TYPOLOGIE PACIENTŮ V LÉKÁRNĚ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PLAYBOY Kalendar 2007.
Advertisements

PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Produkce odpadů 2002 – 2007 obce ORP Šumperk
Hraní s desetinnými čísly
TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Způsobové slovesa Conjugate the infinitives in the following sentences to fit the context. Vzor: (smět) číst ten časopis? Smím číst ten časopis? *Taken.
 Škola: ZŠ, ul. L. Kuby 48, České Budějovice  Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání, druhý stupeň  Předmět: Občanská výchova  Ročník: 8,9 
*Zdroj: Průzkum spotřebitelů Komise EU, ukazatel GfK. Ekonomická očekávání v Evropě Březen.
Piktogramy Připraveno pro: FSV - UK Datum: 4. července 2008 Projekt: 28506/2 Připravili: Jan Vavřík, Naďa Nevěřilová Příloha Grafy.
Vliv konceptu zelených budov na provozní fázi výstavbového projektu Ing. Jiří Dobiáš LEED AP.
Song Presentations. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Adoptuj panenku a zachráníš dítě! Agáta 1 Ája 2.
MINISTRANTI NAPAJEDLA
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Přehled základních výsledků šetření Rušiče spánku a nykturie Březen 2009/ Tisková informace k výsledkům šetření / STEM/MARK a.s.
Hra je určená pro dvě družstva nebo dva žáky – červené x modré Po kliknutí na tlačítko s číslicí se zobrazí otázka, s otázkou se zároveň zobrazí napovídající.
Násobíme . 4 = = . 4 = = . 4 = = . 2 = 9 .
PSYCHICKÉ STAVY.
Kolja 5 (první část). Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
Vizualizace projektu větrného parku Stříbro porovnání variant 13 VTE a menšího parku.
Modelové příjmové situace rodin s malými dětmi při vstupu pečujícího rodiče na trh práce Robert Jahoda VUPSV, v.v.i.
Počítání s řemesly II. MALÍŘKA LÉKAŘKA ZDRAVOTNÍ SESTŘIČKA PRODAVAČKA
Dělení se zbytkem 3 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Respond & Co, Masná 3A, Ostrava 1, , telfax : , Anketní výzkum u uživatelů přípravku Urinal.
MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA reg. č.: CZ.1.07/1.4.00/ Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace Masarykovo nám.
Constructions with by Rewrite the following sentences using by constructions. Do not change the aspect. Vzor: Chci hrát tenis. Chtěl/Chtěla bych hrát tenis.
Konverzace Máte psa nebo k očku?. Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Proč je důležité studovat Principy
ANALÝZA POTŘEB, MOTIVACE A FIREMNÍ PÉČE O ZAMĚSTNANCE VE VYBRANÝCH NZDM PARDUBICKÉHO KRAJE BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Autor: Bc. Kejzlarová Šárka, DiS. Sběr dat:
Zábavná matematika.
Chování domácností. Úvod n Jak a čím jsou domácnosti ovlivněny.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Konverzace: Který měsíc se vám líbí a proč?. Kolja 3 Otázky a film.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
© NSZM ČR1 Zdravá města, regiony, kraje – cesta ke zdravému rozvoji Oucmanice, 5. června 2007.

Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. Předpověď počasí na
Nejmenší společný násobek
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů Postoje české společnosti k náhradní rodinné péči Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
Montessori Prachatice, ZŠ Národní
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Hra na zapamatování Informace o hře Vytvořil: Jakub Hrubý 6.A
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
Zásady pozorování a vyjednávání
AZ - KVÍZ Procvičení procent
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ. projekt PŘEDPOVĚĎ POČASÍ.
EDITOR BY: SPRESS 15. ledna ledna ledna 2015.
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Pojmy a interpretace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Dopravní značky Zde si vyzkoušíte zda si aspoň kapku pamatujete dopravní značky. Zkuste to bez pomoci rodičů, sourozenců či internetu. Zde najdete jen.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 1.POLOLETÍ - OTÁZKY
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
Strategie značky a komunikace
Česká farmaceutická společnost Spolek moravskoslezských farmaceutů
Přednost početních operací
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
TRUHLÁŘ I.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
Autor: Ondřej Šimeček Verze: 1.1.3
PSYCHICKÁ ZÁTĚŽ PŘEHLED REAKCÍ. ŠKÁLY PRO POSUZOVÁNÍ ZPŮSOB: 0 = NENÍ TO MŮJ ZPŮSOB REAGOVÁNÍ 1 = OBČAS TAK REAGUJI 2 = ČASTO REAGUJI TÍMTO ZPŮSOBEM 3.
Transkript prezentace:

TYPOLOGIE PACIENTŮ V LÉKÁRNĚ Pro setkání Spolku moravskoslezských farmaceutů v Ostravě 11. 9. 2013 Mgr. Alexander Tomeček

TYPOLOGIE PODLE…??? Podle osobnosti pacienta – teoretická Podle jeho diagnózy – praktická Podle jeho chování (situační) - praktická

TYPOLOGIE PODLE - E. KRETSCHMERA ASTENIK PYKNIK ATLET

TYPOLOGIE PODLE - S. FREUDA

TYPOLOGIE PODLE - EYSENCKA

TYPOLOGIE PODLE – DG. hypochondr sekundární zisk z nemoci psychiatrické dg. chroničtí pacienti akutní pacienti

SITUAČNÍ TYPOLOGIE 19% 23% 23% 17% 18% REZIGNOVANÝ BĚŽNÝ PŘÁTELSKÝ 100% 19% REZIGNOVANÝ 23% BĚŽNÝ 23% PŘÁTELSKÝ Důvěra v lékárnu (min – max) 17% NERUDA 18% KVERULANT 0% 0% Otevřenost (min – max) 100% Zdroj: http://www.hmccr.cz/node/39

SITUAČNÍ TYPOLOGIE Přátelský typ Nejčastěji ze všech typů zajde do první lékárny, kterou má po ruce. K nákupu konkrétního přípravku se rozhodne na základě konzultace s lékárníkem. Při výběru přípravků dává důraz na kvalitu a poměr „kvalita/cena”. Na komunikaci s lékárníkem si nejvíce cení vstřícnosti a snahy najít pro něj nejvhodnější přípravek. Mezi „přátelskými” zákazníky je největší zastoupení mladých lidí do 35 let s vysokoškolským vzděláním a vyšším příjmem na osobu.

SITUAČNÍ TYPOLOGIE Běžný typ Nejčastěji nechává výběr konkrétního přípravku na lékárníkovi, od kterého při nákupu očekává především informace stručné a praktické. Oceňuje slušnost a trpělivost lékárníka. Mezi „běžnými” zákazníky je více žen, než v ostatních typech.

SITUAČNÍ TYPOLOGIE Rezignovaný Lékárnu hledá podle cenové úrovně, proto projde několik lékáren a následně si jednu vybere. Rozhodnutí, který přípravek koupit, nechává na lékárníkovi, kterému řekne, co zhruba chce. Na komunikaci s prodávajícím v lékárně si nejvíce cení dostatku času a taktního přístupu ke svým problémům. V tomto typu je více starších lidí s nižším vzděláním.

SITUAČNÍ TYPOLOGIE Kverulant Nejčastěji ze všech typů přichází do lékárny již rozhodnutý, co chce koupit. Na komunikaci s prodávajícím si nejvíce cení stručnosti, odborných a praktických informací. Více „kverulantů“ je mezi svobodnými a rozvedenými. Nejčastěji se jedná o středoškolsky vzdělané zákazníky s průměrným příjmem.

SITUAČNÍ TYPOLOGIE Neruda Častěji než ostatní typy chodí převážně do jedné lékárny, občas zajde i do jiné. Při výběru přípravku dává důraz na poměr „kvalita/ cena“. O nákupu konkrétního přípravku se rozhoduje na místě na základě vlastní volby. Na komunikaci s lékárníkem si nejvíce cení stručných údajů a informací o osobních zkušenostech. Neoceňuje slušnost a trpělivost lékárníka. Tento typ reprezentují spíše starší lidé nad 55 let s nižším příjmem, mezi „nerudy“ je více mužů.

SITUAČNÍ TYPOLOGIE 19% 23% 23% 17% 18% REZIGNOVANÝ BĚŽNÝ PŘÁTELSKÝ 100% 19% REZIGNOVANÝ 23% BĚŽNÝ 23% PŘÁTELSKÝ Důvěra v lékárnu (min – max) 17% NERUDA 18% KVERULANT 0% 0% Otevřenost (min – max) 100% Zdroj: http://www.hmccr.cz/node/39

Transakční analýza E. Berneho Co je to transakční analýza? Struktura vnitřního JÁ (rodič, dospělý, dítě) Analýza transakce = výměna sdělení (info + emoce) Analýza životního scénáře Analýza komunikačních her Co vyžaduje dnešní komunikace v lékárně?

Rodičovské JÁ Pacient: Lékárník: Obecně: a/ Poslouchej mě a dělej, co říkám já!!! b/ Nedělej to, co já, ale co ti říkám!!! Pacient: Lékárník: „Chci to mít ZDARMA...“ „Musíte užívat….“ „Musíte mi dát něco, za co nedoplácím“ „Jako odborník Vám říkám“ „Pořád zdražujete…“ „Je nezbytně nutné, aby..…“ „Jste drazí…..“ „Já ceny nedělám…“

Dětské JÁ Obecně: Pacient: Lékárník: „Já to chci….“ „Mě nikdo nechápe….“ „Nikdo mi nerozumí…“ Pacient: …vidíte, že jsem nemocný ….nemám peníze, jsem jen důchodce… ….nechodím často do lékárny, abych neutratil moc…. ….prosím, pomůžete mi? Lékárník: …chtěl bych Vás poprosit, nekombinujte…. …prosím, užívejte sirupek…. …přál bych si, aby jste užívat…. ….podám Vám ty kapičky…. …máte receptík….. ….Ibalgínek…. …dám vám slevu, máme akcičku na přípravek…

Dospělé JÁ Obecně: Pacient: Lékárník: Mám jasno v tom: co, kdy, jak, proč a za kolik! Pacient: Lékárník: „Kolik to stojí tento přípravek?“ „Pro Vás je nejvhodnější toto…“ „To budu muset něco doplácet?“ „Ano, doplácíte 100 Kč.“…. „Mohu to kombinovat s přípravkem XY?“ „Kombinace je možná za podmínky..“

Příklad komunikace -doma Manželka Manžel RO RO DO DO „Ahoj rodinko, JAK dnes bylo?“ DÍ DÍ

Příklad komunikace -doma Manželka Manžel RO RO DO DO „Kde jsi byla a co bude k večeři?“ DÍ DÍ

Příklad komunikace -doma Manželka Manžel RO RO Polévka ze včerejška chudáčku! DO DO DÍ DÍ

Příklad komunikace - maminka Matka - babička Dcera RO RO DO DO Jak se máš? Dlouho jsem tě neslyšela? DÍ DÍ

Příklady komunikace - lékárna Lékárník Pacient RO RO DO DO Doporučuji užívat v kombinaci DÍ DÍ

Životní plán = 4 scénáře postojů JÁ jsem OK – TY jsi OK JÁ jsem OK – TY nejsi OK Já nejsem OK – TY jsi OK Já nejsem OK – TY nejsi OK

Životní plán „JÁ jsem OK - TY jsi OK“ Prvotní postoj od dětství je: Nejsem OK – TY jsi OK se mění po rozhodnutím dospělého jedince. Jsem OK – nejsi OK je postoj, kdy dítě je týráno rodiči (psychicky) a JÁ se snaží za každou cenu u to být OK (uzavřenost, agrese), i když je to špatně pro okolí. Nejsem OK nejsi OK = absence citů, pozornosti a lásky JÁ jsem OK – TY jsi OK = vzniká vědomě!

Specifické scénáře „nikdy nikomu nevěř“…………….…..“buď hodná“ „jsi nešikovná“………………..………“ty to dokážeš“ „na co sáhneš, to pokazíš“……………..“jsi dobrý“ „dej na sebe pozor“…............“to se ti povedlo“ „život nestojí za nic“……“když se chce, jde vše“ „zadarmo ani kuře nehrabe……….. “

Co vyžaduje dnešní komunikace v lékárně? Metodika komunikace - (trychtýř, empatie, autenticita, kongruence + asertivita) Odhad situace s pacientem (otevřenost - důvěra) Srozumitelnost pro pacienta (užitek a Já Dospělé)) Pochopení úskalí pomáhající profese (přenos, proti - přenos,projekce,auto-projekce, psychologická odstup od situace pacienta)

Rekapitulace Jaký je můj životní scénář? V práci jen JÁ Dospělé = psychologický odstup Metodika komunikace = je to hra (empatie, autenticita, kongruence) Analýza situace a stavu pacienta = důvěra v lékárnu a otevřenost

NĚCO NA ZÁVĚR

DĚKUJI ZA POZORNOST