nizozemské malířství 17. století Baroko nizozemské malířství 17. století
Nizozemské malířství 17. století Charakteristika: 16. – 17. století – velký společenský převrat v Nizozemí 1570 - vzpoura šlechty (Vilém Oranžský) proti Filipovi II. Habsburskému 1572 - všeobecné povstání v severních provinciích rozdělení území Flandry (jih, Belgie) bohatá šlechta uznala habsburskou nadvládu - katolicismus Utrechtská unie (Spojené nizozemské provincie na severu, dnešní Holandsko) pod vedením Viléma – první buržoazní republika, protestantismus Dobové mapy rozděleného Nizozemska a ve výřezu Spojené nizozemské provincie
Vlámské malířství Charakteristika katolická provincie bohaté území radikální baroko rozvoj malířství, které hledalo své kořeny v italských vzorech Peter Paul Rubens: Stavění kříže
Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) vzešel z antverpské školy vzdělaný diplomat zkušenosti z italských studií v Mantově návrat do Antverp (1609) bohatství a sláva Autoportrét Umělcův dům v Antverpách
Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) raná plátna – tmavé barvy, postavy z nich vystupují návaznost na italskou renesanci postupně prosvětlovány uvolnění kompozice, větší dramatičnost Snímání z kříže, oltářní obraz pro katedrálu Matky Boží v Antverpách
Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) pozdější plátna zalidňuje množstvím figur – přehlednost práce celé tvůrčí dílny Rubens domalovává pouze hlavní figury a dělá poslední korektury Adam a Eva Poslední přijímaní sv. Františka z Assisi
Vlámské malířství Malíř a jeho první žena Peter Paul Rubens (1577 – 1640) zaměření portréty po smrti ženy Izabely (viz obraz) vstupuje do diplomatických služeb nové manželství s šestnáctiletou Helenou Fourmentovou nejčastější modelka Malíř a jeho první žena
Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) nové manželství s šestnáctiletou Helenou Fourmentovou nejčastější modelka velká šíře dalších námětů Helena s dětmi a Helena jako Venuše v zrcadle
Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) mytologické scény s množstvím aktů nádherné barvy, citový vztah k životu a jeho krásám v některých oblastech vytýkána však i povrchnost Tři Grácie, z oslavného cyklu pro Marii Medicejskou
Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) portréty významých osobností i blízkých lidí Infantka Isabella Clara Eugenia, regentka jižního Nizozemí
Vlámské malířství Peter Paul Rubens (1577 – 1640) krajiny žánrové obrazy lovecké výjevy Zahrada lásky
Vlámské malířství (1577 – 1640) Peter Paul Rubens (1577 – 1640) náboženské scény a historické výjevy plné dramatičnosti a napětí Rubensova výtvarná dílna vychovala celo řadu vynikajících osobností Vraždění neviňátek (1577 – 1640)
Vlámské malířství Anthonis van Dyck (1599 – 1641) kultivované portréty Trojportrét Karla I. Autoportrét se slunečnicí
Vlámské malířství Anthonis van Dyck (1599 – 1641) žánrové obrázky spojené s portréty šlechticů Král Karel I. na lovu
Vlámské malířství Jan Fyt (1611 – 1661) zvířata a zátiší se zvířaty Úlovek Velký pes
Vlámské malířství Frans Snyders (1579 - 1657) Lov na kance Anthonis van Dyck: Portrét malíře s manželkou
Vlámské malířství Jacob Jordaens (1579 - 1657) drsný realista, konkurent Rubense Autoportrét s rodinou Prométheus
Holandské malířství Charakteristika: střízlivější a protestantsky přisnější malíři portrétů, zátiší, krajinomalby a žánrových obrazů částečný odklon od ortodoxního pohledu na náboženská a mytologická témata Rembrandt: Kristus na rozbouřeném jezeře v Galileji
Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) zakladatel tradice portrétu, vliv Rubense na tzv. skupinový portrét zachycující okamžitý dojem Oslava důstojníků Svatojiřské gildy Autoportrét malíře
Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) na portrétech se jeho postavy smějí, mluví, gestikulují roztěkaná kompozice vysoká barevnost Masopustní prostopášníci
Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) později zklidnění Maur Veselý piják Čarodějnice Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) později zklidnění obliba lidových typů omezení barevnosti a dramatičnosti výjevů Cikánka Šašek s loutnou
Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) Portrét ženy Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) padesátá léta – rozchod s měšťanským vkusem pravdivé portréty s omezenou barevností šedá, černá, okrová, bílá
Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) Mužské představenstvo chudobince v Haarlemu Holandské malířství Frans Hals (1581/5 – 1666) závěr díla neuznání, chudoba vrcholná díla malířství postavy vycházejí z temnoty pozadí mluví pouze tváře a ruce vliv na impresionisty Ženské představenstvo chudobince v Haarlemu
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) největší osobnost nadčasovost lidského snažení nelehký život, ztráta milované ženy Saskie a dětí nemoci a osamělost ve stáří, osudovost umění Autoportrét, 1660
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) období 1632 – 1642 bylo nejšťastnějším velký dům, plno zakázek přinášející bohatství rodinné štěstí Dvojportrét malíře s manželkou Saskií
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Anatomie doktora Tulpa
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) skupinový portrét období vrcholu tzv. holandského zlatého věku významný vystižením světla a stínu a nenuceným pohybem hlavní motivy: dva důstojníci v popředí a malá dívka nesoucí mrtvé kuře (symbol porážky nepřítele) Noční hlídka neboli Posádka kapitána Franse Banninga Cocqa a Willema van Ruytenburcha
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) mylný dojem noční scény – pozdější nátěr tmavým lakem Kopie zhotovená před ořezáním v 17. století Rekonstrukce původní verze obrazu
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) po smrti Saskie krátký úpadek , družka Hendrikje – obchod s uměleckými předměty Hendrikje jako Sarah Hendrikje při koupeli v řece
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) biblické náměty Hendrijke jako Batšeba v koupeli Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) biblické náměty pojímal jako osudy lidí, kteří prožívají zlomové okamžiky v životě David s Goliášovou hlavou před Saulem
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Autoportrét , 1669 Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) autoportréty, kterých vytvořil 60 a zmapoval jimi celý svůj život Autoportrét, 1830 Autoportrét, 1640
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) pozdní dílo klid, hluboká moudrost malířsky bohaté uvolněný rukopis Židovská nevěsta
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) malířsky bohaté uvolněný rukopis procítěné náměty s gesty pokání Návrat ztraceného syna
Holandské malířství Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Rembrandtovy kresby krajina lidových typů grafické práce (lepty) lept Kristus uzdravující nemocné lept Tři kříže
Holandské malířství Rembrandtovi následovníci 17. století – nebývalý zájem o umění v bohatém Holandsku vysoká úroveň malířských dílen zachycení krajiny Jan van Goyen: Moře v Haarlemu
Holandské malířství Jan van Goyen (1596-1656) skutečná, neidealizovaná holandská krajina zájem o zachycení oblohy země nebo moře zachycuje pouze pruh v dolní části obrazu Říční krajina s rybáři
Holandské malířství Jacob Ruisdael (asi 1628 – 1682) barevně bohatší krajina ve stylu barokního romantismu vliv na romantické krajináře 19. století Židovský hřbitov
Holandské malířství Pieter Claesz (1596/1597 – 1661) představitel malby zátiší, složených z předmětů denní potřeby, zpočátku malovaná v jednom barevném tónu od pol. 17. stol. barevnější a zachycující přepychových předmětů Zátiší s pohárem a svíčkou
Holandské malířství Pieter de Hooch (1629– 1684) žánrové obrázky – každodenní život zavádí nás do měšťanského interiéru lidé se věnují své obyčejné práci nebo se baví Ženy popíjející s vojáky
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) vrchol tohoto žánru, malíř světla a poklidu namaloval i pohled na své město, v němž bydlel Pohled na Delfy Umělcova signatura
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) rané období – náboženské motivy, velmi uměřené a zlidštěné u nich skvělá malířská technika celkem zůstalo asi 40 obrazů Kristus v domě Marie a Marty
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) prostý interiér svého ateliéru, zpočátku žánrové motivy později vystřídal stylizovaný portrét okno na levé straně častý barevný souzvuk modrá, žlutá, bílá a černá, typické pro holandské interiéry Voják a smějící se dívka U kuplířky
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) Mladá dívka se džbánem na vodu Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) nejčastější motiv dívka, která provádí nějakou činnost (nalévá mléko, píše dopis, hraje na hudební nástroj apod. Mlékařka
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) častý barevný souzvuk modrá, žlutá, bílá a černá, typické pro holandské interiéry Krajkářka
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) častý barevný souzvuk modrá, žlutá, bílá a černá, typické pro holandské interiéry Dívka čtoucí dopis
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) výjimečně jsou vyobrazení muži zvláštní povolání zahledění do své práce Astronom
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) obrazy vypracovány do nejmenších detailů (koberce mají pestré vzory, mapy jsou přesně podle předlohy) přitom mají obrazy přísnou, matematicky propočítanou kompozici Geograf
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) někdy se na plátnech objevuje muž a žena při nějaké činnosti mnohdy se hledá nějaké symbolický motiv obrazy nejsou historiky umění jednoznačně vysvětlovány V ateliéru
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) postavy se někdy ztrácejí v pozadí nejpozoruhodnějším aspektem na nich je perspektiva meditativní nálada a harmonie Hodina hudby
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) malba portrétů nemá za úkol zachytit určitou podobu tváře zachycují určité vlastnosti a charaktery Dívka v červeném klobouku
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) malba portrétů nemá za úkol zachytit určitou podobu tváře zachycují určité vlastnosti a charaktery Dívka s perlovou náušnicí
Holandské malířství Jan Vermeer van Delf (asi 1632 – 1675) finanční problémy zřejmě značně narušily umělcovu psychiku maloval ještě méně než dřív obavy o budoucnost se projevily na jeho zdravotním stavu a předčasnou smrtí Alegorie víry
Nizozemské malířství 17. století Kontrolní otázky: Jaké proudy v nizozemském malířství rozlišujeme? Kdo jsou jejich hlavní představitelé? Co podnítilo jejich rozdílný vývoj? Kterým rozhodujícím námětům se oba proudy věnují? Jakým odlišným způsobem ztvárňují oba směry biblické nebo mytologické motivy? Kterému představiteli nizozemského malířství patří asi obraz vlevo a podle jakých znaků bychom mohli autorství určit?
Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: Citace Obrazový materiál je získán z volných reprodukcí: http://www.wikipedia.org