Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA _5 Tematická oblast:Psychologie Cílová skupinažáci školy Téma:Kojenecké období Anotace: Seznámení studentů s psychickými, fyzickými a sociálními změnami v průběhu kojeneckého období Autor:Mgr. Eva Jirochová Datum vytvoření:
Prudký psychický vývoj, tělesný růst a zrání CNS – první rok – první krok – první slovo –individuální rozdíly Jedinec se mění v osobnost Erikson – základní důvěra X nedůvěře Freud – orální stádium Pro kontakt s okolím jsou důležitá ústa
Pokuste se vymyslet co nejvíce výhod kojení pro maminku i dítě.
Do 1 roku vyroste cca o 25 cm, hmotnost zvýší trojnásobně (+6-7 kg) Nepoměr hlavy a těla První zoubek se prořízne obyčejně mezi měs. Spí asi 16 hodin
Vývoj postupuje od hlavy k patě = směrem cefalokaudálním – zvedá hlavičku – sedí- stojí - chodí Proximodistálním – postupuje od ramenního kloubu přes loket po jemnou motoriku ruky a prstů
1) loketně-dlaňové uchopování měs. 2) dlaňové – není ještě vyvinuta opozice palce – 6.-7.měs. 3) nůžkové – měs. – palec se staví do opozice 4) pinzetové (klíšťkové) – opozice palce, rozvoj jemné motoriky (do 6. měsíce používá dítě k uchopování obě ruce)
Ovládnutí hlavičky – 2.měsíc Úchop a manipulace s objekty – 4.měsíc 5.měsíc – přetočení na bok či bříško Cca po 7. měsíci dítě samo sedí – sezení je důležitým mezníkem, který umožňuje osamostatnění v oblasti stimulace
Po 6. měsíci jí tužší stravu, kolem 10.měs. pije z hrnku Počátky samostatné lokomoce – měsíc lezení, konec 1. roku samostatná chůze
Zrak: 3 měsíce – zaostří na 12 – 50 cm, 6 měsíců – zaostří až na 1 m Barvocit: ve 2-3 měsících rozliší základní barvy – (dává přednost červené a modré před zelenou a žlutou) Malý kojenec preferuje před jakýmkoliv jiným vizuálním podnětem lidský obličej
Dítě již od narození preferuje zvuk lidského hlasu Sluchové vnímání je předpokladem pro rozvoj řeči Od 4.měsíce broukání měsíc žvatlání Ke konci 1.roku – první slova mající význam
Schopnost porozumět řeči měsíc (ne, nesmíš, dej, vlastní jméno) Koncem 1.roku rozvoj neverbálních gest Rozvoj řeči je závislý na stimulaci a pozitivní zpětné vazbě
Do 1 roku předřečové období, dávají přednost vysokým tónům, preferuje lidský hlas, pozná matka, uklidní ho zvuk srdce Předpokladem pro rozvoj řeči je sluchové vnímání Od 4. měs. – broukání – zpočátku reflexní charakter měs. žvatlání – zvuk už zní jako nějaká hláska měs jednoduché slabiky, které opakuje - mama
měsíc – první úsměv Různé typy pláče Broukání Matka v kontaktu s dítětem funguje jako zrcadlo a poskytuje tak dítěti zpětnou vazbu měsíc – separační úzkost, strach z cizích lidí (důležitý signál normálního vývoje)
Velmi silný citový vztah k matce (primární pečovatelské osobě) má velký význam pro vytváření silných citových vztahů v dalším životě dítěte.
- deprivace - senzitace
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000, ISBN ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Portál, 2006, ISBN LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006, ISBN