7.1 Orientuji se a měřím v různých mapách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Měření na mapách.
Advertisements

13.1 Kružnice, kruh Co mají obrázky společného?
6.1 Časový a datový posun na Zemi
4.1 Přímka (modelování, rýsování)
Elektronická učebnice - II
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
35.1 Krychle, válec, kvádr, jehlan
20.1 Malá násobilka - násobení
Elektronická učebnice - I
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
28.1 Jednotky obsahu metr čtverečný cm metr cm2 centimetr čtverečný
37.1 Vzájemná poloha dvou kružnic
Elektronická učebnice - I
9.1 Trojúhelník - konstrukce, druhy
Elektronická učebnice - I
70.1 Porovnávání desetinných čísel
MAPA – Zmenšený obraz povrchu Země
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
Elektronická učebnice - I
26.1 Zaokrouhlování čísel na desítky v oboru do 100
Elektronická učebnice - II
36.1 Obsahy složitějších obrazců
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
15.1 Sčítání desítek Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana Krenková.
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
60. 1 Goniometrické funkce a jejich vlastnosti III.
20.1 Trojúhelníková nerovnost
60.1 Základy mikroskopování
18.1 Obratlovci Kdo jsou obratlovci?
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
MAPY A PLÁNY, MĚŘÍTKO MAPY
15.1 CELÁ ČÍSLA Večer ukazoval teploměr +5 °C a ráno -1 °C.
19.1 Kružnice, kruh (průsečíky) - konstrukční úlohy
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
24.1 Písemné sčítání dvojciferných čísel v oboru do 100
Elektronická učebnice - I
KARTOGRAFIE = nauka o mapách Mapa - zmenšený, zjednodušený
02.1 Zdravý způsob života Ve zdravém těle zdravý duch.
12.1 Čtyřúhelníky Mezi obrázky se zatoulal jeden, který sem nepatří.
21.1 Malá násobilka - dělení
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
33.1 Úhlopříčky čtverce a obdélníku, jejich vlastnosti
Elektronická učebnice - I
Elektronická učebnice - I
Druhy map.
30.1 Povrch krychle + síť Pojmenuj některá tělesa.
31.1 Povrch kvádru + síť Zkus najít na obrázcích kvádry.
Elektronická učebnice - II
MAPY.
4.1 Vyhledávání v atlase a na globu
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Elektronická učebnice - I
22.1 Mechanická práce, výkon, příkon
Elektronická učebnice - II
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
8.1 Konstrukce trojúhelníku typu SSS
39.1 Vznik a vývoj druhů na Zemi
5.1 Měření na centimetry a milimetry
Elektronická učebnice - I
26.1 Druhy a vlastnosti rovnoběžníků III. KONSTRUKCE
MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě
Elektronická učebnice - I
39.1 MNOHOČLENY Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Yveta Hercogová.
Elektronická učebnice - I
29.1 Kompas a světové strany
K ARTOGRAFIE – MĚŘÍTKO MAPY Autor: Hana Brýdlová.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
6. a MAPA Mapa je zobrazením zemského povrchu do roviny ve zmenšené podobě Existují mapy celého světa světadílů států menších území.
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

7.1 Orientuji se a měřím v různých mapách Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 7.1 Orientuji se a měřím v různých mapách Nejstarší mapové nákresy nacházíme již u lovců mamutů na mamutích klech, plochých kostech, na stěnách jeskyní apod. Dnes existuje mnoho různých podob map… ? Co mají všechny mapy společné? Autor: Mgr. Vít Průša

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 7.2 Co již víme o mapách? Mapa je zmenšené, zevšeobecněné a vysvětlené znázornění objektů a jevů na Zemi v rovině a vyjadřující pomocí smluvených znaků rozmístění a vlastnosti objektů a jevů. Mapy vznikají z leteckých či satelitních snímků. Měřítko mapy udává, kolikrát je mapa zmenšena oproti skutečnosti (např. měřítko 1 : 1000 znamená, že je tisíckrát zmenšena). letecký snímek Děčína název mapy měřítko mapy rám Kréta vysvětlivky mapa téhož území matematická poloha popis poloha objektů

7.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 7.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Jako první, kdo dokázal přenášet obraz kulového tělesa Země na papír, byl Mercator v roce 1569. Tematické mapy Mapy, které na standardním mapovém podkladu vyjadřují nějaký specifický obsah (často jsou používány vymyšlené barvy). geologická mapa mapa radonového rizika mapa teploty zem. povrchu

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 7.4 Co si řekneme nového? Kartografie je věda zabývající se tvorbou a zpracováním map. Dělení map - podle měřítka mapy malého měřítka (měřítko menší než 1:1 000 000) znázorňují obrovské území, jsou značně zkreslené - zkreslení působí hlavně zakřivení Země mapy středního měřítka (měřítka 1:200 000 až 1:1 000 000) mapy velkého měřítka (měřítka větší než 1:200 000) zobrazují pouze malá území, jsou minimálně zkreslené - zkreslení způsobuje hlavně členitý georeliéf Specifickým druhem map jsou tzv. PLÁNY, které znázorňují především města a jsou pochopitelně velmi podrobné. Měřítka zde bývají např. 1 : 10 000. Každé větší město má svůj plán.

Zorientování mapy – pomocí buzoly AZIMUT = tzv. pochodový úhel Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 7.5 Procvičení a příklady Měření na mapě Měřítko mapy udává, kolikrát je mapa zmenšená oproti skutečnosti. Zorientování mapy – pomocí buzoly horní okraj mapy = severní okraj mapy AZIMUT = tzv. pochodový úhel   číselné měřítko 1: 25 000 Grafické měřítko Příklad: V mapě s měřítkem 1 : 25 000 jste naměřili 5 cm. Kolik je to ve skutečnosti? 25 000 x 5 = 125 000 cm = 1 250 m = 1,25 km Teď sami: 1/ V mapě s měřítkem 1 : 10 000 jste naměřili 8 cm. Kolik je to ve skutečnosti? 2/ V mapě s měřítkem 1 : 1 000 000 jste naměřili 6 cm. Kolik je to ve skutečnosti?

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 7.6 Něco navíc pro šikovné Mapy se používají vždy k různým účelům. Zkus přiřadit různé druhy map k tomu, k čemu je právě potřebuješ. 1 : 10 000 000 Chci najít ve městě ulici, ve které je hotelový komplex. 1 : 5 000 Jdeme s partou turistů na 30 km túru a potřebujeme vytýčit správnou cestu. Potřebujeme orientačně určit vzdušnou vzdálenost z Prahy do Londýna. 1 : 10 000 1 : 25 000 Potřebuješ zjistit tvar tvého pozemku.

7.7 CLIL Physical geography Human geography Environmental geography Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Geography 7.7 CLIL Assign the pictures into groups. Physical geography Human geography Environmental geography

7.8 Test znalostí Vyberte nejpodrobnější mapu: Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 7.8 Test znalostí Vyberte nejpodrobnější mapu: a/ 1 : 100 000 b/ 1 : 250 000 c/ 1 : 5 000 d/ 1 : 10 000 3. Směr našeho pochodu v terénu lze vyjádřit: a/ rovníkem b/ časovým pásmem c/ azimutem d/ obratníkem 2. Světadíly znázorňujeme na mapách: a/ velkého měřítka b/ malého měřítka c/ středního měřítka d/ plánech 4. Po zmenšení mapy na kopírce lze pro měření v mapě použít: a/ číselné měřítko původní mapy b/ grafické měřítko původní mapy c/ žádné měřítko původní mapy d/ číselné i grafické měřítko původní mapy Test na známku c b Správné odpovědi:

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 7.9 Použité zdroje, citace https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQmTeF0ALSP8S1F4Obz3knvKW5nKSfRXuogO0pBNydcR4e-KCKa slide 1 http://wwws.phil.uni-passau.de/histhw/tutcarto/start_cz.htm slide 1 www.enviport.cz slide 1 www.tunisko.com slide 1 www.liko2.com slide 1 www.turistika.cz slide 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mercator.jpg slide 2 www.vsudedobre.cz slide 3 http://netmap2.planstudio.cz/idnes/#layerOpacity=100&layer=cycle&zoom=0&x=444543&y=5625719&map=cesko-slovensko-100&mark=x:444543,y:5625719&id=105 slide 4 http://www.diverzanti.cz/cl_036_ob13 slide 5 http://www.taborcampanula.cz/index.php/taborova-kniha-znalosti/21-buzolaazimut/19-buzola-urovani-azimutu slide 5 http://www.orinam.estranky.cz/clanky/abc-mapoveho-treninku/zaklady-prace-s-busolou.html slide 5 http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cyclone_Catarina_from_the_ISS_on_March_26_2004.JPG slide 7

7.10 Anotace Autor Mgr. Vít Průša Období 07 – 12/2012 Ročník 6. ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis 7.10 Anotace Autor Mgr. Vít Průša Období 07 – 12/2012 Ročník 6. ročník Klíčová slova Měření a orientace v mapách Anotace Prezentace rozlišuje různé druhy map a možnosti jejich využití.