METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Sociologický výzkum.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Právo jako filozofický pojem
Mgr. Kamila Klemešová Cvičení č. 3.  1.Pozitivismus  2. Kritický racionalismus  3. Koncepce paragigmat  4. Strukturalismus  5. Kriticky.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Metaetika Shrnutí.
(PEDAGOGICKÉ) ZNALOSTI JAKO DYNAMICKY SJEDNOCENÉ POLE Radim Šíp, Vlastimil Švec
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
1.1. Sociologie C Úvodní cvičení v akademickém roce 20011/2012 Vyučující : Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií - katedra sociologie.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Metoda ohniskových skupin
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
Pojetí sociálněvědního výzkumu
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Co je to feminismus? z lat. Femina = žena název pro komplex filosofií, sociálních teorií, politických hnutí a ideologií, jejichž cílem je výzkum a potírání.
Praktikum k Základům veřejné politiky Blok 2 Význam a uplatnění teoretických východisek při analýze veřejně politického problému Mgr. Pavel Bareš Mgr.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Metoda ohniskových skupin Princip: získání údajů a pohledů, které by bez interakce ve skupině byly obtížně přístupné.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
FILOsOFIE A VĚDA.
Věda & struktura vědecké práce
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Úvod do kvalitativního výzkumu
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Současný výzkum environmentálních hrozeb v rámci bezpečnostních studií – metodologické úvahy
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
Úvod do psychologie II. přednáška
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
Co je to věda ? Charakter vědeckého přístupu..
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

METODY VÝZKUMU GENDEROVÉ PROBLEMATIKY BLOK 1: epistemologie BLOK 2: principy kvantitativního přístupu BLOK 3: principy kvalitativního přístupu

Základní otázky metodologie vědy: Ontologie: Co je realita? Zabýváme se otázkami týkajícími se povahy toho, co existuje a co můžeme zkoumat. Je realita jediná a objektivní, existující nezávisle na našem vnímání? Nebo je realita modifikována na­šim apriorním porozuměním a předpoklady? Dříve měla hlavní slovo v této problematice filozofie. Panuje přesvědčení, že onto­logie se mění tak, jak se mění způsob poznání věcí. Epistemologie: Jak můžeme poznat svět? Epistemologie je oblastí filozofie, zabývající se teorií poznání. Většinou vychází z individuálního pojetí. Získávám své poznání pomocí smyslů, nebo je dáno strukturou mého myšlení? Mohu uplatnit intuici a osobní zkušenost? Základní epistemologické přístupy představuje empirismus a idealismus resp. racionalis­mus. Empiristé věří, že poznání pochází z naší přímé zkušenosti světa. Racionalisté a idealisté argumentují, že poznání je dáno apriorními kategoriemi našeho myšlení.V současnosti nabývá na významu „decentrování" role osobnosti a příklon k sociálním formám epistemologie. Axiologie: Jaká je role hodnot a etiky? Axiologie se věnuje otázkám osobních hodnot, morálky a etiky výzkumníka. Na čí straně má stát výzkumník? Může ignorovat otázky morálky? Rétorika: Jaký je jazyk vědy? Jak psát o výzkumu? Je např. psaní ve třetí osobě nebo v první osobě množného čísla vhodnější než v první osobě jednotného čísla? Metoda: Jak zvolit vhodný proces k získáni validnich poznatků? Jak má vypadat logika výzkumu, abychom získali validní závěry? Jaké jsou vhodné metody získání dat a jejich analýzy? Základní otázky metodologie vědy Převzato z Hendl, Jan. 2005. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál. s. 35

Základy moderní epistemologie POZITIVISMUS A. Comte (1798 – 1857) Omezení metafyziky, věda je popisem faktů Vzorem pro všechny vědy jsou přírodovědecké metody Východiskem je empirismus (senzualismus) NEOPOZITIVISMUS (1. polovina 20. stol.) Spojení empirismu/pozitivismu s výsledky moderní logiky a studia základů matematiky Tzv. vídeňský kruh (Carnap, Feigl, Frank) + (Wittgenstein, Popper) Důsledné antimetafyzické stanovisko Obrat k jazyku – věty jež mají smysl jsou verifikovatelné Jednotný jazyk vědy – jazyk fyziky

metoda falzifikace – K. R. Popper třístupňové schéma: problém -> pokusy o řešení -> eliminace čtyřstupňové schéma: starší problém pokusné tvoření teorií eliminační pokusy nové problémy Obrat od verifikace k falzifikaci možnost falzifikace je kritériem teorií použitelných v empirické vědě systematické snahy o falzifikaci odlišují vědu od zdravého rozumu

Paradigma, Kuhn, T.Struktura vědeckých revolucí 1970 referenční rámec hrají zásadní roli ve vědě i v každodennosti (naše názory a pocity jsou odvislé od paradigmatu, do kterého jsme byli socializování) paradigma jako přijímané příklady vědecké praxe, zahrnují zákony, teorii, aplikace a instrumentaci Věda, je to co za vědu považují vědci v daném oboru. Paradigma omezuje množinu řešení a postupů, které jsou ve vědě dovoleny Normální věda - výzkum zakotvený v jednom či více minulých vědeckých výdobytcích, které určitá komunita přijímá jako základ pro budoucí praxi. Normální věda je praxe, kdy skupina vědců přijímá shodné paradigma V sociálních vědách na rozdíl od přírodních jde zřídkakdy o totální vyvrácení paradigmatu – spíše otázka využitelnosti

tři otázky, které pomáhají definovat paradigma Ontologická – jaká je podstata reality Epistemologická – jaká je povaha poznání a vztahů mezi tím, kdo poznává a tím, co má být poznáno Metodologická – jak má poznávající postupovat,aby získal požadované poznání a porozumění

vztah sociálních a přírodních věd Problém kauzality Jádrem vědy je hledání příčin a důsledků – snaha o manipulaci, předpovědi dva aspekty problému v sociálních vědách Těžko definovatelné přirozené systémy – problém epistemologický Zkoumané jednotky jsou nadány vůlí – problém ontologický Srov. Sociální nepokoje vs. výbuch sopky

vztah sociálních a přírodních věd Problém sociálního jednání Zkoumané jednotky samy interpretují své chování Vedle příčin a důsledků lze hovořit o důvodech a účelech – jednání je vědomé Srov. Výběr partnera vs. párování hmyzu Srov. – Weber / Durkheim

vztah sociálních a přírodních věd Problém interference Jednotky zkoumání vnímají výzkum, jsou náchylné k ovlivnění Srov. Rozhovor, dotazník, pozorování, experiment Problém jazyka Jazyk vědy se prolíná a vychází často z jazyka každodennosti Pojmy vědy mají význam také v diskursu každodennosti, jsou užity a reinterpretovány Srov. Plazma, neuron, teplota, svítivost… vs. stereotyp, jednání, kapitál, racionalita

(feministická) kritika tradiční vědy kritika pozitivismu, nereflexe pozičnosti pozitivisté mají za to, že jestliže zvolíme optimální nástroj měření a použijeme ho vhodným způsobem, tak získáme pravdivé poznání Místo toho Intersubjektivní realita – schopnost shodnout se na významu pojmů

(feministická) kritika tradiční vědy Reformulace výzkumných problémů a otázek Kritika zaujatosti vědění zkoumá většinou muže (výsek zkušenosti) a interpretuje jejich zkušenost z mužské perspektivy (například práce je definována přísně jako placená práce, čímž jsou vyloučeny ženy a jejich domácí práce) také důraz na nehierarchický přístup k výzkumným subjektům (metoda a technika) feministická metodologie je ale také předpojatá, protože může být slepá k jiným formám nerovnosti – rasové, věkové, sexuální orientace, západ východ

Výzkumník jako subjekt – zkoumaná osoba objekt – reprodukce hierarchie Problém dualit Subjekt – objekt Výzkumník jako subjekt – zkoumaná osoba objekt – reprodukce hierarchie Racionalita – emocionalita Reprodukce patriarchálních způsobů organizace výzkumu - Oproti dualitám vnímání jako kontinuum, výzkum jako proces

Feministický empirismus Vychází z liberálního feminismu Důsledná aplikace metodologií, které existují Zohledňovat kontext výzkumu Reflektovat zkreslení při vytváření výzkumného problému Reflektovat povahu metod, jež jsou androcentrické

Standpoint feminism Standpoint = hledisko, stanovisko, úhel pohledu Různá hlediska podle pozice v sociálním systému (Hegel/Marx) Mocenská struktura utváří hlediska privilegovaných a utlačovaných. Privilegovaná skupina však dominuje ve sféře vykládání světa, proto pohled utlačovaných částečně zahrnuje i pohled privilegované skupiny. Specifickou část jejich pohledu odhalí lépe člen skupiny. Neexistuje univerzální pravda – všechno vědění je strukturováno pozicí v sociálním systému a mocí.

Postmoderní feminismy Obecně postmoderní vlivy v metodologii (i jinde) s feministickými do jisté míry splývají. Širší skupina přístupů, pro něž je společné: Východiskem zkoumání je hlas menšin Samozřejmostí je vyjednávání mezi stanovisky Pozornost je věnována dynamice moci a vědění Výzkum je angažovaný, politický

Rekapitulace – pojmy, které je třeba znát Epistemologie, metodologie Paradigma, normální věda Princip falzifikace Feministický empirismus Standpoint epistemology Postmoderní feminismy Koncept, teorie, hypotéza Kauzalita, pravděpodobnostní kauzalita