3: Senzorické procesy; vnímání (percepce)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Katedra optiky PřF UP v Olomouci
Advertisements

Otoakustické emise, ing. Petr Doleček 5. Celostátní odborná konference audiologických sester.
Druhy smyslového vnímání
Optické klamy a teorie barevného vidění
VNÍMÁNÍ základní teoretické koncepce vývoj vnímání
Optické klamy Martina Mihalíková 8.Au.
3: Senzorické procesy a procesy vnímání (percepce)
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Zpracování senzorického materiálu a zrakové klamy
Vymezení, funkce, zdroje
Optické klamy a iluze Petr Vejsada. Optické klamy a iluze Petr Vejsada.
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
Nervová soustava- receptory
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_259 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Přehledové články Struktura - příklady Duchowski, A breadth-first survey of eye-tracking applications, Behavior Research Mehotds, Instruments&Computers,
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
Vliv osvětlení a jasu na člověka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_ 007 Název školy Gymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Mgr.Stanislava Antropiusová.
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Kolik je hodin? What time is it?. Jak se tam dostanu? How do I get there?
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Syrovátková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
MASKS © 2004 Invitation to 3D vision. MASKS © 2004 Část 1 Přehled a úvod.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_AJ_FT Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_AJK-4.PT-27-Životní prostředí Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště,
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Analýza obrazu MUDr. Michal Jurajda. Definice n V biologických vědách pod pojmem analýza obrazu rozumíme získání kvantitativní informace z obrazových.
Co je kognitivní psychologie?
8/1 The video task 1. The balls are made of a) steel b) iron c) wood 2. The water based liquid is there to.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_4C_13_London (13) Téma: 4C_Aj 7.tř.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Smyslová soustava Pětilístek oko
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Mentální reprezentace
Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Geometrická optika
NERVOVÁ SOUSTAVA 29. prosince 2012 VY_32_INOVACE_110101
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 1. Co slyšíš?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Pozornost a vědomí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
vnímání velikosti a prostoru zpracování zrakové informace v mozku
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Psychické procesy - vnímání
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Radka Černá Název materiálu: VY_32_INOVACE_5_ANGLICKY_JAZYK_GRAMATIKA_03.
Political system Tematická oblast Angličtina: CANADA Datum vytvoření
Dějiny psychologie Strukturalismus.
Fotorecepce.
Co je kognitivní psychologie?
Space Ing. Jaroslav Bernkopf.
Psychologie Senzorické procesy (čití), smyslové orgány
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Co je kognitivní psychologie?
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
WH-QUESTIONS.
WHAT IS BLUE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Eye-Trackingový výzkum mezikulturních odlišností ve zrakovém vnímání
Jakub Horák, horakj(na)fld.czu.cz, L026
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

3: Senzorické procesy; vnímání (percepce) Plháková: seznámit se s kap 4, studovat kap 5 Sternberg: seznámit se se str. 133 až 178, přečíst část 4.3 a 4.4 +shrnutí (168- 177) Cumminsová, D. (1998). Záhady experimentální psychologie. Praha: Portál Bragdon, A.D., Gamon, D. (2006). Když mozek pracuje jinak. Praha: Portál

Struktura přednášky úvod – vymezení základních pojmů senzorické procesy percepce

Úvod – vymezení základních pojmů Senzorické procesy: procesy příjmu a překladu informace z vnějšího a vnitřního prostředí organismu na senzorických receptorech (smyslových zakončeních) Percepce: proces výběru, organizace a interpretace senzorických dat

Senzorické procesy - čití 3 typy zpracování informací: Transdukce: překlad (fyzikální či chemické energie) smyslových podnětů do elektrické energie neurálních vzruchů Kódování: převod dílčích charakteristik smyslových podnětů do určitého specifického neurálního vzorce aktivace (počitky = zážitky dílčí jednoduché kvality podnětu) Senzorická redukce: filtrování a analýza vstupní informace před odesláním neurálního vrzuchu

Senzorické procesy Neurální vzruchy získané podrážděním smyslových zakončení jsou vedeny do odpovídajících projekčních oblastí mozku

Senzorické prahy Psychofyzika: studium vztahů intenzity podnětů k zážitku podnětů Absolutní podnětový práh: nejmenší intenzita podnětu, kterou zaznamenáme Diferenční podnětový práh: minimální odlišitelný rozdíl vmezi dvěma podněty

How We See: The Electromagnetic Spectrum

How We See: Light Waves Light waves vary in: length (wavelength), which determines frequency (hue or color) height (amplitude), which determines brightness or intensity complexity (range), which determines saturation

How We See: Anatomy of the Eye The eye captures light and focuses it on receptors on the retina, where it is converted to neural signals Small abnormalities in the eyeball’s shape cause problems with vision, such as nearsightedness and farsightedness

How We See: Structures of the Retina Receptors for vision (rods and cones) are located in the retina The fovea, a pit filled with cones, is responsible for our sharpest vision The blind spot, near the fovea, has no visual receptors

How We Hear: Sound Waves Sound waves vary in: length (wavelength), which determines pitch (highness or lowness) height (amplitude), which determines loudness (intensity of the sound). complexity (range), which determines timbre

How We Hear: Anatomy of the Ear Structures of the outer and middle ear gather and focus sound waves, conducting them to the cochlea Receptors for hearing are hair cells in the cochlea

How We Hear: Loudness The loudness of a sound is measured in decibels. Chronic exposure to loud noise can cause permanent nerve deafness, as can diseases and biological changes associated with aging

Our Other Senses: Olfaction (Sense of Smell) Receptors for smell are embedded in the nasal membrane (the olfactory epithelium)

Our Other Senses: Gustation (Sense of Taste) Smell and taste are closely related Receptors for taste are taste buds, located in papillae on the surface of the tongue

Our Other Senses: The Three Body Senses The skin senses involve three skin sensations: touch (or pressure), temperature, and pain Receptors for these sensations occur in various concentrations and depths in the skin

Our Other Senses: The Three Body Senses The vestibular sense (sense of balance) involves the vestibular sacs and semicircular canals located within the inner ear When the vestibular sense becomes confused, motion sickness can occur

Our Other Senses: The Three Body Senses Kinesthesia provides the brain with information about posture and movement Kinesthetic receptors are located in muscles, joints, and tendons

Někdy můžeme mít problém správně vnímat to, co je přístupné našim smyslům

Porozumíme procesům vnímání(percepce)? - iluze Iluze: chybné nebo matoucí percepce užívaná ke studiu normálních percepčních procesů Např. Müller-Lyer illusion, na obrázku. Která svislá linie se zá delší?

Percepce: přehled percepční procesy: Selekce: věnování pozornosti některým senzorickým podnětům zatímco jiné jsou ignorovány Organizace: a uspořádávání informací do podoby, která nám usnadňuje porozumět prostředí (a tudíž orientovat se v něm) Interpretace: jak mozek vyhodnocuje takto uspořádanou informaci (interpretuje ji – tj. jaký jí dává význam)

Percepce – mozkový proces interpretace informací základní percepční funkce: Lokalizace – „kde“ odlišit jeden objekt od druhého (pozadí) určit polohu – včetně vzdálenosti a pohybu Rozpoznávání – „co“ raná stádia – detektory rysů pozdější stádia rozpoznávání objektů (percepční kategorie) vliv kontextu

Lokalizace Odlišování objektů obraz na sítnici = mozaika jasů a barev percepč. systém  vydělení určitých objektů

Lokalizace Gestaltpsychologie (Max Wertheimer, Wolfgang Köhler) zákon pregnance-nejjednodušší organizace do stabilní, souvislé formy význam vnímání celých tvarů nebo objektů; řada principů, podle kterých uspořádáváme podnětové pole objekt / pozadí(zvratné) sdružování objektů (blízkost, dotváření, nepřerušené pokračování, podobnost) společná vzdálenost společný pohyb atd.

Sdružování objektů; figura - pozadí blízkost podobnost pokračování dotváření figura/pozadí

Percepce – určování polohy: vzdálenost 6 monokulárních vodítek pro odhad vzdálenosti lineární perspektiva překrývání relativní velikost gradient vzorců výška stínování

Percepce – určování polohy: vzdálenost binokulární vodítko: binokulární rozdíl disparity: odlišné obrazy na retinách pravého a levého oka

Percepce – určování polohy: pohyb Vnímání hloubky: schopnost vnímat třídimenzionální prostor a přesně posuzovat vzdálenost Vnímání hloubky zahrnuje jak binokulární tak monokulární klíče

Percepce – určování polohy: pohyb stroboskopický pohyb (film) skutečný pohyb - propriocepce

Rozpoznávání = zařazování objektu do určité kategorie (toto je košile, toto je Jan Novák) rozpoznání  možnost usuzovat  vytěžíme víc informací než bezprostředně dostáváme časná x pozdější etapa rozpoznávání „popis“ porovnávání s tvary různých kategorií (linie, hrany, úhly) v mozkové kůře existují 3 typy buněk specif. reagující na určité podněty (Hubel, Wiesel, 1968; 1981 – Nobelova cena) tzv.jednoduché buňky reagují, když oko vnímá rozhraní mezi tmavou a světlou oblastí v dané orientaci a s daným umístěním v receptivním poli komplexní buňky – nevyžaduje určité umístění, reaguje kontinuálně na pohyb rozhraní v jejím receptivním poli hyperkomplexní buňky – vyžadují orientaci a délku podnětu

Percepce: interpretace informace Bottom-up vs. top-down zpracování: Bottom-up - když se učíme číst, učíme se tvary jednotlivých písmen, pak si všímáme že tvoří slova top-down zpracování – díky němu přečteme i toto: Ldkisý mezok, to je závlšntsot. Mlyísme si, že s ním mylísme, kdo ví?

Percepční rysy Geony

Rozpoznávání - vliv klíčů The Ames Room Illusion

Rozpoznávání – dvojznačné podněty

Percepční konstanty jasu barvy tvaru velikosti příklad konstanty tvaru – podráždění buněk na sítnici je pokaždé jiné, přesto stále vnímáme tytéž „dveře“

Percepce: interpretace informace Percepční adaptace Percepční nastavení („set“) Kontext Bottom-up vs. top-down zpracování

Percepce: interpretace informace Percepční adaptace: mozek se přizpůsobí změně v prostředí

Percepce: interpretace informace Percepční nastavení: připravenost vnímat určitým způsobem

Percepce: interpretace informace Kontext a percepční set kdo je na snímcích?

Percepce: interpretace informace kdo je na snímcích opravdu?

Podprahová percepce: Podprahová (subliminální) percepce (percepce bez uvědomování si percipovaného) je výsledkem pravděpodobnostního záchytu signálů, ale scházejí důkazy o podprahovém přesvědčování

Podprahová percepce: Subliminal perception (perception without conscious awareness) may occur, but there is little or no evidence of subliminal persuasion

Understanding Perception: ESP Extrasensory perception (ESP): supposed “psychic” abilities that go beyond the known senses (e.g., telepathy or clairvoyance) ESP research is often criticized for its lack of experimental control and lack of replicability

Jak můžete vysvětlit tzv. nemožné obrazy?

Percepce je konstruktivní proces procesy top-down, tj. důležitost zkušenosti ne „odraz“, ale nejlepší možný způsob interpretace informace

Teorie percepce odspodu vzhůru shora dolů sloučení obou přístupů Gibson,- přímá percepce, Posner – teorie prototypů, Selfridgekorelace znaků Biederman – geony (strukturálně deskriptivní teorie – poznávání na základě složek), shora dolů konstruktivní proces – Bruner efekt souvislosti, kontextu sloučení obou přístupů výpočetní teorie percepce (Marr – okraje, kontury, podobnosti – počítačová simulace simulace) ©John Wiley & Sons, Inc. 2007 Carpenter, Huffman: Visualizing Psychology

Poruchy percepce agnózie – poruchy senzorických informací ©John Wiley & Sons, Inc. 2007 Carpenter, Huffman: Visualizing Psychology