Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘÍDÁNÍ HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ SKUPINY HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ
Advertisements

Stavba slova.
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady B: Paprsková optika II. Autor: Mgr. Dagmar.
SLOVA ODVOZENÁ ODVOZOVÁNÍ
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_3_Úvod do nauky o slovní zásobě
Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI. Test – 6. třída SLOVO A JEHO ČÁSTI.
Digitální učební materiál
Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: NEROVNICE Autor: Mgr. Alena Štědrá Název.
Gramatika Přídavná jména II
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Rozdělení hlásek DUM 14/1.
SLOVNÍ ZÁSOBA ZPŮSOBY OBOHACOVÁNÍ ODVOZOVÁNÍ
Gramatika Tvoření slov I
květ 87.1 Stavba slova kvete květen květina Květa květináč odkvete
Identifikátor materiálu: např. ICT2-1-1
Tvoření slov – odvozování
VY_32_INOVACE_01_TVOŘENÍ SLOV
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na obohacování slovní zásoby odvozováním, skládáním a zkracováním. Ke každému slovotvornému.
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Elektronická učebnice - I
Číslo v digitálním archivu školy
Mgr. Michal Oblouk STAVBA SLOVA MORFÉMY.
STAVBA SLOVA SLOVA PŘÍBUZNÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Tvoření slov PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Slovo a pojmenování Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Jazykověda a její disciplíny
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Obohacování slovní zásoby Zpracovala: Mgr
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_069 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr. Michaela Halíková Předmět.
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.07 Název pro školu:
Zvuková stránka jazyka
Gramatika Tvoření slov II
SLOVNÍ ROZBORY Mgr. Michal Oblouk.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Odvozování je to způsob tvoření slov, kdy ke slovotvornému základu přidáváme předpony a přípony, příp. jen koncovku. - v českém jazyce je odvozování nejčastějším.
Přednáška P11 Božena Bednaříková
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
POSTUP PŘI SLOVOTVORNÉM ROZBORU
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ odvozování Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_ 0 5 Téma: Slovotvorba a způsoby tvoření slov Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ obohacování slovní zásoby Název sady: Český jazyk 7. ročník.
Obohacování slovní zásoby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_02_Obohacování slovní.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace.Český.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovotvorný rozbor zjišťujeme ve slově 2 části:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo v digitálním archivu školy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SLOVOTVORNÝ ROZBOR a MORFEMATICKÝ ROZBOR
Transkript prezentace:

Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu Název školy Střední škola obchodně technická s. r. o. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0624 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XVII_1_18_Úvod do slovotvorby Šablona číslo: XVII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 18 Autor: Mgr. Milena Uhrovičová

slovotvorný prostředek – formant, morfém, kmen, Anotace Materiál seznamuje žáky se základní terminologií slovotvorby, se slovotvorným a morfologickým rozborem. Autor Mgr. Milena Uhrovičová Klíčová slova Slovotvorba – derivologie, slova původní (kořenná), slova základová, slova utvořená, slovotvorný základ, slovotvorný prostředek – formant, morfém, kmen, slova příbuzná, slovní čeleď Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Tematická oblast Všeobecné vzdělávání - český jazyk a literatura

Úvod – základní terminologie SLOVOTVORBA Úvod – základní terminologie

SLOVOTVORBA = DERIVOLOGIE Jazykovědná disciplína Zabývá se způsoby tvoření slov - odvozování (derivace) - skládání (kompozice) - zkracování (abreviace) stavbou slova z hlediska utvořenosti - slovotvornými vztahy k jiným slovům

TERMINOLOGIE Slova původní (kořenná) Slova základová Slova utvořená Slovotvorný základ Slovotvorný prostředek - formant Morfém Kmen Slova příbuzná Slovní čeleď

Slova původní (kořenná) – nebyla utvořena z žádného jiného slova (a, v, ty, voda, dům) Slova utvořená – vznikla z jiných slov → slov základových (tykat, vodní, domovní) Slova základová – východiska slovotvorby – mohou být: původní – ryba – rybář utvořená – rybář - rybářský

Učivo Černozem Slovník Letec Praskot Lékařský Brek Maličký Určete, o které základové slovo (popř. která základová slova) se opírají uvedená slova utvořená Učivo Černozem Slovník Letec Praskot Lékařský Brek Maličký

Řešení Učivo – učit Černozem – černá zem Slovník – slovo Letec – letět Praskot- praskat Lékařský – lékař Brek –brečet Maličký - malý

SLOVOTVORNÝ ZÁKLAD = část základového slova, z níž je utvořeno slovo nové Slovotvorným základem může být: samo základové slovo: les - lesní b) část základového slova (kořen, kmen): učit - učitel c) Předložkové spojení se základovým slovem: po břehu - pobřežní

SLOVOTVORNÝ ZÁKLAD = část základového slova, z níž je utvořeno slovo nové Slovotvorným základem může být: samo základové slovo: les - lesní b) část základového slova (kořen, kmen): učit - učitel c) Předložkové spojení se základovým slovem: po břehu - pobřežní

SLOVOTVORNÝ PROSTŘEDEK - FORMANT = část slova, pomocí něhož se ze základového slova tvoří nové slovo Formantem může být: a) předpona (prefix): prales b) přípona (sufix): vodní c) soubor koncovek: žena d) zvratné se, si: hrát – hrát si e) spojovací samohláska při skládání slov: lesostep

U uvedených slov určete slovotvorný základ a formant Podchod Novinářka Školní Zpívat si Smutnější Černozem Vesele Bicí

Řešení Pod- / - chod Novinář- / -ka Škol- / -ní Zpívat si Smutn- / -ější Čern- /-o-/ -zem Vesel- / -e Bic- / -í

ZMĚNA (ALTERNACE) HLÁSEK V SLOVOTVORNÉM ZÁKLADU souhlásky samohlásky Krácení: létat – let Dloužení: vyrobit – výrobek Střídání: nůž – nožík Dvojhláska za samohlásku: kluk – klouček Vznik nové samohlásky: poslat – posel Zánik samohlásky: lev - lvi Měkčení, střídání: h – ž: noha – nožka ch – š: hoch – hošík k- č: ruka – ručka g – ž: Kongo - Konžan s – š, z – ž, r – ř, t – c, c –č aj. • Opak - tvrdnutí: ď – d: loď – lodní ž – h: běžet – běh

SLOVOTVORNÁ STAVBA SLOVA 2 základní části: - slovotvorný základ formant Postup při slovotvorném rozboru: nalezení základového slova zjištění slovotvorného základu určení formantu

SLOVOTVORNÝ ROZBOR – slovotvorný základ (StZ) + formant (F) URČUJEME JEN 2 ČÁSTI – slovotvorný základ (StZ) + formant (F) příklady: rybářský (SZ = rybář) – StZ = rybář-, F = příp. –ský rybář (SZ = ryba) – StZ = ryb- , F = -ář zahradník (SZ = zahrada) – StZ = zahrad-, F = -ník zahrada (SZ = zahradit) – StZ = zahrad-, F = -a zahradit (SZ = hradit) – StZ = -hradit, F = za- hradit (SZ = hrad) – StZ = hrad-, F = -i-(t)

Proveďte slovotvorný rozbor uvedených slov Posluchárna Nakladatelství Nerozpustitelný Vodoléčebný Zlepšovat

Řešení Posluchárna: StZ posluch-, F -árna Nakladatelství: StZ nakladatel-, F -ství Nerozpustitelný: StZ –rozpustitelný, F ne- Vodoléčebný: StZ – vodoléčeb-, F -ný Zlepšovat: StZ zlepš-, F -ovat

MORFÉM = nejmenší jednotka slova nesoucí nějaký význam. Typy morfémů: kořen – společný všem příbuzným slovům, nese význam věcný, lexikální: vod – ní; předpona (prefix), přípona (sufix) – nesou význam slovotvorný i věcný: po – vodí, vod- árna; koncovka – nese význam mluvnický, a to tvaroslovný, ale jejich soubor se u daného slova účastní i slovotvorby: vod - a.

KMEN = část slova po oddělení koncovky Může jím být: Kořen sám: moř - e Kořen a přípona: mořsk - ý Kořen a předpona: pomoř - í Kořen a předpona a přípona: přímořsk -ý

MORFEMATICKÝ ROZBOR = zjištění morfémové stavby slova (morfém, morfematický šef) do-ruč-ova-tel-é (předp.-kořen-příp.-příp.-konc.) ne-o-práv-n-ěn-ý (předp.-předp.-kořen-příp. -příp.- konc.) za-vrh-nou-t (předp.-kořen-příp.-infinit. koncovka)

Proveďte morfematický rozbor uvedených slov Posluchárna Nakladatelství Nerozpustitelný Vodoléčebný Zlepšovat

Řešení Po-sluch-ár-n-a (předp.-kořen-přípony-konc.) Na-klad-a-tel-stv-í Ne-roz-pust-i-tel-n-ý (předpony-kořen-přípony-koncovka) Vod-o-léč-(e)-b-n-ý (kořen-spoj.vokál-kořen-přípony-koncovka) Z-lep-š-ova(t) (předpona-kořen-příp.-příp. s infinit.koncovkou)

SLOVA PŘÍBUZNÁ, SLOVNÍ ČELEĎ Slova se stejným kořenem a společným základním významem jsou slova příbuzná. Souhrn všech příbuzných slov vytváří slovní čeleď.

SLOVNÍ ČELEĎ - RYBA SLOVA ODVOZENÁ paryba porybný ryba - rybka -rybička - rybenka - rybník - rybníček - rybníkář – rybníkařit - rybář – rybařit – zarybařit si dorybařit - rybářka - rybářský - rybářství - rybí - rybnatý – rybnatější - zarybnit – zarybňovat – zarybňovaný   SLOVA SLOŽENÁ rybolov – rybolovný velryba – velrybí velrybář – velrybářský velrybářství rybochovný

Domácí úkol 1. Proveďte slovotvorný a morfematický rozbor slov: vychovatelka rychločistírna spisovatelský 2. Vytvořte slovní čeleď od slova loď

Zdroje: Kamiš, K.;Kuba, L.;Müllerová, E.Mluvnická, pravopisná a lexikální cvičení k Mluvnici češtiny pro střední školy. 1.vyd. Praha: Fortuna, 1993. 128 s. Kol. autorů, Příruční mluvnice češtiny. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2003. 799s. Kostečka, J. Český jazyk pro 2. ročník gymnázií. Dotisk 1. vyd. Praha: SPN, 2005. 243 s. Mašková, D.: Český jazyk – přehled středoškolského učiva. Dotisk 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2006. 175 s. (edice Maturita) Novotný, J. a kol. Mluvnice češtiny pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992. 181 s. Sochrová, M. Cvičení z českého jazyka v kostce pro SŠ. 1. vyd. Praha: Fragment, 2008. 196 s. Sochrová, M. Český jazyk v kostce pro SŠ. 2. vyd. Praha: Fragment, 2009. 224 s. http://prirucka.ujc.cas.cz/ http://ssjc.ujc.cas.cz/