Peníze Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LE CANADA VY_32_INOVACE_5A11.
Advertisements

Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školy Soukromá.
Ochranné prvky bankovek
VY_32_INOVACE_8A13 Reakce kyseliny sírové s manganistanem draselným – efektní experiment Blesky pod vodou Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423,
Pravidla pro tvorbu elektronické prezentace
VY_32_INOVACE_7B12 Databáze Typy čísel.
VY_32_INOVACE_ Finanční trh.
Trh peněz Ing. Vojtěch Jindra
VY_32_INOVACE_7A1 FINANČNÍ MATEMATIKA ZEMĚ A JEJICH MĚNA.
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
Vznik, vývoj a formy peněz
Vznik, vývoj a formy peněz
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Finanční produkty Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Prof. Ph.Dr. MIROSLAV TYRŠ
VY_32_INOVACE_7C14.  Rozložení snímků obsahují formátování a rozmístění jednotlivých částí obsahu.  Rozložení obsahuje také motiv, tedy nastavení formátování.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Ilona Čechová Vznik Československa VY_32_INOVACE_1B10.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Rozklad dichromanu amonného
Jan Palach VY_32_INOVACE_2A2.
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Test - vlastnosti elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012 VY_32_INOVACE_6C-10.
Katalyzátory – efektní experiment Katalytický svařák
Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Světlo - viditelná část spektra elektromagnetických vln Autor: Mgr. Miloš Boháč ©
Destilace – důkaz ethanolu ve stolním víně
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
KURZOVNÍ LÍSTKY, PŘEVODY MĚN
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_128.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
legenda české a světové gymnastiky
Redoxní reakce - reakce glukosy s methylenovou modří
VY_32_INOVACE_8A4 Reakce sodíku s vodou
National parks in the USA
Sublimace chloridu amonného – efektní motivační experiment Umělá mlha
1 Postavení bankovnictví v tržní ekonomice.  jsou prostředkem směny a měřítkem hodnot  aktiva, která mají vysokou likviditu a nízkou míru rizika 2.
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Základní pojmy grafiky
Grafika 7 CorelDraw – tvarování objektů VY_32_INOVACE_7B7.
VY_32_INOVACE_1C14 Tyrš a Sokol Křížovka - opakování.
LE LUXEMBOURG VY_32_INOVACE_5A12. CONTENU O INFORMATIONS GÉNÉRALES O LA GÉOGRAPHIE O LA POLITIQUE O LES SPÉCIALITÉS
VY_32_INOVACE_6B5 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Název: Přenos tepla Autor: Mgr. Miloš Boháč © 2012.
VY_32_INOVACE_7C20 Předloha snímku Jana Vosáhlová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_7A3 FINANČNÍ MATEMATIKA PŘEVODY MĚN.
Lucerna VY_32_INOVACE_1A3. sedmipatrový palác z roku 1912 s převážně secesními interiéry budovou je vedena pasáž spojující Štěpánskou a Vodičkovu ulici.
VY_32_INOVACE_2C20 Pracovní list Věra Čáslavská.
George Orwell 1984 (Nineteen Eighty-Four)
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
VY_32_INOVACE_7B13 Databáze Vstupní maska.
Reakce karbidu vápenatého s vodou
rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
DANĚ Seznámení se základními typy daní VY_32_INOVACE_7A18 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, Jaroměř Mgr. Karel Hübner.
PENÍZE Božena Genrtová.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
DUM - Digitální Učební Materiál
Peněžní prostředky.  při hotovostním platebním styku se používají hotové peníze = peněžní prostředky, které jsou:  v podobě papírové  v podobě v mincí.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Peníze a měny.
Peníze a centrální banka
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Anotace Vysvětlit žákům pojem peníze, jak peníze vznikly a jakou mají podobu. Zjistit, kdo peníze vydává a jak se dají zabezpečit před paděláním. Výukový.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_02 Peníze
FINANČNÍ GRAMOTNOST Platidla
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Transkript prezentace:

Peníze Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř VY_32_INOVACE_7A16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Mgr. Karel Hübner Peníze http://www.freefoto.com/preview/04-28-6/Pile-of-Money

Obsah Úvod Teoretická definice Funkce peněz Empirická definice Agregáty Formy peněz Měna Směna Padělání peněz Ochranné prvky

Úvod Mnoho různých definic Merkantelismus – peníze = prostředek hromadění bohatství Definice teoretická a empirická

Teoretická definice Neexistuje jednotná definice Mishkinova definice: „Peníze jsou aktivum, které je všeobecně přijímáno při placení za zboží nebo při náhradě dluhu.“ Aktivum = předmět bohatství, vlastnictví Nejlikvidnější aktivum Likvidita = použitelnost aktiva

Funkce Měřítko cen a jejich zúčtování Prostředek směny Prostředek úhrady odložených plateb Zásoba bohatství, uchování hodnoty

Empirická definice „Za peníze považujeme takový souhrn peněžních prostředků, které nejlépe vysvětlují vývoj ekonomických proměnných, které mají být penězi vysvětleny“ Založeny na agregátech

Agregáty M1 (nejlikvidnější) = hotovostní oběživo + běžné vklady v bankách M2 = M1 + termínované vklady + ostatní vklady v bankách M3= M2 + vklady v cizích měnách v bankách M4=M3 + vklady u nebankovních institucí v domácí měně + krátkodobé cenné papíry v domácí měně M5=M4 + ostatní cen. papíry v domácí měně v ČR M1, M2

Formy Barterový obchod - předchůdce Komoditní peníze Mince z drahých kovů Bankovky Státovky Bezhotovostní peníze Elektronické peníze Úvěrové peníze

Měna Měna = peněžní soustava státu Kupní síla Mezinárdoní měna – např. SDR, ECU, euro

Směna Kurzovní lístek Kurzy: - valut a deviz - nákup a prodej - pružný a pevný Zhodnocení a znehodnocení

Padělání peněz Spojeno s počátkem peněz Pozlacování mincí, odstříhávání okrajů Překreslování bankovek Válečná strategie

Ochranné prvky Vodoznak Okénkový proužek s mikrotextem Barevná vlákna Soutisková značka Skrytý obrazec Proměnlivá barviva Iridiscentní pruh Mikrotext

Zdroje Vlček, Josef: Ekonomie a ekonomika, Praha, ASPI 2003. http://cs.wikipedia.org/wiki/Pen%C3%ADze http://www.valka.cz/clanek_11887.html http://finance-bankovnictvi.studentske.cz/2008/06/empirick-definice-penz.html http://penize.org/o-penezich/ http://nb.vse.cz/~janda/mtp-1.pdf http://www.vsvsmv.wz.cz/penize/051004penize_keini.doc http://maturita-online.wz.cz/otazky/23Vznik_a_funkce_penez,_bankovni_soustavy,_cenne_papiry_a_burzy.doc http://www.obaka-karvina.cz/files/baf19.ppt

Obrázky http://www.freefoto.com/preview/04-28-6/Pile-of-Money http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_1_vodoznak.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_4_soutisk_cr.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_3_vlakna.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_2_prouzek.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_8_microtext_lic.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_7_iridiscent.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_6_promenliva_barva.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_5_skryty_obrazec.jpg http://www.geni.sk/wp-content/uploads/2010/04/bankocetle-1800.jpghttp://www.coinnews.net/wp-content/uploads/2011/09/Ionia-Electrum-Stater-c.650-600-BC.jpg http://i.idnes.cz/08/103/c460/HRU26a3fc_17_b_5000_k_1919_a.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Different_cowries.jpg

Gymnázium a Střední odborná škola, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_7A16 Jména autorů: Vojtěch Šmíd, Mgr. Karel Hübner Název práce: Peníze Předmět: Matematika, Matematický seminář Ročník: 3. ročník – pilotováno ve třídě 3.A Časová dotace: cca 20 minut Vzdělávací cíl: seznámit žáky s vývojem peněz, s jejich definicí, funkcemi a ochrannými prvky současných peněz Pomůcky: počítač, projektor, případně připojení k internetu Inovace: s využitím ICT žáci pochopí funkci peněz a funkci jednotlivých ochranných prvků Poznámka: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání a pro potřeby výuky na všech typech školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Datum vzniku: 27. 9. 2012