Peníze Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř VY_32_INOVACE_7A16 Gymnázium a Střední odborná škola, Lužická 423, 551 23 Jaroměř Mgr. Karel Hübner Peníze http://www.freefoto.com/preview/04-28-6/Pile-of-Money
Obsah Úvod Teoretická definice Funkce peněz Empirická definice Agregáty Formy peněz Měna Směna Padělání peněz Ochranné prvky
Úvod Mnoho různých definic Merkantelismus – peníze = prostředek hromadění bohatství Definice teoretická a empirická
Teoretická definice Neexistuje jednotná definice Mishkinova definice: „Peníze jsou aktivum, které je všeobecně přijímáno při placení za zboží nebo při náhradě dluhu.“ Aktivum = předmět bohatství, vlastnictví Nejlikvidnější aktivum Likvidita = použitelnost aktiva
Funkce Měřítko cen a jejich zúčtování Prostředek směny Prostředek úhrady odložených plateb Zásoba bohatství, uchování hodnoty
Empirická definice „Za peníze považujeme takový souhrn peněžních prostředků, které nejlépe vysvětlují vývoj ekonomických proměnných, které mají být penězi vysvětleny“ Založeny na agregátech
Agregáty M1 (nejlikvidnější) = hotovostní oběživo + běžné vklady v bankách M2 = M1 + termínované vklady + ostatní vklady v bankách M3= M2 + vklady v cizích měnách v bankách M4=M3 + vklady u nebankovních institucí v domácí měně + krátkodobé cenné papíry v domácí měně M5=M4 + ostatní cen. papíry v domácí měně v ČR M1, M2
Formy Barterový obchod - předchůdce Komoditní peníze Mince z drahých kovů Bankovky Státovky Bezhotovostní peníze Elektronické peníze Úvěrové peníze
Měna Měna = peněžní soustava státu Kupní síla Mezinárdoní měna – např. SDR, ECU, euro
Směna Kurzovní lístek Kurzy: - valut a deviz - nákup a prodej - pružný a pevný Zhodnocení a znehodnocení
Padělání peněz Spojeno s počátkem peněz Pozlacování mincí, odstříhávání okrajů Překreslování bankovek Válečná strategie
Ochranné prvky Vodoznak Okénkový proužek s mikrotextem Barevná vlákna Soutisková značka Skrytý obrazec Proměnlivá barviva Iridiscentní pruh Mikrotext
Zdroje Vlček, Josef: Ekonomie a ekonomika, Praha, ASPI 2003. http://cs.wikipedia.org/wiki/Pen%C3%ADze http://www.valka.cz/clanek_11887.html http://finance-bankovnictvi.studentske.cz/2008/06/empirick-definice-penz.html http://penize.org/o-penezich/ http://nb.vse.cz/~janda/mtp-1.pdf http://www.vsvsmv.wz.cz/penize/051004penize_keini.doc http://maturita-online.wz.cz/otazky/23Vznik_a_funkce_penez,_bankovni_soustavy,_cenne_papiry_a_burzy.doc http://www.obaka-karvina.cz/files/baf19.ppt
Obrázky http://www.freefoto.com/preview/04-28-6/Pile-of-Money http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_1_vodoznak.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_4_soutisk_cr.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_3_vlakna.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_2_prouzek.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_8_microtext_lic.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_7_iridiscent.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_6_promenliva_barva.jpg http://www.cnb.cz/miranda2/export/sites/www.cnb.cz/cs/platidla/ochranne_prvky/galerie_obrazku/1000_5_skryty_obrazec.jpg http://www.geni.sk/wp-content/uploads/2010/04/bankocetle-1800.jpghttp://www.coinnews.net/wp-content/uploads/2011/09/Ionia-Electrum-Stater-c.650-600-BC.jpg http://i.idnes.cz/08/103/c460/HRU26a3fc_17_b_5000_k_1919_a.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Different_cowries.jpg
Gymnázium a Střední odborná škola, Jaroměř Projekt: Škola v digitálním světě aneb Uchop svoji šanci Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0210 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_7A16 Jména autorů: Vojtěch Šmíd, Mgr. Karel Hübner Název práce: Peníze Předmět: Matematika, Matematický seminář Ročník: 3. ročník – pilotováno ve třídě 3.A Časová dotace: cca 20 minut Vzdělávací cíl: seznámit žáky s vývojem peněz, s jejich definicí, funkcemi a ochrannými prvky současných peněz Pomůcky: počítač, projektor, případně připojení k internetu Inovace: s využitím ICT žáci pochopí funkci peněz a funkci jednotlivých ochranných prvků Poznámka: Materiály jsou určeny pro bezplatné používání a pro potřeby výuky na všech typech školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Datum vzniku: 27. 9. 2012