Sociologie médií, komunikace a jazyka

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská výchova Tematická oblast: Člověk.
Advertisements

Sociologické problémy soudobé společnosti SEMINÁŘ POŽADAVKY K ZÁPOČTU
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_593_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
SOCIOLOGIE BYROKRACIE A ORGANIZACE
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Metodologie historického výzkumu volného času
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Modernizace a globalizace
Média: nástroj vládnoucí třídy
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_08_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Název školy: STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA a STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ,
Sociální stratifikace
funkce médií ve společnosti moc médií
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Mediální komunikace.
Média a reprezentace reality
Média a reprezentace reality
Specifika rozhlasu a televize
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Masová komunikace, masová média
Sociologie zpravodajství. Perspektivy zkoumání zpravodajství podle Michaela Schudsona sociologická kritické politické ekonomie kulturálních studií.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Masová komunikace Martina Bartůňková.
Název školy: Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Česká Lípa, 28. října 2707, příspěvková organizace Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Reálné a zobrazené vzory
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
Média a role čtenáře: kulturální studia
ÚKOL č. 3: Proveďte elementární sémiotickou analýzu libovolného masmediálního komunikátu. Soustřeďte se především na mechanismus dvoustupňového označování.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Informace a informační zdroje. informace obecně = obsah zprávy či sdělení V informatice = kódovaná data, která lze vysílat, přijímat, uchovávat či zpracovávat.
Průřezová témata.
Sociální diferenciace
Marxismus a jeho varianty
Sociologie konfliktu.
Masmédia.
Postmoderní identita. Klasická sociologická pojetí identity se soustřeďují na její původ v sociální a/nebo kulturní struktuře –Například Bourdieu a jeho.
Alberto Melucci: Challenging Codes SM as prophets SH jako signály upozorňující na hlubokou transformaci v logice komplexní společnosti. Jako prorok SH.
Když je 50 % víc než 100 %. Základní informace Cíl: Zhodnocení mediálního pokrytí a obrazu organizace Fórum 50 % v období Metoda:
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Současné struktury společnosti Kritérium Typ struktury Charakteristika skupiny majetek/ třídní struktura třída výrobní prostředky zaměstnání.
Předmět INFORMATIKA nás učí orientovat se v množství informací
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,7_17_MÉDIA.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
Masová komunikace 1 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Mc Luhan „Medium is the message“ * Komunikátor je obvykle nějaká organizace či instituce * Příjemcem je.
Vybrané kapitoly z kulturálních studií PhDr. Irena Reifová, Ph.D. LS 2015/2016.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v ZS 2015
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
  Rozdílné tradice analýzy 5. 04/04/11     1.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie pro SPP/SPR
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Masová média a jejich vliv
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Střední škola obchodně technická s. r. o.
MÉDIA A KOMUNIKACE.
Multimediální technika – úvod
Transkript prezentace:

Sociologie médií, komunikace a jazyka KSS/S2SŠO ZS 07

Přehled přednášky: Hromadné sdělovací prostředky: Definice Studium jednotlivých typů Teorie masových médií Klasický hypodermický model Funkcionalistické paradigma Teorie morální paniky Konfliktualistické paradigma Politická ekonomie médií Kritika frankfurtské školy J. Habermas – „veřejná sféra“ Symbolický interakcionalismus Teorie McLuhanna a Innise J. Thomson – média a modernita Postmoderní teorie – J. Baudrillard Analýza médií – přehled tématiky

Hromadné sdělovací prostředky Masmédia = jakýkoliv sociální či technologický prostředek používaný k výběru, přenosu a vnímání informací Noviny Televize různé žánry TV zpravodajství - Glasgowská skupina pro výzkum sdělovacích prostředků Videohry Další média

Teorie magické střely Jedna z prvních teorií masové komunikace Lidé jsou pasivní a mediální sdělení má na ně přímý dopad Dopady masové komunikace jsou silné, uniformní a přímé - stimuly z médií nutí lidi odpovídat stejným uniformním způsobem Dávno překonána

Funkcionalistické teorie médií Média - součástí určitého sociálního systému, v rámci kterého plní následující funkce: dohlížecí funkce udělují statusy posilují sociální normy a propagují určité normy a hodnoty (viz „morální panika“ –Stanley Cohen) přenos, transmise kultury „uspávací“ funkce

Konfliktualistické teorie Důraz na 2 oblasti: ekonomický základ médií (snaha o největší profit) 2) ideologické strukturování médií (jak jsou ze sdělení vymazávány určité konfliktní zájmy - např. rasové, třídní, genderové) Kritická teorie frankfurtské školy (Horkheimer, Adorno) Jürgen Habermas – „veřejná sféra“ a kritika současné společnosti

Symbolický interakcionalismus Herbert Blumer – výzkum kin Norman Denzin - „kulturní logika“ společnosti zobrazená ve filmech

Harold Innis a Marshall McLuhan různé typy sdělovacích prostředků výrazně ovlivňují organizaci různých forem společnosti McLuhan: “sdělovací prostředek je sám o sobě sdělením” („the medium is the message“) kniha „Medium is the Massage“ „globální vesnice“ Výzkum historie médií: Orální kultura Psaná a tištěná kultura Elektronická kultura

Modernita a média John Thompson Zdroje Jeho teorie a 3 typy interakcí: Tváří v tvář Zprostředkovaná interakce Kvaziinterakce

Postmoderní teorie médií Jean Baudrillard „Hyperrealita“ „simulacra“ Jsou kopie něčeho, co v originálu neexistuje světy znaků a obrazů vytvořených médii; už není jasně rozlišeno, k čemu (jaké „reálné věci“) tyto znaky ve světě odkazují

Analýza médií Harolld Laswell cílem výzkumu médií je odpovědět na otázku: KDO CO ŘEKL, na KTERÉM programu, KOMU a s JAKÝM efektem? 3 dimenze analýzy médií: kódy kódování dekódování

Nastává čas na Vaše dotazy… Děkuji za pozornost. Nastává čas na Vaše dotazy…