Uměleckořemeslné zpracování kovů Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, 335 01 Nepomuk, www.stredniskolaoselce.cz Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0801 Název: Modernizace výuky všeobecných a odborných předmětů Název sady: Vývoj kultury a literatury od začátku 19. století do současnosti Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_12 Název DUMu: Světová literatura a ztracená generace Pro obor vzdělávání: Uměleckořemeslné zpracování dřeva Uměleckořemeslné zpracování kovů Předmět: Český jazyk Ročník: Třetí Autor: Milan Demela Zpracováno – říjen, listopad 2012
Ztracená generace – pojem od US spisovatelky G Ztracená generace – pojem od US spisovatelky G. Stein, která tak označila americké autory narozené kolem roku 1900, američtí účastníci války Prošli válkou na frontách a po návratu prožívají velké problémy s návratem do života, psychicky velmi zestárli, těžko hledají své místo, rozumí si pouze s těmi, kteří také bojovali, po válce bez kvalifikace, bez zkušeností mladých mužů, bez známostí…. Zážitky z války u některých vyvolaly potřebu vyhledávat nebezpečí a rizika Henri Barbusse 1873 – 1935 Dobrovolník v 1. sv. válce, zážitky zveřejnil v románu Oheň, nejde o příběh, ale zážitky mnoha vojáků, reportáž toho, co zažil, odposlouchal, ohromný ohlas, ocenění, na druhé straně silná cenzura, aby se autentické zážitky nedostávaly na veřejnost, byly v rozporu s tím co se oficiálně prezentovalo – hrůzné prožitky vojáků v zákopech, léčebnách, nejprve na pokračování, pak bez oficiálního povolení knižně –Goncourtova cena Ernest Hemingway – 1899 – 1961 Jeden z hlavních představitelů ZG, po neshodách s matkou opouští rodinu, Za studií všestranné zájmy – od přírody, přes hudbu, až třeba po box, po škole nastoupil dráhu novináře, po vypuknutí 1. sv. války – člen ČK – těžké zranění, poté válečný dopisovatel v Evropě v Paříži, Ve 30. letech účastník safari v Africe, kontinentem byl okouzlen, Po nástupu fašismu opět velmi humánně zaměřen a účastni se obč. války ve Španělsku, opouští USA . Žije na Kubě, osobní přítel Castra, obdivovatel revoluce, dnes v jeho domě muzeum.
Trpěl depresemi, závislost na alkoholu, měl pocit, že je stále sledován, halucinace? Vliv alkoholu? Po otevření archivu se jeho dojem potvrdil, Smrt pravděpodobně sebevražda kulovnicí v roce 1961, řada hypotéz o jeho Konci Nositel Pulitzerovy ceny a Nobelovy ceny Dílo je odrazem jeho života, vyhledával nebezpečí, potřeboval „ adrenalin“, V textech je patrná reportážní novinářská praxe, texty jsou ze života, Povídky Fiesta – okamžiky ze Španělska Sbohem, armádo - příběh tragické lásky z 1. světové války, americký voják Frederik a zdravotní sestrou Catherine, osobní tragédie je konfrontována s tragédií celospolečenskou. Vojáci jsou psychicky natolik změněni, že normální život je pro nepřijatelný. Zelené pahorky africké – zážitky ze safari, Komu zvoní hrana – z občanské války ve Španělsku, děj pouhé 3 dny, hlavní hrdina Jordan se zamiluje, při akci je vážně raněn, nemůže pokračovat, zůstává a umírá. Jeho smrt není důležitá, podstatné je to, pro co umírá. Stařec moře – starý zkušený rybář Santiago nemá pořádný úlovek mnoho dnů, jeho společník, chlapec je rodiči převeden k jinému rybáři. Santiago loví sám, bojuje s obrovským marlinem 2 dny a 2 noci, rozmlouvá s rybou, do přístavu přiváží ohlodanou páteř, ale je to největší úlovek v dějinách přístavu.
Erich Maria Remarque – 1898 – 1970 Asi nejvydávanější německy píšící autor, jako student se svými spolužáky narukuje do armády , po výcviku se dostává na frontu, po zranění se stává novinářem, učitelem, závodníkem, obchodním cestujícím, zač. 30. let opouští Německo, nikdy se nevrátí, žije v USA a ve Švýcarsku Uznání mu přinesl román Na západní frontě klid, osobní zážitky, krutost reality, neznalost a naivita lidí v civilním životě – úvod knihy – citát : „Kniha je pokusem podat zprávu o generaci, která byla zničena válkou – i když unikla jejím granátům“. Hlavní postava Pavel Bäumer v závěr umírá, z celé třídy přežil 1 student Na román volně navazují – Cesta zpátky – pocity vracejících se vojáků do „normálního“ života, nepochopení, těžko navazují kontakty, nejednoduché vyrovnání se s tím, co prožili, Další volné pokračování – Tři kamarádi , mezi bývalými frontovými vojáky je pevné přátelství, drží spolu i po válce a snaží se žít a přežít krizi, do života jim vstoupí Pat, dívka nemocná TBC a změní jejich pohled na život, jeden z kamarádů je zamilován do Pat, zjišťuje její vážné onemocnění, ale je zákeřně zabit, kamarádi ho chtějí pomstít, Pat se zhoršuje zdravotní stav, snaha pomoci zajistit léčené je marná. Čas žít, čas umírat - smutný paradoxní osud vojáka za 2. světové války, Černý obelisk Vítězný oblouk Měl velmi blízko ke ztracené generaci, ale do jisté míry k nim nepatřil
John Steinbeck – 1902 – 1968 Americký uznávaný spisovatel nositel Pulitzerovy ceny a Nobelovy ceny, Prošel mnoha profesemi, je hrdina je převážně zemědělsky činný člověk snažící se přežít krizi, Znal dobře prostředí amerického venkova, obyčejných lidí a těch z okraje Společnosti Pláň Tortilla Na východ od ráje Hrozny hněvu Zaujal také cestopisy – Toulky s Charlyem Toulavý autobus humorně pojaté cestování po USA, navazování kontaktů řeči o basetu, politice, ženských, přírodě…. O myších a lidech - o duševně postiženém námezdním dělníkovi, ale jeho morální zásady jsou víc a výš, Ryzáček - Červený Novela o dospívání venkovského chlapce Jodyho.
William Faulkner 1897 - 1962 americký autor Vojákův žold – osobní zkušenost, návrat zmrzačeného a psychicky poznamenaného vojáka domů Bertolt Brecht – 1898 – 1956 německý autor, student filozofiie, pak medicíny – ošetřovatel v zákopech, pak činnost v divadle, po nástupu Hitlera emigruje e jeho knihy byly veřejně páleny, Div. Hry – Třígrošová opera – Londýn, válka gangů z podsvětí, přijato s ne/pochopením, rozdílné reakce diváků Matka Kuráž a její děti – matka „zásobuje“ vojáky na frontě potravinami, sice s válkou nesouhlasí, ale je zdrojem příjmu, děti umírají….
Zdroje materiálů: ANDREE, Lukáš; DVOŘÁK, Jan; FRÁNEK, Michal a kol. Literatura středních škola pro 3. ročník středních škol, učenice. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-135-0. ANDREE, Lukáš; DVOŘÁK, Jan; FRÁNEK, Michal a kol. Literatura pro 3. ročník středních škol, Pracovní sešit. Brno: Didaktis, 2009, ISBN 978-80-7358-136-7. Není-li uvedeno jinak, je autorem tohoto materiálu a všech jeho částí, autor uvedený na titulním snímku.