Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0349 Š ablona III/2VY_32_INOVACE_676.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

4. RELATIVNOST SOUČASNOSTI
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_705.
7. SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE STR
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_720.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Jméno autora: Mgr. Zdeněk Chalupský Datum vytvoření:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_677.
Co to je STR? STR je fyzikální teorie publikovaná r Albertem Einsteinem Nahrazuje Newtonovy představy o prostoru a čase Nazývá se speciální, protože.
Speciální teorie relativity (STR)
10. LORENTZOVA TRANSFORMACE
Alena Cahová Důsledky základních postulátů STR. Teorie relativity je sada dvou fyzikálních teorií vytvořených Albertem Einsteinem:  speciální teorie.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _641 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_706.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _620 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_663.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _649 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
8. RELATIVISTICKÁ DYNAMIKA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_664.
Speciální teorie relativity - Opakování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_743.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_668.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _611 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _621 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_688.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_702.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_672.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _639 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_695.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_662.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_681.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_707.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_686.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_685.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _631 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
.. Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_661.
Speciální teorie relativity - Opakování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_667.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _628 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _615 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _620 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_701.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_680.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_673.
9. VZTAH MEZI ENERGIÍ A HMOTNOSTÍ
PAVEL DOSTÁL DOMINIK MACÁŠ
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _630 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_689.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_715.
Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_700
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_713.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_674.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_670.
Fyzika II, , přednáška 11 FYZIKA II OBSAH 1 INERCIÁLNÍ A NEINERCIÁLNÍ SYSTÉMY 2 RELATIVISTICKÉ DYNAMICKÉ VELIČINY V INERCIÁLNÍCH SYSTÉMECH 3 ELEKTROMAGNETICKÉ.
STR Mgr. Kamil Kučera.
Princip konstantní rychlosti světla
Problémy klasické fyziky vedoucí ke vzniku speciální teorie relativity
SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Š ablona III/2VY_32_INOVACE_676

Vzdělávací oblast:Fyzikální vzd ě lávání Tematická oblast:Speciální teorie relativity P ř edmět:Fyzika Výstižný popis způsobu využití, p ř ípadně metodické pokyny: Deset testových otázek s výsledky k ověření znalostí žáků Klíčová slova:Relativistická kinematika Druh učebního materiálu:prezentace Jméno autora:Mgr. Monika Klapková Třída/ro č ník:IV. Datum vytvo ř ení:

Speciální teorie relativity Důsledky STR kinematické Test

Důsledky STR kinematické Test 1. Jsou dány čtyři výroky: A: Hodiny, vzhledem k nimž se pohybujeme rychlostí, jdou vůči nám pomaleji než hodiny, které jsou vůči nám v klidu. B: Rozpětí křídel letadla je při jeho rovnoměrném přímočarém letu menší vzhledem k Zemi, než když stojí letadlo na letišti. C: Současnost událostí je podle klasické fyziky absolutní pojem. D: Když se k nám těleso stálou rychlostí přibližuje, má vůči nám větší hmotnost, než když se stejně velkou rychlostí od nás vzdaluje. Z těchto výroků jsou pravdivé výroky: a) A, B, D b) A, B, C, D c) A, C d) C

Důsledky STR kinematické Test 2. Jsou dány čtyři výroky: A: Hodiny, vzhledem k nimž se pohybujeme rychlostí, jdou vůči nám rychleji než hodiny, které jsou vůči nám v klidu. B: Hodiny, které se vůči nám pohybují, jdou vůči nám pomaleji než hodiny, které jsou vůči nám v klidu. C: Délka letadla jsou při jeho rovnoměrném přímočarém letu kratší vzhledem k Zemi, než když stojí letadlo na letišti D: Klidová energie tělesa pohybujícího se rychlostí je čtyřikrát větší než jeho energie kinetická. Z těchto výroků jsou pravdivé výroky: a) A, C b) B, C c) B, C, D d) C, D

Důsledky STR kinematické Test 3. Je možné, aby se částice, která je původně v klidu, pohybovala 50 dní s konstantním zrychlením 10 m.s -2 ? a)ne, neboť by přesáhla rychlost světla c b)ne, neboť by dosáhla rychlosti světla c c)ano, neboť získá rychlost 0,9c d)ano, neboť získá rychlost asi 4, m.s 7

Důsledky STR kinematické Test 4. Kosmická loď, která se vzdaluje od Země rychlostí, kde je rychlost světla ve vakuu, vysílá směrem k Zemi světelný signál. Jak velká je rychlost signálu vzhledem ke kosmické lodi? a) 1,3c b) c c) 0,7c d) 0,3c

Důsledky STR kinematické Test 5. Kosmická loď, která se vzdaluje od Země rychlostí, kde je rychlost světla ve vakuu, vysílá směrem od Země světelný signál. Jak velká je rychlost signálu vzhledem k Zemi? a) 1,3c b) c c) 0,7c d) 0,3c

Důsledky STR kinematické Test 6. Ve vztažné soustavě nastaly současně dvě události. Jsou události současné také pro pozorovatele v kosmické lodi? a) ano, jsou současné v obou soustavách b) ano, ale jen tehdy, je-li rychlost lodi blízká rychlosti světla c) ano, ale jen tehdy, jestliže proběhly obě v témž místě d) ne, je mezi nimi vždy určitý časový rozdíl

Důsledky STR kinematické Test 7. Osy dvou inerciálních vztažných soustav jsou rovnoběžné. Soustava S´ se pohybuje vzhledem k soustavě S rychlostí 0,8c ve směru osy x. V určitém místě soustavy S´ nastal děj, který pro pozorovatele v této soustavě trval 12 s. Jakou dobu trvání děje zjistí pozorovatel v soustavě S? a) 20 s b) 15 s c) 12 s d) 7,2 s

Důsledky STR kinematické Test 8. Osy dvou inerciálních vztažných soustav jsou rovnoběžné. Soustava S´ se pohybuje vzhledem k soustavě S rychlostí 0,8c ve směru osy x. V soustavě S´ je umístěna rovnoběžně s osou tyč délky 9 m. Jakou délku tyče zjistí pozorovatel v soustavě S? a) 15 m b) 9 m c) 7,2 m d) 5,4 m

Důsledky STR kinematické Test 9. Inerciální vztažná soustava S´ se pohybuje vzhledem k soustavě S rychlostí v = 0,5c. V soustavě S´ se pohybuje částice rychlostí u = 0,4c tak, že vektory obou rychlostí jsou rovnoběžné. Jak velká je rychlost částice vzhledem k soustavě S, jsou-li oba vektory souhlasně orientované? a) 0,083c b) 0,125c c) 0,75c d) 0,9c

Důsledky STR kinematické Test 10. Inerciální vztažná soustava S´ se pohybuje vzhledem k soustavě S rychlostí v = 0,5c. V soustavě S´ se pohybuje částice rychlostí u = 0,4c tak, že vektory obou rychlostí jsou rovnoběžné. Jak velká je rychlost částice vzhledem k soustavě S, jsou-li oba vektory souhlasně orientované? a) 0,083c b) 0,125c c) 0,75c d) 0,9c

Správné odpovědi: c cdbbcadcb

Literatura a zdroje: Bartuška K.: Kapitoly ze speciální teorie relativity, SPN, Praha, 1991 Bartuška K.: Sbírka řešených úloh z fyziky pro střední školy IV, Prometheus, Praha, 2000 Soukup V., Veselý J.: Maturitní otázky fyzika, Fragment, 2007