Co je to genetika a proč je důležitá?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Dědičnost monogenních znaků
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy genetiky.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: září 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Genetika.
Příklady dědičnosti u člověka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace.
Chromozóm, gen eukaryot
Buněčné dělení.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Přírodní vědy moderně a interaktivně ©Gymnázium Hranice, Zborovská 293 Dědičnost 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Genetika.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
54.1 Genetika - člověk Jak je tomu s dědičností krevních skupin?
Nukleové kyseliny Přírodní látky
GENETIKA.
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
PRIMA 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
SLOUŽÍ K:  NEPOHLAVNÍMU ROZMNOŽOVÁNÍ  K RŮSTU MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ  K REGENERACI MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ.
Genetické poruchy - obecně
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Rozmnožování buněk
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Rozmnožování buněk - meióza
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Genetika.
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

Co je to genetika a proč je důležitá?

Genetika je věda, která se zabývá studiem dědičnosti

Kdo byl u zrodu? Zakladatelem genetiky jako vědy byl opat brněnského kláštera JOHANN GREGOR MENDEL Prováděl pokusy s křížením rostlin. Nejvíce pokusů provedl s hrachem setým. Jako první přednesl myšlenku, že podstata dědičnosti souvisí s rozmnožováním organismů.

Kde se dědičnost ukrývá? buňka kyselina deoxyribonukleová zkráceně DNA jádro buňky chromozom

Lidský genom (chromozomy) Jádro lidských buněk obsahuje 23 párů chromozomů…tedy celkem jich máme 46. Jen z chromozomů v páru jsme získali od matky, druhý od otce. 22 párů je vždy daných. Jeden pár může obsahovat chromozomy XX nebo XY. Jedinec s chromozomy XX je žena. Jedinec s chromozomy XY je muž.

Do nitra chromozomu…

Od chromozomu k DNA… DNA B C DNA je složená z úseků (GENŮ), nesoucích informaci o určitém znaku (např. barva očí, tvar ušního lalůčku). Stejný gen (např. pro barvu očí) ale může mít různé varianty = ALELY (např. hnědá barva očí, modrá barva očí)

Od chromozomu k DNA… Stejný GEN, určující barvu očí A a Různé ALELY stejného genu (A - hnědé oči, a - modré oči) Chromozomy nesou stejné geny, které mohou mít různé alely těchto genů. O tom, která alela je aktivní (jakou skutečnou barvu očí má potomek), rozhoduje dominance alel. Dominantní alela (A) vždy převládne nad alelou recesivní – podřízenou (a).

Tak jaké oči budu mít? Chromozom od otce nese alelu pro hnědé oči. Tato alela je dominantní. Kombinace alel AA a Aa znamenají hnědé oči u potomků. A A A A a A a Chromozom od matky nese alelu pro modré oči. Tato alela je recesivní. Modré oči mají pouze potomci s kombinací alel aa. a a a

Mocné alely  1) Jedinec, který má znak určený stejnými alelami (dominantními či recesivními), se nazývá HOMOZYGOT. A a

Mocné alely  2) Jedinec, který má znak určený jednou dominantní a jednou recesivní alelou, se nazývá HETEROZYGOT. A a

A co přenos DNA DNA je přenášena do nových buněk při buněčném dělení. Přesněji při dělení jádra. Jádro buněk se může dělit dvěma způsoby. Záleží na tom, kde v organismu toto dělení probíhá. Pokud se dělí buňky těla, dochází ke vzniku dvou buněk, které jsou naprosto stejné jako buňka původní. Tomuto způsobu říkáme MITÓZA. Pokud se však dělí buňky, ze kterých vznikají buňky pohlavní (vajíčko, spermie) mají výsledné buňky polovinu chromozomů než měla buňka původní. Tento způsob dělení se nazývá MEIÓZA.

Mitóza Každý ze 46 chromozomů se rozdělí na dva. Takže buňka má v určité fázi jakoby 92 chromozomů. Do nových buněk se rozdělují rovnoměrně. Na konci dělení mají nové buňky stejnou sadu chromozomů jako měla původní buňka.

Meióza Dělení - meióza Při vzniku pohlavních buněk se původní buňka dělí na dvě, z nichž každá má polovinu chromozomů. Z každého páru odchází do jedné buňky jeden, do druhé druhý. Pohlavní buňka má tedy pouze 23 chromozomů, z nichž žádné netvoří pár. Při spojení dvou pohlavních buněk se vytvoří znovu buňka s 23 páry, tedy 46 chromozomy.