Představitelnost slov a osvojování slovních tvarů v češtině Adam Kříž Žďárek 23. 11. 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Fakta o vývoji vlastnictví bytů v ČR za posledních 10 let Stanislav Drápal, Český statistický úřad Praha, 18. září 2012.
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2013 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Stodůlky 1977 a 2007 foto Václav Vančura, 1977 foto Jan Vančura, 2007.
Přijímací zkoušky na SŠ MATEMATIKA Připravil PhDr. Ivo Horáček, PhD.
Název materiálu: OPAKOVÁNÍ 2. POLOLETÍ - OTÁZKY
PRŮZKUM NA TÉMA: „Dopady finanční krize“ eficia .
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Hraní s desetinnými čísly
R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
Léčba křečových žil metodou ASVAL
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Vlastní skript může být umístěn: v hlavičce stránky v těle stránky
Měření úrovně finanční gramotnosti dospělých
Aktuální informace o vyšetřování c-erb-2 genu v referenční laboratoři a návrh změny v indikačních kritériích Hajdúch M., Petráková K., Kolář Z., Trojanec.
Použití jazyka v praxi Projekt INOVA CZ.1.07/2.2.00/
19.1 Odčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
Monitoring letové aktivity Návrh na zpracování výsledků.
Téma 3 ODM, analýza prutové soustavy, řešení nosníků
Porovnání hodnotících škál bolesti v závislosti na kognitivní funkci
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
Lineární rovnice Běloun 91/1 a
Elektronická učebnice - I
VY_32_INOVACE_ 14_ sčítání a odčítání do 100 (SADA ČÍSLO 5)
Základní číselné množiny
Zábavná matematika.
Dělení se zbytkem 6 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Dělení se zbytkem 5 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
ZVÍŘATA AUSTRÁLIE (1) - PROCVIČUJEME SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ DO 100
Jak hodnotíte služby Univerzitní knihovny ZČU? Porovnání provozů dílčích knihoven.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola PF Hradec.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Stav studie „Seroprevalence VHC u injekčních uživatelů drog“ k Národní monitorovací středisko pro drogy a drogové závislosti Úřad vlády ČR tel.
Jazyk vývojových diagramů
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Analýza vlivu cen elektřiny na ekonomiku průmyslových podniků Prezentace EGÚ Brno, a. s. Sekce provozu a rozvoje elektrizační soustavy Květen 2007.
Únorové počítání.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Náhoda, generátory náhodných čísel
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
Zásady pozorování a vyjednávání Soustředění – zaznamenat (podívat se) – udržet (zobrazit) v povědomí – představit si – (opakovat, pokud se nezdaří /doma/)
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Hrubá - prostá incidence nádorů kolorekta u mužů 1. Maďarsko 88,29 2. Česká Republika 86,73 3. Japonsko 77,74 4. Německo 75,39 5. Nový Zéland71,77 6. Austrálie.
TRUHLÁŘ II.ročník Výrobní zařízení Střední škola stavební Teplice
JARNÍ TERMÍN MATURITNÍ ZKOUŠKY 2012 Signální souhrnné výsledky (tisková konference ) CERMAT
DĚLENÍ ČÍSLEM 7 HLAVOLAM DOPLŇOVAČKA PROCVIČOVÁNÍ
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Číslo projektu CZ.1.07/1.500/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_matematika_22 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Autor Bc. Ivana Kotková.
Pojmy a interpretace.
1 Celostátní konference ředitelů gymnázií ČR AŘG ČR P ř e r o v Mezikrajová komparace ekonomiky gymnázií.
EuPIA Printing Ink Market Statistics Q EuPIA statistika trhu s tiskovými barvami První kvartál roku 2009.
Přednost početních operací
Nejprve provedeme výpočet v závorce
Slovní úlohy řešené soustavou rovnic
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
Svět jako gramatika a představa K vlivu představitelnosti pojmů/slov na osvojování gramatiky mateřského jazyka Adam Kříž 31. workshop Žďárek.
Lineární regresní analýza
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Transkript prezentace:

Představitelnost slov a osvojování slovních tvarů v češtině Adam Kříž Žďárek

Obecné informace o projektu diplomová práce zadáno v letním semestru akademického roku 2011/2012 na ÚČJTK FF UK obhájeno na podzim 2013 vedoucí: PhDr. Filip Smolík, PhD.

Základní popis výzkum představitelnost slov má vliv na osvojování slovních tvarů: představitelnější slova děti začínají ohýbat dříve než slova méně představitelná – sledováno na češtině – sledované tvary z hlediska efektu představitelnosti: nominativ plurálu vzoru žena a hrad minulé příčestí a 2. os. sg. préz. sloves typu trpět, dělat/prosit

Osvojování gramatiky otázky, co ovlivňuje sled osvojování morfémů Brown, 1973 – děti si osvojují gramatické morfémy v relativně konstantním pořadí – které faktory na to mají vliv – sémantická a syntaktická komplexnost morfémů? (zaměřeno tedy na vlastnosti morfémů) otázka, zda i vlastnosti kmenů slov ovlivňují to, kdy se slova začínají objevovat v určitých konstrukcích Bloom et al., 1982; Rowland – Pine – Lieven – Theakston, 2003 – tzv. wh slova a jejich kombinace s určitými typy sloves (se sémanticky obecnými dříve – Bloom, efekt fq – Rowland et al.)

Představitelnost (Imageability) obtížnost či snadnost, s níž dané slovo vyvolává u člověka mentální představu (tj. mentální obraz, zvuk nebo jiný smyslový dojem) toho, co označuje – vysoce představitelné: jablko – málo představitelné: fakt

Efekt představitelnosti mnoho studií prokazujících vliv tohoto faktoru na zpracovávání slov a na paměťové úlohy – představitelnější slova snadněji zapamatovávána a zpřístupňována (některé studie zmíněny v Prado – Ullman, 2009; Rielly – Kean, 2007) – nejbohatší a nejkonzistentnější evidence důležitosti představitelnosti v jazykovém zpracovávání ve studiích o lidské paměti (Desrochers – Thompson, 2009) – efekt představitelnosti u úkolů čtení slov, slovních asociací, pojmenování obrázků u „normálních“ subjektů a při psané i auditivní komprehenzi a slovní produkci u afatiků (vyjmenování některých studií viz Bird – Franklin – Howard, 2001) – Graves et al (2010): vysoce představitelná slova vyvolávají odlišné vzorce neurální aktivity než méně představitelná slova během úloh zpracovávání slov

Představitelnost a konkrétnost korelace s konkrétností (Cortese – Fuget, 2004, s odvoláním na Toglia – Battig, 1978) – někteří autoři nerozlišují – např. Reilly – Kean, 2007; Tyler – Moss, 1997 – někteří autoři rozlišují – u představitelnosti důraz na rychlost a snadnost vybavení mentální představy, u konkrétnosti se mluví pouze o schopnosti smyslově zakusit označovanou věc (k tomu viz odkazy na hlavní studie evidující rozdíl mezi představitelností a konkrétností v experimentech, např. v článku Bird – Franklin – Howard, 2001)

Představitelnost – flexe a osvojování mateřského jazyka – Ma – Golinkoff – Hirsh-Pasek – McDonough – Tardif, 2009; McDonough – Song – Hirsh-Pasek – Golinkoff – Lannon, 2011: vysoce představitelná slova si děti osvojují dříve než méně představitelná substantiva obecně představitelnější než slovesa (McDonough et al., 2001: představitelnost silnější prediktor AoA) – Morrison – Chapell – Ellis (1997): vysoká korelace představitelnosti s odhadovaným AoA, s objektivním AoA ještě silnější – Prado – Ullman (2009): vybavování minulých tvarů anglických nepravidelných sloves – vliv představitelnosti; pravidelná slovesa téměř žádný vliv – Cohen-Shikora et al. (2013): produkce minulého času jak pravidelných, tak nepravidelných sloves – představitelnost: jedinečná variance v reakčních časech a přesnosti

Představitelnost – flexe a osvojování mateřského jazyka – Smolík (v tisku): potvrzení vlivu představitelnosti slova na osvojování gramatických morfémů, které se s ním pojí na angličtině u plurálu a posesivní formy substantiv – Otázka: Lze něco podobného dokumentovat i na českém materiálu?

Postup práce – výběr slov Zdroje – data z druhé pilotáže české adaptace CDI (Communicative Development Inventory) – WESLALEX (A lexical database of the West Slavic languages) – výběr ze souboru slov z učebnic pro děti první třídy – anglická slova ohodnocená dle představitelnosti – bristolské normy (překlad od ČJ)

Postup práce – výběr slov Slova – substantiva vzoru žena a hrad, verba typů prosit, dělat, trpět – ne slova s dosti frekventovaným kmenem (nést – přinést, donést, vynést…) – ne slovesa modální, pomocná, reflexivní – ani ne moc lehká, ani ne moc těžká; ani ne moc krátká, ani ne moc dlouhá; ani ne extrémně málo frekventovaná, ani ne moc frekventovaná (dle zdrojů)

Postup práce – rysy slov vlastnosti slov ovlivňují jazykové chování /jaz. performanci/ na různých úrovních → důležité mít normy slov, možnost kontrolovat stimuly a lépe s nimi manipulovat objektivní – počet slabik a hlásek – frekvence (psaná – SYN, mluvená – ORAL 2008, ORAL 2006) celková frekvence lemmatu i frekvence jednotlivých tvarů subjektivní (nutno provést jejich sběr, dotazníky) – věk osvojení (AoA) – konkrétnost – specifičnost – familiarita – představitelnost

Rysy slov - AoA 290 slov respondenti: verze A (Ž – 45, M – 15; PV – 28), verze B (Ž – 41, M – 10, PV – 24), verze C (Ž – 43, M – 11, PV – 23,4); odstraněni ti, pro něž čeština není mateřským jazykem instrukce: STADTHAGEN-GONZALES, H. – DAVIS, CJ. (2006) verze A (Ž – 45, M – 15; PV – 28), verze B (Ž – 41, M – 10, PV – 24), verze C (Ž – 43, M – 11, PV – 23,4) nejnižší věk osvojení (kakat – 1,8; čůrat – 1,81), nejvyšší věk osvojení (tušit – 5,9; mobil – 6,5)

Rysy slov – představitelnost, konkrétnost, specifičnost, familiarita – slova s ratingy AoA: do skupin dle počtu hlásek, v rámci těchto skupin dle AoA (odráží „obtížnost“ slova) – vybrána slova, u nichž se posléze sbíraly další normy (snaha u každé skupiny zahrnout oba póly) – 98 slov – 15 tzv. light verbs (kategoriálních sloves) – jejich analýza se netýká této práce – papírové dotazníky – 4 proměnné (pro každou proměnnou 10 verzí dotazníku – bloková randomizace), 3 střední školy (gymnázium, obchodní škola, průmyslová škola), 4. ročníky, v každé škole rozdány všechny proměnné (každá třída měla určitou proměnnou) – dohromady 256 respondentů (Ž – 126; M – 129), nerodilí mluvčí 4

Rysy slov – představitelnost, konkrétnost, specifičnost, familiarita Představitelnost instrukce dle Paivio – Yuille – Madigan, 1968 Ž – 29, M – 35, PV – 18,59 Familiarita – subjektivní frekvence instrukce dle Gilhooly – Logie, 1980 Ž – 32, M – 33, PV – 18,46 Konkrétnost instrukce dle Spreen – Schulz, 1966 Ž – 35, M – 30, PV – 18,6 Specifičnost instrukce dle Spreen – Schulz, 1966 Ž – 30, M – 31, PV – 18,61

Rysy slov – výsledky (všechna slova) Průměr SD Min Max PŘED 5,668 1,055 2,576 stačit 6,900 meloun/hruška/rohlík KON 5,278 1,053 2,733 tušit 6,667 ananas SPEC 5,007 0,538 3,877 sbírat 6,298 ananas FAM 4,569 0,888 2,695 brynd. 6,492 papír AoA 3,689 0,973 1,804 kakat 5,902 tušit CDI 14 žebřík 42 kakat SYN bryndák patřit O8 47,760 0 žížala 461 holka

Rysy slov – souvztažnosti Nejtěsnější vztah: – představitelnost a konkrétnost: r(98) = 0,94; p < 0,001 – familiarita a O8: r(98) = 0,77; p < 0,001 – konkrétnost a specifičnost: r(98) = 0,73; p < 0,001 – slabiky a hlásky: r(98) = 0,71; p < 0,001 – SYN a O8: r(98) = 0,71; p < 0,001

Rodičovské dotazníky distribuovány matkám dětí od 1,5 do 3,5 roku, jejichž jediným nebo hlavním jazykem je čeština jen dotazníky vyplněné matkami brány v potaz dotazník: tvary slov, u nichž má matka určit, zda je dítě (ve spontánní mluvě) říká – kromě primárně sledovaných tvarů i tvary základní (tj. nominativ sg., 3. os. sg. préz.) dvě verze – dotazník 1: 16 – žena, 15 – hrad, 5 – brečet, 13 – čekat, 5 – kategoriální slovesa – dotazník 2: 17 – žena, 15 – hrad, 4 – brečet, 13 – čekat, 5 – kategoriální slovesa

Rodičovské dotazníky distribuce: FB, – sněhová koule jen dotazníky vyplněné matkami brány v potaz po vyřazení nevyhovujících dotazníků: – dotazník 1: 155 respondentek – dotazník 2: 162 respondentek

Rodičovské dotazníky – údaje o dětech dotazník 1 – věk: 18–42 měsíců – průměrný věk: 28,61 (SD = 6,71) – 91 chlapců, 64 děvčat dotazník 2 – věk: 18–42 měsíců – průměrný věk: 28,44 měsíců (SD = 6,15) – 86 chlapců, 76 děvčat

Věk osvojení slovních tvarů korigovaný průměrný věk – u jednotlivých tvarů zaznamenán věk dětí, které tvar říkají – v případě, že dítě tvar neříká → u tvaru věk 42 měsíců (horní hranice) z těchto hodnot – tj. reálných věků dětí, jež tvar říkají, a hypotetických věků dětí, jež tvar neříkají – počítán aritmetický průměr čím větší průměrný věk se váže k určitému tvaru, tím později je obecně osvojován bolí; 32,41; rohlík: 32,46; ryba: 32,51; strom: 32,84; papír: 33,25

Představitelnost a osvojování sledovaných tvarů – postup lineární regresní analýzy závisle proměnná: korigovaný průměrný věk vztahující se k jednotlivým tvarům – sekundární tvary: nom. pl., 2. os., min. příčestí – základní tvary: nom. sg., 3. os. nezávisle proměnné: rysy slov a korigovaný průměrný věk vztahující se k primárním tvarům (pokud je závisle prom. sek. tvar)

Představitelnost a osvojování sledovaných tvarů – postup zkušební modely konečný model: – nezávisle proměnné: představitelnost, O8, korigovaný průměrný věk pojící se k základním tvarům (to jen v případě, když je v pozici závisle proměnné sekundární tvar) – závisle proměnné: základní tvar slova, sekundární tvar slova

Představitelnost a osvojování sledovaných tvarů – analýza subst. závisle proměnná: – nom. sg.: model 41,67 % var., před. 22,8 % (t(60) = −4,843, p < 0,001) – nom. pl.: model 46,77 % var., jediný signifikantní prediktor korigovaný průměrný věk nom. sg.

Představitelnost a osvojování sledovaných tvarů – analýza sloves závisle proměnná: – 3. os.: model 37,83 % var., před. 25,52 % (t(32) = −3,625, p < 0,001) – 2. os.: model 58,85 % var., před. 9,83 % (t(31) = −2,722, p < 0,05) – min. příč.: model 84,55 % var., před. 5,71 % var. (t(31) = −3,384, p < 0,01)

Shrnutí výsledků představitelnost významně přispívá k osvojení základního, primárního tvaru jak u sloves, tak u substantiv představitelnost se neukázala jako významný prediktor osvojení nom. pl. představitelnost má vliv na osvojování sekundárních slovesných tvarů

Diskuse – základní tvary vliv představitelnosti: může souviset s ohraničeností či percepční výrazností jevů, které slovo označuje: tyto faktory (každý zvlášť nebo dohromady) mohou zodpovídat za snadné utváření reprezentace pojmu, toho, co slovo označuje, a tím pádem i za snadné osvojení slova

Diskuse – sekundární tvary efekt vlivu představitelnosti: představitelnější slova jsou díky svému bohatému sémantickému kódování méně náročnější na zpracování a jsou také lépe ukládána v sémantické paměti a jsou z ní také lépe vybavována; při osvojování dalších slovních tvarů tedy může představitelnost sehrávat úlohu „spořiče“ mentální energie vyžadované při generování tvaru či při uspořádání výpovědi, v níž se tvar má vyskytnout (představitelnější slovo svou úsporou mentální energie ulehčuje dítěti osvojit si příslušný tvar), nebo zkrátka může ovlivňovat osvojení tvaru silou přístupu do sémantické paměti (viz Smolík, v tisku).

Diskuse – sekundární tvary absence efektu představitelnosti u osvojování nom. pl.: – osvojování substantiv příliš snadné na to, aby se u nich projevil efekt představitelnosti coby „spořiče“ mentální energie (např. oproti slovesům menší morf. či syntaktická komplexnost)? – ovšem je problematické to dokázat a opřít se přitom o spolehlivá data podporující tuto myšlenku

Diskuse – sekundární tvary absence efektu představitelnosti u osvojování nom. pl.: – generování tvarů substantiv podle pravidel a ukládání slovesných tvarů do paměti (znovu na základě odlišné morfologické komplexnosti)? opět problém určit morf. komplexnost Smolík: k osvojování plurálu představitelnost signifikantně přispívá

Diskuse – sekundární tvary absence efektu představitelnosti u osvojování nom. pl.: – vlastnosti dat: představitelnost u substantiv – malá variabilita substantiva: – rozdíl mezi prům. hodnocením a max. hodnotou: 0,736 – rozdíl mezi prům. hodnocením a max. možnou hodnotou: 0,836 slovesa: – rozdíl mezi prům. hodnocením a max. hodnotou: 1,174 – rozdíl mezi prům. hodnocením a max. možnou hodnotou: 2,224

Shrnutí Výsledky naší práce naznačují, že představitelnost slova – vlastnost slova spojená s tím, jak rychle a snadno vyvolá v člověku mentální obraz toho, co označuje – má vliv na to, kdy si dítě slovo jako takové osvojí, a také na to, kdy dítě začne používat toto slovo ve více tvarech. – v souladu se Smolíkovou studií na angličtině