MECHANIKA KOLEJOVÝCH VOZIDEL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Smykové tření a valivý odpor
Advertisements

Síla značka síly F jednotkou síly je 1N (newton), popř. kN ( = 1000 N)
Rychlost, dráha a čas Autor: Lukáš Polák.
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
vlastnosti kapalin a plynů I. Hydrostatika
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
nerovnoměrného pohybu tělesa
První – učebního oboru „Mechanik opravář motorových vozidel“
Výpočet práce z výkonu a času. Účinnost
PRÁCE, ENERGIE, VÝKON hanah.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
OPEL AMPERA Brno Obsah prezentace OPEL AMPERA • Technické parametry • Jízdní parametry • Bezpečnost • Design • Výbava • Cena • Úspěchy • Velcí.
Železniční doprava Lucie Váchová, OA.
Vysokorychlostní vlaková jednotka Velaro E
Degradační procesy Magnetické vlastnosti materiálů přehled č.1
Hra milionář Procvičujeme si jednotky hmotnosti
Universální systém pro měření železnic Leica GeoTEL GL-05
Převody jednotek délky objemu hmotnosti času
Slovní úlohy O pohybu 2 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jan Syblík. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
řešené soustavou rovnic
ZKOUŠKY BRZDY.
Vyšší odborná škola požární ochrany ve Frýdku - Místku Technické prostředky Bc. Petr Jirout 2011.
Jiří Šleis, Miroslav Kubíska.  Úvod  Reklama 1  Reklama 2  Reklama 3  Reklama 4  Reklama 5  Teorie o drncání vlaku  Závěr  Použitá literatura.
VODOROVNÉ ÚČINKY VOZIDEL NA VOZOVKU
Grafikon vlakové dopravy
Odstraňování vad mikrogeometrie
Kdo chce být milionářem ?
Tlak v praxi (Učebnice strana 89 – 90)
Výkon (Učebnice strana 22 – 24)
Návrh parametrů kontejnerového překladiště
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Zábavná matematika.
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
Mapa zájmu - plány.
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
Trolejbusy: 14Tr.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_717.
Měřítko mapy, plánu Matematika – 7. ročník
Dosazování číselných hodnot do vzorců
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
Brienz Rothorn Bahn AG je malá společnost, která provozuje lokální ozubnicovou dráhu u městečka Brienz na břehu jezera Brienzersee, SV od Interlakenu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
v programu MS PowerPoint
Mechanická práce a energie
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Srovnávaná města: 1. Praha 2. Londýn 3. Paříž 4. Berlín 5. Athény 6. Budapešť 7. Vídeň.
Třecí síly Třecí síly působí při libovolném pohybu dvou dotýkajících se těles. Zejména je můžeme pozorovat při libovolném druhu pohybu po povrchu země.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
STROJÍRENSKÁ TECHNOLOGIE strojní obrábění 1 – frézování
10. ROVNOMĚRNĚ ZRYCHLENÝ PŘÍMOČARÝ POHYB I.
VY_32_INOVACE_11-05 Mechanika II. Práce a energie– test 1.
Digitální učební materiál
Registrační číslo projektu
Tramtrain Vozidlo pro kombinaci městskou a příměstskou dopravy při využití vozidel uzpůsobených pro jízdu na železničních i městských kolejových tratích.
VÝKON.
Mechanika I. Dynamika– test 4 VY_32_INOVACE_10-20.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
1 TP Interoperabilita Železniční Infrastruktury Praha, Expertní skupina Rozhraní v období Ing. Jiří Jelének VÚKV a.s. Bucharova.
Tramvajová vozidla.
Zaniklé tramvajové provozy ČR - Jihlava
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Železniční doprava Železniční trať Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 13 AnotaceJízdní.
Brienz Rothorn Bahn.
POHYB DVOJKOLÍ A PODVOZKU V KOLEJOVÉM KANÁLU
10. Kubická parabola jako přechodnice
Lanové dráhy visuté pozemní.
Transkript prezentace:

MECHANIKA KOLEJOVÝCH VOZIDEL Jízdní odpory Jízda po rovině Jízda do stoupání Urychlování Jízda v oblouku 1. Jízda po rovině Valivé tření Odpor vzduchu Fr je tažná síla potřebná k překonání valivého tření Fp je váha vlaku vyjádřená v kN fr je měrná tažná síla potřebná k překonání valivého tření na 1 kN váhy vlaku r(rolling) jednotky: [N, kN, N/kN] Koeficient fr = 2,5 pro ocelové kolo na kolejnici = 3,5 pro tramvajové sandwich kolo = 12 pro pneumatiku na asfaltu

Fv je tažná síla potřebná k překonání odporu vzduchu Odpor vzduchu. Fv je tažná síla potřebná k překonání odporu vzduchu Fp je váha vlaku vyjádřená v kN fv je měrná tažná síla potřebná k překonání odporu vzduchu na 1 kN váhy vlaku v  je rychlost vlaku [km/hod] Δv je rychlost protivětru [km/hod] k vystihuje čelní plochu vlaku, pantograph řazení vlaku, vagony jednotky: [N, kN, N/kN] [km/hod] Koeficient k = 0,25 - 0,75 rychlíky = 0,33 - 0,99 osobní vlaky = 0,4 -1,2 spěšné nákladní vlaky = 1 - 3 prázdné nákladní vlaky

2. Jízda do stoupání Stoupání se vyjadřuje v promile I [1 / 1000]. FI je tažná síla potřebná k překonání stoupání v N Fp je váha vlaku vyjádřená v kN fI je měrná tažná síla potřebná k překonání stoupání na 1 kN váhy vlaku jednotky: [N, kN, N/kN, 1 / 1000] Příklady stoupání na tratích: Štrba I = 16 [1 / 1000] Simmering I = 25 [1 / 1000] Gotthard I = 27 [1 / 1000] Tramvaje v Praze: Stírka v Praze I = 89 [1 / 1000] Barrandov I = 69 [1 / 1000] Zubačky: Zugspitzebahn I = 250 [1 / 1000] Vlečná kolej Panama kanál I = 500 [1 / 1000]

3. Urychlování Fa je tažná síla potřebná k urychlování v N Fp je váha vlaku vyjádřená v kN fa je měrná tažná síla potřebná k urychlování na 1 kN váhy vlaku a je urychlení vlaku v m/sec2 ξ je přírůstek váhy vlaku s ohledem na urychlování rotujících hmot což jsou kola a motory g je urychlení zemské v m/sec2 jednotky: [N, kN, N/kN] Příklady pro velikost ξ: ξ = 1,02 – 1,04 pro naložené vagony bez trakčních motorů ξ = 1,15 – 1,30 pro elektrické lokomotivy Obvyklá urychlení: a = 0,02 – 0,25 m/sec2 pro nákladní vlaky a = 0,3 – 0,4 m/sec2 pro osobní vlaky a = 0,4 – 0,7 m/sec2 pro rychlíky a expresní vlaky a = 0,8 – 1,2 m/sec2 pro tramvaje a = 1,0 – 1,3 m/sec2 pro podzemní dráhy

4. Jízda v oblouku Fo je tažná síla potřebná k projíždění oblouku v N Fp je váha vlaku vyjádřená v kN K  je konstanta závislá na rozchodu kolejí K = 750 pro rozchod 1435 mm R poloměr oblouku v m fo je měrná tažná síla potřebná k projíždění oblouku na 1 kN váhy vlaku jednotky: [N, kN, N/kN] Obvyklé poloměry oblouků: 3000 m pro rychlosti 200 – 300 km/hod 1200 m pro rychlosti 160 km/hod 300 m pro rychlosti 80 km/hod Odstředivé síly jsou nepříjemné pro cestující. Kompenzují se převýšením vnější kolejnice až o 150 mm. Nevykompenzované odstředivé urychlení nemá být větší než 0,8 m/sec2. Proto oblouky s rychlostí vlaku rostou.