Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou P. Bezruče…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí se s životem a tvorbou Petra Bezruče, na ukázce rozebere versologické prvky, interpretuje ukázku Speciální vzdělávací potřeby - žádné – Klíčová slova sbírka, jazykové prostředky, buřičsví Druh učebního materiálu Prezentace Druh interaktivityAktivita / Výklad / Kombinace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzdělávánízákladní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina let / 8. ročník Celková velikost/datum366 kB (0,37 MB) – prosinec 2011
Petr Bezruč
METODICKÉ POKYNY -DUM přináší základní informace o životě a díle spisovatele Petra Bezruče - slide č. 4 „Obsah“ slouží k pohybu po prezentaci - každý slide obsahuje v pravém horním rohu tlačítko akce „zpět“, které prezentaci vrátí na Obsah (slide „Metodické pokyny“ obsahují tlačítko „vpřed“ – posune na Obsah - tlačítka akce jsou vždy poslední složkou slidu; složky slidu se zobrazí po kliknutí - slide č. 5 obsahuje odkaz (podtržené slovo) na slide č. 9 – vysvětlení výrazu; v pravém dolním rohu tlačítko akce vrátí na slide č. 5 - slide č. 8 obsahuje dvě otázky (text kurzívy) k procvičení a zamyšlení - kliknutím na texty otázek se objeví možnosti řešení - obě otázky nabízejí tři možnosti řešení; správnost odpovědi se objeví kliknutím na variantu řešení
OBSAH Životopisné údajeVýběr z díla Fotografie autora Úkoly k procvičení Použitá literaturaZdroj k obrázku Metodické pokyny Závěr DUMu Kliknutím vyberte kapitolu
ŽIVOTOPISNÉ ÚDAJE - Žil v letech , vlastním jménem Vladimír Vašek - Narodil se v Opavě, jeho otec A. Vašek byl známý buditel - Jméno Bezruč si vybral jako symbolické příjmení podle podbeskydských bardůbardů - Český básník, řadil se do generace anarchistických buřičů - Za první světové války byl půl roku vězněn za domnělé autorství dvou protirakouských básní - Byl mu udělen titul národní umělec
VÝBĚR Z DÍLA - Ve svých básních uměl nadchnout, vyzvat k odporu, uměl využít nářečních prvků i vulgarismů - Básnická sbírka Slezské písně (1909) – zařadila autora mezi buřiče; obsahuje 54 básní, většina vyjadřuje společenský protest, nejznámější sociální balada Maryčka Magdonova - Básnická sbírka (někdy považována za samostatnou báseň) Stužkonoska modrá (1930) – považována za závěr, doslov Slezských písní
Petr Bezruč Obrázek autora
ÚKOLY K PROCVIČENÍ Sto roků v šachtě žil, mlčel jsem sto roků kopal jsem uhlí, za sto let v rameni bezmasém svaly mi v železo ztuhly. Uhelný prach sed mi do očí, rubíny ze rtů mi uhly, ze vlasů, z vousů a z obočí visí mi rampouchy uhlí. Jaký rým najdeme v první sloce? sdružený střídavý obkročný Co vyjadřují verše v ukázce? Radostný život stoletého muže Lásku k práci horníka Těžký, tvrdý život
VYSVĚTLENÍ VÝRAZU „BARD“ BARD – původně název profesionálního pěvce starých Keltů, který měl opěvovat hrdinské skutky a bohy; Později označení velkých národních básníků, mluvčích kolektivu
ZDROJ K OBRÁZKU [cit ] jako volné dílo pod licencí: g=cs
POUŽITÁ LITERATURA POLÁŠKOVÁ, Taťána; MILOTOVÁ, Dagmar ; DVOŘÁKOVÁ, Zuzana. Literatura : Přehled středoškolského učiva. 2. Třebíč : Petra Velanová, ISBN X. KOŠŤÁK, Jaromír. Literatura III.: Pracovní učebnice pro ročník základních škol. Vydání první. Praha: Fortuna, ISBN
DĚKUJI ZA POZORNOST