Uměleckořemeslné zpracování kovů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál byl zpracován v rámci projektu
Advertisements

Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Světová literatura po 1. svět. válce
Téma: Ztracená generace
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
USA.  mluvčí americké „zlaté mládeže“  generace „jazzového věku“  v USA stoupá životní úroveň, lidé se stěhují do měst, jsou bohatší Povídky jazzového.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Erich Maria Remarque
Světová literatura po 1. světové válce
Světová literatura po 1. světové válce
ZTRACENÁ GENERACE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tradiční proudy světové literatury 1. poloviny 20. století
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _15_CJL_3 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Předmět: Literatura Cílová skupina: 3. ročník (septima) gymnázia Oblast podpory: III/2 Inovace výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Milena Krumphanzlová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_724_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Světová próza v 1. polovině 20. století
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/12/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvoření
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
I. světová válka ve světové literatuře PaedDr. Hana Vítová
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
SPOJENÉ STÁTY AMERICKÉ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Meziválečná literatura
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Literatura 1. světové války Název sady: Český jazyk 9. ročník.
Mgr. Marie Havránková ODRAZ 1. SVĚT. VÁLKY VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/  Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT  Název školy: SPŠ a SOŠGS Most  Předmět: ČJL  Tematický okruh:
Odraz 1. světové války v literatuře Materiál je součástí projektu „Odraz 1. světové války v moderní výuce“ a je prostřednictvím „Programu na podporu činnosti.
KOMU ZVONÍ HRANA Ernest Hemingway. 21. července 1899 – 2.července 1961 americký spisovatel, žurnalista, esejista představitel ztracené generace vyrůstal.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_18_24_Ernest Hemingway.  ANOTACE: Prezentace, která může sloužit jako výklad o životě a díle Ernesta Hemingwaye  AUTOR: Mgr.
Ernest Heminhway Jana Cihelková, Kateřina Klausová.
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Erich Maria Remarque VY_12_INOVACE_Rů_I_36
Erich Maria Remarque Eva Švančarová
Americká próza mezi válkami
VY_12_INOVACE_Jir_I_05 E.Hemingway Název projektu: OP VK
Transkript prezentace:

Uměleckořemeslné zpracování kovů Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Vývoj kultury a literatury od začátku 19. století do současnosti Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_12 Název DUMu: Světová literatura a ztracená generace Pro obor vzdělávání: Uměleckořemeslné zpracování dřeva Uměleckořemeslné zpracování kovů Předmět: Český jazyk Ročník: Třetí Autor: Milan Demela Zpracováno – říjen, listopad 2012

Ztracená generace – pojem od US spisovatelky G Ztracená generace – pojem od US spisovatelky G. Stein, která tak označila americké autory narozené kolem roku 1900, američtí účastníci války Prošli válkou na frontách a po návratu prožívají velké problémy s návratem do života, psychicky velmi zestárli, těžko hledají své místo, rozumí si pouze s těmi, kteří také bojovali, po válce bez kvalifikace, bez zkušeností mladých mužů, bez známostí…. Zážitky z války u některých vyvolaly potřebu vyhledávat nebezpečí a rizika Henri Barbusse 1873 – 1935 Dobrovolník v 1. sv. válce, zážitky zveřejnil v románu Oheň, nejde o příběh, ale zážitky mnoha vojáků, reportáž toho, co zažil, odposlouchal, ohromný ohlas, ocenění, na druhé straně silná cenzura, aby se autentické zážitky nedostávaly na veřejnost, byly v rozporu s tím co se oficiálně prezentovalo – hrůzné prožitky vojáků v zákopech, léčebnách, nejprve na pokračování, pak bez oficiálního povolení knižně –Goncourtova cena Ernest Hemingway – 1899 – 1961 Jeden z hlavních představitelů ZG, po neshodách s matkou opouští rodinu, Za studií všestranné zájmy – od přírody, přes hudbu, až třeba po box, po škole nastoupil dráhu novináře, po vypuknutí 1. sv. války – člen ČK – těžké zranění, poté válečný dopisovatel v Evropě v Paříži, Ve 30. letech účastník safari v Africe, kontinentem byl okouzlen, Po nástupu fašismu opět velmi humánně zaměřen a účastni se obč. války ve Španělsku, opouští USA . Žije na Kubě, osobní přítel Castra, obdivovatel revoluce, dnes v jeho domě muzeum.

Trpěl depresemi, závislost na alkoholu, měl pocit, že je stále sledován, halucinace? Vliv alkoholu? Po otevření archivu se jeho dojem potvrdil, Smrt pravděpodobně sebevražda kulovnicí v roce 1961, řada hypotéz o jeho Konci Nositel Pulitzerovy ceny a Nobelovy ceny Dílo je odrazem jeho života, vyhledával nebezpečí, potřeboval „ adrenalin“, V textech je patrná reportážní novinářská praxe, texty jsou ze života, Povídky Fiesta – okamžiky ze Španělska Sbohem, armádo - příběh tragické lásky z 1. světové války, americký voják Frederik a zdravotní sestrou Catherine, osobní tragédie je konfrontována s tragédií celospolečenskou. Vojáci jsou psychicky natolik změněni, že normální život je pro nepřijatelný. Zelené pahorky africké – zážitky ze safari, Komu zvoní hrana – z občanské války ve Španělsku, děj pouhé 3 dny, hlavní hrdina Jordan se zamiluje, při akci je vážně raněn, nemůže pokračovat, zůstává a umírá. Jeho smrt není důležitá, podstatné je to, pro co umírá. Stařec moře – starý zkušený rybář Santiago nemá pořádný úlovek mnoho dnů, jeho společník, chlapec je rodiči převeden k jinému rybáři. Santiago loví sám, bojuje s obrovským marlinem 2 dny a 2 noci, rozmlouvá s rybou, do přístavu přiváží ohlodanou páteř, ale je to největší úlovek v dějinách přístavu.

Erich Maria Remarque – 1898 – 1970 Asi nejvydávanější německy píšící autor, jako student se svými spolužáky narukuje do armády , po výcviku se dostává na frontu, po zranění se stává novinářem, učitelem, závodníkem, obchodním cestujícím, zač. 30. let opouští Německo, nikdy se nevrátí, žije v USA a ve Švýcarsku Uznání mu přinesl román Na západní frontě klid, osobní zážitky, krutost reality, neznalost a naivita lidí v civilním životě – úvod knihy – citát : „Kniha je pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou – i když unikla jejím granátům“. Hlavní postava Pavel Bäumer v závěr umírá, z celé třídy přežil 1 student Na román volně navazují – Cesta zpátky – pocity vracejících se vojáků do „normálního“ života, nepochopení, těžko navazují kontakty, nejednoduché vyrovnání se s tím, co prožili, Další volné pokračování – Tři kamarádi , mezi bývalými frontovými vojáky je pevné přátelství, drží spolu i po válce a snaží se žít a přežít krizi, do života jim vstoupí Pat, dívka nemocná TBC a změní jejich pohled na život, jeden z kamarádů je zamilován do Pat, zjišťuje její vážné onemocnění, ale je zákeřně zabit, kamarádi ho chtějí pomstít, Pat se zhoršuje zdravotní stav, snaha pomoci zajistit léčené je marná. Čas žít, čas umírat - smutný paradoxní osud vojáka za 2. světové války, Černý obelisk Vítězný oblouk Měl velmi blízko ke ztracené generaci, ale do jisté míry k nim nepatřil

John Steinbeck – 1902 – 1968 Americký uznávaný spisovatel nositel Pulitzerovy ceny a Nobelovy ceny, Prošel mnoha profesemi, je hrdina je převážně zemědělsky činný člověk snažící se přežít krizi, Znal dobře prostředí amerického venkova, obyčejných lidí a těch z okraje Společnosti Pláň Tortilla Na východ od ráje Hrozny hněvu Zaujal také cestopisy – Toulky s Charlyem Toulavý autobus humorně pojaté cestování po USA, navazování kontaktů řeči o basetu, politice, ženských, přírodě…. O myších a lidech - o duševně postiženém námezdním dělníkovi, ale jeho morální zásady jsou víc a výš, Ryzáček - Červený Novela o dospívání venkovského chlapce Jodyho.

William Faulkner 1897 - 1962 americký autor Vojákův žold – osobní zkušenost, návrat zmrzačeného a psychicky poznamenaného vojáka domů Bertolt Brecht – 1898 – 1956 německý autor, student filozofiie, pak medicíny – ošetřovatel v zákopech, pak činnost v divadle, po nástupu Hitlera emigruje e jeho knihy byly veřejně páleny, Div. Hry – Třígrošová opera – Londýn, válka gangů z podsvětí, přijato s ne/pochopením, rozdílné reakce diváků Matka Kuráž a její děti – matka „zásobuje“ vojáky na frontě potravinami, sice s válkou nesouhlasí, ale je zdrojem příjmu, děti umírají….

Zdroje materiálů: ANDREE, Lukáš; DVOŘÁK, Jan; FRÁNEK, Michal a kol. Literatura středních škola pro 3. ročník středních škol, učenice. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-135-0. ANDREE, Lukáš; DVOŘÁK, Jan; FRÁNEK, Michal a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol, Pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-136-7. Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.