Autor:Mgr. Jana Šlancarová Zpracováno: Ročník (obor)3., K/81 – Gymnázium K/41 – Gymnázium Tematická oblast Multikulturní výchova PředmětSpolečenskovědní seminář Anotace:Prezentace Multikulturalita definuje základní pojmy a nabízí podněty k diskusi o negativních a pozitivních stránkách tohoto fenoménu. Šablona Číslo materiálu III/2-16 III/ Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu OPVK 1.5 EU peníze školám registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Multikulturalita Zdroj: bergman.blog.idnes.cz
Multikulturalita koexistence alespoň dvou kultur (resp. sociokulturních skupin, minorit a majorit) vedle sebe interkulturalita (lat. inter = mezi) zahrnuje vzájemné vztahy odlišných sociokulturních skupin – pozitivní vztahy – vzájemné obohacování kultur – negativní – diskriminace, segragace – Při styku kultur někdy dochází k nedorozuměním: zkuste si kvízkvíz bach/courses/guate/
„Je absurdní považovat jednu kulturu za vyšší, než je druhá. Vždyť žádná kultura, pokud by zůstala sama, by nemohla být vyšší. “ Lévi- Strauss „Pokud se Evropa nechce stát okrajovým a provinciálním státem, bude muset zahájit dialog s ostatními kulturami.“ Mircea Eliade
Otázky k diskusi Souhlasíte s předchozími citáty? Čeho si vážíte na české kultuře, co z toho by mohlo obohatit jiné kultury? Na čem z toho máte osobní zásluhu? Existuje něco jako všeobecně sdílená česká kultura? Něco, co je všem Čechům společné? Zkuste najít příklady. Jak byste českou kulturu asi vnímali, když byste se narodili o 1000 km západněji/východněji? Dokázali byste říct, v čem byla naše kultura obohacena jinými? Je třeba naši kulturu chránit před cizími vlivy? Proč? Je možné se izolovat od jiných kultur bez porušení lidských práv?
Co evropská civilizace v historii přejala… textur-papiru.html nase-tipy/110769/dobre-rady-pro-nakup-a-pripravu- brambor.html
Je možné si v dnešním globalizovaném světě udržet svou kulturu? Je to žádoucí? Spot Samozřejmí cizinci site/PageServer
Zdroje Multikultura.cz vychova/vychozi-pojmy/multikulturni- vychova/ Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Projekt Varianty. Člověk v tísni, Multikulturní centrum Praha.