Matematika – 8.ročník Pythagorova věta

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Matematika – 8.ročník Přímka a kružnice
Advertisements

Pythagorova věta a její odvození
PYTHAGOROVA VĚTA Věta k ní obrácená.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 1
Objem a povrch válce - slovní úlohy
Matematika – 8.ročník Kružnice a kruh
Lineární rovnice se závorkami
Vzájemná poloha dvou kružnic
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 2
Užití Pythagorovy věty – 3. část
Užití Pythagorovy věty – 5. část
Užití Pythagorovy věty – 2. část
Užití Pythagorovy věty – 1. část
Užití Pythagorovy věty – 4. část
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
- řešení pravoúhlého trojúhelníku
Matematika – 8.ročník Druhá odmocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
Věta usu - konstrukce trojúhelníku
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 9.ročník Slovní úlohy o pohybu - 2
Matematika – 8.ročník Thaletova kružnice
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
VY_42_INOVACE_109_PYTHAGOROVA VĚTA Jméno autora VMM. Lačná Datum vytvoření VMříjen 2011 Ročník použití VM8. ročník Vzdělávací oblast/obormatematika Anotace.
Matematika - 7. ročník Celá čísla - souhrn
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Obvod, obsah – 1 Čtverec, obdélník, pravoúhlý trojúhelník
Obrazce – obvod, obsah Matematika 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v.
Součin mocnin se stejným základem
Matematika – 8.ročník Tečna ke kružnici
Matematika – 8.ročník Třetí mocnina
* Pythagorova věta Matematika – 8. ročník *
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika Poměr 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami – 1
Matematika – 8.ročník Počítání s mocninami - 2
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Měřítko mapy, plánu Matematika 7. ročník
Druhá a třetí mocnina a odmocnina - shrnutí
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Věta sss - konstrukce trojúhelníku
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek objemu
Matematika – 8.ročník Druhá mocnina
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Symbolika Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 8.ročník Mocnina se základem 10
Mocnina součinu, podílu a mocniny
Vzájemná poloha dvou kružnic
Věta sus - konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Matematika – 8.ročník Pythagorova věta Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST EU Peníze školám Matematika – 8.ročník Pythagorova věta

Název: Pythagorova věta Anotace: Pravoúhlý trojúhelník – pojmenování stran. Pythagorova věta, stručný zápis Pythagorovy věty. Výpočet přepony a odvěsny v pravoúhlém trojúhelníku. Procvičení zápisu Pythagorovy věty pro lib. trojúhelník. Obrácená Pythagorova věta. Vypracoval: Mgr. Bohumila Zajíčková Vzdělávací oblast: Matematika a její aplikace Metodika práce s materiálem: Prezentace určená k výkladu a procvičování učiva, lze využít i při samostudiu nebo při opakování učiva. Některé snímky jsou určené ke společné práci, jiné k samostatné. Postup po jednotlivých krocích při řešení úlohy zajišťuje animace každého snímku. Ročník: osmý Datum vytvoření: říjen 2011

Pravoúhlý trojúhelník – pojmenování stran přepony: O k k n l n m c p . . K L M N o m odvěsny: r C P S l, m . m, o . b a a, b r, s s p A c B přepona nejdelší strana leží proti pravému úhlu odvěsny kratší strany svírají pravý úhel R

Pythagorova věta c2 = a2 + b2 c2 a2 25 = 9 + 16 52 = 32 + 42 b2 ABC s pravým úhlem při vrcholu C: . S=25 cm2 52 B c .....přepona nejdelší strana leží proti pravému úhlu c2 S=9 cm2 32 a a=3 cm c c=5 cm a2 a, b .... odvěsny kratší strany svírají pravý úhel . b=4 cm b A C S=16 cm2 42 25 = 9 + 16 52 = 32 + 42 b2 c2 = a2 + b2 Obsah čtverce nad přeponou (c) pravoúhlého trojúhelníku je roven součtu obsahů čtverců nad oběma odvěsnami (a, b).

Čtvercová dlažba rozdělená úhlopříčkami na shodné pravoúhlé trojúhelníky: . 1 B 2 2 1 C 4 3 3 A 4 Čtverec nad přeponou je možné složit z čtverců nad odvěsnami.

Zápis Pythagorovy věty (délka přepony) 2 = (délka 1. odvěsny) 2 + (délka 2. odvěsny) 2 ∆ABC: c .... přepona a, b ....odvěsny c2 = a2 + b2 ∆ABC: a .... přepona b, c ....odvěsny a2 = b2 + c2 ∆ABC: b .... přepona a, c ....odvěsny b2 = a2 + c2 ∆KLM: k .... přepona l, m ....odvěsny k2 = l2 + m2

Zapiš Pythagorovu větu M P S . . n m k s l p o M N . K L R m n2 = m2 + o2 p2 = r2 + s2 k2 = l2 + m2 C C C . . b b a b a a A c B A c B A c B c2 = a2 + b2 a2 = b2 + c2 b2 = a2 + c2

Výpočet přepony Př.: Vypočti délku přepony c pravoúhlého trojúhelníku ABC, jestliže odvěsny měří 8 cm a 5 cm. B c2 = a2 + b2 c2 = a2 + b2 c2 = 52 + 82 c2 = 25 + 64 c2 = 89 c = c = 9,4 cm c = ? a=5 cm . C b=8 cm A Přepona pravoúhlého trojúhelníku měří 9,4 cm.

Pythagorova věta c2 = a2 + b2 b2 = c2 - a2 a2 = c2 - b2 c2 a2 b2 c .....přepona a, b .... odvěsny c2 B výpočet přepony c2 = a2 + b2 a2 a c . b A C výpočet odvěsny b2 a2 = c2 - b2 b2 = c2 - a2

Výpočet odvěsny Př.: Vypočti délku odvěsny m KLM, jestliže ostatní strany měří 8 cm a 10 cm. . M k=10 cm m2 = k2 - l2 m2 = 102 - 82 m2 = 100 - 64 m = m = 6 cm l=8 cm . K L m = ? Odvěsna měří 6 cm.

Zapiš Pythagorovu větu pro výpočet strany označené otazníkem X z Y O . . n k m y l x=? . M o=? N K L m=? Z o2 = n2 - m2 x2 = z2 + y2 m2 = k2 - l2 C C C . . b=? a b a=? a b A c B A c B A c=? B b2 = c2 - a2 c2 = a2 - b2 a2 = b2 - c2

Obrácená Pythagorova věta Poznáme pravoúhlý trojúhelník podle délek jeho stran? Jestliže pro strany a, b, c trojúhelníku ABC platí c2 = a2 + b2, je tento trojúhelník pravoúhlý s přeponou c a odvěsnami a, b. Zjisti, zda trojúhelník s délkami stran 5 cm, 12 cm a 13 cm je pravoúhlý. 132 = 52 + 122 169 = 25 + 144 169 = 169 Pythagorova věta platí   je pravoúhlý

Sestroj trojúhelník s danými délkami stran a zjisti, který z nich je pravoúhlý. Ověř Pythagorovou větou. a) k = 5,5 cm; l = 3,5 cm; m = 4 cm b) o = 4 cm; p = 75 mm; q = 85 mm a) 5,52 = 3,52 + 42 30,25 = 12,25 + 16 30,25 ≠ 28,25   KLM není pravoúhlý b) 8,52 = 42 + 7,52 72,25 = 16 + 56,25 72,25 = 72,25   OPQ je pravoúhlý

Téma: Pythagorova věta, 8.třída Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office Zoner - České kliparty 1, 2, 3 Použitá literatura: učebnice matematiky pro základní školu Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)