Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná ICT “. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Zpracováno: 5. února 2013 Autorka: Mgr. Kateřina Kyjovská
Peníze
Money, money, money aneb Peníze nám vládnou. Zamyslete se nad tím, proč jsou pro lidstvo tak důležité peníze.
Peníze Vzácný statek Mají několik funkcí – Směna – Míra hodnoty – Uchovatel hodnoty Nakupujeme za peníze Užívají se k určení např. ceny Šetřím si na televizi, kterou si koupím až za tři měsíce. POZOR! Hodnota peněz se může v čase měnit, což se projeví např. v hodnotě naspořených peněz.
Jak se směna vyvíjela? Nejprve si položme otázku: „Proč se směna začala vyvíjet?“ Směna se vyvíjela v souvislosti s dělbou práce. Lidé si začali rozdělovat, co kdo bude vyrábět.
Vyrábím nože, dám ti jeden za kus látky, kterou jsi utkal. Souhlasím. Nůž za látku. Naturální směna
Nezdá se ti, že něco za něco je nevýhodné? Co kdybychom si stanovili nějaké zboží jako platidlo? To nezní špatně. Takže nakupovat se bude např. za zvířecí kůži, koření, obilí, dobytek, šátky či mušle. Takže jeden nůž za jednu kuní kůži. Zbožové peníze
Ta kůže ztrouchnivěla! Obilí se sní nebo plesniví. Chce to něco trvalejšího. Co třeba zlato a stříbro. Proč ne? Drahé kovy mají svou cenu a tavením se dají dělit. Navíc neplesniví. Drahé kovy
Nebylo by lepší z těch kovů rovnou razit mince? To by bylo super. Zlaté a stříbrné mince se nám ovšem nějak ztrácí. Co s tím uděláme? Budeme razit z levnějších kovů. Např. z hliníku nebo tisknout na papír Mince z plnohodnotných a neplnohodnotných kovů.
Neplnohodnotné papírové peníze nebo mince z levných kovů jsme nejprve zaručovali směnitelností za zlato. Proč? Stačí, když nařídí měnu používat vláda. Peníze s nuceným oběhem
Nejlepší je nemít u sebe peníze žádné a platit jen převodem z účtu na účet pomocí platební karty. Žirové peníze
Na základě nově nabytých vědomostí uveďte, který typ směny se v současnosti vyskytuje v České republice. Peníze s nuceným oběhem Žirové peníze
Mince a bankovky ČR 1. ledna 1993 – vznik České republiky – Vznik České národní banky – Vznik české koruny – nejprve kolkovány staré bankovky, poté do oběhu uváděny nové bankovky a mince Zajímavost – 50 Kč mince oceněna cenou Mince roku (1994) ml ml
Doplňte jména osobností na českých bankovkách. Které z nich se v oběhu nevyskytují? 20 Kč 50 Kč 100 Kč 200 Kč 500 Kč 1000 Kč 2000 Kč 5000 Kč
Řešení 20 Kč – Přemysl Otakar I., není v oběhu 50 Kč – sv. Anežka Česká – není v oběhu 100 Kč – Karel IV. 200 Kč – Jan Amos Komenský 500 Kč - Božena Němcová 1000 Kč – František Palacký 2000 Kč – Emma Destinová 5000 Kč – Tomáš Garrigue Masaryk
Zdroje obrázků Skull and money. WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: Cartoon owl on book blue. WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: on_book_blue.png.html on_book_blue.png.html Cartoon owl on book green. WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: on_book_green.png.html on_book_green.png.html Blueman WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: Blueman WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z:
Zdroje obrázků Blueman WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: Blueman WPClipart [online] [cit ]. Dostupné z: Teacher. Wpclipart.com [online] [cit ]. Dostupné z: ml ml
Literatura a zdroje BARTONÍČKOVÁ, Klára. Občanský a společenskovědní základ - přehled středoškolského učiva. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 272 s. Maturity. ISBN BELLOVÁ, Jana a kol. Občanský a společenskovědní základ: Ekonomie. 1. vyd. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., ISBN HOLMAN, Robert. Ekonomie. 4. aktualiz. vyd. Praha: C. H. Beck, 2005, xxii, 709 s. ISBN KLÍNSKÝ, Petr, Otto MÜNCH a Danuše CHROMÁ. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Vyd. 1. Praha: Eduko, 2010, 179 s. ISBN PETR KLÍNSKÝ, Otto Münch. Ekonomika: ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Vyd. 1. Praha: Eduko, ISBN Česká národní banka [online] [cit ]. Dostupné z: