Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/11.0162 Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Mgr. Lukáš Synek Mgr. Petra Sedláčková 30. 6. 2010 TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY.
Voda se zpomaleným oběhem
Patří sem: jezera bažiny rybníky přehrady
Jezera = přírodní vodní nádrže obklopené souší, které nejsou propojeny s oceánem Jezera podle vzniku dělíme například na:
Ledovcová jezera vznikla po rozpuštění ledovce nejvíce ledovcových jezer se nachází na severu Evropy a severu Ameriky
Vznik ledovcových jezer spustit animaci
Jezera v příkopových propadlinách hluboká jezera protáhlého tvaru př.: africká jezera Tanganika a Malawi Mezi tato jezera patří i nejhlubší jezero světa Bajkal v Asii. Zkus najít toto jezero na mapě a zjisti jeho hloubku.
Vznik jezer v příkopových propadlinách spustit animaci
Další příklady typů jezer: karová – po roztátí horského ledovce (např. největší jezera ČR Černé a Čertovo) sopečná krasová (nejhlubší jezero ČR v Hranické propasti) www.retour.cz Černé jezero www.cen.ulaval.ca Hranická propast
Bažiny vznikají zanášením mělkých jezer pískem a bahnem www.hedvabnastezka.cz
Rybníky Rožmberk Význam rybníků: Zkus vypsat, jaký význam mají rybníky. V ČR je nejvíce rybníků v jižních Čechách Rožmberk
Výstavba rybníků spustit animaci
Přehrady Význam: zdroj pitné vody ochrana před povodněmi výroba elektřiny rekreace
Výstavba přehrady spustit animaci
V prezentaci byly použity zdroje z těchto internetových stránek: www.gify.nou.cz www.retour.cz www.cen.ulaval.ca www.hedvabnastezka.cz
Tento výstup vznikl v rámci projektu FM - Education financovaného z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost