BUNĚČNÁ VÝMĚNA LÁTEK ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÝZNAM VODY PRO ROSTLINY
Advertisements

Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Aktivita č.4: Biologie pod mikroskopem
Tělní tekutiny Krev Text: Reprodukce nálevníků.
Základní části buňky a jejich hlavní význam
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
Složení živých soustav
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
BUŇKA 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Fyziologie vylučování ledvinami
Intermezzo: Obecné vlastnosti biologických membrán
Vlásečnicový systém – mikroangie a látková výměna v něm probíhající .
Membrána. Nutnost oddělit se od vnějšího prostředí a kompartmentalizovat vnitřek pro různé biochemické a informační děje Membrány.
Základy přírodních věd
Biofyzika buňky, biomembrány
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
FYZIOLOGIE BUŇKY PŘÍJEM A VÝDEJ LÁTEK.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Udávání hmotností a počtu částic v chemii
Buňka - cellula Olga Bürgerová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_534.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_536.
Biochemie Úvod do biochemie.
Název Vodní režim rostlin 1 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
VY_32_INOVACE_03-01 Živočišná buňka
Buňka - základní stavební a funkční jednotka živých organismů
5. Klidový potenciál.
Výživa buňky.
Membrány a membránový transport
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tělní tekutiny a krev Školení trenérů licence A Fakulta tělesné kultury UP Olomouc Biomedicínské předměty Doc. MUDr. Pavel Stejskal, CSc.
aneb způsob, jakým je hormon z buňky uvolňován do krevního řečiště … V závislosti na chemické struktuře hormonů existují dva základní způsoby jejich sekrece.
Morfologie a fyziologie hospodářských zvířat
Základní struktura živých organismů
Přírodní vědy aktivně a interaktivně
BUŇKA.
Transport látek, osmóza
BUNĚČNÁ STAVBA ŽIVÝCH ORGANISMŮ
Základní struktura živých organismů
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Semiautonomní organely a cytoskelet
Metabolismus rostlin.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Stavba lidského těla.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2.Fyziologie buňky a obecné fyziologické principy KPK/FYO Filip Neuls & Michal Botek.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Základní funkce buňky.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka I. Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/2 Šablona: III/2 Inovace.
Vakuola a osmotické jevy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příjem a výdej látek buňkou
Přenos látek přes membránu
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
BUŇKA – základ všech živých organismů
Buňka JE ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ A FUNKČNÍ JEDNOTKOU
VY_32_INOVACE_07_Rostlinná buňka
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: GENETIKA Téma: BUŇKA
Porovnání eukaryotické a prokaryotické buňky
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
VY_52_INOVACE_24_Buňka rostlinná a živočišná
Buňka Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou rostlinné a živočišné buňky. Materiál je plně.
vodní režim příjem, vedení a výdej množství vody v těle funkce
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
4. Buňky.
Příjem a výdej látek v eukaryotních buňkách
Transkript prezentace:

BUNĚČNÁ VÝMĚNA LÁTEK ŠÁRKA VOPĚNKOVÁ 2012

CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA Hlavní struktura, regulující buněčný příjem a výdej látek Je polopropustná – semipermeabilní Selektivní propustností zajišťuje optimální vnitrobuněčnou koncentraci Membrány jsou tekuté, mohou se pohybovat a navzájem splývat

MEMBRÁNOVÝ TRANSPORT 1) Volná difúze Závisí jen na fyzikálních vlastnostech membrán Zvláštním způsobem je difúze molekul vody přes membránu = osmóza 2) Všechny typy membránových transportů Transport je závislý na funkci transportních membránových přenašečů Pasivní přenašečový transport Aktivní přenašečový transport 3) Cytóza Transportu se účastní celé velké části membrán Exocytóza a endocytóza

DIFÚZE A OSMÓZA Volná difúze přecházejí malé molekuly membrána volně propustná pro : plyny, uhlovodíky, organické kyseliny, močovin, ethanol, vodu difúze je samovolný proces látky se pohybují ven nebo dovnitř přes cytoplazmatickou membránu v závislosti na rozdílné koncentraci vždy z místa vyšší koncentrace do místa nižší koncentrace rychlost je závislá na rozdílu koncentrace dané látky uvnitř a vně buňky – na koncentračním spádu, na teplotě a na velikosti molekul

OSMÓZA Zvláštním případem difúze je pronikání vody membránou = osmóza Molekuly vody se pohybují přes membránu z prostředí,kde je nižší koncentrace rozpuštěných látek, do prostředí,kde je vyšší koncentrace rozpuštěných látek Prostředí izotonické > buňka obklopena roztokem o stejné koncentraci Prostředí hypotonické a hypertonické > nastávají osmotické jevy Koncentrace se musí vyrovnat

Osmotické jevy Buňka v hypotonickém roztoku > do buňky začne proudit voda = endosmóza vody Živočišná buňka > zvětšuje svůj objem až praskne = plazmoptýza ( osmotická lýze) Rostlinná buňka > pružná a pevná buněčná stěna se napne působením protitlaku = turgor Turgor udržuje tvar a zpevňuje buňku > rostlina nevadne Pro rostliny výhodný stav

Osmotické jevy Buňka v hypertonickém prostředí > voda proudí z buňky ven ( exosmóza) Objem buňky se zmenšuje Živočišná buňka se svrašťuje = plazmorhiza Rostlinná buňka > cytoplazma i vakuola zmenšují svůj objem a oddělují se od buněčné stěny = plazmolýza Tento jev pro buňku bývá smrtelný

Osmotické jevy Jsou velmi důležité Dynamická rovnováha mezi tkáněmi Pro živočichy je nutné izotonické prostředí Mořská voda je izotonická pro mořské bezobratlé Buňky suchozemských živočichů jsou obklopeny mezibuněčnou tekutinou (tkáňový mok, krev, míza) > stejná koncentrace jako vnitřní prostředí buňky

Osmotické jevy U člověka > vpravovaný injekční roztok musí být izotonický vůči buňkám krve Nejjednodušší anorganický roztok izotonický s lidskou krví je fyziologický roztok = 0,9 % NaCl

PŘENAŠEČOVÝ TRANSPORT Transportní proteiny = přenašeče Aktivní transport Pasivní transport: Uplatňuje se u cukrů,AMK,iontů Zprostředkovaná difúze > látka se specificky váže na membránový přenašeč Vždy podle koncentračního spádu Nevyžaduje dodání energie

PŘENAŠEČOVÝ TRANSPORT Aktivní transport: Vyžaduje dodání energie Zdrojem energie je ATP Může probíhat proti koncentračnímu spádu Přenáší se: anorganickéionty, organickékyseliny, vitamíny, oligosacharidy, AMK, báze

PŘENAŠEČOVÝ TRANSPORT Pro buňku velmi výhodný Přijímá pouze ty látky, které potřebuje Transportní proteiny jsou specifické,mohou měnit svůj tvar, jiné fungují jako bílkovinné kanály např.sodno- draselná pumpa,která aktivně transportuje sodíkové ionty z buňky a draselné ionty dovnitř buňky

EXOCYTÓZA A ENDOCYTÓZA Makromolekuly mohou být transportovány i pomocí cytotických měchýřků Princip exocytózy: cytotické měchýřky transportovány na druhou stranu membrány > ven z buňky Uplatňuje se při vydávání látek s mimobuněčnou funkcí (buněčné sekrety)> syntetizují se v ER a upravují se v GK Měchýřky GK postupují k povrchu buňky,splývají s cytoplazmatickou membránou > obsah vylučován do okolí

EXOCYTÓZA A ENDOCYTÓZA Princip endocytózy(přijímání látek buňkou): Látky v okolí buňky se vchlípením membrány shromáždí do měchýřku Měchýřek se uzavře a přejde dovnitř Pinocytóza: příjem látek rozpuštěných Fagocytóza: příjem pevných látek buňkou Buňka aktivně vytvoří panožky >obklopí a uzavře ji do váčku > splyne s lyzozomem a obsah je natráven Fagocytují: měňavky, bílé krvinky Endocytóza je aktivní proces, účastní se i cytoskelet

ZDROJE CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, Vlastimila. Obecná biologie: středoškolská učebnice : evoluce, biologie buňky, genetika : s 558 řešenými testovými otázkami. 2., opr. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2010, 206 s. ISBN 978-807-1822-820 KUBIŠTA, Václav. Obecná biologie: úvodní učební text biologie pro 1. ročník gymnázií. 3. upr. vyd. Praha: Fortuna, c2000, 103 s. ISBN 80-716-8714-6. ZÁVODSKÁ, Radka. Biologie buněk: základy cytologie, bakteriologie, virologie. 1. vyd. Praha: Scientia, 2006, 160 s. ISBN 80-869-6015-3