expert ANS, ŘLP ČR, s.p.Ladislav ČERMÁK Jednání s leteckými dopravci Projekt A-CDM IATCC Jeneč / 30. října 2013
Projekt A-CDM 2 Pokud by na 50 evropských nejzatíženějších letištích bylo díky postupům A-CDM dosaženo úspory pouhé 1 minuty pojíždění u každého letu, je možné předpokládat úsporu tun leteckého paliva ročně. Zdroj: IATA
Projekt A-CDM Stav v roce DUB Initial phase Ongoing Locally implementedCDM Airport OSL ARN HEL LHR AMS BBI BRU FRA CDG MUC LIS MAD BCN PMI TLS LYS IST HER ATH FCO MXP ZRH Kiev GVAVIE BUD WAW DUS PRG
Projekt A-CDM Aktuální stav realizace 4 DUB Initial phase Ongoing Locally implementedCDM Airport ARN AMS BBI BRU FRA CDG MUC LIS BCN PMI TLS LYS IST HER ATH MXP Kiev GVA BUD WAW PRG HEL DUS LHR ZRH OSL VIE FCO LIN MAD EGKK STR SXF
Projekt A-CDM 5 Změny SUM od r Úpravy SUM, týkající se: průběžné aktualizace časů EXOT na HP RWY; výpočtu TSAT s ohledem na příletový provoz i v podmínkách LVP; optimalizace procesu odmrazování; změna doby uplatňování postupů A-CDM 0600 – 2200LOC;
Projekt A-CDM 6 Fáze 2 – odmrazování požadavky na organizaci odmrazování při uplatňování postupů A-CDM jsou v SUM již aplikovány; pokračuje činnost skupiny, zaměřená na monitorování a zdokonalování činnosti SUM při procesu odmrazování; jsou vyhodnocovány kritické situace, po odsouhlasení analýzy v projektovém týmu jsou výsledky prezentovány provoznímu personálu.
Projekt A-CDM 7 Specifikace a kontrola plnění požadavků funkčnosti SUM, návrhy na zlepšení vycházející ze získaných poznatků během zkušebního provozu; Zapojení v pracovní skupině „provozní statistiky“ Spolupráce s LP a DPRO ohledně změny procesu odmrazování v sezoně W2013/2014; Specifikace a kontrola plnění požadavků na úpravu SUM ve vztahu k zprávám DPI Aktivity pracovního týmu A-CDM
Projekt A-CDM 8 Účast na fórech CDM Spolupráce ve skupině HTF (EUROCONTROL); Členství v NORDIC-CDM (Finsko, Norsko, Švédsko, Dánsko); META-CDM (EUROCONTROL, výrobní organizace a výzkum); Workshopy se zástupci leteckých společností společná setkání zástupců všech partnerů projektu A-CDM Prezentace postupů a výsledků v pracovních skupinách EUROCONTROL Aktivity pracovního týmu A-CDM
Projekt A-CDM Statistika 9 Porovnání nastavení SUM s realitou DEP+/-3+/-5 Srpen ,285,4 Srpen ,880,5 srpen 2012 – srpen 2013 ATOT-ASAT-EXOT
Projekt A-CDM Statistika 10 Porovnání hodnot TSAT-ASAT srpen 2012 – srpen 2013 – dockingová stání DEP+/-3+/-5 srpen ,595,4 srpen ,994,2
Projekt A-CDM Statistika 11 Rozdíl časů SUP a časem žádosti o zahájení pushbacku/pojíždění srpen 2012 – srpen 2013 – dockingová stání DEP+/-3+/-5 srpen ,489,7 srpen ,891,7
Projekt A-CDM 12 Statistika CSA1EPULLI :301 CSA9VPUKBB :341 LTU402EYVI :351 NAX72NESSA :41-3 CAI342LTAI :53 CSA024LKMT :57-2 CSA528EDDL :000 CSA782EPWA :01-3 CSA972LZKZ :03-4 THY9VCLTBA :03-3 LBT7833DTTJ :060 CSA3CTLIRF :10-3 CSA550EDDM :11-3 DLH9PEDDF :162 CSA2DZLFPG :18-3 EZY47ALEGKK :183 BAW855EGLL :20-3 CSA352OMAA :24-3 SDM222ULLI :24-2 DWT603LSGG :25-3 OKFTREGKB :310 CSA540EDDH :33 NAX53YENGM :36 CSA180UAAA :40-3 EZY12KGLIMC :48-3 CSA790LHBP :48 CSA514EDDT :51-2 CSA638EBBR :522 AFR897PLFML :52-2 HBFVALSGK :54-3 TVS1194LTAI :065 DLH2XYEDDM :087 AFL2013UUEE :190 SBI858UNNT :231 BRU862UMMS :28-2 HOP413ZLFLL :50-2
Projekt A-CDM 13 Fáze 3 – zprávy DPI DPI zprávy zajišťují výměnu zpráv o provozní situaci mezi letištěm A-CDM a NMOC s cílem aktualizovat reálnou situaci letu před vzletem. v současné době jsou do sítě ATM zapojena letiště London LHR, Paris CDG, Brussels, Frankfurt, Zurich, Helsinki, Munich a Dusseldorf implementace a plné zapojení LKPR do sítě ATM je plánováno na 1.Q 2014
Projekt A-CDM 14 Fáze 3 – DPI – A-CDM pro síť ATM: lepší využití kapacity; lepší dodržování ATFM slotů pro letecké dopravce: lepší dodržování CTOT dle místních omezení lepší možnost sledování průběhu letu na letiště určení asistence při aktualizacích letových plánů snížené riziko pozastavení letového plánu - FAM možnost zpoždění / posunutí TOBT není vyžadována zpráva DLA, pokud je let zpožděn ATC na zemi CTOT je fixován od okamžiku off-block zlepšené řízení za LVP
Projekt A-CDM 15 Fáze 3 – zprávy DPI – nonLVP TOT accuracy=8.4 TOT accuracy=9.7 Improvement: 13% Improvement: 23% TOT accuracy 4min
Projekt A-CDM 16 Fáze 3 – zprávy DPI – LVP TOT accuracy= 29,6 TOT accuracy= 33.3 Improvement: 29% Improvement: 54% TOT accuracy 5min
Projekt A-CDM 17 „Globální akční plán A-CDM" [CANSO, ACI-World, FAA] - bylo dosaženo dohody na použití dokumentace EUROCONTROL jako základ pro zavádění postupů A-CDM v ostatních částech světa. Zdroj: EUROCONTROL
DĚKUJI ZA POZORNOST