Vzory podst. jmen rodu ženského

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncovky podstatných jmen
Advertisements

Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Číslo v digitálním archivu školy
Vzory podstatných jmen
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 4.ročník Předmět: Český jazyk Autor: Mgr. Miroslava Mrázová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_509_Podstatná jména rodu ženského AUTOR: Mgr. Michaela Rychnovská.
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO Český jazyk 4. ročník ZŠ
Český jazyk Vzor kost Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
SKLOŇOVÁNÍ PODSTATNÝCH JMEN RODU ŽENSKÉHO
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu ženského
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 4.ročník Předmět: Český jazyk Autor: Mgr. Miroslava Mrázová.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Český jazyk Vzor píseň Mgr. Renáta Slámová ZŠ Jenišovice
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Shoda přísudku s podmětem Podmět rodu středního Český jazyk 5. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 4. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Podstatná jména-rod ženský Autor Mgr.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
VZORY PODSTATNÝCH JMEN ROD ŽENSKÝ Jméno: třída: Zopakuj si: podstatné jméno vzor ves květina větev kniha čepice vařečka konev poklice sůl kuchařka lampa.
VY_12_INOVACE_ČT4.09/2 Autor: Tereza Zástřešková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 4. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:
ŽENA RŮŽE PÍSEŇ KOST Určujeme: ROD ČÍSLO PÁD VZOR.
Skloňování podstatných jmen
VY_32_INOVACE_25B_PODSTATNÁ JMÉNA RODU ŽENSKÉHO
Vzory podstatných jmen ( rod mužský, ženský, střední )
Název školy : ZÁKLADNÍ ŠKOLA NOVÝ KOSTEL,OKRES CHEB
Skloňování podstatných jmen
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Anna Činátlová Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Skloňování podstatných jmen
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_17 _Vzory podstatných jmen rodu ženského, žena, růže Autor: Regina Byrtusová Předmět: Český jazyk Třída: 4., 5. ročník Šablona.
Jednotky hmotnosti 5. ročník
VZORY PODSTATNÝCH JMEN
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
Český jazyk – Skloňování podstatných jmen
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Skloňování vzorů podstatných jmen rodu ženského
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 4. ročníku
Procvičování skloňování podstatných jmen rodu ženského
Téma: Pravopis koncovek podstatných jmen
Transkript prezentace:

Vzory podst. jmen rodu ženského Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Vzory podst. jmen rodu ženského Český jazyk 5. ročník ZŠ

Vyhledej podstatná jména rodu ženského: levandule, lípa, oheň, jitrocel, Ota, rychlost, čáp, údolí, energie, náraz, jamka, květen, želva, med, Boleslav, Marie, chryzantéma, směs, vrba, hedvábí, alkohol, podkova, škola, hněv

Vyhledej podstatná jména rodu ženského: Řešení levandule, lípa, oheň, jitrocel, Ota, rychlost, čáp, údolí, energie, náraz, jamka, květen, želva, med, Boleslav, Marie, chryzantéma, směs, vrba, hedvábí, alkohol, podkova, škola, hněv

PAMATUJ!! Při zařazování podstatných jmen rodu ženského postupujeme takto: 1) je-li podst. jm. zakončeno v 1.p. č.j. na samohlásku, zařadíme je přímo ke vzoru: a)koncovka –a = vzor žena b)koncovka –e = vzor růže

PAMATUJ!! Při zařazování podstatných jmen rodu ženského postupujeme takto: 2) je-li podst. jm. zakončeno v 1.p. č.j. na souhlásku, určíme vzor podle zakončení v 2.p. č.j.: a)koncovka –e = vzor píseň b)koncovka –i = vzor kost

Vzor ŽENA: Číslo jednotné 1. p. žena 2. p. ženy 3. p. ženě 4. p. ženu 5. p. ženo! 6. p. (o) ženě 7. p. (s) ženou Číslo množné 1. p. ženy 2. p. žen 3. p. ženám 4. p. ženy 5. p. ženy! 6. p. (o) ženách 7. p. (s) ženami

2. p. č. j. = -y (žena – bez ženy) PAMATUJ! 2. p. č. j. = -y (žena – bez ženy) Doplň: Morava – (bez) Moravy jáma – (bez) jámy stodola – (bez) stodoly Jihlava – Ostrava – lípa – žába – mísa – vrba -

2. p. č. j. = -y (žena – bez ženy) PAMATUJ! 2. p. č. j. = -y (žena – bez ženy) Doplň: Morava – (bez) Moravy jáma – (bez) jámy stodola – (bez) stodoly Jihlava – (bez) Jihlavy Ostrava – (bez) Ostravy lípa – (bez) lípy žába – (bez) žáby mísa – (bez) mísy vrba - (bez) vrby

V 1., 4. a 5. p. mn. č. je –y ženy = 1. p. ženy = 4. p. ženy = 5. p. PAMATUJ! V 1., 4. a 5. p. mn. č. je –y ženy = 1. p. ženy = 4. p. ženy = 5. p.

Urči pád: Vrby rostou u vody. Cihly se často nahrazují tvárnicemi. Lamy, gazely a antilopy jsme viděli v ZOO. Dámy, přistupte k nám!

PAMATUJ! Vzor žena má v koncovkách vždy –y, kromě koncovky 7. p. č. mn. –ami (husy jako ženy, husami jako ženami)

Utvoř správné tvary: s (lišky, chyby, hlavy, gazely) za (stodoly, skříňky, sýkorky, žáby) před (vily, hodiny, vycházky, dívky) se (sestry, myšlenky, veverky, šelmy)

Utvoř správné tvary: Řešení s (lišky, chyby, hlavy, gazely) S liškami, chybami, hlavami, gazelami za (stodoly, skříňky, sýkorky, žáby) ZA stodolami, skříňkami, sýkorkami, žábami před (vily, hodiny, vycházky, dívky) PŘED vilami, hodinami, vycházkami, dívkami se (sestry, myšlenky, veverky, šelmy) SE sestrami, myšlenkami, veverkami, šelmami

POZOR! Drahokamy = hrady !!

Doplň správné y/i v textu: Želv_ obrovské se dožívají v zajetí až 150 let. Často jezdíme do Opav_ a do Ostrav_. Hlíz_ jiřinek dáváme na zimu do sklepa. Vrb_ jsou keře nebo stromy. Zahradní chryzamtém_ svým pestrým zbarvení doplňují barv_ podzimu. Květy popínavé rév_ rozkvétají koncem května. Před vilam_ jsme viděli zaparkovaná auta. Muž zůstal pouze se svými myšlenkam_. S těmi zásilkam_ už nikdo nepočítal. Za zahradam_ byly pouze louky. Velmi se mi líbí malované truhl_. Maminka má nemocné žíl_ na nohou.

Tvořte zadané podst. jm. v pádu a čísle, které je v závorce: žába (7. p. mn. č.) námraza (2. p. č. j.) lípa (2. p. č. j.) vzpomínka (7. p. č. mn.) šelma (4. p. č. mn.) kniha (7. p. č. mn.) rostlina (7. p. č. mn.) bitva (4. p. č. mn.) píšťala (2. p. č. j.) bílkovina (7. p. č. mn.) mísa (7. p. č. mn.)

Tvořte zadané podst. jm. v pádu a čísle, které je v závorce: Řešení žába (7. p. mn. č.) námraza (2. p. č. j.) lípa (2. p. č. j.) vzpomínka (7. p. č. mn.) šelma (4. p. č. mn.) kniha (7. p. č. mn.) rostlina (7. p. č. mn.) bitva (4. p. č. mn.) píšťala (2. p. č. j.) bílkovina (7. p. č. mn.) mísa (7. p. č. mn.) žábami námrazy lípy vzpomínkami šelmy knihami rostlinami bitvy píšťaly bílkovinami mísami

Vzor RŮŽE: jednotné číslo 1. p. růže 2. p. růže 3. p. růži 4. p. růži 6. p. (o) růži 7. p. (s) růží množné číslo 1. p. růže 2. p. růží 3. p. růžím 4. p. růže 5. p. růže! 6. p. (o) růžích 7. p. (s) růžemi

chvíle, košile, země, tabule, židle, cibule Vzor růže = koncovka -e chvíle, košile, země, tabule, židle, cibule

PAMATUJ! Všechna i/í jsou měkká!!!

Doplň i/y: na vysoké jedl_, za malou chvíl_, pod nízkou židl_, v zelené bobul_, v kypré zem_, na černé tabul_, pověst o Libuš_, v neděl_, kytička bledul_, maso s cibul_, na zeměkoul_, mávat šavl_, o bílé fazol_, dívat se na televiz_, v hluboké rokl_, s kytic_ v ruce

Doplň i/y: Řešení na vysoké jedli, za malou chvíli, pod nízkou židlí, v zelené bobuli, v kypré zemi, na černé tabuli, pověst o Libuši, v neděli, kytička bledulí, maso s cibulí, na zeměkouli, mávat šavlí, o bílé fazoli, dívat se na televizi, v hluboké rokli, s kyticí v ruce

Je-li podst. jméno, zakončeno v 1. p. č. j Je-li podst. jméno, zakončeno v 1.p. č. j. na souhlásku (větev, láhev, petržel, hráz…), určíme vzor podle zakončení v 2. p. č. j. = -e = vzor píseň větev-bez větve - píseň-bez písně láhev-bez láhve - píseň-bez písně petržel-bez petržele - píseň-bez písně hráz-bez hráze - píseň-bez písně

Vzor PÍSEŇ: jednotné číslo 1. p. píseň 2. p. písně 3. p. písni 6. p. (o) písni 7. p. (s) písní množné číslo 1. p. písně 2. p. písní 3. p. písním 4. p. písně 5. p. písně! 6. p. (o) písních 7. p. (s) písněmi

Všechna i/y u vzoru píseň jsou měkká!! PAMATUJ! Všechna i/y u vzoru píseň jsou měkká!!

Doplň správně: listy na větv_ch, ležet na postel_, pecky v broskv_ch, salát s mrkv_, mléko v lahv_ch, na vysoké hráz_, na kvetoucích mez_ch, polévka s petržel_, mnoho koroptv_

Doplň správně: Řešení listy na větvích, ležet na posteli, pecky v broskvích, salát s mrkví, mléko v lahvích, na vysoké hrázi, na kvetoucích mezích, polévka s petrželí, mnoho koroptví

Vzor KOST: jednotné číslo 1. p. kost 2. p. kosti 3. p. kosti 6. p. (o) kosti 7. p. (s) kostí množné číslo 1. p. kosti 2. p. kostí 3. p. kostem 4. p. kosti 5. p. kosti! 6. p. (o) kostech 7. p. (s) kostmi

Všechna i/y u vzoru kost jsou měkká!! PAMATUJ! Všechna i/y u vzoru kost jsou měkká!!

Je-li podst. jm. zakončeno v 1. p. č. j Je-li podst. jm. zakončeno v 1.p. č.j. na samohlásku, určíme vzor podle zakončení v 2.p. č.j. radost-bez radosti – kost-bez kosti zkušenost-bez zkušenosti - kost-bez kosti sůl-bez soli - kost-bez kosti žádost-bez žádosti - kost-bez kosti obuv-bez obuvi - kost-bez kosti starost-bez starosti - kost-bez kosti

Doplň koncovky: chalupy na návs_, zelenina v sol_, v letní obuv_, v kávové směs_, ve step_, s mnoha vědomostm_, s napsanými žádostm_, jsme zatíženi starostm_, s lidovými pověstm_, s rozvinutými ratolestm_, s málo povinostm_, po půlnoc_

Doplň koncovky: Řešení chalupy na návsi, zelenina v soli, v letní obuvi, v kávové směsi, ve stepi, s mnoha vědomostmi, s napsanými žádostmi, jsme zatíženi starostmi, s lidovými pověstmi, s rozvinutými ratolestmi, s málo povinostmi, po půlnoci

PAMATUJ! V 7.p. mn.č. je tedy u všech podst. jmen rodu ženského v koncovkách –ami, -emi, -ěmi, -mi MĚKKÉ I !

Pojmenujte obrázky a zařaďte ke vzoru obrázek: žena růže doplnit obrázky!! píseň kost

Pojmenujte obrázky a zařaďte ke vzoru obrázek: Řešení žena – vlaštovka, žába, kniha růže – cibule, petržel, tabule, židle píseň – větev, mrkev, kost – obuv, ratolest

Tvořte zadané tvary podst. jmen rodu ženského: práce (6.p. mn.č.) sůl (6.p. č.j.) ulice (2.p. mn.č.) obleva (7.p. mn.č.) mrkev (3.p. j.č.) námraza (2.p. j.č.) kresba (2.p. mn.č.) tabule (6.p. j.č.) větev (6.p. mn.č.) chvíle (2.p. mn.č.) lípa (2.p. mn.č.) vědomost (7.p. mn.č.)

Tvořte zadané tvary podst. jmen rodu ženského: Řešení práce (6.p. mn.č.) sůl (6.p. č.j.) ulice (2.p. mn.č.) obleva (7.p. mn.č.) mrkev (3.p. j.č.) námraza (2.p. j.č.) kresba (2.p. mn.č.) tabule (6.p. j.č.) větev (6.p. mn.č.) chvíle (2.p. mn.č.) lípa (2.p. mn.č.) vědomost (7.p. mn.č.) o pracích v soli bez ulic s oblevami k mrkvi bez námrazy bez kreseb o tabuli ve větvích bez chvil bez lip s vědomostmi

Samostatná práce: Letní fial_ vyséváme od poloviny března. Levandul_ používali jako voňavkovou přísadu při koupeli již ve starověku. Květy líp_ přidáváme do léčivé čajové směs_. V Chuchl_ jsme byli svědky vítězství čtyřleté kobyl_ Lol_. Žraloci patří mezi paryb_. Ve vydlabaných tykv_ch přechovávají Afričané med, který jim nedobrovolně poskytují včel_. Žiraf_, gazel_ a lam_ jsou sudokopytníci. Děti šly na výlet v letní obuv_. S napsanými žádostm_ jsme museli jít na úřad.

Samostatná práce: Řešení Letní fialy vyséváme od poloviny března. Levanduli používali jako voňavkovou přísadu při koupeli již ve starověku. Květy lípy přidáváme do léčivé čajové směsi. V Chuchli jsme byli svědky vítězství čtyřleté kobyly Loly. Žraloci patří mezi paryby. Ve vydlabaných tykvích přechovávají Afričané med, který jim nedobrovolně poskytují včely. Žirafy, gazely a lamy jsou sudokopytníci. Děti šly na výlet v letní obuvi. S napsanými žádostmi jsme museli jít na úřad.

Vzory podst. jmen rodu ženského 5. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Internet obrázky z internetu Autor: Mgr. Květa Jeníčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)