Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005
Implementace ICT do vzdělávacích oblastí a oborů Umístění prezentací : www.1zsfm.cz
Téma vyučovací hodiny : Vzdělávací obor : Matematika Třída : VIII.B Vyučující : Mgr. Renata Holá Datum : 31.10.2005 Téma vyučovací hodiny : „ Pythagorova věta“ Vybavení učebny : připojení na INTERNET připojení na školní síť – výukové programy PC – notebook dataprojektor
Zdroje informací www.slavneosobnosti.cz PhDr., MÜLLEROVÁ, J., Matematika pro 8.roč. Mgr KOČÍ,S.,Pracovní sešit pro 8.ročník
Téma Pythagorova věta
Pythagoras Řecký matematik Žil v letech 580-500př.n.l. Studoval matematiku a astronomii v Egyptě a Babylonii Žil v Itálii Založil filozofïckou školu
Pythagorova věta platí v pravoúhlém trojúhelníku.
c2 = a2 + b2 A přepona c b C a B odvěsny . C a B odvěsny c2 = a2 + b2 Obsah čtverce nad přeponou pravoúhlého trojúhelníku se rovná součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami.
Obrácená Pythagorova věta: Jestliže je v trojúhelníku součet druhých mocnin délek dvou kratších stran roven druhé mocnině délky nejdelší strany, potom je tento trojúhelník pravoúhlý.
Příklad: a) Rozhodněte je-li trojúhelník ABC pravoúhlý: c= 5 cm, a= 3 cm, b= 4 cm Řešení: c2 = a2 + b2 52 = 32 + 42 25 = 9 + 16 25=25 Trojúhelník je pravoúhlý
Příklad: b/Rozhodněte je-li trojúhelník KLM pravoúhlý: k= 7 cm, l= 6 cm, m= 5 cm Řešení: k2 = l2 + m2 72 = 62 + 52 49 = 36 + 25 49 = 61 Trojúhelník není pravoúhlý
Samostatná práce: Rozhodněte, zda trojúhelník s následujícími délkami stran je pravoúhlý: a = 7 dm, b = 9 dm, c = 11 dm a = 10 m, b = 24 m, c=26 m a =3,5 cm, b = 4 cm, c = 5,5 cm 85 mm, 132 mm, 157 mm 8,5 m, 13 m, 15,1 m
Výsledky: Trojúhelník není pravoúhlý Trojúhelník je pravoúhlý
Hodnocení vyučovací hodiny Klady Zápory Názorná výuka Atraktivnost výuky Usnadněný zápis do sešitu Snadná a rychlá kontrola výsledků
Poznámky k prezentaci Žáci při výpočtech mocnin a odmocnin používají tabulky. Využití laserového ukazovátka usnadňuje učiteli i žákům orientaci v textu. Postupné zobrazování textu – žáci nevidí celý text najednou, ale učitel žákům zobrazuje text v závislosti na rychlosti výkladu.