Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Vývoj kultury a literatury od začátku 19. století do současnosti Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_09 Název DUMu: Odraz 1. světové války v literatuře Pro obor vzdělávání: Uměleckořemeslné zpracování dřeva Uměleckořemeslné zpracování kovu Předmět: Český jazyk Ročník: Třetí Autor: Milan Demela Zpracováno – září, říjen 2012
Střední škola Oselce 1.světová válka 1914 – 1918 Významným činem bylo ustavení československé vojenské jednotky uprchlíků a zajatců na východní frontě – pluk a později brigáda, pro RU – dezertéři - vznik legii– po VŘSR boj proti bolševikům. Válka – ekonomicky nesmírně nákladná, jiný styl vedené boje, nové zbraně, zbrojní průmysl – Škoda, ČKD, Zbrojovka + další odvětví průmyslu, rozvoj mnoha oborů – vše pro armádu, zasažení civilního obyvatelstva, ztráty v řádu 10 milionů, cca 8 mil nezvěstných, 20 mil zraněných – účast 60 mil vojáků Země Dohody a Mocnosti Fronty – celá Evropa, Pacifik, Afrika, Blízký východ, Indonésie, Rusko - VŘSR Změna mapy světa. rozpad RU, zánik Osmanské říše, Ruska, Německého císařství, vznik nových států, Zážitky z front se dostávají v podobě literárních děl mezi obyvatelstvo – různé pohledy na válku
Střední škola Oselce Legionářská literatura – pojem z 1. sv.války – přímí účastníci, u nás zakázaná lit. František Langer, 1881 – 1948 válečný lékař, ale také dramatik, spisovatel, aktivní i za 2. sv.v. na západní frontě – Dunkerque, uznávaná osobnost čs.historie, Inspirován boji čsl. legií v Rusku proti bolševikům Železný vlk – reálný obraz života na frontě, bez nadsázky, hrdinství – normální lidé prožívající hrůzy, strach, pochybující o smyslu války, odsuzuju komunismus, bojí se ho. Drama Jízdní hlídka – film – skupinka vojáků se dostává do obklíčení bolševiky a vzdorují obrovské přesile, co prožívá člověk v takové situaci, bez patosu, ale s odpovědností za sebe i kamarády Komedie – Velbloud uchem jehly, chudá dívka se prodá za bohatého muže, kontrasty a humor pramenící z rozdílných prostředí, hravost, lehkost, oblíbené diváky Obrácení Ferdyše Pištory
Střední škola Oselce Rudolf Medek – Spisovatel, voják, po válce ředitel památníku na Žižkově – zbudován na počest padlých československých vojáků. Zařadil se do nově se tvořících legií, účastník bitvy u Zborova, Osudy čsl. legií v Rusku – 5 dílů Ohnivý drak, Veliké dny, Ostrov v bouři, Mohutný sen, Anabáze Stejně jako ostatní legionáři byl odpůrcem bolševismu, jeho knihy byly zakázány Syn Ivan Medek novinář, vzdělaný člověk ale zákaz činnosti, chartista, pomocná síla v nemocnici, v kuchyni, sledován STB, vyslýchán, bit – emigrace do Rakouska, spolupráce s Hlasem Ameriky, Svobodná Evropa, po listopadu 1989 spolupracovník Václava Havla Josef Kopta 1894 – 1962 také zobrazení osudů legionářů – Třetí rota, Třetí rota na magistrále, Třetí rota doma Autorem předlohy filmu – Hlídač č. 47 – film z r. 2008
Střední škola Oselce Jaroslav Hašek 1883 – 1923 Nedostudoval, vyučil se prodavačem v drogerii,odmaturoval na obch. akademii,krátce v bance, ale především novinář, spisovatel, bohém_____________________________ Příznivec anarchismu, pěší cesty po Evropě, časté konflikty s policií, sledován, vězněn, Jeho přítelkyni raději rodiče odstěhovali, aby nebyla s Haškem v kontaktu, ale vzali se. Kritika politických poměrů – Dějiny strany mírného pokroku v mezích zákona, založeno v hospodě Kravín, mnoho akcí s Emilem Arturem Longenem –malíř, divadelník, kabaretiér_______________________________________________________________ režisér, velmi nadaný mnohostranný umělec, ale neukázněný živel, spolupráce s. Vl. Burianem – autor několika oblíbených Burianových filmů Hašek – později obochník se psy – Můj obchod se psy, opět konflikty s policií, rukoval do ČB, ale nikdo o tom nevěděl, byl policií hledán, pak na haličské frontě, v Rusku zběhl k legiím, další neshody s vedením, opouští je vstupuje do Rudé armády, zakládá novou životní etapu, oženil se a hodlal v Rusku zůstat. Ale přátelé jej zvali zpět, vrací se v r. 1920, souzen za mnohoženství, znechucen poměry opouští Prahu do Lipnice nad Sázavou, kde diktuje Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války
Střední škola Oselce Jedno z nejznámějších děl české literatury – 4 díly, nedokončeno, autobiografie, postava milovaná i nenáviděná, vznik už cca 10 let před válkou – Charakteristika Josefa Švejka_______________________________________________ ________________________________________________________________________ Črty povídky a humoresky z cest, postřeh, vtip, typické vlastnosti lidí, vtipný jazyk, 2 fotografie Milan Demela Lipnice na Sázavou
Střední škola Oselce Hostinec v Lipnici, kde J. Hašek psal a diktoval svůj nejznámější román, dnes je hostinec majetku potomků a funguje jako hostinec a penzion Dole vnuk Ing. Richard Hašek při akci ve Švejk restaurantu v Nepomuku 5 fotografií Milan Demela
Střední škola Oselce Po Haškově smrti – jak vydat, kolega, spisovatel novinář Karel Vaněk dílo dovedl 5. a 6. dílem do Prahy k závěrečné přehlídce vojáků z 1. sv. války – opět stejné postavy, stejná místa, hospoda Ukalicha – Na bojišti U nás zakázané díly především kvůli obrazu tehdejšího zaostalého carského Ruska Hašek – bohém, na druhé straně velmi plodný autor, v Rusku dosud silně uznávaná osobnost, jeho působení v Rudé armádě i po válce je rozporuplné. Údajně pověření ruskou bolševickou stranou, aby v Československu inicioval založení bolševické strany, mj. stranický úkol - zákaz alkoholu…. Ilustrace – Josef Lada, dobří přátelé, před válkou spolu bydleli, Úpravy Švejka pro divadlo a film – nejen u nás, ale i v zahraničí, loutková verze – Werich – text, Jiří Trnka figurky a kulisy, Inspiroval Josepha Hellera - Hlava XXII, Patrick Ryan – Jak jsem vyhrál válku
Střední škola Oselce Zdroje materiálů: ANDREE, Lukáš; DVOŘÁK, Jan; FRÁNEK, Michal a kol. Literatura středních škola pro 3. ročník středních škol, učenice. Brno: Didaktis, 2009, ISBN ANDREE, Lukáš; DVOŘÁK, Jan; FRÁNEK, Michal a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol, Pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2009, ISBN Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.