Vektorový grafický editor Zoner Callisto

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MS Malování I. VY_32_INOVACE_57_MS_Malovani_I.
Advertisements

Počítačová grafika Nám umožňuje:
Informační a komunikační technologie 5. – 7. ročník
Microsoft Word 2010 I. Spuštění aplikace Wordu Popis prostředí Základní editace textu VY_32_INOVACE_52_MS_Word_ I.
Zoner Callisto 4 II. Pracovní prostředí editoru Úpravy objektů Křivky Text Vkládání obrázku Barevná výplň VY_32_INOVACE_60_Zoner_Callisto4_II.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Dlouhý. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/16
VY_32_INOVACE_59_Zoner_Callisto4_I. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání • Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
X EXEL.
MS Malování II. VY_32_INOVACE_58_MS_Malovani_II.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
COREL DRAW SEZNÁMENÍ Úvod, seznámení se se systémem Pracovní plocha
CorelDRAW Začínáme… Grafika této prezentace byla vytvořena v programu CorelDRAW.
Školení počítače Excel
Zoner Callisto.
ZONER CALLISTO Pracovní postup tvorby obrázku
VYPRACOVALA: MGR. HANA TOFLOVÁ DNE: ICT2/1/3/13 WORD - tabulky.
Počítačová grafika (základy práce ve vektorovém kreslicím programu)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Excel – editace ( formát ) buněk
Vypracoval: Petr Němeček
COREL DRAW - 2 PRÁCE S OBJEKTY
VY_32_INOVACE_55_MS_Word_IV. Autor : Trýzna Stanislav Školní rok : 2011/2012 Určeno pro : šestý ročník Předmět: informatika Téma : základní orientace.
TEXTOVÝ EDITOR.
INKSCAPE Vektorová grafika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základy práce ve vektorovém editoru Autor:
VY_32_INOVACE_4.2.IVT4N,1,2.15/Če Gymn á zium, Český Tě ší n, př í spěvkov á organizace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Jak postupovat při tvorbě návrhu obálky do časopisu - Pomůcka pro studenty -
Vkládání kreslených útvarů
VEKTOROVÁ GRAFIKA ZONER CALLISTO.
Základy práce s programem
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Malování.
POČÍTAČOVÁ GRAFIKA PROGRAMY A NÁSTROJE PRO PRÁCI S VEKTOROVOU GRAFIKOU 3 ING. BOHUSLAVA VITEKEROVÁ IKT MS Office
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ProgeCAD Modifikace prvků.
Word – Tabulky a Grafika ve Wordu
Kreslíme vektorovou grafiku (6) Práce s textem Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ing. Bohuslava Vitekerová
Zoner Callisto V této prezentaci najdete různé návody a rady jak pracovat s programem Zoner Calisto.
ProgeCAD Základy kreslení.
TVORBA VÝUKOVÉ PREZENTACE I.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_10.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ProgeCAD Základy kreslení.
Corel DRAW Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Počítačová grafika Zoner Callisto – tabulky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Vektorové tutoriály Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Ditta Kukaňová.
CorelDRAW – vizitka (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z.
Prezentace Powerpoint 1 Předmět:INFORMATIKA Ročník:7. Tematický okruh:Seznámení s programem MS Excel Název učiva:Návod na používání programu MS Excel Prezentace.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy
VY_32_ INOVACE_IKR5 - 4– POWERPOINT – PRÁCE S TEXTEM Název školy:
Kreslíme vektorovou grafiku (6)
CorelDRAW – vlastnosti objektů
ZONER CALLISTO Ovládání programu
Základy práce s programem
Počítačová grafika Zoner Callisto Efekty
Zoner Callisto – křivky
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ProgeCAD Základy kreslení.
Ostatní manipulace s objekty II.
Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu
CorelDRAW – tvarování křivek
Počítačová grafika Zoner Callisto geometrické tvary I. část
Základy práce s programem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
ProgeCAD Modifikace prvků.
Transkript prezentace:

Vektorový grafický editor Zoner Callisto Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Vektorový grafický editor Zoner Callisto Počítačová grafika – 8. ročník

Obsah Program Zoner Callisto Seznámení s programem Základní panel nástrojů Kreslení základních objektů Barvy objektů Operace s objekty Úpravy objektů pomocí tvarovacího nástroje Práce s textem

Zoner Callisto český program pro vektorovou grafiku je poměrně levný součástí je i kolekce obrázků – klipártů. program, který je určený pro práci pod Windows všechny funkce se ovládají pomocí roletové nabídky a panelů s nástroji, které volíme myší, ale také z klávesnice.

Seznámení s programem Po spuštění programu se objeví uvítací obrazovka – v dolní části „Tip na tento den“ Panely nástrojů základní alternativní měřítko hladiny text standardní galerie Pravítka a soustava souřadnic Stavový řádek Posuvníky Paleta barev Pracovní plocha

pravítka a soustava souřadnic základní panel standardní panel panel pro úpravu textu alternativní panel stavový řádek galerie paleta barev pracovní plocha posuvníky pravítka a soustava souřadnic okraj stránky stránky v dokumentu

Základní panel nástrojů Měřítko zobrazení = lupa Výběr a editace objektů Zvětšení měřítka Tvarování objektů Zmenšení měřítka Křivky Předchozí měřítko Tvary Základní objekty Text Celá stránka Tabulky Přehled všech objektů Vkládání obrázků Vybrané objekty Zpět Pracovní plocha Opakovat

Základní objekty na panelu nástrojů křivky (čáry) geometrické tvary text – odstavcový a umělecký tabulky

Alternativní panel nástrojů - mění se podle vybraného nástroje na základním panelu

Kreslení základních objektů tažením myši vybereme tvar myš má tvar křížku se symbolem vybraného tvaru – nastavíme do prostoru, kde bude objekt stiskneme a držíme Lt myši a táhneme libovolným směrem uvolníme tlačítko myši – tvar je vytvořen numericky Lt klikneme do plochy pro levý horní roh tvaru v tabulce zadáme číselně rozměry obrazce

Tvary před vytvořením tvaru volíme v alternativním panelu od kraje – tažením z levého horního rohu ze středu u některých objektů – ze středu s možností rotace objektu

Tvary: obdélník a čtverec u numerického zadání pro čtverec zadat stejnou šířku a výšku možnost vybrat v alternativním panelu tvary vrcholů namísto klasických rohů ostré zkosené zaoblené vykrojené

Nastavení barev objektu většina vektorových objektů (kromě čar a křivek) může mít 2 barvy – barvu čáry a barvu výplně aplikace barev barevná paleta dole barvu čáry – Lt na barvu barvu výplně – Pt na barvu galerie – barevná paleta nově vkládaný objekt převezme přednastavitelné barvy

Vyplňování objektů: barvou barevným přechodem bitovou mapou fraktálovou výplní

Jednobarevná výplň Výplň Typ : Jednobarevná

Výplň objektů barevným přechodem

Výplň bitovou mapou

Plastická výplň - přizpůsobivá

Změny v paletě barev namíchání vlastní barvy 2 krát Lt na barevnou paletu okno Míchání barev v paletě Lt označíme barvu (políčko), kterou chceme změnit nulová barva pera nebo výplně – objekt je průhledný

Tvary: kružnice a elipsa u numerického zadání pro kružnici zadat stejnou šířku a výšku – jinak vznikne elipsa pro oblouk a výseč počáteční a koncový úhel nastavíme na alternativním panelu

Měřítko zobrazení -pohled na dokument přiblížení pracovní plochy - zvětšení zmenšení pohledu na dokument Detailní pohled na část auta zpátky na celoobrazovkový pohled přehled všech objektů vybrané objekty vybrané objekty celá pracovní plocha

Stránky v dokumentu manipulace se stránkami skupina tlačítek v levém dolním rohu pracovní plochy u vodorovného posuvníku (nad paletou barev) měníme stránku přidáváme stránku aktuální stránka /celkový počet stránek

Mnohoúhelníky a hvězdy další vlastnosti nastavíme v alternativním panelu: natažení tvaru ze středu ostrost rotace natažení tvaru od kraje – z levého horního rohu počet vrcholů, cípů

Pravidelný mnohoúhelník počet vrcholů (cípů): 3 – 99

Hvězdy 5 různých tvarů 4 - 99 cípů ostrost 0 – 95% 8 cípů ostrost – 0%

Tvary: 10 cípů ostrost – 0% ostrost – 8% ostrost – 30% ostrost – 85%

Obecné operace s objekty všechny objekty ( obdélník, mnohoúhelník, hvězda, čára, křivka, …) lze kdykoliv později modifikovat – změnit polohu, velikost, barvu, event. barvy výplně, tloušťku čáry, u některých objektů i další parametry (počet cípů apod.) všechny uvedené operace s objekty lze provádět při vybraném nástroji Výběr – tlačítko bílé šipky

Výběr a editace objektů označení – výběr Lt na objekt mazání označit objekt + Delete přemístění označený objekt uchopíme Lt a táhneme kurzorovými šipkami změna velikosti do délky i šířky – Lt za rohové čtverečky jedné strany – Lt za středové čtverečky

Výběr a editace objektů otočení tvaru Lt klikneme do označeného objektu, Lt za rohové šipky zkosení tvaru Lt za středové šipky

Práce s více objekty označení více objektů ohraničení přibírání přetažením Lt myši stanovíme rámec kolem objektů přibírání SHIFT + Lt na objekty vybrat vše: CTRL + A Úpravy  Vybrat Úpravy  Inverze výběru zrušení 1 objektu ve výběru: SHIFT + Lt práce s více objekty najednou je stejná jako s 1 objektem

Kopírování, duplicita kopírování duplicita označit objekt a pomocí schránky stejně jako ve Windows duplicita zapnout tlačítko Duplikační režim, Lt uchopit a táhnout + CTRL

Kopírování = duplicita výplň – Pt myši na barvu v paletě obrys – Lt myši na barvu v paletě duplikační režim + CTRL

Zarovnání objektů - zarovnání objektů k určité hraně - využití: tvorba letáků, informačních letáčků, školních zpravodajů vodící linky (pomocníci při práci) speciální čáry – lze k nim jakoby „přilepit“ nejbližší objekty pouze je vidíme, netisknou se síť (pomocník při práci) pomyslná síť teček podobně jako vodící linky k sobě dokáží „přilepit“ nejbližší objekty

Vodící linky pomocné čáry, které pomáhají se zarovnáním magnetický efekt vodící linky – když umístíme objekt poblíž linky, automaticky se k ní zarovná

Vodící linky - nastavení můžeme nastavit přesně číselně: Soubor  Nastavení dokumentu – záložka Vodící linky – zadáme číselně a potvrdíme tlačítkem Přidat zatržení – Zobrazit vodící linky a Uchycovat, je možné je i uzamknout vytáhneme stisknutým Lt myši z horního (vodorovného) pravítka vodorovné, z levého (svislého) pravítka svislé při zvoleném nástroji Výběr

schování klávesa L – schová všechny vodící linky (jsou nastavené, ale nejsou vidět), pokud chceme znovu zobrazit – opět klávesu L Soubor  Nastavení dokumentu – záložka Vodící linky – odstranit zatržení Zobrazit vodící linky odstranění Soubor  Nastavení dokumentu – záložka Vodící linky – tlačítko Smazat všechny chytnout a přetáhnout zpátky do pravítka

Spojení objektů: označit objekty menu: Objekty  Logické operace  Spojit objekty

Průnik objektů postup, jak z obrázku vybrat určitou část nakreslíme objekt za objekt přidáme např. pomocný obdélník označíme oba objekty Objekty  Logické operace  Průnik objektů

Pořadí objektů program skládá nově vytvořený objekt vždycky nahoru Menu: Objekty  Pořadí objektů .... označíme objekt Úplně nahoru O jeden nahoru O jeden dolů Úplně dolů Objekty

Křivky křivka = prostředek k nakreslení jakékoliv čáry všechny objekty jsou odvozené od křivek, můžeme tedy jakýkoliv objekt převést na křivky Křivka může mít (podle orientace směrnic): směrnice mají opačnou orientaci dva vrcholy směrnice mají souhlasnou orientaci jeden vrchol obě směrnice leží na přímce žádný vrchol uzel = krajní (počáteční a koncový) bod křivky úsečka – speciální případ křivky – křivka bez vrcholu

Úsečky a čáry rovná čára (úsečka) – Lt držet, táhnout a uvolnit lze navázat – začít v místě, kde skončila spojené úsečky (lomená čára) tlačítko Douzavřít „čára od ruky“ jestliže spojíme počáteční a koncový bod, vznikne objekt – má i výplň

Používání pera - obrys typ čáry šířka čáry barva čáry zakončení čar - šipky zakončení čar - zaříznutí zalomení čáry = rohy

Bézierovy křivky křivky s nastavením vektoru tvar je definován polohou krajních bodů a polohou směrnic v těchto bodech při kreslení křivky se zobrazí vektory (čárkované čáry), pomocí kterých lze nadefinovat směr a zakřivení křivky lze kdykoliv později měnit směrnice – má směr a délku délka = hloubka zakřivení směr = směr zakřivení (jako tečna k bodu) řídící bod směrnice směrnice = směrová úsečka směr a hloubku zakřivení určuje koncový bod směrnice = řídící bod krajní bod křivky

Jednoduché křivky jednoduchá křivka – pouze 2 krajní body postup při kreslení vybereme ikonu křivky klikneme Lt (vymezíme začátek křivky), přemístíme (konec křivky) a zmáčkneme Lt a držíme, tvarujeme křivku, po vytvarování uvolníme Lt

Složené křivky složená křivka spojuje nejméně 2 jednoduché křivky úsek – část složené křivky (= jednoduchá křivka)

Složené křivky – napojení přechody mezi úseky – způsob napojení úseků v uzlu symetrický – směrnice mají přesně opačný směr a stejnou délku hladký – směrnice mají přesně opačný směr a různou délku ostrý –směrnice neleží na téže přímce

Úpravy objektů pomocí tvarovacího nástroje Tvarovací nástroj pro změnu tvaru libovolného objektu úpravy objektu se provádí prostřednictvím tvarovacího rámce (= obdélník opsaný objektu)

Tvarování objektů po vybrání nástroje Tvarování objektů je možné objekt upravovat i pomocí speciálních bodů, které za „normálních“ okolností nejsou vidět pomocí těchto bodů lze u mnoha objektů zcela změnit jejich tvar postup označit objekt, který chceme upravovat vybrat nástroj stiskneme, držíme a táhneme Lt myši za vybraný úchopný bod požadovaným směrem

Tvarování objektů Objekty můžeme: Mód tvarování - zachovat úhly rámce posouvat otáčet zvětšovat nebo zmenšovat protahovat zešikmovat Mód tvarování - zachovat úhly rámce - pokud zapnuto, nezmění se úhly v rozích

posunutí otočení tažením myši za úchopový bod ve středu objektu uchopením hlavy šipky ze středu objektu

celkové zvětšení (zmenšení) rovnoměrné - zachovat úhly rámce – pokud zapnuto, nezmění se úhly v rozích celkové zvětšení (zmenšení) rovnoměrné za rohový úchopový bod) při zapnutém tlačítku částečné zvětšení (zmenšení) za úchopový bod ve středu, při zapnutém tlačítku

protahování (jako perspektiva) – vypnuté tlačítko tažením za rohový úchopový bod zešikmení – vypnuté tlačítko posouváme 1 stranu rámce - nepravoúhlý tažením za úchopový bod ve středu

tvarování rohů obdélníku za úchopový bod, kde se zaoblení spojuje se stranou tvarování oblouku a výseče tažením koncového bodu oblouku

Symetrické tvarování vrcholů hvězd a jiných tvarů s vrcholy měníme tvarováním 1 cíp – změna u všech označit objekt typu hvězda vybrat tvořítko, Lt na hvězdu ikona tvarování cípů hvězd vybrat úchopný bod mezi dvěma oblouky a tažením tvarovat cíp hvězdy soubor – tvarování hvězd, srdíčko

Vliv změny velikosti a deformace objektu na jeho kvalitu při změně velikosti vektorového objektu nedojde k žádnému zhoršení kvality objektu objekt lze libovolně velikostně modifikovat při deformování bude mít objekt sice jiné propozice, ale na kvalitu čar a křivek to nebude mít žádný vliv zásadní rozdíl od rastrové grafiky

Text a práce s textem vložení textu 2 druhy písma tažením myši (vymezí se prostor - textový rámeček) číselným zadáním (kliknout myší – zadat rozměry v okně) 2 druhy písma odstavcový text – umělecký text -

Odstavcový text zachovává druh, řez, velikost, zarovnání při změně rámce se přeformátuje podobně jako ve Wordu slova se přeskládají, aby se vešla do rámce používá se na delší pasáže textu

Umělecký text zachovává svoji polohu vzhledem k rámci při změně tvaru nebo rozměrů rámce se přizpůsobí a podle potřeby deformuje využití – k psaní nápisů, nadpisů a výrazných sdělení s textem lze provádět různé efekty při deformaci rámce

Vkládání uměleckého textu alternativní panel nástrojů: Umístit na křivku Smazat původní křivku Po 15 stupních

Vložení uměl. textu na křivku vložíme křivku (např. kružnici) vybereme v alternativním panelu zapneme kliknout na kružnici – vytvoří se rám napíšeme text můžeme smazat křivku

Práce s textovým rámcem text – chová se jako objekt – je možné ho přesouvat, umístit na přesně definovanou pozici změna velikosti otočení

Úpravy textu tvarovacím nástrojem 3 režimy tvarování textu alternativní panel Editace textu Tvarování základny Tvarování rámce textu

Zoner Callisto – Počítačová grafika Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office Zoner Callisto 5 Zoner - České kliparty obrázky z internetu obrázky nakreslené v Malování ve Windows literatura: J. Zíková – Zoner Callisto 5 – uživatelská příručka, Zoner, s.r.o. J. Zíková – Zoner Callisto – Tipy efekty kouzla, Computer Press Praha 2002 P. Navrátil – Počítačová grafika a multimédia, Computer Media, 2007 L. Kovářová – Informatika pro základní školy 3, Computer Media, 2004 L. Kolářová: Počítačová grafika na základní škole P. Roubal: Kreslení a grafika I. Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)