Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Orientace v krajině Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_707_3TR_PRV Autor: Mgr. Jana Stolá Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU CZ.1.07/1.4.00/21.3526 – EU Peníze školám METODICKÝ LIST VÝUKOVÉHO MATERIÁLU Název vzdělávacího materiálu ORIENTACE V KRAJINĚ Číslo vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_707_3TR_PRV Číslo šablony III/2 Autor Jana Stolá, Mgr. Ročník 3. dle zařazení v ŠVP Vyučovaný předmět dle ŠVP Prvouka Téma Místo, kde žijeme Očekávaný výstup Žák vyjadřuje určitými způsoby rozmanitost okolní krajiny, dokáže se v ní orientovat Anotace (způsob použití) Inovovaný výukový materiál slouží žákům k procvičování učiva Datum vytvoření Srpen 2013 Druh výukového materiálu Prezentace v PowerPointu Klíčová slova Světové strany, směrová růžice Rozvíjené klíčové kompetence Kompetence k učení a kompetence řešení problémů Použitá literatura a zdroje Vlastní, klipart; Viz poslední snímek
Orientace v krajině Všimli jste si, kam v poledne směřuje stín? Podle poledního stínu určujeme světové strany. V poledne je slunce na obloze nejvýš a když není zamračeno, vrhají předměty stín. V poledne tento stín směřuje na sever. Slunce je v poledne směrem na jih.
Orientace v krajině SVĚTOVÉ STRANY V krajině nebo na mapě se orientujeme podle světových stran. Hlavní světové strany: Sever – S Jih – J Východ – V Západ – Z Vedlejší světové strany: Severovýchod (leží mezi severem a východem) – SV Severozápad (leží mezi severem a západem) – SZ Jihovýchod (leží mezi jihem a východem) – JV Jihozápad (leží mezi jihem a západem) – JZ SEVER SEVEROZÁPAD SEVEROVÝCHOD ZÁPAD VÝCHOD JIHOZÁPAD JIHOVÝCHOD JIH
Orientace v krajině SEVER SEVEROZÁPAD SEVEROVÝCHOD ZÁPAD VÝCHOD ČESKÁ REPUBLIKA JIHOZÁPAD JIHOVÝCHOD JIH
Orientace v krajině SVĚTOVÉ STRANY URČUJEME POMOCÍ KOMPASU NEBO BUZOLY. SMĚROVÁ RŮŽICE SE POUŽÍVÁ PŘI URČOVÁNÍ SVĚTOVÝCH STRAN NA MAPÁCH
Orientace v krajině SVĚTOVÉ STRANY SE V PŘÍRODĚ DAJÍ URČOVAT I BEZ KOMPASU NEBO BUZOLY. JEN JE POTŘEBA PŘÍRODU POZOROVAT A ROZUMĚT JÍ. PODLE ČEHO URČUJEME SEVER? 1. PODLE PAŘEZU – LETOKRUHY JSOU NA SEVERNÍ STRANĚ PAŘEZU BLÍŽE U SEBE, NA JIŽNÍ DÁLE OD SEBE. 2. PODLE VĚTVÍ STROMŮ – NA SEVERNÍ STRANĚ JSOU ŘIDŠÍ A KRATŠÍ VĚTVE, NA JIŽNÍ STRANĚ HUSTŠÍ A DELŠÍ VĚTVE. 3. PODLE ÚLŮ – MAJÍ VCHOD ORIENTOVANÝ NA JIŽNÍ STRANU.. 4. PODLE MRAVENIŠTĚ – NA JIŽNÍ STRANU JE MÍRNĚJŠÍ SVAH, NA SEVERNÍ STRANĚ SE PRUDCE SVAŽUJE. 5. PODLE HVĚZD – HVĚZDA POLÁRKA UKAZUJE SEVER (NAJDI SOUHVĚZDÍ MALÉ MEDVĚDICE – MALÝ VŮZ, 5X POLOŽ VZDÁLENOST ZADNÍCH KOL – TATO HVĚZDA JE POLÁRKA – TÍMTO SMĚREM JE SEVER).
ZDROJE Klipart Microsoft PowerPoint 2007 ŠTIKOVÁ, Věra. Prvouka 3, učebnice pro 3. ročník základní školy. Brno. Nakladatelství Nová škola, 2002. ISBN: 80-7289-044-1, str. 16