Jaroslav Křivánek, MFF UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma 5 Metody řešení desek, metoda sítí.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Města ČR – orientace na mapě
Zpracování informací a znalostí Další přístupy k vyhledávání textových dokumentů Doc. RNDr. Jan Rauch, CSc. Katedra informačního a znalostního inženýrství.
Počítačová grafika III Odraz světla, BRDF – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Urči název a zařaď do příslušné skupiny
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování
Počítačová grafika III – Path tracing II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Elektronická učebnice - I
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Získávání informací Získání informací o reálném systému
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Plošné konstrukce, nosné stěny
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Únorové počítání.
Posloupnosti, řady Posloupnost je každá funkce daná nějakým předpisem, jejímž definičním oborem je množina všech přirozených čísel n=1,2,3,… Zapisujeme.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování Jaroslav Křivánek, MFF UK
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Počítačová grafika III – Sekvence s nízkou diskrepancí a metody quasi-Monte Carlo Jaroslav Křivánek, MFF UK
Fyzika 2 – ZS_4 OPTIKA.
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Fyzika 2 – ZS_3 OPTIKA.
Téma: ABSOLUTNÍ HODNOTA CELÝCH ČÍSEL 2
Počítačová grafika III Světlo, Radiometrie – Cvičení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Cvičení 3 Jaroslav Křivánek, MFF UK
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Počítačová grafika III – Multiple Importance Sampling Jaroslav Křivánek, MFF UK
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Přednost početních operací
DĚLENÍ ČÍSLEM 5 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ Zpracovala: Mgr. Jana Francová, výukový materiál EU-OP VK-III/2 ICT DUM 50.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
KONTROLNÍ PRÁCE.
Počítačová grafika III – Monte Carlo integrování II Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Monte Carlo rendering 2 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Vektorová grafika.
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Důležitost, BPT Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Cvičení 4 Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III ZS 2014 Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Organizace Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Úvod Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III – Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK
Počítačová grafika III Monte Carlo estimátory – Cvičení
Transkript prezentace:

Jaroslav Křivánek, MFF UK Jaroslav.Krivanek@mff.cuni.cz Počítačová grafika III – Zobrazovací rovnice a její řešení: Path tracing Jaroslav Křivánek, MFF UK Jaroslav.Krivanek@mff.cuni.cz

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Rovnice odrazu „Sečtení“ (integrál) příspěvků dLr přes celou hemisféru: dwi Lo(x, wo) qo n Li(x, wi) qi celková odchozí rad. emitovaná rad. odražená rad. Lr(x, wo) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od lokálního odrazu ke globálnímu šíření světla Rovnice odrazu (lokální odraz) Odkud přichází radiance Li(x, wi) ? Z ostatních míst ve scéně !!! x r(x, wi) Li(x,wi) Lo( r(x, wi), -wi) = Funkce vržení paprsku (ray casting function) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od lokálního odrazu ke globálnímu šíření světla Dosazení za Li do rovnice odrazu Příchozí radiance Li vyloučena. Odchozí radiance Lo popsána jako funkce Lo jinde ve scéně. PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Zobrazovací rovnice – Rendering equation Odstranění indexu „o“ u odchozí radiance: Popis ustáleného stavu = energetické rovnováhy ve scéně. Rendering = výpočet L(x,wo) pro místa viditelná přes pixely. PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Rovnice odrazu vs. zobrazovací rovnice Podobný tvar – jiný význam Rovnice odrazu (reflection equation) popisuje lokální odraz světla v jednom místě Integrál, pomocí něhož lze spočítat odchozí radianci z příchozí radiance v daném bodě Zobrazovací rovnice (rendering equation) Podmínka na globální rozložení světla ve scéně Integrální rovnice – neznámá L vlevo i vpravo

Rendering Equation – Kajiya 1986 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Kompletní formulace problému Dáno M … plocha, geometrie scény r(x, w) … funkce vržení paprsku V(x, y) … funkce viditelnosti Le(x, w) … emitovaná radiance (zdroje světla) fr(x, wi, wo) … BRDF (materiál povrchů) Cíl Vypočítat hodnotu radiance v ustáleném stavu pro množinu bodů x1, x2, …, xn na M s příslušnými směry wo,1, wo,2, …, wo,n Abstraktní matematický problém Nyní už žádná fyzika, jen matematika a algoritmy PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Směrová a plošná forma ZR

Zobrazovací rovnice – směry vs plochy Úhlová forma: integrál přes směry Substituce: PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Zobrazovací rovnice – úhly vs plochy Plošná forma: integrál přes plochy scény povrch scény viditelnost 1 … y viditelné z x 0 … jinak geometrický člen PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Integrál přes směry Sčítání příspěvků světla do bodu ze všech směrů Pro každý směr najdu nejbližší plochu Implementace ve stochastickém sledování paprsku: Pro dané místo x, generuj náhodné směry, pro každý najdi nejbližší průsečík, v něm spočítej odchozí radianci. To vše sečti přes všechny vygenerované náhodné směry. Typické použití: výpočet nepřímého osvětlení v bodě PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Integrál přes plochy Sčítání příspěvků světla do bodu z ploch scény Příspěvek započítán pouze pokud je plocha viditelná Implementace ve stochastickém sledování paprsku: Generuj náhodně místa y na geometrii. Pro každé otestuj viditelnost mezi x a y. Pokud viditelné, přičti k osvětlení v x odchozí radianci z y váženou geometrickým faktorem. Typické použití: výpočet přímého osvětlení v bodě (plošné zdroje světla) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Způsoby řešení zobrazovací rovnice Lokální osvětlení (OpenGL) výpočet integrálu odrazu pro bodové zdroje světla bodové zdroje: integrál -> suma Neposkytuje ustálenou radianci, není řešením ZR Metoda konečných prvků (radiační metoda, radiozita), [Goral, ’84] diskretizace plochy scény (konečné prvky) zanedbává směrovost odrazu nezobrazuje lesklé odrazy světla PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Způsoby řešení ZR Sledování paprsku (ray tracing) [Whitted, ’80] pouze přímé osvětlení na lesklých a difúzní plochách a nepřímé osvětlení pouze na ideálně zrcadlových plochách (odraz, lom) nepostihuje nepřímé osvětlení na difúzních a lesklých plochách, měkké stíny, … Distribuované sledování paprsku [Cook, ’84] odhad lokálního integrálu metodou Monte Carlo počítá měkké odrazy, stíny, hloubku ostrosti, .. PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Způsoby řešení ZR Sledování cest (Path tracing) [Kajiya, ’86] řešení zobrazovací rovnice metodou Monte Carlo výpočet náhodné cesty (“náhodné procházky”) postihuje nepřímé osvětlení vyšších řádů PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od zobrazovací rovnice k radiační metodě

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Formulace ZR pomocí integrálu přes plochy: Radiozita – předpoklady Pouze difúzní plochy (BRDF konstantní v wi a wo) Elementy plochy mají konstantní radiozitu PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Pouze difúzní plochy BRDF konstantní v wi a wo Odchozí radiance je nezávislá na w a je rovna radiozitě B děleno p PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Konstantní radiozita B přispívajících plošných elementů radiozita j-tého elemetu geometrický faktor mezi ploškou j a bodem x PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Od zobrazovací rovnice k radiozitě Konstantní radiozita elementu i přijímajícího světlo: Střední hodnota („průměr“) radiozity přes plochu elementu … konfigurační faktor („form factor“) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Klasická radiozitní rovnice Soustava lineárních rovnic Konfigurační faktory PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Radiační metoda Klasická radiozita Výpočet konfiguračních faktorů (Monte Carlo, hemicube, …) Řešení radiozitní rovnice (Gathering, Shooting, …) Stochastická radiozita Obchází explicitní výpočet konfiguračních faktorů Metoda Monte Carlo Nepraktická, nepoužívá se v praxi Rozdělení na plošky -> citlivost na kvalitu modelu Vysoké paměťové nároky, Náročná implementace PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Vyjádření ZR pomocí integrálního operátoru

ZR je integrální rovnice Obecný tvar Fredholmovy integrální rovnice druhého druhu Zobrazovací rovnice: „jádro“ rce neznámá fce známé fce PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Lineární operátory Lineární operátory působí na funkce jako matice na vektory Působení je lineární Příklady lineárních operátorů PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Transportní operátor Zobrazovací rovnice PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Řešení ZR v operátorovém tvaru Zobrazovací rovnice Formální řešení v praxi nepoužitelné – inverzi nelze explicitně vyjádřit PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Expanze zobrazovací rovnice Rekurzivní substituce L n-násobným opakováním vznikne Neumannova řada PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Expanze zobrazovací rovnice Pokud je T kontrakce (tj. ||T|| < 1, v ZR platí), pak Řešení zobrazovací rovnice je pak dáno PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Jiné odvození Neumannovy řady Formální řešení zobrazovací rovnice Platí Důkaz PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Postupné aproximace Každá aplikace T odpovídá jednomu odrazu & přenosu světla OpenGL stínování nepřímé osvětlení prvního řádu (one-bounce indirect) emise z povrchu zdrojů přímé osvětlení nepřímé osvětlení druhého řád (two-bounce indirect) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Zobrazovací rovnice – Kajiya 1986 L: Ustálená zář Le: Emitovaná zář T: Operátor přenosu & odrazu světla J. Křivánek – Syntéza realistického obrazu: Algoritmy a použitelnost

Zobrazovací rovnice – Kajiya 1986 Řešení: Neumannova řada J. Křivánek – Syntéza realistického obrazu: Algoritmy a použitelnost

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Postupné aproximace PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Kontraktivita T Platí pro fyzikálně korektní modely Vyplývá ze zachování energie Znamená, že opakované aplikace operátoru snižují energii (odrazivosti všech ploch jsou < 1) Scény s velmi lesklými povrchy odrazivost blízká 1 konvergence vyžaduje simulovat větší množství odrazů světla než v difúzních scénách PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Čeho jsme tím dosáhli? Nahradili jsme integrální rovnici řadou integrálů s postupně rostoucí dimenzionalitou Numericky vyhodnocovat integrály umíme (metoda Monte Carlo) -> umíme řešit zobrazovací rovnici -> umíme renderovat obrázky, hurá! Rekurzivní aplikace T odpovídá rekurzivnímu sledování paprsku od kamery PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Co to tedy vlastně počítáme? PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Cesty vs. rekurze: Otázka interpretace Nezávislé cesty ve vysokodimenzionálním prostoru Rekurzivní řešení dvojných integrálů přes (hemi)sféru: PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2011

Rekurzivní interpretace Úhlová formulace ZR Pro výpočet L(x, wo) potřebuji spočítat L(r(x, w’), -w’) pro všechny směry w’ okolo bodu x. Pro výpočet každého L(r(x, w’), -w’) potřebuji spočítat L( r( r(x, w’), -w’’), -w’) pro všechny směry w’’ okolo bodu r(x, w’) Atd… => rekurze r( r(x,w’), w’) w’’ r(x, w’) w’ wo x PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Path tracing, v. 0 getLi (x, ω): y = traceRay(x, ω) return Le(y, –ω) + // emitted radiance Lr (y, –ω) // reflected radiance Lr(x, ω): ω′ = genUniformRandomDir( n(x) ) return p * brdf(x, ω, ω′) * rayRadianceEst(x, ω′) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Path tracing, v. 2012 © 2012 Columbia Pictures Industries, Inc. All Rights Reserved. PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Závěr Potřebujeme nástroj pro numerické integrování Přes hemisféru Přes plochy A přes Kartézské součiny předchozího Mnohodimenzionální integrály Nástroj Monte Carlo metody PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Sledování cest (Path tracing, Kajiya86) Pouze jeden sekundární paprsek Náhodný výběr interakce (ideální lom, difúzní odraz, …) Importance sampling podle vybrané interakce Přímé osvětlení Doufej, že náhodně vygenerovaný paprsek trefí zdroj, anebo Vyber náhodně jeden vzorek na jednom zdroji světla Trasuj stovky cest přes každý pixel a zprůměruj výsledek Výhoda: žádná exploze počtu paprsků kvůli rekurzi PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Sledování cest od kamery renderImage() { for all pixels Color pixelCol = (0,0,0); for k = 1 to N wk := náhodný směr skrz k-tý pixel pixelCol += getLi(camPos,wk) } return Lo / N PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Path Tracing – Implicitní osvětlení getLi(x, w) { Color thrput = (1,1,1) Color accum = (0,0,0) while(1) hit = NearestIntersect(x, w) if no intersection return accum + thrput * bgRadiance(x, w) if isOnLightSource(hit) accum += thrput * Le(hit.pos, -w) ρ = reflectance(hit.pos, -w) if rand() < ρ // russian roulette – survive (reflect) wi := SampleDir(hit) thrput *= fr(hit.pos, wi, -w) * dot(hit.n, wi) / (ρ*pdf(wi)) x := hit.pos w := wi else // absorb break; } return accum; PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Ukončení rekurze – Ruská ruleta Pokračuj v rekurzi s pravděpodobností q Uprav váhu faktorem 1 / q PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Výběr náhodného směru – Importance Sampling getLi(x, w) { Color thrput = (1,1,1) Color accum = (0,0,0) while(1) hit = NearestIntersect(x, w) if no intersection return accum + thrput * bgRadiance(x, w) if isOnLightSource(hit) accum += thrput * Le(hit.pos, -w) ρ = reflectance(hit.pos, -w) if rand() < ρ // russian roulette – survive (reflect) wi := SampleDir(hit) thrput *= fr(hit.pos, wi, -w) * dot(hit.n, wi) / (ρ * pdf(wi)) x := hit.pos w := wi else // absorb break; } return accum; PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Výběr náhodného směru – Importance Sampling Obyčejně vzorkujeme s hustotou „co nejpodobnější“ součinu fr(wi, wo) cos qi Ideálně bychom chtěli vzorkovat podle Li(wi) fr(wi, wo) cos qi, ale to neumíme, protože neznáme Li Co když bude hustota přesně úměrná fr(wi, wo) cos qi ? PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

„Ideální“ BRDF Importance Sampling Normalizace (integrál pdf musí být = 1) odrazivost r PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

„Ideální“ BRDF IS v Path Traceru Obecná hustota (pdf) ... thrput *= fr(.) * dot(.) / ( ρ * p(wi) ) „Ideální“ BRDF importance sampling thrput *= 1 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Pravděpodobnost přežití cesty getLi(x, w) { Color thrput = (1,1,1) Color accum = (0,0,0) while(1) hit = NearestIntersect(x, w) if no intersection return accum + thrput * bgRadiance(x, w) if isOnLightSource(hit) accum += thrput * Le(hit.pos, -w) ρ = reflectance(hit.pos, -w) if rand() < ρ // russian roulette – survive (reflect) wi := SampleDir(hit) thrput *= fr(hit.pos, wi, -w) * dot(hit.n, wi) / (ρ * p(wi)) x := hit.pos w := wi else // absorb break; } return accum; PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Pravděpodobnost přežití cesty Použití odrazivosti r jako p-nosti přežití dává smysl Pokud plocha odráží jen 30% energie, pokračujeme pouze s 30% pravděpodobností. Co když neumím spočítat r ? Alternativa Nejdříve vygeneruj náhodný směr podle p(wi) Pro „ideální“ BRDF IS stejné jako původní metoda PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Výpočet přímého osvětlení pomocí MIS v path traceru

Multiple Importance Sampling (Veach & Guibas, 95) f(x) p1(x) p2(x) 1 PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Vyrovnaná heuristika (Balance heurist.) Výsledný estimátor (po dosazení vah) příspěvek vzorku nezávisí na tom, ze které byl pořízen techniky (tj. pdf) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

Použití MIS v path traceru Pro každý vrchol cesty generované z kamery: Generování explicitního stínového paprsku pro techniku p2 (vzorkování plochy zdroje) Sekundární paprsek pro techniku p1 (vzorkování zdroje) Sdílený pro výpočet přímého i nepřímého osvětlení Pouze na přímé osvětlení se aplikuje MIS váha (nepřímé osvětlení se připočte celé) Při výpočtu MIS vah je potřeba vzít v úvahu pravděpodobnost ukončení cesty (ruská ruleta) PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012

PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012 Více zdrojů světla Možnost 1: Stínový paprsek pro náhodný bod na každém zdroji světla Možnost 2 (často lepší): Náhodný výběr zdroje (s p-ností podle výkonu) Stínový paprsek k náhodně vybranému bodu na vybraném zdroji Pozor: Pravděpodobnost výběru zdroje ovlivňuje hustoty (a tedy i váhy) v MIS PG III (NPGR010) - J. Křivánek 2012