Čeština jako ideální flexivní extrém?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vymezení slovních druhů
Advertisements

Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
Typologie češtiny (V. Skalička: Typ češtiny, 1951) „Je čeština opravdu flexivní jazyk?“ © Vojtěch Trmal 2008/12/04.
Rozdělení jazyků.
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.1.1
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Český jazyk 4.ročník Skloňování podstatných jmen rodu středního a ženského (interaktivní tabule)
Gramatika Přídavná jména II
Gramatika Tvoření slov I
OBOHACOVÁNÍ SLOVNÍ ZÁSOBY TVOŘENÍ SLOV
MORFOLOGIE ČEŠTINY P 9 Božena Bednaříková.
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přívlastek (Pk).
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Formální jazyky a gramatiky
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_487_Stupňování přídavných jmen AUTOR: Mgr. Martina Ringová.
1. Derivace Derivace je míra rychlosti změny funkce.
Gramatika Podstatná jména II
Zásady stylizace a sloh obchodních dopisů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Vítejte při prezentaci některých zajímavých vlastností slovníků Lingea Lexicon. Mezi stránkami můžete přecházet pomocí kláves, myší nebo počkat na automatické.
Polygonové pořady Slouží k určení nových bodů v polohovém poli
Kontrastivní gramatika I. 1. přednáška. KG I – 1. přednáška Způsob ukončení : zápočet Požadavky k zápočtu: 70 % účast na výuce 60 % úspěšnost v průběžném.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Stupňování krátkých přídavných jmen VY_22_INOVACE_28 Sada 4 Základní škola T. G.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA PŘIVLASTŇOVACÍ:
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Slovo jako jednotka slovní zásoby.
MORFOLOGIE 2008 Přednáška P10 Božena Bednaříková.
Morfologi Oversikt Morfologi OrddanningBøyning.
MORFOLOGIE ČEŠTINY 2008 P8 Božena Bednaříková Je ČEŠTINA ideální reprezentant flexivního typu jazyka?
STUPŇOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
PŘEDMĚT: ORGANIZACE ZNALOSTÍ PŘEDNÁŠEJÍCÍ: Josef Schwarz Automatická indexace Základní metody a postupy.
Základní gramatika latiny
VY_32_INOVACE_05_01 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_01 Zpracovala:Mgr.
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
CJL mluvnice Tvarosloví Mgr. Zina Omelková
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k probrání nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Riskuj Riskuj! soutěž – slovní druhy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Denisa Šafářová. Dostupné z Metodického portálu.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_17_SLOH_A_KOMUNIKACE.
TVOŘENÍ SLOV CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Přídavná jména Bc. K. Matějková.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Úvod do latinské jmenné flexe 1. deklinace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Staroslověnština Flexe jmen.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Automatická indexace Základní metody a postupy
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
AUTORITY Autoři Konference.
Transkript prezentace:

Čeština jako ideální flexivní extrém? Jana Miřátská Denisa Jensenová

Obsah Připomenutí + zásady Diferenciace, terminologie Základní kritéria pro vydělení typů Opozice slovníku a gramatiky Stručně k jednotlivým typům Čeština jako flexivní jazyk Čeština jako neflexivní jazyk Shrnutí a odpověď na otázku

Pro připomenutí I Typologie – nauka o podobnostech a rozdílech mluvnic jazyků, hledání souvislostí mezi jednotlivými rysy mluvnice Typ jazyka ideální extrém (konstrukt) sestávající z navzájem si příznivých vlastností není v plné míře uskutečněn v žádném jazyce -> v jednotlivých jazycích se vždy kombinují vlastnosti různých typů

Pro připomenutí II Typologický konstrukt Typ je konstrukt, model, ideální extrém Typ stojí mimo universum existujících jazyků, není dosažitelný žádným reálným/realizovaným jazykem Některé konstrukty (zvl. aglutinace, izolace) realizovány do větší míry než jiné (introflexe, polysynteze)

Pro připomenutí III Kombinace typů Míšení jazykových typů umožňuje výstavbu vlastního jazykového systému Každý jazyk je specifickou kombinací různých typů – typologický popis je připsání dominantního a ostatních přítomných typů Některé kombinace typů pravděpodobnější než jiné

Zásady Jednotlivé typy se liší jen některými vlastnostmi, jiné společné Jazyková struktura není typologicky neměnná – vyvíjí se

Diferenciace, terminologie morfém : morfém slovo : slovo věta : věta morfém : slovo slovo : věta v. jednoduchá : v. složená

Základní kritéria pro vydělení typů Ne/existence sémantém : formém Morfém vyjadřuje 1/více funkcí Diferenciace morfém : slovo, slovo : věta

Základní kritéria pro vydělení typů Sémantém : formém polysyntetické ostatní

Základní kritéria pro vydělení typů Ne/existence sémantém : formém Morfém vyjadřuje 1/více funkcí Diferenciace morfém : slovo, slovo : věta

Základní kritéria pro vydělení typů Morfémy jednofunkční Morfémy mnohofunkční Dobře vyvinuté diferenciace = slovo jako jasně diferencovaná gramatická jednotka Aglutinační (turečtina) Flexivní (klasická latina, čeština) Špatně vyvinutá diferenciace morfém : slovo (zřetelné však vůči větě) Izolační (nová angličtina) Introflexivní (arabština)

Sgall: Opozice slovníku a gramatiky Mluvnické hodnoty mají být vyjádřeny: Morfy (aa) Grafickými morfy v podobě (pomocných) slov, tj. svou vnější podobou blízkými lexikálním jednotkám (ab) grafickými morfy připojenými k lexikálním, tj. afixy Obměnami (alternacemi) lexikálních morfů (ba) na konci lexikálních kmenů (bb) uvnitř lexikálních morfů Pořadím lexikálních jednotek

Analýza Mluvnické hodnoty: pomocná slova --- velké množství předložek, spojek, pomocných slov, pravděpodobnost existence členu Pomocná slova + chybějící koncovky nenahrazují rekci a kongruenci --- gramatikalizace slovosledu Množství jednoslabičných slov --- potřeba samohlásek odlišujících slovní tvary

Základní kritéria pro vydělení typů Morfémy jednofunkční Morfémy mnohofunkční Dobře vyvinuté diferenciace = slovo jako jasně diferencovaná gramatická jednotka Aglutinační (turečtina) Flexivní (klasická latina, čeština) Špatně vyvinutá diferenciace morfém : slovo (zřetelné však vůči větě) Izolační (nová angličtina) Introflexivní (arabština)

Aglutinace Mluvnické hodnoty: afixy (slouží také k odvozování slov) Málo pravděpodobná kongruence a volný slovosled Značná délka slovních tvarů ---- počet samohlásek a jejich rozlišovací schopnosti nejsou zvlášť důležité

Základní kritéria pro vydělení typů Morfémy jednofunkční Morfémy mnohofunkční Dobře vyvinuté diferenciace = slovo jako jasně diferencovaná gramatická jednotka Aglutinační (turečtina) Flexivní (klasická latina, čeština) Špatně vyvinutá diferenciace morfém : slovo (zřetelné však vůči větě) Izolační (nová angličtina) Introflexivní (arabština)

Flexe Pravidlo jediné koncovky u slovního tvaru --- kumulace fcí v koncovkách (vysoký stupeň homonymie) Alternace různě zakončených kmenů --- mnoho různých tvaroslovných vzorů a tedy i vysoký stupeň gramatické synonymie Koncovku má i adj --- kongruence --- volný slovosled --- vysoká citlivost jazyka na aktuální členění

Základní kritéria pro vydělení typů Morfémy jednofunkční Morfémy mnohofunkční Dobře vyvinuté diferenciace = slovo jako jasně diferencovaná gramatická jednotka Aglutinační (turečtina) Flexivní (klasická latina, čeština) Špatně vyvinutá diferenciace morfém : slovo (zřetelné však vůči větě) Izolační (nová angličtina) Introflexivní (arabština)

Introflexe Souvislost jednotlivých vlastností se vcelku podobá situaci ve flexi

Základní kritéria pro vydělení typů Morfémy jednofunkční Morfémy mnohofunkční Dobře vyvinuté diferenciace = slovo jako jasně diferencovaná gramatická jednotka Aglutinační (turečtina) Flexivní (klasická latina, čeština) Špatně vyvinutá diferenciace morfém : slovo (zřetelné však vůči větě) Izolační (nová angličtina) Introflexivní (arabština)

Polysyntéza Mluvnické hodnoty: pořadím autosémantických slov ---- gramatikalizace slovosledu, četné složeniny ve tvoření slov Nedostatek pomocných slov --- fungování některých autosémantik i v gramatické fci Slovní tvary mohou být monosylabické --- důležitá rozlišovací fce samohlásek či intonace

Základní kritéria pro vydělení typů Morfémy jednofunkční Morfémy mnohofunkční Dobře vyvinuté diferenciace = slovo jako jasně diferencovaná gramatická jednotka Aglutinační (turečtina) Flexivní (klasická latina, čeština) Špatně vyvinutá diferenciace morfém : slovo (zřetelné však vůči větě) Izolační (nová angličtina) Introflexivní (arabština)

Čeština jako flexivní jazyk Byla to dívka jak se patří. rod, číslo, pád Ve své pýše si neuvědomoval, že může některým lidem ublížit. rod, číslo, pád + fúze mezi morfy chudý bratr, chudého bratra, chudá sestra dobrý –dobře, lepší-lépe tři domy pro mě X kvůli mně

Čeština jako neflexivní jazyk budu nosit, dělal jsem orám,vy-orám, do-vy-orám, ne-do-vy-orám vojáci-vojáky, přítel-přátel, střelím-střílím lidojed, maloměsto, modrobílý uč-i-tel-k-a známý (herec) – (můj) známý vylovit – výlov červený - červenat

Shrnutí Nejdůležitější v č. gram. flexivní typ (zejména v deklinaci): téměř každé slovo má koncovku (2-3 fce naráz) množství deklinací a konjugací gramatická synonymie a homonymie typ izolační (nutný důsledek t. flex): vyjadřování přivlastňování, časů a způsobů aglutinační typ: deklinace a konjugace, pokud není flexivní; stupňování, derivace (jmen i sloves) vnitřní flexe: sporadické: deklinace vlci-vlky, konjugace ved – veď, derivace hon – hoň polysynteze: není tolik hojná, např. maloměsto, okamžik (kompozice)

Seznam literatury SKALIČKA, V. (1951): Typ češtiny. Praha. POPELA, J. (2006): Skaličkova jazyková typologie. Brno: Masarykova univerzita. SGALL, P. (1993): Typy jazyků a jejich základní vlastnosti. Slovo a slovesnost 45, 271-277.