Název: Biologie živočichů, Stavba těla ryb

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název: Biologie živočichů, Rybí pásma v ČR
Advertisements

Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavla Vojtková. Dostupné z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost,financovaného.
Autor:Mgr. Alena Shánělová
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Opakování ryby.
Základní škola Kladruby
RYBY.
Obecná charakteristika Stavba těla
Elektronická učebnice - II
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Sladkovodní ryby ČR Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.36
Název:VY_32_INOVACE_PR7_04 – Strunatci - rozdělení
Název:VY_32_INOVACE_PR7_03 Strunatci – vyšší živočichové
Oblast: Autor:Mgr. Alena Shánělová Název:VY_32_INOVACE_PR7_07 - Paryby
Název: Biologie živočichů, Poznávací zkoušení - Ryby našeho regionu
VY_32_INOVACE_16_Kapr obecný
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Ryby autor: David Hainall.
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Anatomie Kapra obecného
RYBY SLADKOVODNÍ A MOŘSKÉ
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice,
KROUŽKOVCI 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
RYBY Přírodopis 7. ročník.
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Morfologie těla ryb, vnější popis, meristické a plastické znaky
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
SLADKOVODNÍ RYBY
bichir chrupavčití – bichiři kostěná kostra bez rostra
OBRATLOVCI Ryby a obojživelníci.
Morfologie těla ryb.
POZNÁVÁNÍ RYB RNDr. Václav Procházka.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ryby Šablona:III/2.
PŘÍRODOPIS 6. ROČNÍK RYBY
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.13 Anotace: Vzdělávací oblast: Ryby
SMYSLOVÁ SOUSTAVA Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zuzana Pištová. Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s různými druhy sladkovodních.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Sladkovodní ryby_poznávačka
OBRATLOVCI RYBY.
Základní škola Kladruby
Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Smyslová ústrojí člověka
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
vytvořila: Lucie Míková
Třída: Ryby znaky: ● tělo protáhlé, ze stran zploštělé ● kůže kryta šupinami a slizem ● končetiny = ploutve: – párové – břišní, prsní – nepárové – hřbetní,
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Třída: RYBY.
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
RYBY (písemka - zástupci)
Zástupci sladkovodních ryb
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Ryby. AUTOR: Eliška Jurčicová
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Název: Biologie živočichů, Stavba těla ryb Základní škola a mateřská škola T. G. Masaryka Milovice, Školská 112, 28923 Milovice   projekt v rámci Operačního program VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Biologie živočichů, Stavba těla ryb Anotace: Prezentace je zaměřena na vnější stavbu těla ryb, funkce její důležitých orgánů a útvarů. Práce může být použita jako součást třífázového modelu učení ve dvou na sebe navazujících fázích: Uvědomění si významu a Reflexe.   Autor: Mgr. Larisa Horká Datum : 23. 09. 2011 Jazyk: čeština Ročník: VII. Předmět: Přírodopis Očekávaný výstup: Žáci rozlišují základní části těla ryb, porovnávají jejich tvary a vysvětlují funkce jednotlivých ústrojů, objasňují způsob života a přizpůsobení vybraných ryb danému prostředí.eznamují se s   Klíčová slova: ploutev, šupiny, skřele, postranní čára, souměrné- nesouměrné ploutve Druh učebního materiálu: Prezentace PowerPoint Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Stavba těla ryb Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Vnější stavba těla ryby Tvar těla Základní části těla hlava hadovité vřetenovité šípovité vysoké a ze stran zploštělé Základní části těla hlava ústa, oči, čichové jamky, skřele trup ploutve od okraje skřele až k řitnímu otvoru ocas Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

HLAVA RYBY 1. Čichové jamky: stahováním a povolováním svalů nasávají přední otvory vodu, „ochutnávají“ ji Obr. 1 2. Vousky: přívěsky na hlavě a v okolí úst zkoumání prostředí vyhledávání potravy Skřele: párový plochý orgán, který se nachází mezi hlavou a trupem kostěná destička chrání žábry před vnějším poškozením Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Zrak slouží k orientaci v prostoru, vyhledávání potravy, odhalování nebezpečí i pro komunikaci s jedinci vlastního druhu Obr. 2 Oči: kulovitá čočka bez víčka jsou pohyblivá ryby vidí zhruba na vzdálenost 5 až 10 m Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

ŠUPINY RYB Navzájem se překrývají Chrání tělo před mechanickým poškozením ŠUPINY RYB Mohou určovat stáří ryby Vyrůstají ze škáry Rostou po celý život ryby Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

*Ganoidní šupiny- vývojově starší skupiny ryb Běžné typy šupin Obr. 3 Obr. 4 Ktenoidní /hřebenité/: šupiny mají ozubený vnější okraj: okoun, candát Cykloidní /okrouhlé/: šupiny mají hladký vnější povrch: kapr, losos *Ganoidní šupiny- vývojově starší skupiny ryb Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Je umístěna na obou bocích těla Postranní čára „ Smyslový orgán, jehož pomocí ryby vnímají pohyby ostatních živočichů ve vodě.“ ¹ Vnímaní hloubky a proudění vody, orientace v zakalených vodách i za tmy. Je umístěna na obou bocích těla Obr. 6 1. Čihař, J. Naše ryby, str. 9 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Ploutve- kožní útvary vyztužené kostěnými paprsky parové prsní břišní neparové hřbetní ocasní řitní *tuková Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

- rovnováha a pohyb - obrana u ostnoploutvých ryb - úprava trdliště Funkce ploutví - rovnováha a pohyb - obrana u ostnoploutvých ryb - úprava trdliště Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Typy ploutví 1. Párové: udržování rovnováhy a změna pohybu 2. Nepárové ploutve: hřbetní: funkce kormidla !!! dvě části mají ostnoploutví /řád/ řitní: slouží k udržení směru pohybu tuková ploutvička: kožní útvar bez paprsků- lososovití , lipanovití, sumečkovití Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

** Dvě části hřbetní ploutve- candát obecný * Tuková ploutvička- pstruh obecný ** Dvě části hřbetní ploutve- candát obecný /řád: ostnoploutví/ Obr. 7 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Porovnej hřbetní ploutev našich ryb Obr. 10 obr. 9 Obr. 11 9. Lín obecný 10. Cejn velký 11. Kapr obecný Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

souměrná: nesouměrná: kapr obecný u nás jeseteři Ocasní ploutve: uplatňuje se při pohybu ryb souměrná: nesouměrná: kapr obecný u nás jeseteři Obr. 13 Obr. 12 Souměrná ploutev štiky obecné Nesouměrná ploutev jesetera Obr. 15 Obr. 14 Uťatá ploutev pstruha obecného Okrouhlá ploutev sumce obecného Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Zopakujte stavbu těla ryby Obr. 16 1. 2. 3. B A C E D F G H I Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Zkontrolujte své odpovědi Obr. 17 hlava ocas trup B - oko A -vousky C - skřele E - břišní ploutev D - prsní ploutev F - řitní ploutev G- hřbetní ploutev H - ocasní ploutev I - čichové jamky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Odpovězte na otázky: 1. Jaké ryby mají cykloidní šupiny? KAPROVITÍ, LOSOSOVITÍ 2. Jaký řád ryb má dvě části hřbetní ploutve? OSTNOPLOUTVÍ: candát, okoun 3. K čemu ryby potřebuje čichové jamky? ZKOUMAJÍ VODU: nasáváním ji „ochutnávají“ 4. Jaká ploutev slouží jako kormidlo? HŘBETNÍ PLOUTEV 5. Čím jsou vystuzeny ploutve ryb? JSOU VYSTUŽENY KOSTĚNÝMI PAPRSKY 6. Jakou funkcí plní skřele? CHRÁNÍ ŽÁBRY PŘED VNĚJŠÍM POŠKOZENÍM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR

Použité zdroje: Uveřejněné odkazy [cit. 2011-09-23]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2: Algirdas at the Lithuanian language Wikipedia. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leucisus_cephalus_galva,_2006-07-01.JPG?uselang=cs Obr. 6: Piet Spaans Viridiflavus. http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:RutilusRutilusScalesLateralLine.JPG Uveřejněné odkazy [cit. 2011-09-23]. Dostupné jako volné dílo na www: Obr. 1, 11: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cyprinus_carpio_GLERL_1.jpg?uselang=cs obr. 5: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cycar_u0.gif?uselang=cs obr. 7: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:G%C3%B6s,_Iduns_kokbok.jpg obr.8, 14: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Salmo_trutta_GLERL_1.jpg?uselang=cs obr. 9: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tinca_tinca1.jpg?uselang=cs obr. 10: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Braxen,_Iduns_kokbok.jpg?uselang=cs obr. 12: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Esox_lucius1.jpg?uselang=cs obr. 13: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Acipenser_ruthenus1.jpg?uselang=cs obr. 15: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Silurus_glanis1.jpg obr. 16, 17 http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_carp.jpg Převzato z odborné literatury: obr. 3, 4: Lišková, E. BIOLOGICKÁ ŠKOLNÍ TECHNIKA. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova -Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-449-5. s. 46. Citovano z odborné literatury: 1. ČIHAŘ, J. NAŠE RYBY. 2. vyd. Praha: Ottovo nakladatelství, 2003. ISBN 80-7181-904-2. s. 9 Citace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Larisa Horká. Dostupné na www.zsmilovice.cz, OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR