Testování na trhu 5. Výroba
Životní cyklus výrobku
Zdroje KOTLER, P. Moderní marketing, 4. evropské vyd. Grada ISBN SEIFERTOVÁ, Věra. Základy marketingu, Praha. ČVUT ISBN