10. LORENTZOVA TRANSFORMACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SHRNUTÍ 2
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU ZÁKON ZACHOVÁNÍ HYBNOSTI
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Co to je STR? STR je fyzikální teorie publikovaná r Albertem Einsteinem Nahrazuje Newtonovy představy o prostoru a čase Nazývá se speciální, protože.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 2. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_676.
Speciální teorie relativity (STR)
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_663.
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o.
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA ZOBRAZENÍ KULOVÝMI ZRCADLY
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU SMYKOVÉ TŘENÍ
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEWTONOVY POHYBOVÉ ZÁKONY - příklady
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_662.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
.. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_661.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_667.
1. PROSTOR A ČAS V KLASICKÉ MECHANICE
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU NEINERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU DOSTŘEDIVÁ SÍLA Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tato prezentace.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU HYBNOST - příklady
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA
Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU 3. NEWTONŮV POHYBOVÝ ZÁKON
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Odchylka rovin Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o Tato prezentace.
STR Mgr. Kamil Kučera.
1. PROSTOR A ČAS V KLASICKÉ MECHANICE
Transkript prezentace:

10. LORENTZOVA TRANSFORMACE FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY 10. LORENTZOVA TRANSFORMACE Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. III/2-2-2-10 Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0794 s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“. Zpracováno 23. ledna 2013 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Galileova transformace Transformační rovnice umožňují pomocí souřadnic x, y, z, t nějaké události U v IVS K vyjádřit souřadnice x´, y´, z´, t´ téže události v jiné IVS K ´, která se vzhledem k původní soustavě K pohybuje rychlostí v. V t = t´= 0 souřadnicové osy obou soustav splývají. Transformační rovnice pro přechod od soustavy K k soustavě K ´ (nebo od soustavy K ´ ke K):

Galileova transformace Je založena na dvou předpokladech, které tak úplně samozřejmé nejsou. 1) absolutní nezávislost času na vztažné soustavě, ve které ho měříme (t´ = t). 2) absolutní nezávislost délky úsečky na vztažné soustavě, ve které je měřena (l´ = l).

Lorentzova transformace nahrazuje Galileovu transformaci obecnějšími rovnicemi. Soustava K ´ se vzhledem k původní soustavě K pohybuje rychlostí v. Obr.: 1 - Hendrik Antoon Lorentz

Lorentzova transformace nahrazuje Galileovu transformaci obecnějšími rovnicemi. Inverzní rovnice: Soustava K se vzhledem k původní soustavě K´ pohybuje rychlostí -v. Obr.: 2 - Albert Einstein and Hendrik Antoon Lorentz, photographed by Ehrenfest in front of his home in Leiden in 1921..

Lorentzova transformace bezrozměrná rychlost Lorentzův koefiient Obr.: 3, 4

Princip kauzality Kauzalita znamená, že jakýkoli efekt musí mít svou příčinu, a že příčina musí vždy předcházet následku. V teorii relativity platí kauzalita ve všech oblastech. Pouze kvantová fyzika dovoluje porušení mikrokauzality na kvantové úrovni. V makroskopickém světě však platí kauzalita absolutně.

To je hlavním důvodem, proč je cestování v čase do minulosti nemožné. Postupovat časem zpět by obrátilo kauzální děj naruby. Znamenalo by to také porušit ostatní zákony (např. zákon o zachování hmoty a energie). Řešení některých rovnic pro cestování v čase rychlostmi, které převyšují rychlost světla ve vakuu, sice dovolují obrat v toku času, ale vzhledem k postulátu rychlosti světla a dalším jevům teorie relativity je tento děj nemožný. Obr. : 5

VYBERTE PRAVDIVÁ TVRZENÍ: (…rychlost se blíží rychlosti světla…) Soumístnost událostí je podle klasické fyziky absolutní pojem. Soumístnost událostí je podle STR relativní pojem. Současnost událostí je podle klasické fyziky relativní pojem. Současnost událostí je podle STR absolutní pojem. Hodiny pohybující se vzhledem k pozorovateli jdou pomaleji, než hodiny, které jsou vzhledem k pozorovateli v klidu. Délka tyče v soustavě, vzhledem k níž se tyč pohybuje určitou rychlostí je vždy větší, než délka tyče v soustavě klidové. Budeme-li pozorovat ze Země klíčení fazole na kosmické lodi vzdalující se konstantní rychlostí, bude se nám jevit tato doba delší. 2 5 7

VYBERTE PRAVDIVÁ TVRZENÍ: (…rychlost se blíží rychlosti světla…) Budeme-li pozorovat raketu vzdalující se od nás konstantní rychlostí, bude se nám jevit tato raketa kratší. V klasické fyzice platí, že hmotnost tělesa se mění jen se zrychlením. V klasické fyzice předpokládáme absolutní délku předmětů. V relativistické fyzice se hmotnost tělesa s jeho rostoucí rychlostí zvětšuje. Einsteinův vztah mezi hmotností a energií je E = m. c. Rychlost světla nemůže být hmotným tělesem překročena. V relativistické fyzice se hustota tělesa s rostoucí rychlostí zvětšuje. 8 10 13 14

Použitá literatura Literatura: BARTUŠKA, K.: Fyzika pro gymnázia – Speciální teorie relativity. Prometheus, Praha 2001 ISBN 978-80-7196-209-0 LEPIL, O. a kol.,: Fyzika – sbírka úloh pro střední školy. Prometheus, Praha 2010 ISBN 978-80-7196-266-3 TARÁBEK, P., ČERVINKOVÁ, P.: Odmaturuj z fyziky. Didaktis, Brno 2004 ISBN 80-86285-39-1 Obrázky: vlastní. [1] Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Hendrik_Antoon_Lorentz.jpg [2] Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-01-29]. Dostupné z: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Einstein_en_Lorentz.jpg [3] [online]. [cit. 2013-01-29]. Dostupné z: http://library.thinkquest.org/28383/grafika/zdjecia/lorentz3.jpg [4] [online]. [cit. 2013-01-29]. Dostupné z: http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/1902/lorentz.jpg [4] [online]. [cit. 2013-01-29]. Dostupné z: http://www.ideje.cz/uploads/image/data/438.jpg