Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CIT Paměti Díl X.
Advertisements

Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
TEST FOTOGRAFICKÉ PAMĚTI 1 (001)
Mentální představy a reprezentace
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
Paměť a kognitiva Seminář pro V. ročník LF MU MUDr.T.Kašpárek
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Vymezení, funkce, zdroje
Taktická příprava Michal Lehnert.
PAMĚŤ.
Psychologie MK Učení a zapomínání
IC Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.
7. Paměť.
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
1 Měření efektů manažerských vzdělávacích a rozvojových aktivit Štěpán Galbavý Partner Inventa,s. r. o.
Racionalizace informačních interakcí v maloobchodní činnosti.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Osobnost – situace – predikce chování
Paměť a učení.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Obecná psychologie: Paměť
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Databázové systémy Datové modely.
Paměť, pozornost, zapomínání
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Cvičení se zaměřením na paměť
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PAMĚŤ.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-L Psychické procesy a stavy 1.část Mgr. Marie Mikulcová.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Datové sklady (DWH) VOJTĚCH VYCHODIL, MICHAL VACHLER, PAVEL FIALA BRNO 2015.
Mentální reprezentace
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
Obecná psychologie.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pozornost a vědomí.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Jak si můžeme být jisti, že Alex chápe popisky v jeho repertoáru?
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
Pedagogická psychologie
PAMĚŤ.
Sociální psychologie – CŽV 2012
Pozornost a paměť, představivost
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

Paměť

Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences in order to use this information in the present.’ -- Sternberg (1999) “… memory is also the basis for the sense of who we are that each of us carries.” -- Gleitman et al (2004) Human memories must be extremely vast to contain such a large amount of information

Paměť – neurologie Případ publikovaný Milnerem (1959). Pacient‘H.M.’ prodělával v průměru 10 epileptických záchvatů denně. Prokázalo se, že ložisko záchvatů je v hipokampu, který byl následně odoperován.

Amygdala a hipokampus

Paměť - neurologie Po zákroku zůstal intelekt a jazykové schopnosti pacienta H.M. nedotčené. Jeho osobnostní rysy zůstaly také stejné. Od zákroku ovšem trpěl značnou anterográdní amnézií. Také měl problémy s retrográdní amnézií.

Explicitní paměť

Implicitní paměť

Fáze paměti vštípení – impregnace – encoding uchování – retence - storage vybavování – retrieval

Zapamatování a povaha materiálu obrázky předmětů78% slova s konkrétním významem55% slova s abstraktním významem 32%

Uchování x zapomínání Ebbinghausova křivka 1.den77% 4.den66% 30.den 58% 60.den 48% 120.den38%

11 Squire’s (1987) klasifikace typů pamětí : Squire (1987) poukazuje na to, že každá z těchto pamětí je spojena s činností určitých mozkových struktur Typy paměti Dlouhodobá paměť Deklarativní(explicitní) Nedeklarativní (implicitní) Sémantická (fakta) Epizodická (události) Priming Procedurální (motorická, perceptuální, kognitivní) Podmiňování Neasociativní (Habituace / Senzitizace)

Dělení dlouhodobé paměti Dlouhodobá pamět se v základu dělí na deklarativní a nedeklarativní Deklarativní paměť uchovává explicitní informace o světě. Informace mohou být komunikovány. Je to paměť „vědět že“(Ryle 1949). Deklarativní paměť může být rozdělena na: Episodickou paměť - vědomosti o našich osobních zkušenostech, např. zážitky z posledních prázdnin. Sémantickou paměť – paměť o faktech, např. znalost o tom, jaký zvuk vydává kráva.

Dlouhodobá paměť Wheeler et al 1997: episodická paměť umožňuje na rozdíl od sémantické subjektivně uvědomované prožívání situace. PET studie ( Wheeler et al 1997) episodická paměť aktivuje pravý prefrontální kortex, na rozdíl od sémantické.

Dlouhodobá paměť Nedeklarativní paměť jedná se o implicitní paměť, která ukládá informace, jež nelze přímo komunikovat. Existují různé typy: Proceduralní paměť – Uchovává znalosti o motorických a kognitivních schopnostech „vědět jak” paměť (Ryle 1949). Podmiňování – tvorba podmíněných reakcí patří také mezi nedeklarativní paměti.

Epizodická a sémantická paměť Případ pacienta KC Utrpěl poškození mozku a nepamatoval si jedinou událost či situaci svého života. Jeho epizodická amnézie pokrývala celý život do současnosti. Přesto byl schopen vytvářet pomalu nové sémantické znalosti (asociace frází), přestože si nepamatoval hodiny strávené v laboratoři učením.

Sémantická paměť Důkazy o způsobu organizace paměti Warrington & Shallice (1984) případ pacienta ‘JBR’ který nedokázal na obrázcích identifikovat živé věci, přičemž dokázal pojmenovat neživé objekty ( poměr úspěšnosti 6% k 90%) Opačný přápad se také objevuje v některých studiích, ale není tak častý (Martin & Caramazza, 2003)

Sémantická paměť Důkazy o způsobu organizace paměti Teoretická studie Farah & McClelland (1991přicházejí s předpokladem: 1: Živé objekty jsou kategorizovány na základě vizuálních vlastností (Jak vypadají) 2: Neživé věci bývají kategorizovány na základě funkčních vlastností. (K čemu slouží) 3: Analýzou slovníku došli k poměru mezi vizuálními a funkčními deskriptory: živé objekty – 7,7:1 a neživé objekty 1,4:1

Procedurální paměť

Mozkové oblasti? Senzomotorické dovednosti jsou propojeny s bazálními ganglii (které bývají poškozené při Parkinsonově a Huntingtonově chorobě) Slabé výkony v zrcadlovém testu odkazuje na léze v oblasti mozečku.

Procedurální a perceptuální paměť Test zrcadlového kreslení Zlepšování se v zrcadlovém kreslení: Procedurální paměť Zlepšování se ve specifickém obrázku: Perceptuální reprezentace

Modely paměti Waugh & Norman (1965)

Modely paměti Atkinson & Schifrin (1968)

Modely paměti Senzorický sklad: Po prezentaci informace na senzorech je chvíli uchována T X V R H N G L F C J M SWRTQZBMPLKYCNFJSWRTQZBMPLKYCNFJ

Modely paměti Krátkodobá paměť Podle Atkinsona and Schifrina jsou informace, které prošly senzorickou pamětí dále zpracovány v krátkodobé paměti než jsou dále poslány a uloženy v dlouhodobé paměti. Krátkodobá paměť má pouze omezenou kapacitu. Její kapacita je chunků angličtina……………7,2 čísel španělština………..6,4 čísel arabština……………5,8 čísel hebrejština………..6,5 čísel

Vybavení z paměti Experimenty s vybavováním slov z paměti Participanti si musí vybavit slova, která jim byla prezentována Během experimentu jsou účastníkům prezentovány slova, formou čtení rychlosti jedno slovo za vteřinu. Počet slov bývá od 15 do 30. Hned po prezentaci si musí účastníci vybavit co nejvíce prezentovaných slov. Ukázka:

Křivka pořadí v sérii během vybavování

Modely paměti Glanzer and Cunitz (1966) Křivka pozice v sérii se taky nazývá U křivka. Účastníci si pravděpodobněji vybaví položky, které byly na začátku seznamu. To se nazývá efekt prvenství. Účastníci si pravděpodobněji vybaví položky, které byly na konci seznamu. To se nazývá efekt novosti.

Pozice v sérii s interferencí

Teorie úrovní zpracování Navržena Craikem & Lockhartem (1972) Jádro teorie: Úroveň kognitivního zpracování určuje, jak hodně si předmět nebo událost zapamatujeme. Počet opakování nehraje klíčovou roli, tak jak to zdůrazňovaly předchozí teorie.

Teorie úrovní zpracování Craik and Tulving (1975, Experiment 1): Účastníkům byly pokládány otázky, na které odpovídali. Otázky pokrývaly 4 různé úrovně zpracování od povrchové až po hloubkovou. STŮL Fyzikální: Je slovo napsané velkými písmeny? Akustická: Rýmuje se slovem kůl? Sémantická Jedná se o nábytek? Rozvíjejíci význam Je možné použít slovo ve větě: Můž zaléval_____ ?

Teorie úrovní zpracování Následné rozpoznání bylo jednodušší pro slova s hlubší úrovní zpracování

Teorie úrovní zpracování Eysenck (1980) tvrdí, že výrazné položky si zapamatujeme daleko lépe než typické. Přišel s experimentem, ve kterém zkoumal, jak si účastnící zapamatují výrazné a typické položky na sémantické a nesémantické úrovni

Teorie úrovní zpracování Eysenck (1980) – experimentální podmínky Nesémantické / typické: vyslovit ‘lamb’ Nesémantické / výrazné: vyslovit ‘comb’ foneticky Sémantické / typické.: Zpracovány na úrovni významu Sémantické/ výrazné.: Neobvyklý způsob zpracování významu

Teorie úrovní zpracování Eysenck (1980) výsledky: Nesémantické výrazné slova byly zapamatovány stejně jako sémantické typické, což zdůrazňuje význam výraznosti a unikátnosti na zapamatování.

Současné teorie paměti Schacter & Tulving (1994) na základě předchozích výzkumů postulují model paměti založený na pěti systémech.

Sensory Store Short Term Systems Long Term Systems Echoic Working Memory Semantic IconicEpisodic Other modalities Perceptual Representation Procedural

Pracovní paměť

Ukládá auditivní informace včetně slov. Skládá se z Fonologický sklad(vnitřní ucho) Artikulační smyčku(vnitřní hlas)

Ukládá vizuální informace Používá vizuální představy Kolik oken má dům naproti vašeho?

Kontroluje fonologickou smyčku a vizuaprostorový náčrtník Pozornost určuje, který stimul bude uložen do dlouhodobé paměti

Episodický zásobník byl do teorie přidán až později (Baddeley, 2000) Vezme informace z obou předchozích systémů a zkombinuje je do jednotné multi dimenzionální reprezentaci

Schacter & Tulving (1994)

Záblesková paměť Vyzkumníci zjistili, že pokud jsou události překvapivé a vybudí úroveň arousalu, vzpomínky jsou uchovány mnohem detailněji Kde jste byli když… –Explodovaly dvojčata? –Popravili Husajna? –Zabili JFK?

Záblesková paměť Výzkumy prokázaly dobrou znalost –Zdroje –Místa –Co subjekt dělal –Emocí –Následnou reakci Silný vztah(.90) mezi emocionalitou a živostí vzpomínek

Specificita kódování Pameť funguje lépe, pokud je přítomná při kódování stejná informace jako při vybavování

Specificita kódování Tulving (1983) –Lidé jsou během kódování informace závislí na kontextu Fyzickém (místo) Emočním (nálada, afekt)

Učení závislé na situaci

Proč je kontext důležitý?  CAM – kontextově adresovatelná paměť  Částečná informace umožní vybavování  Adaptivní funkce paměti  Nejvíce relevatní paměť je nejpřístupnější

Očité svědectví  Loftus – účastnící se dívali na video ukazující nehodu automobilu. Poté dostali otázku, jak rychle jelo auto?  Rozbilo se40.8  Mělo kolizi39.3  Vrazilo38.1  Zasáhlo34.0  Mělo kontakt31.8

Očité svědectví  Sugestivní otázky mohou změnit posouzení  Otázky mění celkový pohled lidí na situaci

Reproduktivní vs. rekonstruktivní  Reproduktivní paměť– doslovná reprodukce informací  Rekonstruktivní paměť– pamatujeme si pomocí kombinace originálního materiálu a vlastních schémat  Pokud slyšíme nějaký projev a poté jej máme někomu převyprávět, používáme doslovné citace?

Rekonstruktivní paměť  Vynechávání ztráta informace během vyvolání, způsobena použitím vlastních schémat.  Racionalizace a Normalizace- tendence doplňovat materiál aby byl při vyvolání smysluplný  Doplnění chybějících částí  Kromě správných informací, můžeme přířazovat i chybné  Výzkumy split-brain