ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Miloslav Bubeníček Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMuVY_32_INOVACE_DEH_0118 Stupeň a typ vzděláváníStřední odborné vzdělání v konzervatoři Vzdělávací oblastSpolečný odborný základ – Dějiny hudby Vzdělávací obor82-44-P/01 Hudba, P/01 Zpěv Tematický okruh18. Carlo Gesualdo di Venoza Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 19 let Anotace Výukový materiál určen k frontální prezentaci učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem. Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaGesualdo, chromatismus, madrigal, kantáta Datum – datum ověření ve výuce
Anotace Text s názvem „Carlo Gesualdo di Venoza“ je určen pro výuku předmětu dějiny hudby na konzervatoři. Zabývá se životem a dílem kontroverzního hudebníka a současně reprezentanta závěrečné fáze renesance a vrcholné vokální polyfonie. Předpokládá se odborný výklad pedagoga, ale text lze použít i jako osnovu pro samostatné studium.
Carlo Gesualdo di Venoza
1. Don Carlo Gesualdo di Venoza
Don Carlo Gesualdo di Venoza, italský renesanční šlechtic, byl snad nejkontroverznější postavou své doby. K melománii – chorobné touze psát noty – se u něj přidala melancholie a deprese. V dějinách hudby tak figuruje jako vynikající skladatel, který předběhl svou dobu, ale také jako vrah, když roku 1589 dal zavraždit svou nevěrnou ženu, jejího milence i své druhé dítě, u něhož pochyboval o svém otcovství.
Carlo Gesualdo di Venoza se narodil roku 1560 v Neapoli jako syn ve významné šlechtické rodině. Byl synovcem kardinála Karla Boromejského a přítel Torquata Tassa, uznávaného básníka. Otec byl zakladatelem neapolské hudební akademie. Roku 1590 zapůsobila na Gesualda úroveň hudební kultury ve Ferraře tak mocně, že tam pobýval několik roků. Seznámil se zde také se svou druhou manželkou, Eleonorou d´Este.
Roku 1596 se vrátil do Neapole. Trápily jej výčitky svědomí, záchvaty melancholie a hrůza ze smrti. Konec života prožil v klášteře nedaleko svého zámku. Zemřel 8. září Gesualdův zámek je dnes neobyvatelný a je turistickou zajímavostí.
Gesualdova hudba je inspirována tzv. totálním chromatismem především Luzzasca Luzzasciho. Souvisí s pobytem ve Ferraře. Pohybuje se na hranici tonality. V melodické lince užívá velké, obtížně zpívatelné skoky. Z dnešního pohledu jeho hudba připomíná skladby A. Weberna – krátké skladby s intenzivním prožitkem – a A. Schönberga s jeho expresivním výrazem. Texty jsou krátké básně často o útrapách lásky a jediném léku – smrti.
Dílo 6 knih madrigalů, celkem 132 skladeb se světskou tématikou. Vrchol představuje 5. a 6. kniha, vznik spadá do období pobytu ve Ferraře. Vydány byly až po roce Z jednotlivých madrigalů jsou známé například O dolorosa nebo Dolcissima mia vita.
Další kompozice: Roku 1611 vyšlo dílo Responzoria temnot s texty pro Zelený čtvrtek, Velký pátek a Bílou sobotu – představují protějšek světských skladeb Taktéž r byly v Neapoli vydány dvě knihy Svátečních kantát. Gesualdovo dílo je pro technickou obtížnost dodnes interpretační výzvou i pro nejlepší pěvecké soubory.
Doporučený poslech: Carlos Gesualdo di Venoza: Dolcissima mia vita O dolorosa
Otázky pro ověření znalostí: 1.Které město v Itálii zapůsobilo na Gesualda svou kulturní úrovní? 2.Která hudební forma je typická pro dílo Gesualda? 3.Kolik knih madrigalů Gesualdo napsal a které knihy jsou nejvýznamnější?
Literatura 1.Hrčková, Naďa: Dějiny hudby I. – Evropský středověk, Ikar Hrčková, Naďa: Dějiny hudby II. – Renesance, Ikar Smolka, Jaroslav: Dějiny hudby, TOGGA, Brno Šafařík, Jiří: Dějiny hudby, I. díl, Votobia, Praha 2002
Obrazová příloha 1. Don Carlo Gesualdo di Venoza