Jak ovlivňovat obraz minorit v médiích

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopad daňových reforem na vztah zaměstnavatel – zaměstnanec.
Advertisements

Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Citigroup soutěž o nejlepší firmu s rovnými příležitostmi pro ženy a muže v ČR Bc. Jitka Kolářová, Gender Studies o.p.s.
PR ve Sdružení Podané Ruce 2010/2011 Roman Hloušek Terénní programy Brno.
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Handicapovaní lidé a média
PREZENTACE KA 7 KONFERENCE PROJEKTU ITP ITP Ing. Jaromír Čáp, Národní vzdělávací fond, o.p.s. Velké Karlovice, Institut Trhu Práce.
ČTYŘI REPORTÁŽE Z ROMSKÝCH OSAD V ČESKÉ REPUBLICE Kurz: Mediální projekt a produkt a jeho webová prezentace Řešitel:Michaela Dočkalová Rok: 2012.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
1 Realita není černobílá aneb řešení šitá na míru 19. září, Praha Michal Tesař, NEWTON Management, a.s.
Sociální konstruktivismus
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky EQUAL / MOPPS Knihovnická dílna – Praha
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
funkce médií ve společnosti moc médií
Ž URNALISTICKÁ ETIKA Souhrnné pojmenování psaných i nepsaných norem, které se uplatňují v žurnalistice Střetává se svoboda slova s obecnou mírou vkusu.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
„Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu prostřednictvím Nadace rozvoje.
Role škol v kariérovém poradenství z pohledu programu Euroguidance
Diskuse pořádaná časopisem Marathon
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
ISSS 2003 BusinessInfo.cz Portál státní správy pro malé a střední podnikatele Miloslav Marčan, Ministerstvo průmyslu a obchodu Michal Sontodinomo, CzechTrade.
Sloupek.
Tisková konference Knihovny v pavučině spolupráce Jindřichův Hradec Informace a spolupráce jako nutná součást rozvoje regionu DEMA, a.
ČTK a státní správa komunikace v zájmu veřejnosti.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Podpora kvality farmářských trhů a potravin z pohledu médií Lenka Krbcová.
Zkušenosti ze spolupráce státního a neziskového sektoru při realizaci projektů financovaných z ESF Ing. Vladimír Kváča, Ph.D. Ministerstvo práce a sociálních.
Mgr. Štěpánka Vojtěchovská
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
Komunitární program PROGRESS Jitka Zukalová, MPSV, oddělení Evropské unie.
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata.
Informační a poradenské centrum v Havlíčkově Brodě a spolupráce s veřejnými knihovnami Modelový program podpory slaďování profesního a rodinného života.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
©Rytmus 2007 DVD Společenská odpovědnost firem Výstup CIP EQUAL projektu „Podporované zaměstnávání pro sociálně odpovědné firmy“ o.s. RYTMUS Projekt je.
Expertní panel pro GS JPD Propagace rovnosti šancí mužů a žen prostřednictvím médií - prezentace - Šance pro společnost, občanské sdružení.
374 – Poradenské centrum pro Rating MSP Hospodářská komora hlavního města Prahy Svoboda Jiří, , ESF – JPD.
Činnost asistentů prevence kriminality ve městě Bruntál
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Buďte v obraze Služby pro veřejnou správu oblasti monitorování médií NEWTON INFORMATION TECHNOLOGY, s.r.o. Politických vězňů 10, Praha 1
Zpráva mezinárodní komise UNESCO ,,Vzdělávání pro 21.století"
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Specializovaná elektronická média pro veřejnou správu Solón Deník veřejné správy.
Zpravodajský profil. Od roku 1998 On-line magazín deníku Právo a společnosti Seznam.cz Zpravodajský server V roce místo v soutěži Křišťálová Lupa.
Ekonomika veřejného sektoru
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Ekonomika veřejného sektoru František Svoboda, Konzultační hodiny: čtvrtek, 13-15, kancelář 414
Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Romové a média Mgr. Alica Sigmund Heráková Muzeum romské kultury O roma vakeren, Romano hangos.
Projekt GDA návrh PR podpory etapa: červen – srpen
Sdružení AMIGA - Agency for Migration and Adaptation
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
ZPRÁVA Z NĚKOLIKA ZDROJŮ
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
Média - jak s nimi a jak na ně?
Ekonomika veřejného sektoru
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Ekonomika veřejného sektoru
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Zpracovala: Mgr. Věra Kreuzová
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Svaz měst a obcí ČR Základní informace o činnosti
Komunitární program PROGRESS
5. SEMINÁŘ SLM ČR Algesia o.s. Michala Filipová Hodonín,
1.
Transkript prezentace:

Jak ovlivňovat obraz minorit v médiích ROMEA Jak ovlivňovat obraz minorit v médiích Mgr. Jarmila Balážová jarmila.balazova@seznam.cz 1

Význam romských médií při objektivizaci image Romů ve společnosti Před rokem 1989 informace o Romech sporadické Po roce 1989 expanze informací, ale neutříděné, černé kroniky, zaujaté V druhé polovině devadesátých let se začínají v některých médiích specializovat novináři i na národnostní otázku, tj. obraz Romů v majoritních médiích se začíná pomalu měnit, zasazovat do kontextu Od roku 2000 sehrávají některá média důležitou roli při politických cauzách: Británie – viza, Lety – koncentrační tábor, sterilizace romských žen, vicepremiér Čunek – versus Romové Redakce jsou ochotny hledat romské spolupracovníky 2

Specifické postavení romského tisku , role Šíření informací v romském jazyce, tudíž znovuoživení a kultivace romštiny Emancipační a informační role směrem k Romům Vzdělávací a informační role směrem k majoritě (informace o historii, jazyce, kultuře, atd.) Výchova romských novinářů Zohledňování důležitých témat: sterilizace, sociálně vyloučené lokality, romský holocaust atd. 3

Prvotní cíle Romano voďi V tomhle prostředí zakládá o.s. Romea zaměřující se na mediální a vzdělávací činnost RV Jasná představa: profesionální, žánrově a graficky pestrý a nápaditý měsíčník Od počátku jasné, že jeho cílem bude i spolupráce s médii majoritními Navíc hodlá rozšířit svůj náklad i po internetu, proto od počátku vzniká i internetová verze Zakládají jej mladí Romové a neromové profesně úspěšní ve svých oborech 4

Charakter RV Vychází od ledna 2003 Náklad : 1500 ks, síť předplatitelů, poměr 65:35% Romů a ne Romů Barevný měsíčník určený všem, kteří se zajímají o pohled Romů i ne Romů na politická, společenská a kulturní témata v ČR i zahraničí Žánrová pestrost, nová témata, neběžná v majoritních médiích Komentáře, reportáže, profily zajímavých romských osobností, speciální seriál o historii Romů, romských osobnostech v datech, romští sportovci reprezentující ČR, kultura, zpravodajství, politický komiks Vlastní ankety, diskusní fóra a miniprůzkumy k tématům 5

Ukázky RV 6

Ukázky RV 7

Další podoby RV Internetová verze na www.romea.cz Přebírání všech článků Newton IT Přebírání některých článků – sportovci nebo tipů zahraničními i českými médii (nejen tištěnými, příklad Michala Mižigára apod.) Spolupráce s agenturou McCann Erickson – ceny Stříbrná Effie 2006 8

Spolupráce s českými médii Semináře pro české novináře Spolupráce na společných tématech – viz. MF Dnes, ČRo6, Lidové noviny Causa se skrytou kamerou (figuranti MF Dnes a RV v terénu zjišťovali formy diskriminace při hledání zaměstnání, v oblasti služeb atd.) Systematická komunikace s médii o možné spolupráci a objektivizaci pohledu na Romy Tréninky a následná praxe pro mladé Romy v majoritních médiích - Čt, ČRo, MF Dnes a další 9

Dilema romských novinářů a romských médií Má se novinář romského původu zabývat romskými tématy? Dilema nad posláním daným etnicitou a profesní touhou (neromská média prestižnější, nabízejí kvalitnější a jistější podmínky, kariérní postup atd) Může být romský novinář při prezentaci romských témat objektivní? Musíme věřit jeho profesionalitě, stejně jako ženě, informuje-li o genderových záležitostech, příznivec Slávie o vítězství Sparty, někdo s cukrovkou o diabeticích apod. 10

Dilema romských novinářů a romských médií Velké otazníky se rojí nad uváděním romského původu – kdy ano, kdy ne? Atmosféra špatné image Romů ve společnosti svádí samozřejmě k uvádění romské národnosti u každého člověka, který něčeho dosáhl, něco umí, dobře formuluje apod. , správě by se ale měla uvádět jen v případě, že to souvisí s tématem. Takže dilema mezi snahou novinářů objektivizovat špatný obraz Romů a kodexem, který v těchto tématech ještě není jistý ani ustálený. Existence samotných národnostních ne soukromých médií je složitá, závislá na financování ze státního rozpočtu, může se tedy stát, že měsíčník příliš kritický k vládě, nedostane příští rok finance (z jiného důvodu samozřejmě) 11

Kontakt Mgr. Jarmila Balážová ROMEA, o. s. Žitná 49, 110 00 Praha 1 Tel.: 257 329 667, 257 322 987 e-mail: jarmila.balazova@seznam.cz http://www.romea.cz 12