Role informačních specialistů při tvorbě systematických přehledů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Assessment of ETCS Definition in Term of its Formalisation
Advertisements

Primary school Brotherhood Czechs and Slovaks - the school of tenable development of primary school - the school with international title ECOSCHOOL Bystřice.
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
Případová studie ČEPS AZURE CDR, Provident
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Technical training II. class Printed circuit boards 3 Prepared by: Melichařík Lubomír Projekt Anglicky v odborných.
Novinky ze zahraničí IVIG 2008
Budoucí čas „to be going to“
Evoluce Katalýza. © 2011 Nature Publishing Group. Published by Nature Publishing Group.2 Figure 1 Rapid evolutionary innovation during an Archaean.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Appearance Length: 80 to 130 cm The tail measures 11 to 25 cm Males usually weigh 18 to 30 kg Females weigh 8 to 21 kg Male can weigh up to 38 kg, reportedly.
Úhradová vyhláška 2013 z pohledu provozovatele ambulantní laboratoře František Musil Seminář ČLK - Praha
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_ I.C.20 Název pro školu:EU AJ 1.stupeň 20 Název materiálu:Christmas Autor:Mgr. Hana Opálková Vzdělávací obor:Anglický.
Educational program: Mechanic - electrician Title of program: Technical training II. class Transistor stage with common emitter Worked out: Bc. Chumchal.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_02_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Daniel.steigerwald.cz Třídy, dědičnost a OOP v Javascriptu.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_19_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_14_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_20.
Státy a jejich seskupení
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_05_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Další vývoj IT v EU – CCN2 – IT Master Plan Národní vývoj - předpoklad.
SharePoint technologie WSS 3.0 a MOSS 2007 Tomáš Kutěj TSP – Office platform Microsoft.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: 3 Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_ANJ_VL_3_15.
Tutorial:Mechanic - electrician Topic: Electric measurement the 2nd. year Power output- AC 3-phase Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt Anglicky v odborných.
Tutorial :Mechanic - electrician Topic: Electrical measurements the 2nd. Year Performance measurement DC, AC 1f Prepared by: Ing. Jiří Smílek Projekt.
Terezie Rosová MARCH MAY JUNE JUNE-SEPTEMBER SEPTEMBER OCTOBER.
? PRESENT SIMPLE OR PRESENT CONTINUOUS. PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ We read a lot. We read every day. We usually read books of fiction. Our friend,
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_07_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
CPSSU Czech Political Science Students’ Union Unie studentů politických věd v ČR.
Průzkum stavu projektového řízení v organizacích a státní správě Odpovědný řešitel Doc. Ing. Klára Antlová, Ph.D. Katedra informatiky EF TUL.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět:Anglický jazyk Ročník:6.
Jméno autora:Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu:VY_32_INOVACE_06_AJ_ACH Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Čím pojedete na dovolenou ? Co takhle autíčkem ?.
DETOA Albrechtice s. r. o. Továrna na výrobu dřevěného zboží Factory for the production wooden merchandise WOODEN WORLD … nature in your hands.
Harry Potter Iveta Zatočilová, Obsah Harry Potter Harry Potter Harry Potter Harry Potter Hermiona Granger Hermiona Granger Hermiona Granger.
FLIS related activities in CZ Miroslav Havránek NRC FLIS MEETING,
September 06 – August 07 Petr Kolesa. Fulbright Commission Programy pro studenty a absolventy Fubrightovo stipendium pro doktorské studium vědy a techniky.
Podpora rozvoje cizích jazyků pro Evropu 21. stol. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Prepositions of time VY_22_INOVACE_22 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Setkání uživatelů SFX Statistické reporty SFX.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Present simple – Yes/No questions.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_08.
Účast ve volbách do Akademického senátu Univerzity Karlovy v Praze v letech Vypracoval: Mgr. Daniel Feranc, tajemník AS UK.
Škola1. ZŠ T. G. Masaryka Milevsko AutorMgr. Lenka Soldátová ČísloVY_32_INOVACE_68 NázevPresent simple - negative Téma hodinyČinnosti doma i ve škole PředmětAnglický.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_01_AJ_EP Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
Hodnocení vědy a výzkumu za využití InCites
O.Topolčan, Š. Svobodová, H.Rosolová Medical Faculty nad Faculty Hospital Pilsen Czech Republic.
Kryodestrukce nová alternativa léčby fibroadenomů prsu.
Zpráva z konference WENR, Vídeň 2008
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_204_Systém organismů AUTOR: Jana Harbichová ROČNÍK, DATUM:
1 Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7 Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název projektu: Inovace výuky na GSN prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_274_Porovnávání Severní a Jižní Ameriky AUTOR: Alena Hořavová.
Nová doporučení pro srdeční resynchronizační léčbu
Ing. Luděk Šprongl CL Nemocnice Šumperk
Vývoj materiálů pro elektromagnetickou kompatibilitu
Tutorial: Mechanic - electrician Topic: Technical training II. class Printed circuit boards 2 Prepared by: Melichařík Lubomír Projekt Anglicky v odborných.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Pořadové číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: II/2 Sada: VY_22_INOVACE_AJ.3.33 Ověření.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zhodnocení procesu restrukturalizace ocelářského průmyslu ČR Petr Pokorný Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Výpočetní technika Ing. Jan Popelka, Ph.D. odborný asistent katedra informatiky a geoinformatiky Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
1 1 Předmět DET/VC061, 2012/2013 Lékařská fakulta Univerzita Palackého v Olomouci MEDICÍNA ZALOŽENÁ NA DŮKAZU Prof. MUDr. V. Mihál, CSc. Dětská klinika.
Jméno autora: Mgr. Mária Filipová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ_CM Ročník: 1. – 4. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková.
1 Projekt EU na Lékařské fakultě UP v Olomouci TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY „Zavádění.
Informační zdroje pro molekulární biologii M. Jurajda.
Critical Thinking Questions
Beyond the Walls: Bringing Palliative Care to the Community
Transkript prezentace:

Role informačních specialistů při tvorbě systematických přehledů J. Potomková Knihovna LF UP v Olomouci jarmila.potomkova@upol.cz P. Geier, J. Feber Department of Pediatrics, Division of Nephrology, Children's Hospital of Eastern Ontario, Ottawa, Canada

Systematické přehledy Definice Klasické review subjektivní a nekvantitativní souhrn dvou a více vědeckých studií; převládá hledisko autora/autorů které studie zařadit které údaje z nich použít. Systematické review kvantitativní kombinace dvou nebo více souvisejících studií, tj. uvádí se počet zařazených studií a jejich design např. 15 RCT souhrnné počty pacientů hledání „společného jmenovatele“ formulace závěrů pro praxi pro další výzkum. Meta-analýza systematické review, které používá statistické metody pro hodnocení studií. Ped pro Praxi 2004;(2): 105-106. http://www.solen.cz

Systematické přehledy a doporučené postupy: Hledání souvislostí Materiál pro tvorbu doporučených postupů „Implications for practice“ – praktické dopady Metodický nástroj pro hodnocení kvality existujících KDP Osteoarthr Cartil 2007;15:981-1000. Ann Oncol 2006;17:691–701. Health Res Policy Syst 2006; 4:20. J Am Dent Assoc 2004;135: 47-753 Section 6: Systematic literature review. SIGN 50: A guideline developer's handbook Guideline No. 50 Rev. Ed. 2008 http://www.sign.ac.uk/guidelines/fulltext/50/section6.html

Systematické přehledy Filozofie & metodika tvorby (1) Systematic reviews: CRD's guidance for undertaking reviews in health care. Centre for Reviews and Dissemination, University of York, 2009 Littel JH et al. Systematic reviews and meta-analysis. Oxford University Press, 2008.

Systematické přehledy Filozofie & metodika tvorby (2) 70. léta 20. století Glass G. Primary, secondary, and meta-analysis of research. Educat Res 1976; 5:3-8. 1997 série 10 článků v časopise Annals of Internal Medicine http://www.annals.org/content/by/year/1997 - „Systematic review series“ Multiprofesní tým odborníků Vyhledávání relevantních studií má klíčový význam 21. století Krystalizuje se role knihovníků a informačních specialistů Cambridge University Press, 2001. Evid Based Libr Info Practice 2006; 1:4. Health Info Libr J. 2003; 20(2):65-74. Libr Trends 2006; 55(1):202-215. J Med Libr Assoc 2005;93(1):81-87. Cochrane Collaboation 2009.

Systematické přehledy Případová studie LF UP v Olomouci (1) Systematický přehled na téma „Diuretika a nefrotický syndrom“ Pracovní tým 4 lékaři 1 informatik Metodika a výstupy Cochrane Renal Group http://www.cochrane-renal.org/ Publikace v Cochrane Library E-knihovna systematických přehledů a meta-analýz http://www.cochrane.org Projekt IGA MZČR : NS9936-3/2008

Systematické přehledy Případová studie LF UP v Olomouci (2) Činnosti realizované Registrace tématu (klinické otázky) Studium metodiky přípravy systematického přehledu cochranovského typu Higgins JPT, Green S. eds. Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. V. 5.0.2. 2009. Vypracování strategie vyhledávání studií Protokol Příprava rukopisu Recenzní proces (4 recenzenti) Publikace v Cochrane Library 2010, iss.9 Diuretics for treating oedema in nephrotic syndrome“ Multizdrojová rešerše podle zveřejněné strategie Činnosti probíhající a následné Selekce/analýza studií Sběr/syntéza dat Statistické zpracování Příprava rukopisu, recenzování, publikování.

Zdroj: Cochrane Renal Group http://www.cochrane-renal.org/ Schéma přípravy systematického přehledu Zdroj: Cochrane Renal Group http://www.cochrane-renal.org/ Ukázka publikovaného protokolu: Geier P, Strojil J, Kutrova K, Potomkova J, Feber J. Diuretics for treating oedema in nephrotic syndrome (Protocol). The Cochrane Library 2010, Iss. 9.

Závěry Systematické přehledy a meta-analýzy jsou vhodným zdrojem syntetických informací pro tvorbu klinických doporučených postupů. Při jejich vyhledávání i vlastní tvorbě se uplatňují informační specialisté jako členové multiprofesních realizačních týmů,

Literatura Beverley CA, Booth A, Bath PA. The role of the information specialist in the systematic review process: a health information case study. Health Info Libr J. 2003; 20(2):65-74. Geier P, Strojil J, Kutrova K, Potomkova J, Feber J. Diuretics for treating oedema in nephrotic syndrome (Protocol). The Cochrane Library 2010, Iss. 9. Glasziou P et al. Systematic reviews in health care: a practical guide. Cambridge University Press, 2001. Hannigan GG. Identifying controlled clinical trials for systematic reviews requires searching multiple resources – and, even then, comprehensiveness is questionable. Evid Based Libr Info Practice 2006; 1:4. Harris M. The librarian's roles in the systematic review process: a case study. J Med Libr Assoc 2005;93(1):81-87. Higgins JPT, Green S. eds. Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. [Internet]. Version 5.0.2 [updated September 2009; cited 6 March 2009] Available from:. http://www.cochrane.org/resources/handbook/ McKibbon A. Systematic reviews and librarians. Libr Trends 2006; 55(1):202-215. McGowan J, Sampson M. Systematic reviews need systematic searchers. J Med Libr Assoc 2005;93(1):74-80. Oxman AD, Schünemann HJ, Fretheim A. Improving the use of research evidence in guideline development: 8. Synthesis and presentation of evidence. Health Res Policy Syst 2006;4:20. Potomková J. Význam systematických přehledů pro medicínu založenou na důkazu. Ped pro Praxi 2004;(2):105-106. http://www.solen.cz Potomková J, Geier P, Feber J. Is there a role for medical librarians in the „brave new world“ of systematic reviews development? Proc 12th Eur Conf Medical Health Libr. Lisbon (Portugal), June 2010. SIGN 50: A guideline developer's handbook. Guideline No. 50 Rev. Ed. 2008. http://www.sign.ac.uk/guidelines/fulltext/50/section6.html Sutherland SE, Matthews DC. Conducting systematic reviews and creating clinical practice guidelines in dentistry: Lessons learned. J Am Dent Assoc 2004;135: 47-753 Zhang W. OARSI recommendations for the management of hip and knee osteoarthritis, Part I: Critical appraisal of existing treatment guidelines and systematic review of current research evidence. Osteoarthr Cartil 2007;15: 981-1000. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20170770 Vigna-Taglianti F et al. Quality of systematic reviews used in guidelines for oncology practice. Ann Oncol 2006;17:691–701.

Kontakt Mgr. Jarmila Potomková Knihovna LF Univerzity Palackého v Olomouci jarmila.potomkova@upol.cz MUDr. Pavel Geier, Ph.D. Department of Pediatrics, Division of Nephrology, Children's Hospital of Eastern Ontario, Ottawa, Canada