Zdraví a internet Alena Černá PSY279.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KAM TY JDEŠ, JÁ JDU Where you go, I'll go KDE TY SEŠ JÁ JSEM, Where you stay, I'll stay KAM SE HNEŠ, SE HNU When you move, I'll move ZA TEBOU PŮJDU… I.
Advertisements

Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Primary school Brotherhood Czechs and Slovaks - the school of tenable development of primary school - the school with international title ECOSCHOOL Bystřice.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Kód VM: VY_32_INOVACE_3ZIM03 Projekt: Zlepšení výuky na ZŠ Schulzovy sady registrační číslo: CZ.1.07./1.4.00/ Autor: Mgr. Jana Zimková Datum:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Budoucí čas „to be going to“
Appearance Length: 80 to 130 cm The tail measures 11 to 25 cm Males usually weigh 18 to 30 kg Females weigh 8 to 21 kg Male can weigh up to 38 kg, reportedly.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.20 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 20 Název materiálu:Christmas Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Measuring devices 1 Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Lada Leszkowová, Gymnázium K.V. Raise Hlinsko, 2014 leden
AS A MAN THINKETH an interactive listen, read and repeat book for learning American English A NEW EDITION OF JAMES ALLEN’S CLASSIC edited by Robert Silber.
2.1 School Practise „have got“
Unit One TO BE To Have. To Be / být  I am  You are  He, she,it is  We are  You are  They are  Já jsem  Ty jsi  On, ona,ono je  My jsme  Vy.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Shopping VY_22_INOVACE_36 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213 Vypracoval:
Počítačová grafika pro inženýry - CAD systémy pro DTP - znaky, stránky, dokumenty, tisk, osvitové jednotky pro manažery - obrázky, interpretace pro autory.
Halloween 2 1. slovní zásoba Halloween – opak., kontrola podle obr. (PPT) 2. tvoření věty oznamovací a otázky s danými slovy 3. říkanka Jack-O-Lantern,
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_05_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
SharePoint technologie WSS 3.0 a MOSS 2007 Tomáš Kutěj TSP – Office platform Microsoft.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Profiles Here you can find some information on members of the czech team. i i Information Základní škola náměstí E. Beneše, Varnsdorf, Czech republic
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
CPSSU Czech Political Science Students’ Union Unie studentů politických věd v ČR.
Innovative Teachers: European Poster Event 2004
HEJ, HEJ, MY VÍRU MÁME Say, Say, Say you believe it ZPÍVEJ, ŽE SVĚTU JI DÁME Sing for, The whole world to hear it VÍME A VYZNÁVÁME We know and we declare.
Přítomné časy, budoucí – will, minulý čas prostý - 6. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.
Předpřítomný čas Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Hoberla. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Vzdělávací oblast: Anglický jazyk – gramatika, slovní zásoba Číslo materiálu: EU Název: Present simple Autor: Mgr.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
A Book of My Life By Zuzana Vávrová. Filip‘s adventure Jacques Breuil French Doctor Jean Breuil Illustrator Redact of French magazine Vie.
TIME autor: Robert Kočí. Jak se na čas ptáme? What‘s the time? What time is it?
DIANA NARVÁEZ Hlavní město Ekv. Je Quito nacházející se v horách Ekv se dělí na 4 časti: Amazonie, Hory, Přimoří a Galapágy V Ekv. Žije 12´
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Komunikace Zjisti, o čem se mluví 1 VY_22_INOVACE_26 Sada 2 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
TO BE GOING TO Autor: Petr Baťa. Vazbu to be going to používáme k vyjádření budoucnosti. Dáváme ji přednost před budoucím časem prostým (will) v těchto.
Daily problems in the job Npor.Konvalinka Petr. Glossary Mobbing - sesypat se Mobbing - sesypat se Bullying - šikana, šikanování Bullying - šikana, šikanování.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Konverzace v anglickém jazyce ročník
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
Maturita oral exam rehearsal Lada Leszkowová, GKVR Hlinsko, 2013 prosinec The Czech Republic.
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_68 NázevPresent simple - negative Téma hodinyČinnosti doma i ve škole PředmětAnglický.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
All About Friends
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová Číslo Název Téma hodiny PředmětAnglický jazyk Ročník/y/ Anotace Očekávaný výstup Druh učebního.
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Přednost početních operací
KONTROLNÍ PRÁCE.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Zdraví a internet Alena Černá PSY279

Vyhledávání informací o zdraví online napříč pohlavími a generacemi Co nutí lidi vyhledávat informace o zdraví na internetu?

Co nutí lidi vyhledávat informace o zdraví na internetu? Nedostatek informací – od koho? Paternalistický přístup Snaha o aktivní roli v záležitostech vlastního těla a duše, snaha pojmenovat a vyhovět vlastním potřebám Peer-to-peer healthcare se všemi náležitostmi Další...?

Jak lidé vyhledávají informace o zdraví (Pew internet project) 80 % z těch, kdo používají internet, hledalo někdy informace o zdraví na internetu, včetně specifických zdravotních potíží 34 % pak četlo zkušenosti někoho jiného s konkrétními zdravotními problémy – ať už na blogu, chatu nebo webové stránce 25 % vidělo video 24 % hledalo informace o medikaci 18 % šlo cíleně online, aby našli někoho s podobnými zdravotními problémy 16 % hledalo informace o hodnocení lékařů (typicky jinými pacienty)

Peer-to-peer healthcare The most striking finding of the national survey is the extent of peer‐to‐peer help among people living with chronic conditions. One in four internet users living with high blood pressure, diabetes, heart conditions, lung conditions, cancer, or some other chronic ailment (23%) say they have gone online to find others with similar health concerns. By contrast, 15% of internet users who report no chronic conditions have sought such help online. (Pew internet project)

Peer- to – peer healthcare Other groups who are likely to look online for people who share their same health concerns include: internet users who are caring for a loved one; internet users who experienced a medical crisis in the past year; and internet users who have experienced a significant change in their physical health, such as weight loss or gain, pregnancy, or quitting smoking. Vztahy v komunitách pro lidi s ojedinělým onemocněním či postižením; expertní znalosti často mnoha lidí (víc než 2000 není vyjímkou; možnost otevřenosti a sdílení pocitů a informací, která by jinde nebyla)

Jak lidé přistupují k informacím o zdraví? Okolo 45 - 65 % (zleží na konkrétní studii a vzorku) lidí stále považuje za hlavní zdroj infromací o zdraví svého lékaře Nicméně, kam se obrátí jako první? Jak to může měnit vztah lékař – pacient? Jaké máte zkušenosti? Co web ulekare.cz? Sebediagnostikování jde o nový fenomén spojený s interetem, nebo je internet pouze nová modalita?

http://www.youtube.com/watch?v=-HAqrGRMf1w http://www.youtube.com/watch?v=6kUnJ5yG-MI Co může ovlivňovat potřebu diagnostikovat se sám omocí internetu?

Sebediagnostikování a sebeléčba Lidé se dnes mohou diagnostikovat v jakékoli oblasti, ale v některých i léčit Internet zprostředkovává nejenom informace, ale poměrně snadno také léky (např. testy na některé bakteriální infekce x antibiotika a jiné léky z Ruska aj.) Z lidové medicíny a přírodních doplňků stravy (i ty mají svá úskalí) snadno přeskočíme k využívání výdobytků moderní vědy laiky Důvody?

Pacient jako participant? Jaké je role lékaře? Co se stane když pacient přijde „vyzbrojen“ vlastní diagnózou a požadavky na léčení? Informační převaha u mnoha lidí, kteří už diagnostikování byli (záleží na vzdělání, věku, přístupu – ale jde o nový jev); jak se k tomu lékaři staví? Typicky mladí, vzdělaní lidé; sebedůvěra x nedůvěra k lékaři či celému systému

How online searches affect decisions (1) 60% of e-patients say the information found online affected a decision about how to treat an illness or condition. 56% say it changed their overall approach to maintaining their health or the health of someone they help take care of. 53% say it lead them to ask a doctor new questions, or to get a second opinion from another doctor.

How online searches affect decisions (2) 49% say it changed the way they think about diet, exercise, or stress management. 38% say it affected a decision about whether to see a doctor. 38% say it changed the way they cope with a chronic condition or manage pain.

Kvalita online informací týkajících se zdraví Internet jako skrumáž nikým needitovaných obsahů x weby, na kterých participují lékaři Peer-to-peer healthcare – komu budou pacienti věřit? Lidé často hledají informace o medikaci, možnostech zlepšení celkového zdraví, a informace o zdravotních tématech, o kterých se těžko mluví

Online komunity a zdraví Zajímavý fenomén – lidé zůstávají v online komunitách týkajících se konkrétního zdravotního problému i poté, co se jejich vlastní problém vyřeší – a pomáhají ostatním

Mobile health info 91% of adults own cells … of them … 2010 2012 All cell phone owners 17% 31% Men 17 29* Women 16 33* Age 18-29 29 42* 30-49 18 39* 50-64 7 19* 65+ 8 9 Race/Ethnicity White, non-Hispanic 15 27* Black, non-Hispanic 19 35* Hispanic 25 38* Annual household income Less than $30,000/yr 28* $30,000-$49,999 30* $50,000-$74,999 37* $75,000+ 22 Education level No high school diploma High School grad 12 26* Some college 21 College+ 20 Mobile health info 91% of adults own cells … of them … 31% get health information 9% get health text messages --- 56% own smartphones 19% have health apps

Health apps All health app users (n=254) 38% Exercise, fitness, pedometer or heart rate monitoring 38% Diet, food, calorie counter 31 Weight 12 Period or menstrual cycle 7 Blood pressure 5 WebMD 4 Pregnancy 3 Blood sugar or diabetes 2 Medication management (tracking, alerts, etc) Mood * Sleep Other 14 Health apps 69% track health indicator for themselves or another … of them … 49% of trackers say they keep track of progress “in their heads” 34% say they track the data on paper, like in a notebook or journal 21% say they use some form of technology to track their health data – and 7% use an app.

Pew Internet/California HealthCare Foundation survey Impact of tracking 34% of self-trackers say their data collection has affected a health decision 40% of self-trackers say it has led them to ask a doctor new questions or seek a second opinion 46% of self-trackers say it has changed their overall approach to health Pew Internet/California HealthCare Foundation survey

Literatura Pew Internet & American life project - Pewinternet.org Leung, L. (2008). Internet embeddedness: Links with online health information seeking, expectancy value/quality of health information websites, and Internet usage patterns. CyberPsychology & Behavior, 11(5), 565–569. Riva, G. (2000). From telehealth to e-health: internet and distributed virtual reality in health care. CyberPsychology & Behavior 3:989–998. Dolan, G., Iredale, R., Williams, R., & Ameen, J. (2004). Consumer use of the Internet for health information: A survey of primary care patients. International Journal of Consumer Studies, 28, 147–153.