nizozemské malířství 17. století

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Umělecké směry 19. století
Advertisements

BAROKNÍ MALÍŘSTVÍ 2.pol. 16.stol. - pol. 18. stol.
Jan Jakub Hartmann Alegorie vody
Baroko.
POSTIMPRESIONISMUS Konec 19. a počátek 20. století.
Evropské barokní malířství Rembrandt 2. část
Nizozemští krajináři 17.století
Barokní kultura 17. a 18. stol. sochařství hudba a divadlo
Itálie Francie Španělsko
Projekt CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových kompetencí v odborném vzdělávání na SOŠ Luhačovice Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Impresionismus Šedesátá léta 19. století.
Dějiny umění Charakteristika uměleckého stylu
Německé renesanční malířství
BAROKO století protiklad renesance v latině „bradavice“
Nizozemské renesanční malířství
Barokní umění.
Baroko a rokoko Věk nové zbožnosti.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
Baroko umělecký sloh konce 16. století z Itálie spojen s protireformací po Evropě se baroko rozšířilo v 17. a 18. století dělí se na umírněné (v protestantských.
Baroko v Čechách Malířství 1. část
Baroko v Čechách Malířství 2. část
Evropské barokní malířství Barokní radikalismus
Rembrandt van Rijn
Moderní umění začíná postimpresionismem.
Gotická kultura.
Kulturní dějiny 23. března 2011 Mgr. Ondřej Kunc.
Španělsko v 16. století a vzestup Nizozemí
JAN VERMEER van DELFT Alena Štěpánková.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 2. část.
Umělecké směry 19. století
Baroko Malířství Společnost.
Opakování a prohlubování znalostí na nových reprodukcích 1. část
Baroko - procvičení 8. ročník.
VY_52_INOVACE_DEK_41 EXPRESIONISMUS VINCENTA VAN GOGHA
Západní Evropa v 16. století
Nizozemské malířství 17. století
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Přehled nejvýznamnějších malířů
Impresionisté figurativního malířství
Benátská malířská škola
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Baroko ve Španělsku a Anglii
Baroko Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
Rembrandt (Rembrandt Harmenszoon van Rijn )
Vincent van Gogh MgA. Lukáš Psík
Umělecké směry 19. století
Jan Vermeer van Delft MgA. Lukáš Psík
Paul Cézanne MgA. Lukáš Psík
POSTIMPRESIONISTÉ. charakteristika Snaha o překonání impresionistického způsobu malby Konfrontace vnitřního umělcova nitra s realitou Vstupuje sem lidský.
Umělecké směry 19. století
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
VÝTVARNÉ UMĚNÍ Sochařství vnitřní výzdoba kostelů zámecké a palácové interiéry venkovní schodiště sochy v zahradách, na mostech atd. většinou byl ztvárněný.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NOVOVĚK Kapitola VIII. BAROKNÍ UMĚNÍ Pavel Josef Vejvanovský.
Název školy: ZŠ Průhonice
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BAROKO sochařství, malířství, literatura
ŠABLONA III/2 BAROKO Mgr. Lucie Opltová VY_32_INOVACE_ 287_ BAROKO
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
BAROKO významní představitelé
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Anotace: Seznámení s některými malířskými díly baroka
  Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Využití ICT, výtvarná výchova, České baroko Autor: Mgr. Olga Pasovská.
BAROKO sochařství, malířství, literatura
Křivonosková Kateřina
Transkript prezentace:

nizozemské malířství 17. století Baroko nizozemské malířství 17. století

Nizozemské malířství 17. století Charakteristika: 16. – 17. století – velký společenský převrat v Nizozemí 1570 - vzpoura šlechty (Vilém Oranžský) proti Filipovi II. Habsburskému 1572 - všeobecné povstání v severních provinciích rozdělení území Flandry (jih, Belgie) bohatá šlechta uznala habsburskou nadvládu - katolicismus Utrechtská unie (Spojené nizozemské provincie na severu, dnešní Holandsko) pod vedením Viléma – první buržoazní republika, protestantismus Dobové mapy rozděleného Nizozemska a ve výřezu Spojené nizozemské provincie

Vlámské malířství Charakteristika katolická provincie bohaté území radikální baroko rozvoj malířství, které hledalo své kořeny v italských vzorech Peter Paul Rubens: Stavění kříže

Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) vzešel z antverpské školy vzdělaný diplomat zkušenosti z italských studií v Mantově návrat do Antverp (1609) bohatství a sláva Autoportrét Umělcův dům v Antverpách

Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) raná plátna – tmavé barvy, postavy z nich vystupují návaznost na italskou renesanci postupně prosvětlovány uvolnění kompozice, větší dramatičnost Snímání z kříže, oltářní obraz pro katedrálu Matky Boží v Antverpách

Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) pozdější plátna zalidňuje množstvím figur – přehlednost práce celé tvůrčí dílny Rubens domalovává pouze hlavní figury a dělá poslední korektury Adam a Eva Poslední přijímaní sv. Františka z Assisi

Vlámské malířství Malíř a jeho první žena Peter Paul Rubens (1577 – 1640) zaměření portréty po smrti ženy Izabely (viz obraz) vstupuje do diplomatických služeb nové manželství s šestnáctiletou Helenou Fourmentovou nejčastější modelka Malíř a jeho první žena

Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) nové manželství s šestnáctiletou Helenou Fourmentovou nejčastější modelka velká šíře dalších námětů Helena s dětmi a Helena jako Venuše v zrcadle

Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) mytologické scény s množstvím aktů nádherné barvy, citový vztah k životu a jeho krásám v některých oblastech vytýkána však i povrchnost Tři Grácie, z oslavného cyklu pro Marii Medicejskou

Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) portréty významých osobností i blízkých lidí Infantka Isabella Clara Eugenia, regentka jižního Nizozemí

Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) krajiny žánrové obrazy lovecké výjevy Zahrada lásky

Vlámské malířství (1577 – 1640) Peter Paul Rubens (1577 – 1640) náboženské scény a historické výjevy plné dramatičnosti a napětí Rubensova výtvarná dílna vychovala celo řadu vynikajících osobností Vraždění neviňátek (1577 – 1640)

Vlámské malířství Anthonis van Dyck (1599 – 1641) kultivované portréty Trojportrét Karla I. Autoportrét se slunečnicí

Vlámské malířství Anthonis van Dyck (1599 – 1641) žánrové obrázky spojené s portréty šlechticů Král Karel I. na lovu

Vlámské malířství Jan Fyt (1611 – 1661) zvířata a zátiší se zvířaty Úlovek Velký pes

Vlámské malířství Frans Snyders (1579 - 1657) Lov na kance Anthonis van Dyck: Portrét malíře s manželkou

Vlámské malířství Jacob Jordaens (1579 - 1657) drsný realista, konkurent Rubense Autoportrét s rodinou Prométheus

Holandské malířství Charakteristika: střízlivější a protestantsky přisnější malíři portrétů, zátiší, krajinomalby a žánrových obrazů částečný odklon od ortodoxního pohledu na náboženská a mytologická témata Rembrandt: Kristus na rozbouřeném jezeře v Galileji

Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) zakladatel tradice portrétu, vliv Rubense na tzv. skupinový portrét zachycující okamžitý dojem Oslava důstojníků Svatojiřské gildy Autoportrét malíře

Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) na portrétech se jeho postavy smějí, mluví, gestikulují roztěkaná kompozice vysoká barevnost Masopustní prostopášníci

Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) později zklidnění Maur Veselý piják Čarodějnice Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) později zklidnění obliba lidových typů omezení barevnosti a dramatičnosti výjevů Cikánka Šašek s loutnou

Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) Portrét ženy Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) padesátá léta – rozchod s měšťanským vkusem pravdivé portréty s omezenou barevností šedá, černá, okrová, bílá

Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) Mužské představenstvo chudobince v Haarlemu Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) závěr díla neuznání, chudoba vrcholná díla malířství postavy vycházejí z temnoty pozadí mluví pouze tváře a ruce vliv na impresionisty Ženské představenstvo chudobince v Haarlemu

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) největší osobnost nadčasovost lidského snažení nelehký život, ztráta milované ženy Saskie a dětí nemoci a osamělost ve stáří, osudovost umění Autoportrét, 1660

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) období 1632 – 1642 bylo nejšťastnějším velký dům, plno zakázek přinášející bohatství rodinné štěstí Dvojportrét malíře s manželkou Saskií

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Anatomie doktora Tulpa

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) skupinový portrét období vrcholu tzv. holandského zlatého věku významný vystižením světla a stínu a nenuceným pohybem hlavní motivy: dva důstojníci v popředí a malá dívka nesoucí mrtvé kuře (symbol porážky nepřítele) Noční hlídka neboli Posádka kapitána Franse Banninga Cocqa a Willema van Ruytenburcha

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) mylný dojem noční scény – pozdější nátěr tmavým lakem Kopie zhotovená před ořezáním v 17. století Rekonstrukce původní verze obrazu

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) po smrti Saskie krátký úpadek , družka Hendrikje – obchod s uměleckými předměty Hendrikje jako Sarah Hendrikje při koupeli v řece

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) biblické náměty Hendrijke jako Batšeba v koupeli Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) biblické náměty pojímal jako osudy lidí, kteří prožívají zlomové okamžiky v životě David s Goliášovou hlavou před Saulem

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Autoportrét , 1669 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) autoportréty, kterých vytvořil 60 a zmapoval jimi celý svůj život Autoportrét, 1830 Autoportrét, 1640

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) pozdní dílo klid, hluboká moudrost malířsky bohaté uvolněný rukopis Židovská nevěsta

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) malířsky bohaté uvolněný rukopis procítěné náměty s gesty pokání Návrat ztraceného syna

Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Rembrandtovy kresby krajina lidových typů grafické práce (lepty) lept Kristus uzdravující nemocné lept Tři kříže

Holandské malířství Rembrandtovi následovníci 17. století – nebývalý zájem o umění v bohatém Holandsku vysoká úroveň malířských dílen zachycení krajiny Jan van Goyen: Moře v Haarlemu

Holandské malířství Jan van Goyen (1596-1656) skutečná, neidealizovaná holandská krajina zájem o zachycení oblohy země nebo moře zachycuje pouze pruh v dolní části obrazu Říční krajina s rybáři

Holandské malířství Jacob Ruisdael (asi 1628 – 1682) barevně bohatší krajina ve stylu barokního romantismu vliv na romantické krajináře 19. století Židovský hřbitov

Holandské malířství Pieter Claesz (1596/1597 – 1661) představitel malby zátiší, složených z předmětů denní potřeby, zpočátku malovaná v jednom barevném tónu od pol. 17. stol. barevnější a zachycující přepychových předmětů Zátiší s pohárem a svíčkou

Holandské malířství Pieter de Hooch (1629– 1684) žánrové obrázky – každodenní život zavádí nás do měšťanského interiéru lidé se věnují své obyčejné práci nebo se baví Ženy popíjející s vojáky

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) vrchol tohoto žánru, malíř světla a poklidu namaloval i pohled na své město, v němž bydlel Pohled na Delfy Umělcova signatura

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) rané období – náboženské motivy, velmi uměřené a zlidštěné u nich skvělá malířská technika celkem zůstalo asi 40 obrazů Kristus v domě Marie a Marty

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) prostý interiér svého ateliéru, zpočátku žánrové motivy později vystřídal stylizovaný portrét okno na levé straně častý barevný souzvuk modrá, žlutá, bílá a černá, typické pro holandské interiéry Voják a smějící se dívka U kuplířky

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) Mladá dívka se džbánem na vodu Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) nejčastější motiv dívka, která provádí nějakou činnost (nalévá mléko, píše dopis, hraje na hudební nástroj apod. Mlékařka

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) častý barevný souzvuk modrá, žlutá, bílá a černá, typické pro holandské interiéry Krajkářka

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) častý barevný souzvuk modrá, žlutá, bílá a černá, typické pro holandské interiéry Dívka čtoucí dopis

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) výjimečně jsou vyobrazení muži zvláštní povolání zahledění do své práce Astronom

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) obrazy vypracovány do nejmenších detailů (koberce mají pestré vzory, mapy jsou přesně podle předlohy) přitom mají obrazy přísnou, matematicky propočítanou kompozici Geograf

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) někdy se na plátnech objevuje muž a žena při nějaké činnosti mnohdy se hledá nějaké symbolický motiv obrazy nejsou historiky umění jednoznačně vysvětlovány V ateliéru

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) postavy se někdy ztrácejí v pozadí nejpozoruhodnějším aspektem na nich je perspektiva meditativní nálada a harmonie Hodina hudby

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) malba portrétů nemá za úkol zachytit určitou podobu tváře zachycují určité vlastnosti a charaktery Dívka v červeném klobouku

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) malba portrétů nemá za úkol zachytit určitou podobu tváře zachycují určité vlastnosti a charaktery Dívka s perlovou náušnicí

Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) finanční problémy zřejmě značně narušily umělcovu psychiku maloval ještě méně než dřív obavy o budoucnost se projevily na jeho zdravotním stavu a předčasnou smrtí Alegorie víry

Nizozemské malířství 17. století Kontrolní otázky: Jaké proudy v nizozemském malířství rozlišujeme? Kdo jsou jejich hlavní představitelé? Co podnítilo jejich rozdílný vývoj? Kterým rozhodujícím námětům se oba proudy věnují? Jakým odlišným způsobem ztvárňují oba směry biblické nebo mytologické motivy? Kterému představiteli nizozemského malířství patří asi obraz vlevo a podle jakých znaků bychom mohli autorství určit?

Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://www.wikipedia.org