Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
Advertisements

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
PODSTATNÁ JMÉNA.
Druhy podstatných jmen
Podstatná jména Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na dělení podstatných jmen. Obsahuje dělení podstatných jmen na konkrétní a abstraktní a pomnožná,
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_03.
PODSTATNÁ JMÉNA ( ČESKÝ JAZYK - 8. ROČNÍK )
Zpracovala Mgr.Jindra Chejnová,
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
PODSTATNÁ JMÉNA EU-OP VK- III/2 ICT DUM 441, zpracovala Petra Šmídová.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Enviromentální výchova.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Přírodověda Ročník :
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Český jazyk Ročník:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Český jazyk Ročník: 5.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková a abstrakta
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Enviromentální výchova.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Český jazyk Ročník: 5.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Matematika a její aplikace.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: český jazyk Ročník: 8.
Podstatná jména.
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
VY_12_INOVACE_06_DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_012_6TR_CJ Autor: Mgr. Renata Stalová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.B.19 Název pro školu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Geometrie Ročník : 5.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Enviromentální výchova.
VYUŽITÍ MULTIMEDIÁLNÍCH NÁSTROJŮ PRO ROZVOJ KLÍČOVÝCH KOMPETENCÍ ŽÁKŮ ZŠ BRODEK U KONICE REG. Č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět: Český jazyk Ročník: 4.
Podstatná jména. Co jsou podstatná jména? Podstatná jména: ● názvy osob, zvířat, věcí ● vlastností, jevů, činností, vztahů.
Podstatná jména OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U Co jsou podstatná jména?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_ČESKÝ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména – pád, číslo, rod Název sady: Český jazyk 4.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Podstatná jména látková. Látková podstatná jména mají zpravidla jen tvary jednotného čísla a označují se jimi jak část, tak i celek, tedy látku samu bez.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_2C_CJ9_01_JMÉNA,
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Podstatná jména konkrétní, abstraktní, hromadná, pomnožná, látková
Skloňování podstatných jmen označujících části těla
DRUHY PODSTATNÝCH JMEN
Podstatná jména Výkladová prezentace.
Číslo podstatných jmen
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Odchylky od pravidelného skloňování podstatných jmen
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16_treti_ctvrtletni_pisemna_prace.
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková, abstraktní, konkrétní
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Šablona 32 VY_32_INOVACE_16_24_Podstatná jména
Opakování a procvičování
13 odchylky ve skloňování podstatných jmen
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
AUTOR : Mgr. Jana Christenová
Transkript prezentace:

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět: český jazyk Ročník: 6. Téma: Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková Autorka: Mgr. Renata Fialová

Podstatná jména - pomnožná, hromadná a látková 6. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová ZŠ a MŠ – T.G.Masaryka Brodek u Konice

Urči, zda je podstatné jméno v čísle jednotném nebo množném: koberce automobil kuličky počítače motocykl stokoruny prak pomeranč housky kláda

Převeď podstatná jména do množného čísla (plurálu): jednotné číslo množné číslo papír anténa korálek prkno talíř opěradlo tužka

Převeď podstatná jména do jednotného čísla (singuláru): množné číslo jednotné číslo knihy cihly vlaštovky zásuvky láhve počítače meruňky

V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména jednotné číslo? prázdniny sáně brýle Beskydy vidle dveře játra příušnice Vánoce Hradčany V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména? ……… množném ………………. Mohou vytvořit tato podstatná jména jednotné číslo? NE

Podstatná jména POMNOŽNÁ: Podstatná jména POMNOŽNÁ mají pouze tvar - označují jednu věc množným číslem číslo množné číslo jednotné ta prázdnina ta dveřa ta Vánoce ty prázdniny ty dveře ty Vánoce Podstatná jména POMNOŽNÁ mají pouze tvar množného čísla ................................

V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména množné číslo? uhlí dříví stromoví rostlinstvo včelstvo ptactvo kamení úřednictvo rolnictvo větvoví V jakém čísle jsou uvedená podstatná jména? ……… jednotném ………………. Mohou vytvořit tato podstatná jména množné číslo? Ne

Podstatná jména HROMADNÁ: Podstatná jména HROMADNÁ mají pouze tvar - označují jednotným číslem více věcí téhož druhu číslo množné číslo jednotné to uhlí to ptactvo to dříví to uhlí to ptactvo to dříví Podstatná jména HROMADNÁ mají pouze tvar jednotného čísla ....................................

ROZLIŠUJ: pták ptáci ptactvo včela včely včelstvo student studenti číslo jednotné číslo množné pomnožné pták ptáci ptactvo včela včely včelstvo student studenti studentstvo větev větve větvoví strom stromy stromoví

Tvarem jednotného čísla označují látku bez zřetele na množství Podstatná jména typu: Sůl, voda, káva, voda, mouka, písek, sníh, cukr, pepř… - jsou podstatná jména LÁTKOVÁ Tvarem jednotného čísla označují látku bez zřetele na množství dvě vody dvě kávy

Velikonoce, kamna, mléko, svátek, Úkoly pro tebe: 1.Podtrh podstatná jména POMNOŽNÁ: vidle, vidličky, kabáty, lopata, jmeniny, vrátka 2. Podtrh podstatná jména HROMADNÁ: ptáci,trám, vojsko, trámoví, žák, žactvo 3. Podtrhni podstatná jména LÁTKOVÁ: Velikonoce, kamna, mléko, svátek, listí, tvaroh

Vysvětli význam podstatných jmen LÁTKOVÝCH v tvaru množného čísla: Na kterém řádku je podstatné jméno HROMADNÉ? boty, náměstí, přísloví, pole, děti šaty, voda, vodstvo, podnebí, žáci doprava, moře, oceány, nábřeží, podhůří Na kterém řádku je podstatné jméno POMNOŹNÉ? povodí, práce, rozpaky, nádraží, knedlíky b) silnice, neštovice, kadeřnice, světlo, průmysl c) vinice, železnice, úplavice, světlice, vánice Vysvětli význam podstatných jmen LÁTKOVÝCH v tvaru množného čísla: a) Platíme dva čaje. b) Prosíme dvě zmrzliny.

(stůl) s křivými nohami (fotbalista) s křivýma nohama Dvojné číslo (DUÁL): Existovalo ve staré češtině. Pokud slova „oči“ „ruce“, „nohy“ označují části lidského těla, skloňujeme je v DVOJNÉM ČÍSLE. (stůl) s křivými nohami nejsou části těla (fotbalista) s křivýma nohama části lidského těla

Přiřaď správná podstatná jména: ………………………. s dlouhýma nohama ………………………. s velkýma ušima ………………………. s tenkými ručičkami ………………………. s kovovými nohami ………………………. s odřenýma ručičkama ………………………. s utrženými uchy děvčátko hodinky pes stůl dítě hrnec

gymnázium. 1. vydání. Praha: Pansofia 1998. Použité zdroje: Literatura: Hauser Přemysl a kol. Čeština hravě Cvičebnice pro 6. ročník základní školy a nižší gymnázium. 1. vydání. Praha: Pansofia 1998. Styblík Vlastimil. Mluvnická a pravopisná cvičení k Přehledné mluvnici češtiny pro základní školy. 2. vydání. Praha: Fortuna 1992. Schneiderová Eva. Klíč k češtině aneb Na češtinu od lesa. 1. vydání. Praha: Albatros 2005. Obrázky: http://www.zhubnout.cz/obrazky/voda.jpg[cit. 28. července 2010] http://www.publicdomainpictures.net/pictures/2000/nahled/ 1-1226265697kzA8.jpg[cit. 28. července 2010] http://www.nabytek-hsp.cz/images-goods-cache/5309 _prew_800.jpg[cit. 28. července 2010] http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www.ordinace.cz/img/text/ zmrzlina_big.gif&imgrefurl=http://www.ordinac[cit. 28. července 2010] http://www.skolakojetice.cz/krouzky/fotbalista.jpg[cit. 28. července 2010]

ZDROJE: http://www.zhubnout.cz/obrazky/voda.jpg http://www.publicdomainpictures.net/pictures/2000/nahled/ 1-1226265697kzA8.jpg http://www.nabytek-hsp.cz/images-goods-cache/5309 _prew_800.jpg http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://www.ordinace.cz/img/text/ zmrzlina_big.gif&imgrefurl=http://www.ordinac http://www.skolakojetice.cz/krouzky/fotbalista.jpg http://www.google.cz/imgres?imgurl=http://kvaky.net/upload/caj.jpg&imgrefurl= http://kvaky.net/index.php%3Fr%3D